هشت روش برای این‌که استارت‌آپ خود را زودتر از رقبا گسترش دهید

راه‌ اندازی استارت‌آپ شیوه‌های خاص خود را می‌طلبد، اما سختی کار پس از راه‌اندازی یک پروژه استارت‌آپ در گسترش آن است، بنابراین قصد داریم نگاهی به هشت روشی داشته باشیم که به شما کمک می‌کند زودتر از رقبا استارت‌آپ خود را گسترش دهید.

0

مایک تایسون، قهرمان سنگین وزن بکس جهان، به مصاف رقیبی می‌رفت که ادعا داشت برای از میدان بدر کردن تایسون برنامه‌هایی در سر دارد. جالب اینجاست زمانی که از تایسون در خصوص نظر وی برای برنامه‌‌های رقیب سوال شد،‌ وی پاسخ داد: همه افراد دارای نقشه و برنامه هستند تا زمانی که مشت محکمی به دهان آنها وارد شود. حالا ربط این داستان به « گسترش استارت‌آپ » در چیست؟

در واقع آن مشت محکم، همان چیزی است که هر مدیر استا‌رت‌آپی در ابتدای راه با آن سر و کار خواهد داشت. موانعی که در سر راه پیش‌ میاید باعث تاخیر و عقب افتادگی پروژه می شود، از این موانع نمی‌توان اجتناب کرد، اما راه‌هایی برای سرعت بخشیدن به انجام کار و کنار زدن سریع رقبا وجود دارد که با هم به این موارد نگاهی خواهیم انداخت:

۱. چیزهای فروختنی را بفروشید

مدیران استارت‌آپ همیشه بر روی ساخت محصول یا سرویس تاکید دارند و بر این باورند که مشتری خودش به سراغ آنها می‌آید. اما در عمل این باور کاملا اشتباه است. بدون شک در حال حاضر وب‌سایت‌های بسیار زیادی در فضای اینترنت وجود دارند که به لحاظ فنی و ارائه سرویس‌ چیزی کم ندارند؛ اما همچنان از چشم کاربران و مشتریان پنهان مانده‌اند. تنها وب‌سایت‌های موفق هستند که در اینترنت برای خود اسم و رسمی دست و پا می‌کنند.

تجربه در مراکز رشد استارت‌آپ‌ها نشان داده است، به دست آوردن مشتریان اولیه و فروش کالا و سرویس، یکی از سخت‌ترین قسمت‌های راه‌اندازی پروژه‌ استارت آپ است. با این حساب پیشنهاد می‌کنیم در همان ابتدای راه به فروش محصولات فکر کنید.

برای رسیدن به این هدف، در کتاب Four Hour Work Week راه‌حل جالبی مطرح شده است:

آزمایش فروش محصولات

یک گرافیست استخدام کنید تا چند طرح اولیه از محصولات طراحی کند و نماد پیش‌فروش یا ثبت نام برای دسترسی به نسخه آزمایشی را بر روی آنها قرار دهد. در ابتدای کار به فرآیند طراحی وب‌سایت زیاد سخت نگیرید و از ابزارهای آنلاینی که به شما کمک می‌کنند بدون کدنویسی، وب‌سایت راه‌اندازی کنید، کمک بگیرید. گوگل برای پیدا کردن این ابزار، یار و یاور شماست.

سپس هر کاری که از دست شما برای فروختن کالا یا محصولات بر‌ می‌آید انجام دهید. در زمینه آنلاین، سرویس‌های Google Adwords یا تبلیغات گوگل گزینه‌های مناسبی برای کشاندن مشتریان به وب‌سایت هستند. خلاقیت در این زمینه کمک بزرگی برای شماست.

اگر با تمامی کارهایی که اشاره شد، باز هم مشتریان تمایلی به ثبت‌نام و سفارش کالا در وب سایت شما نداشتند به احتمال زیاد یک جای کار را در ایجاد انگیزه برای کاربران اشتباه رفته‌اید. البته از آنجایی که هنوز در ابتدای راه هستید، چندان هم از این امر ناراحت نشوید. بر خلاف بیشتر مدیران استارت‌آپ که سعی می‌کنند ایده‌های نادرست خود را به مشتری بفروشند، به دنبال این باشید که ایده‌ای را بفروشید که در نهایت راه خود را به مشتری پیدا می‌کند.

در این بین نکات زیر را هم در نظر داشته باشید:

۱. ساخت یک نمونه اولیه از محصولی که قرار است در نهایت فروخته شود. تهیه ویدئوهای تبلیغاتی این محصول،‌ فرآیندی زمان‌بر است. با این حساب پیشنهاد می‌کنیم حتما فرآیند فروش محصول را تست و بررسی کنید.

۲. کیک‌استارتر بهترین انتخاب برای شما است. وب‌سایت‌های کیک‌استارتر شرایط خاص خود را دارند و هر پروژه‌ای را قبول نمی‌کنند با این حساب قبل از هر کاری ایده خود را با شرایط کیک‌استارتری که قرار است از آن طریق سرمایه جمع کنید بررسی نمایید.

۳. برای کمپین جمع‌آوری سرمایه جمعی خود تا جایی که می‌توانید وقت و سرمایه بگذارید. برای راهنمایی گرفتن هم دست به دامان مطالب موتور جستجوی گوگل شوید. در بعضی از این مطالب پبشنهاد شده است سه ماه قبل از قرار دادن پروژه در کیک‌استارتر، شبکه‌ اجتماعی داخلی خود را راه‌ندازی کنید.

۲. پلتفرم کاری خود را مشخص کنید

اگر به دنبال کم‌کردن هزینه‌ها هستید و از طرف دیگر قصد دارید با فناوری‌های نوین پیش بروید، پلتفرم‌های رایانش ابری برای استارت‌‌آپ شما گزینه مناسبی است. پلتفرم‌های مختلفی نظیر Heroku، BlueMix، Parse، Google Cloud و Azure در این زمینه وجود دارد. آمازون S3 هم پلتفرم مناسبی است که از ذخیره سازی در فضای ابری پشتیبانی می‌کند. هر کدام از پلتفرم‌هایی که به آن اشاره کردیم مزایا و معایب خاص خود را دارد و با این حساب پیشنهاد می‌کنیم حتما نظر متخصصین این امر را جویا شوید.

ممکن است در نگاه اول استقرار یک سرور داخلی در استارت‌آپ شما مقرون به صرفه‌تر به نظر برسد. اما راه‌اندازی سرور، دست شما را در موارد زیر باز می‌گذارد:

نصب و راه‌‌اندازی سرور؛

کم یا زیاد کردن تجهیزات مختلف سخت‌افزاری مناسب با نیاز پروژه؛

راهبری فناوری اطلاعات؛

مدیریت و تغییر و ابعاد بانک اطلاعاتی؛

مدیریت فضای مورد نیاز؛

اتصال راحت‌تر به سرویس‌های اینترنتی؛

بررسی گزارش‌های پیش از راه‌ندازی استارت‌آپ.

همان‌‌گونه که اشاره شد، با راه‌اندازی بستر سخت‌افزاری مناسب به تمامی این موارد دسترسی پیدا خواهید کرد، از طرف دیگر این امر به کاهش هزینه‌ها نیز کمک می‌کند. اما نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که در پروژه استارت‌آپ شما، نیروی کاری بزرگ‌ترین سرمایه شماست. برای برنامه نویسی بستر نرم‌افزاری تجهیزاتی که فراهم کرده‌اید نیز باید حتما از مدل معماری MVC کمک بگیرید.

استفاده از بانک اطلاعاتی مبتنی بر رایانش ابری

در بیشتر موارد نگه‌داشتن اطلاعات در بانک‌های اطلاعاتی مرکزی کار شما را راه می‌اندازد. در این بین ممکن است به نگه‌داری اطلاعات بر روی بانک اطلاعاتی MySQL فکر کنید. این کار در دراز مدت باعث می‌شود تا اطلاعات شما در این بانک تلنبار شود،‌ از طرف دیگر دسترسی به این اطلاعات نیز از سایر سرویس‌های مبتنی بر رایانش ابری کاری سخت و دشوار است. اینجاست که بانک‌های اطلاعاتی مبتنی بر رایانش ابری به کمک شما می‌آیند. در این زمینه می‌توانید روی بانک اطلاعاتی MySQL که گوگل در اختیار شما قرار می‌دهد، حساب باز کنید، استفاده از این بانک اطلاعاتی به مدت ۶۰ روز کاملا رایگان است

بانک اطلاعاتی DashDB نیز که ساخت دست آی‌بی‌ام است میزان یک گیگابایت فضای رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد. پایگاه داده DashDB بر اساس DB2 معماری شده است. این بانک اطلاعاتی شباهت‌های زیادی به بانک MySQL دارد،‌از طرف دیگر مستندات خوبی هم برای رفع اشکال در حین کار با آن وجود دارد. بانک اطلاعاتی دیگری که در این زمینه می‌توان به آن اشاره کرد بانک Amazon RDS است.

۳. از سرویس‌‌دهنده‌های ساخت صفحه هدف برای وب سایت خود استفاده کنید

ساخت صفحه‌های فرود وب‌سایت استارت‌آپ شما به همان اندازه که زمان‌بر و سخت است، به همان مقدار هم باعث جلب توجه کاربران و مشتریان خواهد شد. به همین منظور استفاده از سرویس‌هایی نظیر LeadPages.net یا WishPond برای ساخت صفحات ورود توصیه می‌شود. اینکار باعث صرفه‌جویی در هزینه استخدام طراح برای کدنویسی صفحه فرود وب‌سایت خواهد شد. از طرف سرویس‌های ساخت صفحات فرود، امکانات ویژه‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهند.

وقتی صحبت از صفحه‌ فرود به میان میاید، باید بستری را آماده کنید تا تجربه‌های جدیدی را در اختیار شما قرار دهد. از طرف دیگر پیشنهاد می‌کنیم به صورت آزمایشی دو صفحه فرود برای وب سایت استارت آپ داشته باشید تا از طریق آزمون و خطا با سلیقه کاربران آشنا شوید. صفحه‌ فرود و سایر قسمت‌های وب سایت باید حتما با تمامی مروگرها در سیستم‌ عامل‌های مختلف و همچنین تبلت‌ها سازگاری داشته باشد.

در نهایت پس از اینکه از صفحه فرود آزمایشی وب سایت رضایت کامل داشتید نوبت به آن می‌رسد تا برای طراحی هزینه بیشتری کرده و کد نویسی آنرا به دست برنامه‌نویس بسپارید. البته اگر هم از سرویس‌های ساخت صفحات فرود استفاده می‌کنید و این سرویس‌ها امکانات لازم را در اختیار شما قرار می‌دهند نیازی به اختصاصی کردن بیشتر صفحه فرود وجود ندارد.

۴. برای پروژه استارت‌آپ شریک بگیرید

اگر قصد دارید از قافله عقب نمانید و استار‌ت‌آپ شما حرکتی سریع داشته باشد، باید از دیگران کمک بگیرید. همیشه راه‌اندازی استارت‌آپ به تنهایی امری وسوسه‌انگیز بوده است اما حتی اگر ۲۴ ساعت شبانه‌روز را کار کنید باز هم بدون شک از برنامه‌های خود عقب خواهید ماند. اینجاست که پیشنهاد شراکت به کسی که آشنایی خوبی از وی دارید عملی کاملا منطقی به نظر می‌رسد.

با واقعیت باید روبرو شد که استارت‌آپ‌های کمی را سراغ داریم که با یک نفر مدیر و سرمایه‌گذار اصلی به موفقیت رسیده‌اند. جالب اینجاست که بیشتر مرکزهای رشد (انکوباتور) اصلا اجازه راه‌اندازی استارت‌آپ با یک بنیانگذار را نمی‌دهند. حتی بزرگان صنعت کامپیوتر و آی‌تی مانند مایکروسافت، گوگل، فیس‌بوک، یا اینستاگرام هم در ابتدای راه توسط چند نفر بنیانگذار، بنا شده‌اند. حتی اگر در این پروژه‌ها یک نفر پرچمدار اصلی استارت‌آپ باشد، باز هم روی کمک سایر بنیانگذاران حساب باز می‌کند.

البته برای اینکه در حین کار مشکلی ایجاد نشود، پیشنهاد می‌کنیم همان ابتدا سنگ‌ها را با شریک یا شرکای استارت‌آپ وا بکنید تا مشکلی در آینده از جانب این افراد روبروی شما قرار نگیرد. توصیه می‌کنیم شریک خود را به لحاظ توانایی انجام کار هم بسنجید برای نمونه اگر استارت‌آپ شما در زمینه فناوری فعالیت دارد، قبل از پیشنهاد شراکت، به همراه شریک آینده خود در چند مسابقه نرم‌افزاری شرکت کنید تا با توانایی‌های شریک‌ آینده خود کاملا آشنا شوید.

۵. بر روی انجام کارها به صورت مرحله به مرحله تمرکز کنید

اکیدا توصیه می‌کنیم که از انجام کارهای جانبی در حین پروژه استارت‌آپ خودداری کنید. تنها در صورتی پروژه‌های غیر از استارت‌آپ خود را قبول کنید که این پروژه‌ها برای شما سودآوری داشته باشند تا سود حاصل شده را در استار‌ت‌آپ خرج کنید.

در این بین ممکن است با خود فرض کنید توانایی برداشتن چندین هندوانه را با یک دست دارید و از عهده استارت‌آپ‌های مختلف بر می‌آیید،‌اما تجربه نشان داده است که مغز انسان این‌گونه طراحی نشده و در نهایت شما را جا خواهد گذاشت. باز هم در این زمینه اگر دنبال مثال هستید، می‌توان به بیل گیتس و مارک زاکربرگ اشاره کرد، این افراد هرگز دو پروژه بزرگ را به صورت موازی در کنار هم انجام نمی‌دهند. از دست دادن تمرکز در پروژ‌‌ه‌های استارت‌آپ ممکن است به نابودی کامل پروژه منجر شود.

ریچارد برانسون خط هواویی Virgin Airlines را ۱۲ سال پس از ایجاد Virgin Records راه‌اندازی کرد. البته در آن زمان وی از افراد بسیار دیگری هم برای جلو بردن پروژه‌های خود کمک گرفت.

۶. در مراکز رشد استارت‌آپ (انکوباتور) شرکت کنید

حضور در این مراکز برای استارت‌آپ شما امری حساس و حیاتی است. البته تجربه نشان داده است مراکز رشد استارت‌آپ در بیشتر مواقع کمتر از آن چیزی که انتظار می‌رود را در اختیار شما قرار می‌دهند اما بیشترین چیزی که باید از حضور در مراکز رشد استارت‌آپ انتظار داشته باشید، جمع‌آوری تجربه مدیران استارت‌آپ‌های دیگر است.

در واقع قبل از حضور در این مراکز رشد، استارت‌آپ شما در محیطی بسته قرار دارد اما بعد از یک روز حضور در این مراکز رشد با بنیانگذاران چندین استا‌رت‌آپ دیگر برخورد می‌کنید و اطلاعات مهمی را از تجربه‌های ایشان کسب خواهید کرد. از طرف دیگر با پیچ‌ و خم‌های اداری و نحوه گرفتن کمک‌های مختلف از دولت برای پیشرفت پروژه استارت‌آپ خود هم آگاه می‌شوید.

۷. هر چه توان دارید در طراحی وب‌سایت پروژ‌ه استارت‌آپ خود انجام دهید

میلیون‌ها وب سایت در فضای اینترنت وجود دارد و برای اینکه وب‌سایت شما یک سر و گردن بالاتر از بقیه قرار بگیرد اولین کاری که باید انجام دهید ظاهر زیبا و طراحی اصولی سایت است. برای انجام این کار از یک مختصص طراح وب سایت کمک بگیرید. حتی اگر خود شما دستی از دور بر آتش دارید و با طراحی صفحه‌های اینترنتی آشنا هستید باز هم مطمئن باشید یک طراح حرفه‌ای گزینه‌های بهتری را پیش ‌روی پای شما خواهد گذاشت.

در این بین قالب‌های آماده‌ای هم برای طراحی سایت وجود دارد که پیشنهاد می‌کنیم بنا به سلیقه خود یکی از این قالب‌ها را انتخاب و آنرا نسبت به نوع پروژه‌ استارت‌آپ خود تغییر دهید. این کار باعث می‌شود سرعت راه‌اندازی وب‌سایت بیشتر شود، از طرف دیگر به کاهش هزینه‌های طراحی سایت نیز منجر خواهد شد.

نکته‌ دیگری که در طراحی وب‌‌سایت استارت‌آپ شما اهمیت زیادی دارد انتخاب رنگ مناسب است، به جرات می‌توان گفت تفاوت میان طراح وب‌سایت خوب و حرفه‌ای و طراح وب‌سایت نابلد را نوع رنگ‌بندی وی برای ظاهر کلی وب‌سایت مشخص می‌کند.

۸. در زمان‌بندی‌های خود وقت اضافه‌ای را هم در نظر بگیرید

برای کاهش میزان ریسک پروژه استارت‌آپ خود دو قانون اصلی را رعایت کنید:

۱. در راه‌اندازی استارت‌آپ باید به مدت یک سال و نیم از جیب هزینه کنید؛

۲. حتما در مراکز رشد پرو‌ژه‌های استارت‌آپ حضور داشته باشید.

ممکن است استارت‌آپ شما در مدت زمانی حدود ۶ ماه به سودآوری برسد، اما در اکثر مواقع کارها بیشتر از آنچه انتظار میررود زمان می‌برند. حتی ممکن است کار به جایی برسد که مجبور شوید هزینه‌‌های روزمره زندگی را هم برای استارت‌آپ خرج کنید و از دوستان درخواست کمک مالی داشته باشید. به این ترتیب هرگز کار و کاسبی خود را بدون اینکه روی دوستان خود حساب باز کنید، راه‌نیاندازید. همان‌گونه که در بالا هم اشاره کردیم، همیشه وسوسه تنها کار کردن وجود دارد اما اگر می‌خواهید موفق شوید، دوستان و آشنایان خود را در پروژه استارت‌آپ شریک کنید تا کار سرعت بیشتری به خود بگیرد.

با در نظر گرفتن تمامی این موارد، باز هم توصیه می‌کنیم در برنامه‌های زمان‌بندی خود، جانب احتیاط را رعایت کرده و وقت اضافه‌ای را هم در صورت تاخیر کار در نظر بگیرید.

در اینجا به پایان هشت روش سرعت بخشیدن به استارت‌آپ رسیدیم، اگر شما هم دستی از دور بر آتش دارید و با پروژه‌های استارت‌آپ آشنا هستید، تجربیات خود را در زمینه سرعت بخشیدن به استارت‌آپ با ما و سایر کاربران در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

منبع lifehack
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.