بررسی تخصصی دوربین گوشی هواوی Mate 10

امروز دیگر هواوی نه‌تنها به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین گوشی هوشمند در جهان شناخته می‌شود، بلکه در طی چند سال اخیر جزو بهترین تولیدکنندگان تلفن همراه در جهان نیز شناخته می‌شود. آخرین محصول و پرچم‌دار این شرکت یعنی هواوی میت 10 چندی است که معرفی‌شده است و به‌زودی در بازار ایران نیز عرضه خواهد شد. در این یادداشت به بررسی دوربین این گوشی می‌پردازیم.

1
نمونه‌ای از عکس‌‌های ثبت شده توسط هواوی میت 10

مشخصات فنی

هواوی در مدل‌های اخیر خود از دوربین دوگانه استفاده کرده است اما برخلاف دیگر رقبا، دوربین دوم این گوشی، نه یک دوربین واید و نه یک دوربین تله‌فتو یا پرتره است؛ دوربین دوم هواوی میت 10 مانند پرچم‌داران قبلی این شرکت، «مونوکروم» یا سیاه‌وسفید است. سنسور دوربین دوم این گوشی مونوکروم بوده و درنتیجه عکس‌هایی با وضوح بیشتر در اختیار کاربر می‌گذارد؛ اما این پایان کار نیست، میت 10 با کمک سنسور 20 مگاپیکسلی مونوکروم، عکس‌های رنگی بهتر و با وضوح بیشتری ثبت می‌کند و باوجوداینکه دوربین اصلی این گوشی 12 مگاپیکسلی است، میت 10 قادر است عکس‌هایی رنگی با وضوح تا 20 مگاپیکسل ثبت می‌کند. این اولین بار است که چنین الگویی در یک دوربین دوگانه استفاده می‌شود. همان‌طور که گفتم دوربین اصلی میت 10، 12 مگاپیکسلی است و به‌صورت پیش‌فرض عکس‌های 12 مگاپیکسلی ثبت می‌کند اما ما برای نمایش نهایت توانایی میت 10، آن را بر روی حالت 20 مگاپیکسلی قراردادیم. در جدول زیر مشخصات فنی دقیق دوربین دوگانه هواوی میت 10 را می‌بینید.

دوربین اصلی دوربین مونوکروم
تعداد پیکسل 12 mp 20 mp
رزولوشن 5120 × 3840 2976 × 3968
دیافراگم F:1.6 F:1.6
دامنه سرعت شاتر قابل تنظیم 1/4000s – 30s
دامنه دمای رنگ قابل تنظیم 2800k – 7000k
دامنه حساسیت قابل تنظیم iso 50 – iso 3200
فرمت تصویربرداری 4k, 30fps
تعداد پیکسل دوربین سلفی 8 mp

مهم‌ترین ویژگی‌ای که در دوربین میت 10 خودنمایی می‌کند، دیافراگم f:1.6 این دوربین است که در مقایسه با رقبا، بسیار خوب بوده و در شرایط نوری کم می‌تواند باعث ثبت عکس‌های بهتر شود. در ادامه به بررسی عملی این دوربین می‌پردازیم.

چشم‌انداز

هر دو عکس ثبت‌شده در این بخش در یک‌زمان ثبت‌شده‌اند، اندک تفاوت در بزرگنمایی آن‌ها، به دلیل جابجایی اندک عکاس هنگام عکاسی بوده است.

آنچه از عکس رنگی پیداست، واقع‌نمایی خوب و اندکی کنتراست پایین است. این واقع‌نمایی حتی در رنگ‌ها نیز اعمال‌شده است. همان‌طور که در برش 100 درصد می‌بینید، جزئیات قابل قبولی نیز توسط این گوشی ثبت‌شده است.

عکس دوربین مونوکروم نیز به لحاظ نورسنجی و کنتراست مانند عکس قبلی است و برش 100 درصد آن با اندکی وضوح کم‌تر مانند عکس قبلی است.

چشم‌انداز شبانه

دیافراگم باز دوربین میت 10، قطعاً باید در چنین شرایطی به کمک آن بیاید.

نورسنجی مناسبی در این تصویر دیده می‌شود و باوجود نور بسیار کم، این عکس همچنین وضوح مناسبی دارد. باوجود تاریکی آسمان، اندک ثبت نور و در پی آن اندکی تفکیک (ابرهای آسمان) در آن دیده می‌شود که نشان‌دهنده دامنه داینامیکی خوب دوربین است. برش 100 درصد جزئیات چندانی را نمایش نمی‌دهد که البته به دلیل نور بسیار کم تا حدودی طبیعی است.

دوربین مونوکروم عکس روشن‌تری ثبت کرده است و با توجه به ابرهای آسمان، می‌توان گفت دامنه داینامیکی در این دوربین بسیار خوب است. درمجموع باوجود جزئیات کم‌تر در برش 100 درصد، می‌توان ادعا کرد که عکس سیاه‌وسفید از عکس رنگی بهتر است.

نمای داخلی با نور مصنوعی

یکی از کاربری‌های فراوان دوربین‌های تلفن‌های همراه، عکس در فضای سرپوشیده و نورپردازی شده است. در این بخش توانایی گوشی در ثبت عکس در چنین شرایطی را بررسی کرده‌ایم.

عکس ثبت‌شده، نورسنجی، رنگ و وضوح مناسبی داشته و اندکی کنتراست پایینی ثبت کرده است. در برش 100 درصد نیز جزئیات خوبی ثبت‌شده است.

دوربین مونوکروم نیز نورسنجی، وضوح، کنتراست و جزئیاتی مانند دوربین رنگی ثبت کرده است.

رنگ

یکی از جاهایی که دوربین‌های گوشی‌های هوشمند در چند سال اخیر در آن پیشرفت چشمگیری داشته‌اند، ثبت رنگ بوده است. در این بخش توانایی ثبت رنگ میت 10 را آزموده و شیوه ثبت رنگ آن را تحلیل می‌کنیم.

بیش از هر چیز مانند بخش‌های قبلی، واقع‌نمایی رنگی عکس خود را نشان می‌دهد. اگر بخواهم دقیق‌تر بگویم، میت 10 به شکل بی‌رحمانه‌ای واقع‌نمایی رنگی کرده و نه‌تنها رنگ‌ها را اشباع و گرم ثبت نمی‌کند، بلکه تا حدودی آن‌ها را سرد ثبت می‌کند؛ روشی که شاید موردپسند علاقه‌مندان به عکاسی خیابانی است.

پرتره

حتماً عکاسی از چهره یا همان پرتره، یکی از محبوب‌ترین سبک‌های عکاسی توسط کاربران گوشی‌های هوشمند است. در این بخش توانایی دوربین میت 10 در ثبت عکس از چهره را تحلیل می‌کنیم.

واقع‌نمایی، وضوح و رنگ خوب و علاوه بر این‌ها، برخلاف عکس‌های قبلی کنتراست خوب را در این عکس شاهدیم. نمای کلی عکس مناسب است و برش 100 درصد نیز جزئیات خوبی را ثبت کرده است.

دوربین مونوکروم، چهره را روشن‌تر ثبت کرده و در برش 100 درصد جزئیات کمتری را ثبت کرده است. درعین‌حال، به لحاظ واقع‌نمایی و وضوح کلی، مانند دوربین رنگی عمل کرده است.

پرتره در نور کم

عکس‌های زیر در شرایط نوری بسیار ضعیف ثبت‌شده‌اند تا در چالشی‌ترین حالت ممکن توانایی دوربین را در ثبت عکس از چهره بیازمایند.

عکس رنگی نورسنجی مناسبی انجام داده است، اما در ثبت وضوح و جزئیات عملکرد ضعیفی داشته است که با توجه به نور بسیار کم محیط، این عملکرد تا حدودی طبیعی است.

برخلاف بخش‌های قبلی، در این بخش دوربین مونوکروم وضوح و حتی جزئیات بیشتری ثبت کرده است. عکس سیاه‌وسفید حتی به لحاظ نورسنجی نیز عملکرد بهتری داشته است. به نظر می‌آید در شرایط نوری کم، دوربین سیاه‌وسفید عملکرد بسیار بهتری دارد.

سلفی

به دلیل کاربرد فراوان دوربین سلفی، بد ندیدم عکسی از این دوربین را نیز برای شما به نمایش گذاشته و تحلیل و بررسی کنیم.

مانند دوربین اصلی، دوربین سلفی نیز رنگ‌ها را اندکی سردتر از حالت اصلی آن‌ها ثبت می‌کند و درمجموع اندکی کنتراست عکس پایین‌تر است. بااین‌حال واقع‌نمایی و وضوح خوبی در این عکس مشاهده می‌شود.

تصویربرداری

مانند همه پرچم‌داران، میت 10 قادر به تصویربرداری با رزولوشن 4k است. ویدئوهای ثبت‌شده با میت 10 از رنگ و نورسنجی مناسبی برخوردارند و اگر بتوانید دوربین را درجایی ثابت کنید، قادر به ثبت تصاویر درخشانی خواهند بود. همچنین حالت لرزگشیر اختصاصی دوربین نیز لرزش‌های کوچ دست هنگام تصویربرداری را کم‌تر کرده و نتیجه مطلوب‌تری در اختیار کاربر می‌گذارد. ناگفته نماند که منوی دستی تصویربرداری میت 10، مانند منوی دستی عکاسی آن تمام و کمال نیست و کمی در اینجا دست کاربر بسته‌تر است.

همه کاربری‌ها

بسته به شرایط صحنه موردنظر خود، عکاسی سیاه‌وسفید و یا رنگی می‌توانند شرایط بسیار متفاوتی درنتیجه عکس رقم بزنند. با آزمون‌وخطا و تجربه کردن، به‌مرور خواهید فهمید که عکاسی سیاه‌وسفید در چه مواردی کاربردی‌تر است؛ اما به‌طورکلی می‌توان گفت که سوژه‌های اجتماعی و عکاسی شهری، برای دوربین سیاه‌وسفید مناسب‌تر هستند.

عکس‌هایی که در بالا مشاهده می‌کنید در یک‌زمان ثبت‌شده‌اند. از چپ به راست عکس اول با دوربین سیاه‌وسفید، عکس دوم با دوربین اصلی و حالت خودکار و عکس سوم با دوربین اصلی و حالت دستی ثبت‌شده‌اند. همان‌طور که می‌بینید، فضای ارائه‌شده در هر 3 عکس کاملاً متفاوت است. عکس سیاه‌وسفید به لحاظ کنتراست و بافت حسی متفاوت از عکس رنگی ارائه می‌کند. در عکس سوم نیز می‌بینید که با اندکی تغییر در مقادیر قابل‌تغییر در حالت دستی، رنگ‌ها بسیار بهتر ثبت‌شده و آسمان بسیار زیباتری در تصویر دیده می‌شود.

رابط کاربری

دوربین میت 10 رابط کاربری ساده و روانی دارد و اگر اندکی سرعت فوکوس آن سریع‌تر بود، به ایدئال نزدیک می‌شد. در حالت پیش‌فرض که رزولوشن عکس‌های رنگی 12 مگاپیکسل است، با یک کلیک می‌تواند بزرگنمایی دو برابری بر روی عکس‌های خود ایجاد کنید که شبیه قابلیت دوربین پرتره در آیفون 8 و نوت 8 است. حالت دستی میت 10 نیز تقریباً تمام امکاناتی که یک کاربر برای عکاسی حرفه‌ای نیاز دارد را با خود به همراه دارد. در زیر تصاویری از رابط کاربری و منوی دوربین میت 10 را می‌بینید (برای بزرگنمایی کلیک کنید).

جمع‌بندی

دوربین میت 10 به لحاظ واقع‌نمایی یکی از بهترین‌های بازار است. دوربین رنگی آن در شرایط نوری مناسب، عکس‌هایی با وضوح و جزئیات مناسب ثبت می‌کند و دوربین مونوکروم میت 10 در شرایط نوری کم عملکرد خوب و بسیار بهتری نسبت به دوربین رنگی دارد. نمونه عکس‌های دیگری که توسط میت 10 ثبت‌شده است را در زیر می‌بینید (برای بزرگنمایی روی عکس‌ها کلیک کنید).

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. سعید خان می‌گوید

    دوربین خوبی داره . راهی نیست که به صورت اتومات دوربین عکسها رو کمی سرد نگیره ؟؟ چون برا هربار هی بخوای تنظیمات دستی انجام بدی کمی وقت گیره