مریخ نورد بعدی ناسا مجهز به 23 دوربین است

فناوری دوربین در دهه اخیر و به‌خصوص با انقلاب گوشی‌های هوشمند پیشرفت چشمگیری داشته است. حالا ما با دستگاه‌های بسیار بسیار کوچک می‌توانیم با وضوح بسیار بیشتری نسبت به گذشته ببینیم.

0

اگر قرار بود سیاره نوردها را بر اساس تعداد دوربین قضاوت کنیم، بی‌چون‌وچرا «مارس 2020» ناسا بهترین سیاره نورد به‌حساب میامد.این مریخ‌نورد درمجموع 23 «چشم» دارد که از آن‌ها برای انجام وظیفه‌های مخصوص خود کمک خواهد گرفت. از مطالعه اتمسفر گرفته تا بررسی تغییرات صورت گرفته بر روی نمونه‌های همراه با ربات و هر آنچه مریخ‌نورد به‌صورت تصویری ثبت خواهد کرد.

فکر می‌کنید دلیل استفاده از این‌همه دوربین چه باشد؟ به‌نوعی می‌توان گفت گوشی‌های هوشمند. فناوری دوربین در دهه اخیر و به‌خصوص با انقلاب گوشی‌های هوشمند پیشرفت چشمگیری داشته است. حالا ما با دستگاه‌های بسیار بسیار کوچک می‌توانیم با وضوح بسیار بیشتری نسبت به گذشته ببینیم. در یک مأموریت فضایی که وزن و حجم بسیار مهم هستند، این کوچکی اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

جاستین ماکی، دانشمند تصویربرداری مارس 200 دراین‌باره می‌گوید: «فناوری دوربین دائماً درحال پیشرفت است. هر مأموریت دنباله‌داری می‌تواند با عملکرد بهتر و هزینه کمتر از این پیشرفت‌ها استفاده کند».

چشمان دیجیتال

هنگامی‌که بر روی سیاره نورد کنجکاوی ناسا 17 دوربین نصب شد به ما اجازه داد که سیاره سرخ را طوری ببینیم که پیش از آن قادر به دیدن آن نبودیم. قابلیت‌های دوربین‌ها قطعاً در چشمان دیجیتال مارس 2020 به میزان زیادی بیشتر و بهتر است.

در ساخت تجهیزات سیاره نورد جدید، دوربین‌ها با رزولوشن بیشتر و زاویه بازتر نسبت به هر آنچه بر روی کنجکاوی بود نصب خواهند شد. کالین مک‌کینی، مدیر تأمین محصول بخش مهندسی تصویر مارس 2020 درباره این پروژه می‌گوید: «دوربین‌های قبلی ما چندین عکس گرفته و آن‌ها را به یکدیگر می‌چسباند. با زاویه دید بازتر عدسی‌ها، ما همان دید را در یک عکس خواهیم داشت».

همچنین 6 دوربین نصب خواهند شد که فرایند کامل فرود را تصویربرداری خواهند کرد؛ نسخه پیشرفته شده Mastcam سیاره نورد کنجکاوی، با عدسی زوم با قدرت بزرگنمایی 3 برابری، مجموعه دوربین‌هایی برای مطالعه بر روی ابرها و اتمسفر و حتی یک تصویرگر قابل‌کنترل از راه دور که قادر به ثبت تصاویر رنگی است.

اینترنت بین سیاره‌ای

تنها مشکل موجود بازگرداندن این عکس‌ها به زمین است. جاستین ماکی می‌گوید: «عامل محدودکننده در بیشتر سیستم‌های تصویری، برقراری لینک ارتباط تصویری است. اطلاعات قابل ثبت توسط دوربین‌ها بسیار بیشتر از آن میزانی است که ما می‌توانیم به زمین بازگردانیم».

خوشبختانه، اینترنت بسیار بَدَوی میان‌سیاره‌ای که بین مریخ و زمین وجود دارد، به ما اجازه می‌دهد تا از طریق فضاپیمای درحال گردش اطلاعات را ارسال کنیم. حتی اگر خط مستقیم تصویری از مریخ نورد وجود نداشته باشد، این اینترنت، بازگرداندن اطلاعات به زمین را ساده‌تر می‌کند.

منبع techradar
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.