استفن هاوکینگ: هوش مصنوعی می‌تواند بشریت را نابود کند

این اولین باری نیست که یک شخصیت مهم علمی به ما درباره هوش مصنوعی هشدار می‌دهد. ما بارها گفته‌ایم که ایده آن و خودش ترسناک نیست، تنها ما باید مطمئن شویم که تعدیلات لازم صورت گرفته است.

0

پروفسور استفن هاوکینگ در کنفرانس فناوری سرآمد وب در لیسبون پرتقال هشدار داد که مخلوقات هوش مصنوعی «می‌توانند بدترین اختراع در تاریخ تمدن ما باشند». شایان‌ذکر است که با توجه به همه دیگر پیش‌بینی‌های وحشتناک هاوکینگ، او همیشه احتمالات منفی را در نظر می‌گیرد، نه حقیقت را. هاوکینگ در سخنرانی خود که تا جای ممکن خوش‌بینانه نبود گفت:

موفقیت در خلق هوش مصنوعی کارآمد، می‌تواند بزرگ‌ترین یا بدترین رویداد در تاریخ تمدن ما باشند. ما هنوز نمی‌دانیم. بنابراین ما نمی‌توانیم بفهمیم که آیا به شکل بی‌نهایتی از هوش مصنوعی کمک می‌گیریم، یا توسط آن نادیده گرفته می‌شویم و یا توسط آن‌ها نابود می‌شویم. من خوش‌بین هستم و باور دارم که ما می‌توانیم هوش مصنوعی را برای بهتر شدن دنیا استفاده کنیم. که می‌تواند در هماهنگی با ما کار کند. ما فقط نیاز داریم که از خطرها آگاه باشیم، آن‌ها را شناسایی کنیم، بهترین عمل و مدیریت ممکن را بکار بگیریم، و به‌خوبی تمام آماده عواقب آن باشیم.

تعدیل ربات‌ها

این اولین باری نیست که یک شخصیت مهم علمی به ما درباره هوش مصنوعی هشدار می‌دهد. ما بارها گفته‌ایم که ایده آن و خودش ترسناک نیست، تنها ما باید مطمئن شویم که تعدیلات لازم صورت گرفته است.

چیزی که جالب است این است که هاوکینگ درباره برخی خطرهای احتمالی صحبت کرد که بیشتر از آن چیزی است که در داستان‌ها و فیلم‌های علمی و تخیلی دیده‌ایم. هاوکینگ گفته است:

تا زمانی که ما برای مقابله با آن آموزش نبینیم، و از خطرهای احتمالی جلوگیری نکنیم، هوش مصنوعی می‌تواند بدترین رویداد در تاریخ تمدن ما باشد. هوش مصنوعی می‌تواند به همراه خود خطر ایجاد کند، مانند یک اسلحه قدرتمند خودکار، یا راه‌های جدید برای سرکوب اکثریت توسط اقلیت. هوش مصنوعی می‌تواند باعث شکست بزرگ در اقتصاد ما شود.

بااین‌حال پس‌ازاین که هاوکینگ گفت: «کامپیوترها به لحاظ تئوری می‌توانند، هوش بشر را تقلید کنند و آن را نابود کنند» درباره احتمالات خوب صحبت کرد و گفت که هوش مصنوعی می‌تواند جامعه را تغییر دهد، فقر و بیماری را ریشه‌کن کند و حتی خطرات احتمالی‌ای که متوجه سیاره زمین است را بازگرداند.

منبع techradar
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.