مزایای استفاده از واحد پردازش هوش مصنوعی در هواوی Mate 10 (بخش اول)

هوش مصنوعی سال‌هاست که از فیلم‌های علمی تخیلی خارج شده و نقش پررنگ‌تری در زندگی روزمره ما ایفا می‌کند. اما این فناوری چه نقشی در گوشی‌های هوشمند داشته و چگونه زندگی را برایمان آسان‌تر می‌کند؟

0

در یکی دو سال اخیر تمرکز سازندگان گوشی‌های هوشمند بر روی این فناوری بیشتر شده است. گوگل در رونمایی گوشی‌های پیکسل 2 خود بارها از هوش مصنوعی نام برد و هواوی حتی در تراشه Kirin 970 خود یک واحد پردازشگر عصبی را به محاسبات هوش مصنوعی اختصاص داده است. به گفته هواوی وجود سخت‌افزار اختصاصی هوش مصنوعی می‌تواند تا 25 برابر سرعت پردازش‌های مربوطه را نسبت به رقبایی مثل گلکسی نوت 8 یا آیفون 8 افزایش دهد اما این بهبودها در زندگی و استفاده عادی چه مزایایی برای ما دارد؟


امنیت بالاتر اطلاعات

درحالی‌که گوشی‌های دیگر معمولاً برای پردازش‌های هوش مصنوعی اطلاعات شما را به کلاود و سرورهای پردازشگر ارسال می‌کنند در میت 10 این اطلاعات می‌تواند درون خود دستگاه پردازش شود. به این ترتیب هیچ اطلاعات شخصی از گوشی شما به خارج ارسال نخواهد شد و همه چیز درون خود گوشی انجام می‌گیرد.

با وجود این‌که معمولاً اطلاعات خروجی رمزگذاری می‌شوند اما اگر به شرکت‌های خارجی اطمینان ندارید یک تراشه هوش مصنوعی اختصاصی درون گوشی می‌تواند خیالتان را راحت کند. شاید شرکت‌هایی مثل گوگل اطلاعات شما را مستقیماً به دولت‌ها نفروشند اما می‌توانند از آن‌ها برای شناسایی عادات و علایق کاربران استفاده کنند.


دوام شارژ طولانی‌تر

وجود یک چیپ اختصاصی هوش مصنوعی می‌تواند از دو طریق باعث بهبود دوام شارژ گوشی‌های هوشمند شود:

اول این‌که وقتی گوشی شما نیازی به ارسال مداوم اطلاعات به سرویس‌های ابری و سرورهای خارجی نداشته باشد توان پردازشی کمتری نیز مصرف خواهد شد و مصرف پردازنده کاهش خواهد یافت. به این ترتیب بسته به نوع استفاده روزانه شما وجود یک چیپ درون دستگاه می‌تواند دوام شارژ را به میزان قابل توجهی بهبود دهد.

دوم این‌که به لطف فناوری‌ هوش مصنوعی و به دنبال آن یادگیری ماشینی گوشی هوشمندتان می‌تواند پس از مدتی متوجه شود که شما در چه ساعاتی از شبانه‌روز از چه اپلیکیشن‌هایی استفاده می‌کنید و چه اپلیکیشن‌هایی را کمتر به کار می‌گیرید. به این ترتیب محتوا و پروسه‌های مربوط به اپ‌های پرکاربرد شما همیشه به صورت آماده‌باش قرار می‌گیرد و در عوض اپ‌های کم‌کاربرد در پس‌زمینه متوقف خواهند شد. نتیجه آن‌که نه‌تنها اپ‌های مورد نظر شما سریع‌تر بارگذاری می‌شوند بلکه انرژی اضافه برای آپدیت نگه‌داشتن اپ‌های دیگر نیز تلف نخواهد شد.


کاهش هزینه‌های دیتا

همان‌طور که گفتیم برای پردازش تصاویر و اطلاعات مختلف گوشی‌ها معمولاً اطلاعات را به سرورهای خارجی ارسال می‌کنند. به‌طور مثال در اپلیکیشن Google Lens وقتی با دوربین گوشی از یک شی خاص عکس می‌گیرید گوشی برای تشخیص ماهیت آن، تصویر را به سرورهای ابری گوگل ارسال می‌کند. اما وقتی سخت‌افزار هوش مصنوعی درون خود گوشی قرار گرفته باشد دیگر نیازی به آپلود و دانلود اطلاعات اضافه نیست و همین امر باعث صرفه‌جویی در مصرف دیتا و هزینه‌های مربوط به آن خواهد شد.

 

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.