بررسی هدفون بیرداینامیک T1 نسل دوم؛ غرق در صدای اشرافی!

پس از استقبال خوب از نسل اول هدفون پرچم‌دار بیرداینامیک تی 1 این شرکت تصمیم گرفت تا این هدفون را با ارتقاهایی هرچند جزئی اما مهم آپدیت کرده و با عنوان T1 2nd Generation یا نسل دوم وارد بازار کند. در این مطلب قصد دارم تا بررسی نسل دوم این هدفون ارزشمند و پرچم‌دار را برایتان پس از سه ماه استفاده بنویسم.

4

بیرداینامیک یک شرکت آلمانیست که در سال 1924 یعنی حدود 93 سال پیش تأسیس شده است. این شرکت حالا لقب قدیمی‌ترین شرکت تجهیزات صوتی را که هنوز فعال است لقب می‌کشد و با این‌که بسیاری از هدفون‌های میان‌رده و ارزان‌تر آن حالا در چین تولید می‌شود کماکان هدفون‌های پرچم‌داری مثل T1 و T5p در کشور آلمان و به‌صورت دست‌ساز کنترل و ساخته می‌شوند.

مدلی که امروز قصد بررسی آن را دارم در واقع AK T1p نام دارد که نسخه مخصوصی از نسل دوم هدفون بیرداینامیک تی 1 است که به سفارش استل اند کرن ساخته می‌شود. نسخه عادی هدفون T1 دارای امپدانس 600 اهمی است و به همین دلیل برای درایو شدن نیاز به آمپلی‌فایری قدرتمند و ترجیحاً دسکتاپی دارد؛ حال آن‌که نسخه AK T1p همان‌طور که از حرف p به معنای portable برمی‌آید با امپدانس کمتر 32 اهم عرضه می‌شود تا با پلیرهای قابل حمل برند Astell & Kern و همچنین آمپلی‌فایرهای قابل حمل نیز قابل درایو باشد.

حال نگاهی به مشخصات فنی این هدفون خواهیم داشت:

هدفون بیرداینامیک AK T1p

  • نوع درایور: داینامیک
  • نوع آکوستیک: نیمه‌باز (Semi-Open)
  • بازه فرکانسی پاسخگویی: 5 هرتز تا 50 کیلوهرتز
  • امپدانس: 32 اهم
  • اعوجاج هارمونیک: کمتر از 0.05 درصد
  • سطح فشار صوتی اسمی: 102 دسی‌بل
  • ظرفیت پشتیبانی: 300 میلی‌وات
  • حداکثر سطح فشار صوتی: 126 دسی‌بل
  • وزن بدون کابل: 360 گرم
  • قیمت: 1199 دلار
  • لینک محصول در سایت سازنده

همان‌طور که انتظار می‌رود از نظر مشخصات فنی نیز تفاوتی بین نسخه AK T1p و T1.2 وجود ندارد و طی مکاتبه‌ای که با هر دو شرکت استل اند کرن و بیرداینامیک داشتم این هدفون برخلاف AK T5p دقیقاً براساس نسل دوم T1 تولید شده است.

تغییرات نسل دوم نسبت به نسل اول

پیش از شروع بررسی خوب است تغییرات نسل دوم این هدفون را مرور کنیم:

  1. کابل هدفون حالا جداشدنی است و می‌توانید آن را به راحتی تعویض کنید.
  2. امضای صدا تغییر کرده که در بخش صدا به بررسی آن خواهم پرداخت.
  3. در هدبند حالا برای دوام بیشتر از چرم مصنوعی به‌جای طبیعی استفاده شده است.
  4. ایرپدها حالا اندکی تغییر کرده و راحت‌تر از نسل گذشته هستند.
  5. هدفون حالا با یک کیس سخت برای جابجایی آسان‌تر عرضه می‌شود.

جعبه‌گشایی

جعبه نسخه AK این هدفون برخلاف نسخه معمولی مشکی رنگ است و علاوه بر لوگوی بیرداینامیک لوگوی استل اند کرن نیز بر روی آن نقش بسته است. درون جعبه یک کیس سخت و باکیفیت قرار گرفته که باز هم روی آن با لوگوی Astell&Kern و درون آن با لوگوی بیرداینامیک مواجهیم. این کیس کیفیت بسیار خوبی داشته و می‌تواند برای حمل هدفون به همراه کابل آن و حتی یک آمپ/دک کوچک به کار رود.

درون جعبه علاوه بر هدفون، کابل 3.5 میلی‌متری استاندارد و تبدیل 3.5 میلی‌متری به 6.35 میلی‌متری حالا یک کابل منتهی به سوکت 2.5 میلی‌متری TRRS بالانس هم وجود دارد تا بتوانید از این قابلیت پلیرهای استل اند کرن نیز استفاده کنید. نحوه عملکرد کابل‌های بالانس به‌طور خلاصه به این شرح است که دو سیگنال یکی عادی و یکی وارونه شده از صدا در طول کابل جریان پیدا می‌کند که در انتها با یکدیگر ترکیب خواهند شد و به این ترتیب هر نویز یا اعوجاجی که در طول کابل تحت تأثیر عناصر بیرونی ایجاد شده باشد کاملاً رفع خواهد شد. به این ترتیب درون جعبه نسخه AK T1p یک کابل اضافه مفید هم وجود دارد؛ البته اگر سورس یا پلیر شما خروجی 2.5 میلی‌متری بالانس داشته باشد.

با این‌که در برخی هدفون‌ها و حتی نسل اول هدفون تی 1 یک جعبه صندوق شکل برای نگهداری هدفون به‌جای کیس قرار دارد اما به شخصه یک کیس را برای حمل و نقل آسان‌تر هدفون ترجیح می‌دهم.


طراحی و ساخت

ظاهر و طراحی هدفون تی 1 نسل دوم کاملا مشابه نسل اول است و به‌طور کلی می‌توان آن‌را ساده و زیبا خواند. در نسخه AK روی کاپ‌های هدفون به‌جای لوگوی بیرداینامیک لوگوی استل اند کرن نقش بسته اما از نظر ظاهری تفاوت دیگری وجود ندارد. خود ایرکاپ به همراه هدبند و بخش متصل به آن کاملاً فلزی و باکیفیت هستند و با این‌که نمی‌توانید آن‌ها را مانند هدفون M50x تا و یا جمع کنید کیفیت ساخت آلمانی کاملاً در آن پیداست. هدبند با ترکیبی از چرم مصنوعی نرم و نواری از آلکانتارا برای راحتی پوشیده شده و تنظیم کردن آن نیز با حرکت دادن دستی هدبند انجام شده و نقاط درونی به شما در تنظیم کردن کمک خواهند کرد. البته شاید بهتر بود بیرداینامیک مانند هدفون‌های سری Z سونی از شماره در این بخش استفاده می‌کرد تا هربار نیاز به شمردن نقطه‌ها نداشته باشید!

با وزن 390 گرم این هدفون برای یک هدفون خانگی سبک است و وزن بسیار کمتری نسبت به نمونه‌های رقیب مثل Audeze LCD یا حتی AKG K812 دارد. همان‌طور که گفتیم خوشبختانه کابل‌هایی که درون ایرکاپ‌ها وصل شده قابل جدا شدن هستند و از سوکت‌های استاندارد 3.5 میلی‌متری برای ساخت کابل‌های افترمارکت ساده‌تر استفاده شده است.

ایرپدها با پوشش فومی و با ابره‌های نسبتاً حالت‌پذیر ساخته شده‌اند تا این مدل را از مدل پرتابل T5p متمایز کنند.

از آن‌جا که در هدفون‌های پشت باز نیازی به ایزوله کردن صدا نیست ایرپدهای فومی بسیار نرم‌تر و راحت‌تر از مدل‌های چرمی برای بلندمدت خواهند بود و به همین دلیل بیرداینامیک تصمیم به استفاده از آن‌ها گرفته است. البته این ایرپدها ثابت نیستند و می‌توانید در صورت نیاز آن‌ها را با مدل‌های متفاوت تعویض کنید.

کابل جداشونده در هر دو نوع 3.5 و 2.5 میلی‌متری حالا با پوشش پارچه‌ای یا بافته شده عرضه می‌شود که کیفیت مناسبی دارد و حداقل برای استفاده خانگی گره نمی‌خورند. این کابل در نوع 3.5 میلی‌متری با برند بیرداینامیک و در نوع 2.5 میلی‌متری با برند استل اند کرن مزین شده و اتصال‌های چپ و راست نیز با حروف L یا R نشان‌دار شده‌اند.

به‌طور کلی کیفیت ساخت و طراحی بیرداینامیک تی 1 عالیست و می‌توانید اطمینان داشته باشید با استفاده مناسب این هدفون چندین سال بدون مشکل برایتان کار خواهد کرد.


راحتی و استفاده

همان‌طور که گفتیم این هدفون آکوستیک نیمه‌باز دارد و به همین دلیل برای استفاده در منزل یا محیط ساکت طراحی شده است. به همین دلیل آیزولیشن در این هدفون معنایی ندارد و در هنگام استفاده از هدفون هم صدای محیط را خواهید شنید و هم صدای موزیک به بیرون درز خواهد کرد؛ این دسته از هدفون‌ها به دلیل این نوع آکوستیک ویژگی‌های صوتی خاصی دارند که مرا ترغیب به خرید این مدل به‌جای T5p کرد.

به لطف ایرپدهای جدید و راحت و همچنین هدبند نرم این هدفون می‌توان گفت AK T1p یک هدفون بسیار راحت است. از آن‌جا که نیازی به آیزولیشن در این هدفون وجود نداشته همچنین فشاری که از دو طرف به گوش شما وارد می‌شود (اصطلاحاً Clamping Force) هم کم بوده و به همین دلیل حتی پس از گذشت چندین ساعت گوش دادن به موزیک این هدفون گوش یا سر شما را آزار نخواهد داد.

ایرکاپ‌ها به شکل کاملاً دایره‌ای طراحی شده‌اند اما با این وجود مشکلی در پوشش کامل گوش‌های شما ندارند مگر این‌که گوش‌هایی غیرعادی و بزرگ داشته باشید! برخی رقبا مثل MrSpeakers در هدفون‌های خود (مانند مدل Aeon) از ایرکاپ‌های قطره‌ای شکل استفاده کرده‌اند که شکل طبیعی گوش را دارد و شاید برای برخی افراد مناسب‌تر باشد. با این‌حال من با تی 1 هیچ مشکلی احساس نکردم و عمق زیاد ایرکاپ نیز باعث می‌شود گوش شما به انتهای کاپ برخورد نکند تا احساس ناراحتی نکنید.


حساسیت و نیاز به آمپلی‌فایر

معمولاً هدفون‌های فول سایز و های‌اند حرفه‌ای برای عملکرد مناسب به آمپلی‌فایر و مبدل صوت (DAC) خوب نیاز دارند. بیرداینامیک مدل پرتابل و پشت بسته این هدفون (T5p) را با امپدانس 32 اهم عرضه کرده تا بتوانید آن را در صورت نیاز مستقیماً به گوشی هوشمندتان نیز متصل کنید و نسخه پشت باز (T1) به صورت عادی با امپدانس 600 اهم عرضه می‌شود. این هدفون به این دلیل بهتر است با آمپلی‌فایرهای خانگی درایو شود که بیرداینامیک مدل‌های A2 و A20 خود را پیشنهاد کرده و حتی یک کابل مخصوص به همراه دک/آمپ داخلی با نام Impacto Essential مخصوص مدل‌های T1.2، T5p.2 و Amiron Home عرضه کرده تا بتوانید آن‌ها را مستقیماً به گوشی هوشمند یا لپ‌تاپ خود متصل کنید. با این وجود بعضی دک‌های پرتابل مثل Chord Mojo یا iFi Micro Black نیز از پس درایو کردن این هدفون 600 اهمی به خوبی برمی‌آیند.

با این حال نسخه AK تی 1 با امپدانس 32 اهمی عرضه می‌شود و می‌توانید آن را مستقیماً به گجت همراه خود نیز متصل کنید. با این‌که برای بهره بردن از نهایت کیفیت هدفون چنین کاری توصیه نمی‌شود اما برای مواقعی که مشغول تماشای فیلم یا بازی هستید و یا شارژ آمپلی‌فایر همراهتان تمام شده امپدانس 32 اهمی می‌تواند نجاتتان دهد! علاوه بر این اگر یک پلیر های‌اند مثل مدل‌های Astell&Kern را در اختیار دارید به لطف کابل بالانس و خروجی مناسب این هدفون‌ها خرید AK T1p نسبت به T1.2 منطقی‌تر است. هرچند که درایور کردن نسخه 600 اهمی نیز نسبت به هدفون HD800 سنهایزر ساده‌تر است.

من برای درایو AK T1p از Chord Mojo استفاده می‌کنم که یکی از بهترین آمپ/دک‌های همراه جهان محسوب می‌شود. با این وجود برای اوقاتی که تنها قصد تماشای ویدئوهای یوتیوب یا بازی کردن را دارم اتصال مستقیم به تبلت Galaxy Note 10.1 2014 یا پی‌سی گیمینگ نیز عملکرد راضی‌کننده‌ای را به همراه خواهد داشت.


صدا

مهم‌ترین بخش بررسی هر هدفون کیفیت صدا و امضای آن است. دلیل این‌که در هر بازه قیمتی حتی چندهزار دلاری گزینه‌های متنوعی وجود دارد و همگی نیز مشتریان خاص خود را دارند این است که هیچ امضای یکسان صدایی برای همه سلیقه‌ها مناسب نیست. به همین دلیل بهتر است پیش از خرید اگر امکان تست را ندارید با خواندن بررسی‌ها مطمئن شوید امضای صدای هدفون مورد نظرتان همان است که می‌خواهید.

بیرداینامیک تی 1 نسل اول یک هدفون با جزئیات عالی صدا، سانداستیج وسیع، ایمیجینگ عالی، میدرنج واضح، بیس نسبتاً پایین و به‌طور کلی یک هدفون روشن یا Bright بود. به این ترتیب در این هدفون فرکانس‌های بالای صدا یا تربل برجسته‌تر بودند و همین موضوع باعث شد تا برخی صدای این هدفون را تیز توصیف کنند و هدفون بیشتر برای کارهای دقیق مناسب باشد نه لذت بردن از صدا. بیرداینامیک به همین دلیل تصمیم گرفت تا با تغییر امضای صدا ویژگی‌های خوب نسل قبلی را حفظ کند اما امضای صدا را کمی گرم‌تر کند و با افزودن کمی میدبیس و کاهش نسبی پیک صدا در تربل آن را برای سلیقه‌های بیشتری ایده‌آل کند؛ نتیجه کار هدفون‌های تی 1 نسل دوم و AK T1p است که در حال بررسی آن هستیم.

بگذارید مشخصه‌های صدا را به صورت دقیق‌تر بررسی کنیم:

Low End بیس:

به‌طور کلی نباید از یک هدفون پشت باز انتظار بیس کوبشی و لرزشی را داشته باشید. به دلیل نوع آکوستیک این نوع هدفون‌ها و امکان عبور آسان صدا آیزولیشن وجود ندارد و به همین دلیل بیس کمتر از هدفون‌های پشت بسته‌ای مثل T5p شنیده خواهد شد. با این وجود همان‌طور که گفتیم در نسل دوم هدفون‌های پرچم‌دار بیرداینامیک بیس بیشتری احساس می‌شود و اگر به آهنگ‌هایی مثل Magic از Coldplay، Chantaje از شکیرا، Hey You از پینک فلوید یا بلاتکلیف از رضا یزدانی گوش دهید صدای low end را به خوبی احساس می‌کنید.

با این وجود همان‌طور که گفتم اساساً علاقمندان به بیس زیاد بهتر است به سراغ هدفون‌های پشت بسته بروند اما اگر مثل من علاقه‌ای به شنیدن بیس کوبشی یا اصطلاحاً Boomy ندارید که بر روی فرکانس‌های میانی و صدای خواننده هم تأثیر می‌گذارد تی 1 نسل دوم انتخابی شایسته است.

Midrange میدرنج:

در بخش میدرنج که صدای خواننده و سازهایی مثل گیتار یا سنتور در آن قرار دارند تی 1 نسل دوم عالی عمل می‌کند. با این‌که برخی علاقمندان نسل اول این هدفون اعتقاد دارند اضافه شدن مید‌بیس بر روی میدرنج نسل دوم تأثیر گذاشته اما به اعتقاد من میدرنج بدون هیچ تداخلی و کاملاً شفاف و واضح و حتی کمی فوروارد شنیده می‌شود. اگر علاقه دارید صدای خواننده کمی جلوتر و واضح‌تر از صدای سازها شنیده شود T1 نسل دوم انتخابی عاقلانه است. حتی در آهنگ‌های شلوغی مثل Witchcraft از Pendulum یا Bring Me to Life از Evanescence کماکان صدای میدرنج به وضوح شنیده خواهد شد.

High End تربل:

با وجود تغییرات صورت گرفته در نسل دوم این هدفون کماکان می‌توان تی 1 را یک هدفون روشن یا Bright دانست. به این معنا که صداهای زیر یا تیزتر کمی برجسته‌تر شده‌اند. بیرداینامیک سعی کرده با استفاده از فیلتر متفاوت آزردگی گوش را از این فرکانس‌ها نسبت به نسل پیشین حذف کند در حالی‌که جزئیات به همان خوبی قابل شنیدن هستند. اگر از علاقمندان به صدایی درخشان و با حداکثر جزئیات هستید تی 1 همان امضای صدایی را دارد که می‌خواهید. می‌توان گفت این هدفون برعکس مدل Amiron Home به هیچ‌وجه یک هدفون با صدای ریلکس و laid-back محسوب نمی‌شود و در عوض سعی می‌کند تا هر آن‌چه در آهنگ می‌گذرد را به گوشتان برساند؛ به این ترتیب اگر کیفیت آهنگ‌هایی که گوش می‌دهید خوب نباشد T1.2 آن را با افتخار به رختان خواهد کشید!

Soundstage سانداستیج:

یکی از مزایای اصلی هدفون‌های پشت باز نسبت به پشت بسته سانداستیج وسیع‌تر است به نحوی که بتوانید تشخیص دهید صدای سازهای مختلف از چه جهتی شنیده می‌شود و تمامی صداها درون گوشتان اتفاق نمی‌افتد! به این ترتیب علاوه بر تشخیص صدا از چپ یا راست می‌توانید بعضی صداها را در جلو یا پشت سر خود نیز احساس کنید. در این زمینه معمولاً از HD800 سنهایزر به عنوان پیشتاز نام برده می‌شود اما شاید تی 1 هم بتواند رتبه دوم را کسب کند. شاید بهترین تجربه سانداستیج در موزیک را از این هدفون با آهنگ لایو Hotel California از Eagles داشتم که در ابتدا تک تک سازها به نوبت شروع به نواختن کردن و به این ترتیب یک separation عالی هم فراهم می‌شود.

مزایای سانداستیج وسیع البته به موزیک ختم نمی‌شود و اگر یک گیمر سبک FPS باشید قطعاً می‌توانید به خوبی احساس کنید صدای پای دشمن از کدام سمت به شما نزدیک‌تر می‌شود. با فعال کردن گزینه Dolby Surround در بازی محبوب Overwatch می‌توانید بفهمید Zarya در تیم شما کجا از Graviton Surge استفاده کرده یا Genji خشمگینی که DragonBlade خود را فعال کرده از کدام سمت به فکر تکه‌تکه کردن شماست!


جفت‌شدن (Pairing) با سورس‌های متفاوت

اگر خیلی سریع می‌خواهید یک ویدئوی یوتیوب یا یک راند از بازی را با هدفون گوش کنید اشکالی ندارد که AK T1p را مستقیماً به گوشی یا پی‌سی خود متصل کنید. در واقع به همین دلیل خرید AK T1p را به T1.2 ترجیح دادم اما اگر نسخه عادی و 600 اهمی تی 1 را خریداری کردید و یا قصد گوش دادن به موزیک دارید بهتر است آن را به یک سورس قدرتمند و باکیفیت متصل کنید. تجربه من با AK T1p و سورس‌های متفاوت به شرح زیر است:

استل اند کرن AK70

تصویر از وبسایت DigitalAudioReview
تصویر از وبسایت DigitalAudioReview

 پلیر AK70 یکی از پرفروش‌ترین پلیرهای استل اند کرن است که برخی آن را به‌صورت تکی و برخی با ترکیب Chord Mojo استفاده می‌کنند. برای درایو AK T1p از نظر بلندی صدا AK70 هیچ مشکلی ندارد و برای یک پلیر نسبتاً ارزان‌قیمت ترکیب خوبی را هم با تی 1 ایجاد می‌کند. این پلیر امضای صدای نسبتاً گرم اما به همراه جزئیات خوبی دارد اما در موزیک‌های شلوغ اصطلاحاً attack سریعی ندارد. اگر بیشتر به آهنگ‌های آرام، آکوستیک یا پاپ گوش می‌دهید AK70 یک گزینه عالیست اما برای موسیقی‌های رپ یا متال و الکترونیک بهتر است به سراغ پلیرهای رده‌بالاتر استل اند کرن بروید. همچنین خروجی بالانس این پلیر هم به اعتقاد من تفاوت قابل درکی نسبت به خروجی استاندارد 3.5 میلی‌متری نداشت.

استل اند کرن AK300

 یک پله بالاتر از AK70 و در ابتدای سری 300 پلیرهای استل اند کرن AK300 قرار دارد که قیمت آن هم حدود 50 درصد گران‌تر از AK70 است. این پلیر به اعتقاد من به خوبی می‌تواند کمی بیس بیشتر از هدفون‌های پشت‌بازی مثل تی 1 بیرون بکشد. هیجان صدا در این پلیر بیشتر از AK70 است و در عین حال جزئیات و سرعت attack نیز بهتر شده است.

با وجود این‌که بسیاری اعتقاد دارند برای داشتن یک خروجی بالانس واقعی وجود دو دک مجزا ضروری است به اعتقاد من خروجی بالانس این هدفون اندکی نویز و اعوجاج صوتی کمتری دارد؛ البته از آن‌جا که تجهیزات تست A-B صدا در اختیارم نبود شاید این تصور یک Placebo بیشتر نباشد! اگر می‌خواهید از یک خروجی بالانس واقعی بهره‌مند شوید شاید بهتر باشد به سراغ مدل AK320 و یا Onkyo DP-X1 بروید.

کورد موجو

 کورد ادعا می‌کند به دلیل ساختار داخلی موجو این سورس مشکلات اکثر پلیرها و آمپ‌ها را ندارد و به همین دلیل لزومی به قرار دادن خروجی بالانس در آن وجود ندارد. به هر حال تجربه جفت کردن AK T1p با Chord Mojo به اعتقاد من به حدی خوب بود که تصمیم گرفتم جدای از قیمت پایین‌تر آن نسبت به پلیر AK300 موجو را خریداری کنم. جزئیات و سانداستیج در تی 1 با موجو مثال زدنی هستند.

می‌گویند وقتی می‌خواهید کیفیت صدای یک سورس را بسنجید آن را با صدای پایین امتحان کنید. اگر برای ارضا کردن گوش خود مجبور باشید صدای سورس را زیاد کنید احتمالاً آن سورس امضای صدای مورد نظرتان را ندارد. مسلماً وصل کردن موجو به گوشی و استفاده از اپلیکیشن USB Audio Player یا اتصال موجو به پی‌سی و استفاده از Foobar2000 به راحتی متصل کردن هدفون به صورت مستقیم به یک پلیر نباشد اما خصوصاً برای یک هدفون پشت‌باز که عمده استفاده آن در منزل است موجو ارزش زحمت بیشتر را دارد.

حتی اگر نسخه 600 اهمی تی 1 را خریداری کنید به اعتقاد من موجو می‌تواند این هدفون را تا نهایت ظرفیت خود درایو کند. تفاوت استفاده از موجو نسبت به استفاده مستقیم از گوشی یا پی‌سی این‌بار نه‌تنها در آهنگ‌های DSD و Lossless بلکه در آهنگ‌های MP3 نیز مشخص است تا جایی که می‌توانید چیزهایی بشنوید که پیش از این از همان آهنگ‌ها نشنیده بودید!

هواوی نوا 2 پلاس

 نوا 2 پلاس یک گوشی میان‌رده از هواوی است که ادعا می‌کند به لطف دک مجزای شرکت AKM کیفیت صدای بالاتری را نسبت به گوشی‌های معمولی به همراه خواهد داشت. تجربه من با این هدفون و این گوشی اصلاً قابل قبول نبود. شاید این گوشی برای درایو ایرفون‌های حساس قدرت کافی داشته باشد اما آمپلی‌فایر آن نمی‌توانست به صورت متعادل صدا را به هر دو گوشی هدفون برساند.

نتیجه‌گیری/ آیا بخریم؟

تی 1 بی‌شک یک هدفون پرچم‌دار شایسته و بسیار باکیفیت از شرکت قدیمی و باسابقه بیرداینامیک است که ارزش توجهی جدی را دارد. به دلیل آکوستیک نیمه‌باز این هدفون در ایران نسبت به T5p از اقبال کمتری بهره‌مند شده اما اگر فردی هستید که در خانه به موزیک گوش می‌دهید با خرید T1 تجربه صوتی بهتری را نسبت به T5p کسب خواهید کرد.

این هدفون چه در نسخه 32 اهمی و چه 600 اهمی البته به آمپلی‌فایر و دک مناسبی نیاز دارد و با اتصال مستقیم به گوشی یا کامپیوتر نمی‌توانید نهایت کیفیت آن را تجربه کنید. پلیرهای سری AK300 استل اند کرن برای درایو نسخه AK T1p توصیه می‌شوند و در آمپلی‌فایرهای پرتابل هم نمونه‌های Chord Mojo و iFi micro iDSD Black بهترین‌ها برای درایو T1.2 یا AK T1p هستند. برای تجربه بهتر خصوصاً در نسخه 600 اهمی هم بیرداینامیک آمپ‌های A2 یا A20 را توصیه می‌کند.

به این ترتیب با خرید هدفون به اضافه آمپ/دک یا پلیر مناسب باید چیزی بیش از 6.5 میلیون تومان هزینه کنید. به این ترتیب توصیه می‌کنم پیش از خرید در صورت امکان صدای هدفون را حتماً تست کنید. رقبای این هدفون در میان برندهای دیگر نیز Audeze LCD2، سنهایزر HD800، AKG K812، HIFIMAN Edition X و البته Focal Elear هستند.

با این‌که احتمالاً تصمیم گرفته‌اید یک کلکسیون خوب از آهنگ‌های با سمپل‌ریت بالا و کیفیت عالی تهیه کنید همه ما به آهنگ‌های ایرانی هم علاقه داریم که احتمالاً بهترین کیفیتی که از آن‌ها پیدا می‌شود فرمت MP3 با بیت‌ریت 320 kbps خواهد بود. با این وجود اگر یک سورس مناسب در اختیار داشته باشید می‌توان گفت حتی گوش دادن به آهنگ‌های MP3 نیز لذت دوچندانی برایتان دربر خواهد داشت. به اعتقاد من پس از هدفون و سپس سورس کمترین تأثیر را در کیفیت موسیقی سمپل‌ریت و بیت‌ریت فایل دارد. در آزمون‌های کور (Blind Test) حتی آدیوفایل‌ها نیز گاهی نمی‌توانند تفاوت بین یک MP3 320kbps خوب مستر شده را نسبت به فایل lossless همان آهنگ تشخیص دهند. پس نگرانی چندانی از بابت پیدا کردن آهنگ‌های مورد علاقه‌تان با نهایت کیفیت نداشته باشید.

T1 را بخریم یا HD800 یا T5p؟

اگر به یک هدفون پشت بسته احتیاج دارید که صدای محیط را کمی ایزوله کرده و نشتی صدا هم نداشته باشد و البته از بیس هم استقبال می‌کنید T5p انتخاب هوشمندانه‌تری است. همچنین اگر یک آمپلی‌فایر و دک دسکتاپی قدرتمند دارید و جزئیات صدا و سانداستیج از اهمیت ویژه‌ای برایتان برخوردار است HD800 گزینه مناسبی است.

اما اگر یک هدفون با نشتی صدای کمتر از HD800 قابل درایو با پلیرها و آمپ‌های پرتابل نیاز دارید و چیزی بین امضای صدای HD800 و T5p را می‌خواهید بسته به بودجه و آمپ شما هدفون‌های T1.2 یا AK T1p را پیشنهاد می‌دهم.

البته انتخاب‌ها تنها به این سه مدل ختم نمی‌شود و گزینه‌های open-back بسیاری وجود دارند اما این سه مدل را می‌توانید در ایران هم پیدا کنید.

93%
عالی

بیرداینامیک AK T1p

نسل دوم بیرداینامیک تی 1 برای آدیوفایل‌هایی که به جزئیات صدا، وضوح بالا، سانداستیج عالی و راحتی در استفاده اهمیت می‌دهند یکی از بهترین‌هاست. نسخه استل اند کرن این هدفون قابلیت درایو با آمپلی‌فایر‌ها و پلیرهای پرتابل را نیز دارد و اگر نمی‌خواهید صرفاً به یک تجربه خانگی محدود باشید انتخاب بسیار خوبیست.
در سوی دیگر برخلاف T5p و به دلیل پشت باز بودن این هدفون خبری از آیزولیشن و یا بیس کوبنده نیست و اگر یک بیس‌هد هستید و یا می‌خواهید در محیط‌های شلوغ یا محل کار از هدفون خود استفاده کنید بهتر است به سراغ مدل‌های پشت بسته مثل T5p بروید.
با این حال به اعتقاد بسیاری کامل‌ترین تجربه صوتی را هدفون‌های پشت باز فراهم می‌کنند.
(به دلیل پشت باز بودن هدفون آیزولیشن از بخش امتیازات حذف شده است)

  • طراحی و ساخت
  • لوازم جانبی
  • بیس
  • میدرنج
  • تربل
  • سانداستیج و ایمیجینگ
  • راحتی استفاده
  • سازگاری با سورس‌های مختلف و قابلییت درایو
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

4 نظر برای این مطلب
  1. محمد می‌گوید

    اقای ارغوان ممنونم.لطفا مقاله ای در مورد گوشیها و مقایسه ها انها از لحاظ کیفیت صدا (اسپیکر و هدفون)بنویسید و سنهایزر ie800 و بیردینامیک770پرو و سنهایزر 380 را لطفا بررسی کنید.واقعا از مقاله های شما لذت میبرم.با تشکر

    1. علی ارغوان می‌گوید

      سلام نظر لطف شماست خواهش می کنم.
      در مورد گوشی ها ما همیشه توی بررسی متنی گوشی ها بخش صدا رو هم داریم که میتونین مراجعه کنید و بخونید. اما به طور خلاصه در حال حاضر گوشی های LG V30، LG V20 و بعد از اونها HTC 10 از نظر خروجی صدای هدفون بهتر از سایرین هستن. گوشی هایی مثل ZTE Axon 7 هم هست که توی ایران نایابن.
      البته اگر خروجی صدای عالی بخواید میتونین با دک های اکسترنال کوچیکی مثل Dragonfly Black یا Dragonfly Red و اتصال به شکل otg کیفیت صدا رو بالا ببرید. اما اگر خروجی هدفون خود گوشی مدنظر شماست سری V الجی یک سروگردن بالاتر از رقباست.
      در مورد بررسی هدفونهایی که گفتید متاسفانه برخلاف گوشی ها نماینده های فروش هدفون هایی مثل سنهایزر یا بیرداینامیک نمونه ها رو در اختیار ما برای بررسی قرار نمیدن. بررسی های منتشر شده در فارنت هم تجربه بررسی محصولات خرید شخصی هست. اما اگر این روال تغییر کرد حتما استقبال می‌کنیم.

      1. محمد می‌گوید

        با تشکر از شما دوست عزیز امیدوارم موفق باشید.

  2. nanchu می‌گوید

    حتی خوندن وصف کیفیت صدای این هدفون ها هم لذت بخشه! اکثر ما آرزومون شنیدن موزیکهای دلخوامون با این هدذفوناس