بررسی تخصصی دوربین وی 30 ال‌جی

اسمارتفون‌های ال‌جی امروز اگر در هیچ زمینه‌ای مدعی نباشند (که در بسیاری از زمینه‌ها هستند)، قطعاً درزمینه دوربین ادعای «بهترین» بودن را دارند. به‌خصوص سری v این کمپانی، با دوربین دوگانه خود به‌جرئت یکی از بهترین دوربین‌های بازار را به همراه دارد. در این یادداشت به بررسی تخصصی دوربین این گوشی پرداخته‌ایم.

0

همیشه در تبلیغات ارائه‌شده از سوی برندهای مختلف تلفن همراه، هنگام معرفی دوربین علاوه بر معرفی مشخصات فنی از فناوری‌های گاه عجیب‌وغریبی نام‌برده می‌شود و ادعا می‌شود که این فناوری‌ها باعث بهتر شدن عکس‌ها می‌شوند. اگر اخبار فناوری را دنبال کرده باشید حتماً چند مورد از آن‌ها که از سوی برندهای مختلف معرفی‌شده‌اند را به خاطر می‌آورید. هدف تیم فارنت از بررسی تخصصی دوربین‌های تلفن‌های همراه، نمایش و بررسی کامل عکسی است که درنهایت در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و معرف توانایی واقعی دوربین است. به همین جهت در این بررسی‌ها به‌ندرت به فناوری‌های اضافه‌شده به دوربین می‌پردازیم. علاوه بر این، قابلیت‌های اضافه نرم‌افزاری دوربین مانند؛ پانوراما، اسلوموشن و مودهای تصویری که بیشتر جنبه تفننی داشته و از طریق اپلیکیشن‌های مختلف قابل‌دستیابی هستند موردبررسی قرار نمی‌گیرند. همان‌طور که عرض کردم عکس‌های گرفته‌شده توسط گوشی بدون هیچ‌گونه ویرایش و کم‌وکاست، زیر تیغ بررسی فارنت می‌روند.

نمونه ای از تصاویر ثبت شده توسط وی 30

مشخصات فنی

دوربین معمولی (اصلی)
تعداد پیکسل 16mp
حداکثر ابعاد تصویر 4656 × 3492
اندازه سنسور 1/3.09″
اندازه پیکسل 1.0 µm
دهانه دیافراگم F:1.6
زاویه دید 70 درجه

 

دوربین با لنز واید
تعداد پیکسل 13mp
حداکثر ابعاد تصویر 4160 × 3120
اندازه سنسور 1/3.4″
اندازه پیکسل 1.0 µm
دهانه دیافراگم F:1.9
زاویه دید 120 درجه

 

 

قابلیت‌های فنی قابل تنظیم
سرعت شاتر از 30 ثانیه تا 1/3200 ثانیه
دمای رنگ از 2400 تا 7400
حساسیت (ISO) از 50 تا 3200

 

رزولوشن‌های تصویربرداری
2160 در 3840 30fps، 24fps
1080 در 1920 24fps، 30fps، 60fps
720 در 1280 24fps، 30fps، 60fps، 120fs

 

دوربین جلویی (سلفی)
تعداد پیکسل 5mp
حداکثر ابعاد تصویر 2560 × 1920

 

تازه‌ها

افزایش تعداد پیکسل سنسور لنز واید به 13 مگاپیکسل مهم‌ترین اتفاق جدید در وی 30 نسبت به وی 20 است. برخلاف روند گذشته افزایش اندازه سنسور و پیکسل، این بار ال‌جی سنسورهای خود را کوچک‌تر و طبیعتاً پیکسل‌ها را نیز کوچک‌تر کرده است. بازتر شدن دهانه دیافراگم دوربین اصلی به 1.6 اتفاق جدید و مهم دیگر در وی 30 است. البته نباید از فرمت جدید تصویربرداری بانام «سینه لاگ» بگذریم که اجازه تصویربرداری با دامنه نوری گسترده را به کاربر می‌دهد.

حالا بهتر است به آزمون عملی وی 30 پرداخته و عیار آن را در شرایط نوری مختلف بسنجیم.

چشم‌انداز و جزئیات

توانایی ثبت چشم‌انداز یکی از مهم‌ترین فاکتورهای بررسی دوربین به‌خصوص برای علاقه‌مندان عکاسی منظره است. آنچه از این تصویر ثبت‌شده توسط وی 30 برداشت می‌شود، یک عکس خوب است؛ نور سنجی، باوجود نور شدید آفتاب به‌خوبی انجام‌شده است و سایه‌روشن‌های شدید به‌خوبی ثبت‌شده‌اند، رنگ‌ها در حالت متعادلی قرار دارند و نه بیش‌ازاندازه اشباع‌شده هستند و نه از غنای طبیعی خود دور، وضوح بسیار خوبی نیز در نمای کلی عکس مشاهده می‌شود. در برش صد درصد عکس نیز می‌بینیم که وضوح و جزئیات پذیرفتنی هستند، هرچند که کماکان جلوه‌های مصنوعی ایجادشده توسط پردازشگر دوربین که منجر به نقاشی گونه شدن عکس می‌شود هنوز دیده می‌شوند. بااین‌حال نمای کلی عکس ازلحاظ وضوح و بازنمایی رنگ، واقع‌نمایی بسیار خوبی دارد.

در بالا تصویر ثبت‌شده توسط لنز واید از همان زاویه را مشاهده می‌کنید. همچنان واقع‌نمایی بسیار خوبی در عکس دیده می‌شود.

چشم‌انداز شبانه با نور کم

در نمای کلی با عکسی قابل‌قبول مواجه هستیم، هرچند که وضوح و جزئیات آن امیدوارکننده نیست. رنگ‌ها به‌خوبی ثبت‌شده‌اند و نورسنجی و واقع‌نمایی کلی عکس قابل‌قبول است. بااین‌حال برش صد درصد نشان می‌دهد که جزئیات عکس نابودشده است. این مشکل نسبت به وی 20 کمتر شده است اما نسبت به جی 6 تقریباً تغییری نکرده است.

وی 30 در حالت Manual امکانات بسیاری برای عکاسی در نور کم در اختیار کاربر قرار می‌دهد، اما طبیعتاً معیار توانایی دوربین، عکاسی در حالت خودکار آن است.

رنگ

می‌توان اذعان کرد که وی 30 راه جی 6 را ادامه داده است و به‌سختی می‌توان تفاوتی در توانایی عکاسی این دوگوشی پیدا کرد. در تصویری که توسط وی 30 ثبت‌شده است، رنگ‌ها به میزان متعادلی اشباع‌شده و درعین‌حال واقع‌نمایی آن‌ها حفظ‌شده است. علاوه بر واقع‌نمایی رنگی، می‌توان به جزئیات خوب این عکس نیز اشاره کرد. یادآوری آن خالی از لطف نیست که وی 20 اشباع رنگ کمتری داشت.

پرتره

عکس زیر به صورت عمودی ثبت شده است و برای نمایش بهتر در سایت، به صورت مربعی برش خورده است. به نظر می‌آید پرتره‌های وی 30 نسبت به وی 20 بهبود پیداکرده است. رنگ‌ها در عین واقع‌نمایی به میزان مناسبی اشباع هستند، وضوح و جزئیات مناسبی در عکس وجود دارد و نمای کلی عکس واقع‌نمایی خوبی دارد. در برش صد درصد عکس نیز جزئیات با واقع‌نمایی مناسبی ثبت‌شده‌اند.

در اینجا هم تقریباً با عکسی مشابه آنچه در جی 6 دیدیم مواجهیم و تقریباً چیز جدیدی نسبت به جی 6 به‌عکس اضافه نشده است.

پرتره در نور کم

هرقدر که از قدرت وی 30 در چشم‌انداز شبانه ناراضی بودم، در این مرحله عملکرد وی 30 را موفقیت‌آمیز می‌دانم. باوجود نور بسیار کم بر روی سوژه، دوربین توانسته تصویر کلی مناسبی ارائه کند و با پردازش عکس و اعمال کاهش نویز، پرتره‌ای پذیرفتنی ثبت کند. نورسنجی مناسب و رنگ‌های خوب، از نقطه قوت‌های این عکس هستند. توجه کنید که این عکس در نوری بسیار کم ثبت‌شده و طبیعتاً نباید انتظار بالایی از یک دوربین داشت.

بدون غافلگیری می‌بینیم که در برش صد درصد خبری از جزئیات نیست و وضوح نیز در حداقل خود قرار دارد. بااین‌حال می‌توان به نمای کلی عکس و رنگ‌های درست آن دل‌خوش کرد.

سلفی

دوربین سلفی گوشی را نیز با توجه به محبوبیت آن نزد بسیاری از کاربران در این یادداشت بررسی کرده‌ایم. البته نتیجه آزمایش دوربین سلفی، مثل همیشه برای ال‌جی چندان خوشایند نیست. عکس زیر عمودی ثبت شده است و برای نمایش بهتر در سایت به صورت مربعی برش خورده است.

دوربین سلفی وی 30 سنسور 5 مگاپیکسلی دارد که همین تعداد پیکسل یکی از نقطه‌ضعف‌های آن است. لنز دوربین سلفی وی 30 واید است، اما امکانی در آن وجود دارد که عکسی تله‌تر به کاربر تحویل دهد. فرآیند آن‌هم با برش عکس اصلی انجام می‌شود! در حقیقت عکسی که با همان لنز واید ثبت‌شده را برش زده، بزرگنمایی کرده و مانند یک عکس 5 مگاپیکسلی در اختیار کاربر قرار می‌دهد! کاهش وضوح ازجمله نتایج این کار نه‌چندان معقولانه است. از همه این‌ها هم که بگذریم، سلفی وی 30 مانند تمام نسل‌های قبلی ال‌جی، نه نورسنجی مناسبی دارد و نه رنگ خوبی ثبت می‌کند. به نظر می‌آید ال‌جی باید فکری اساسی برای دوربین سلفی خود کند، چرا که سلفی از مهم‌ترین قابلیت‌ها برای بسیاری از کاربران است و ممکن است آن‌ها را متقاعد به خرید یک گوشی کند و یا آن‌ها را از این امر منصرف کند.

تصویربرداری

دیگر تصویربرداری 4k چیز جدیدی نیست و شگفتی‌هایی که لنز واید محصولات ال‌جی خلق می‌کند نیز توصیفشان در محصولات قبلی آمده است. شگفتی دیگری که «بهترین گوشی برای تصویربرداری» در مدل جدید خود خلق کرده است، امکان تصویربرداری با ثبت دامنه داینامیکی بالایی نور است. این حالت که ال‌جی آن را «cine log» نام‌گذاری کرده است، امکانی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا تصاویر ویدئویی را باحالتی مانند HDR در عکاسی ثبت کند. سپس این فیلم‌ها در کامپیوتر و در نرم‌افزارهای مخصوص قابلیت اصلاح رنگ و نور خواهند داشت. این قابلیت که تنها در دوربین‌های فیلم‌برداری حرفه‌ای وجود دارد، برای یک اسمارتفون شگفت‌انگیز است. البته نادیده نگیرید که اصلاح رنگ و نور یک فیلم، کاری کاملاً تخصصی است و انجام آن نیازمند آموزش‌های ویژه‌ای است. توصیه می‌کنم درصورتی‌که از اصلاح رنگ و نور فیلم سر درنمی‌آورید بااین‌حالت تصویربرداری نکنید؛ چراکه تصویر خامی که در اختیارتان قرار می‌گیرد اصلاً چشم‌نواز نیست.

نکته قابل‌ذکر دیگر در مورد تصویربرداری وی 30، بهبود عملکرد لرزش گیر تصویر است. همانند نسل‌های قبلی ال‌جی با روشن کردن این قابلیت در وی 30، با استفاده از لنز واید، با رزولوشن 1080p، دستگاه بر روی تصویر زوم کرده و با استفاده از فضای اضافی اقدام به اصلاح لرزش‌های تصویر می‌کند که نتیجه آن شگفت‌انگیز است.

رابط کاربری و منوی دستی (Manual)

حالا دیگر داشتن حالت عکاسی دستی تقریباً در همه گوشی‌های مطرح (غیر از آیفون) مسئله‌ای عادی است. وی 30 مانند نسل‌های قبلی ال‌جی، کماکان کامل‌ترین و بهترین منوی دستی را در میان اسمارتفون‌ها دارد. در زیر تصاویر منو و رابط کاربری دوربین وی 30 را مشاهده می‌کنید که کاملاً مانند رابط کاربری تصویربرداری آن است. (برای بزرگنمایی کلیک کنید).

لنز واید

دوربین دوم وی 30، برخلاف هم‌رده‌های خود در اپل و سامسونگ که از لنز تله استفاده می‌کنند، مجهز به لنز واید است. شخصاً اعتقاددارم که لنز واید کاربری به‌مراتب بیشتر و بهتری نسبت به لنز تله دارد. لازم است اینجا نقطه ضعف لنز واید را نیز ذکر کنیم؛ این لنز قادر به فوکوس کردن بر روی سوژه‌های نزدیک را ندارد و از این نظر نسبت به لنز نرمال همین دوربین ضعیف‌تر است. بهتر است فکر عکاسی از سوژه‌های نزدیک با لنز واید را از سر خود بیرون کنید. برای اینکه بیشتر با زیبایی‌های خلق‌شده توسط لنز واید آشنا شوید، نمونه‌های از عکس‌های ثبت‌شده توسط دوربین واید وی 30 را در کنار عکس هایی که از همان زاویه و با لنز نزمال دوربین ثبت شده‌اند برای شما به نمایش گذاشته‌ایم (برای بزرگنمایی کلیک کنید).

نتیجه‌گیری

وی 30 را همچنان می‌توان مدعی اول دوربین عکاسی در میان اسمارتفون‌ها به‌حساب آورد. همچنان که در جی 6 هم شاهد آن بودیم، وی 30 در واقع‌نمایی و ثبت رنگ‌ها بسیار خوب عمل می‌کند و چشم‌اندازها را چشم‌نواز ثبت می‌کند. بااین‌حال در عکاسی در نور کم نمی‌توان وی 30 را مدعی به‌حساب آورد. دوربین سلفی آن‌هم ناامیدکننده است. درعین‌حال اگر به دنبال اسمارتفونی هستید که امکاناتی مانند یک دوربین عکاسی را در اختیارتان بگذارد، در تصویربرداری مثل یک دوربین حرفه‌ای عمل کند و تصویربرداری با لنز واید و لرزش گیری فوق‌العاده داشته باشد، وی 30 بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.