بررسی ال‌جی وی 30؛ صدا، تصویر، حرکت!

گوشی‌های سری V ال‌جی همیشه گوشی‌های خاص برای کاربرانی با نیازهای خاص بوده است. اما ال‌جی حالا سعی کرده V30 نه‌تنها نیاز این قشر حرفه‌ای را برطرف کند بلکه از جذابیت‌هایی برای راضی کردن تمامی کاربران اندرویدی برخوردار باشد. وی 30 گوشی هوشمندی‌ست که بی‌شک شایسته توجه و بررسی بیشتری است. در فارنت با بررسی کامل این گوشی همراهمان باشید.

5

از آن‌جا که سامسونگ پس از عرضه سری گلکسی نوت هر ساله دو گوشی پرچم‌دار به بازار عرضه می‌کرد ال‌جی نیز به فکر افتاد و سری V را در کنار سری G عرضه کرد. این سری گوشی‌ها با ظاهری مستحکم‌تر و با امکانات ویژه صوتی و تصویری و همچنین صفحه‌نمایش دوم شناخته می‌شدند اما اوضاع در V30 به شکل خوشایندی تغییر کرده است. وی 30 حالا نه‌تنها از نظر ظاهری جذاب‌ترین گوشی ال‌جی محسوب می‌شود بلکه توانسته بسیاری از ویژگی‌های خوب نسل پیشین را حفظ کند.

ال‌جی وی 30 تقریباً تمامی نقاط ضعف پرچم‌دار پیشین یعنی جی 6 را برطرف کرده و این‌بار با ویژگی‌های منحصربه‌فردی مثل دوربین واید، خروجی صدای فوق‌العاده با Quad DAC، فیلمبرداری Cine Log و ضبط صدای lossless کماکان بهترین گزینه برای علاقمندان به موسیقی و فیلمبرداری محسوب می‌شود. اما دربرابر رقبای قدرتمندی مثل گلکسی نوت 8 و آیفون 8 پلاس پرچم‌دار ال‌جی چگونه رقابت خواهد کرد؟

در ابتدا نگاهی به مشخصات فنی LG V30 خواهیم داشت:

مشخصات فنی ال‌جی وی 30

  • ابعاد و وزن: ۱۵۱.۷ در ۷۵.۴ در ۷.۴ میلی‌متر
  • صفحه‌نمایش: ۶.۰ اینچی – P-OLED – وضوح ۲۸۸۰ در ۱۴۴۰ پیکسل – تراکم پیکسلی 537ppi – پوشش گوریلا گلس ۵ – پشتیبانی از HDR10 و دالبی ویژن – ویژگی همیشه روشن
  • سیستم‌عامل: اندروید ۷.۱.۲
  • پردازنده: اسنپ‌دراگون ۸۳۵ – چهار هسته ۲.۴۵ گیگاهرتزی + چهارهسته ۱.۹ گیگاهرتزی
  • پردازنده گرافیکی: Adreno 540
  • رم و حافظه داخلی: ۴ گیگابایت رم – ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی (۱۲۸ گیگابایت در نسخه پلاس)
  • دوربین اصلی: ۱۶ مگاپیکسلی – دیافراگم f/1.6 – لرزش‌گیر اپتیکال – اندازه پیکسل ۳ میکرون – فیلمبرداری 4K@30fps
  • دوربین دوم: ۱۳ مگاپیکسلی واید – دیافراگم f/1.9 – زاویه دید ۱۲۰ درجه
  • دوربین سلفی: ۵ مگاپیکسلی – f/2.2
  • باتری: ۳۳۰۰ میلی‌آمپرساعتی – شارژ سریع QC 3.0 – شارژ بی‌سیم
  • سایر امکانات: مبدل صوتی Quad DAC – استاندارد IP68 مقاومت دربرابر آب و گردوغبار – بلوتوث 5.0 – فناوری aptX HD – استاندارد نظامی مقاومت MIL-STD-810G – ایرفون‌های B&O درون جعبه
  • قیمت حدودی: سه میلیون و ۹۵۰ هزار تومان

بررسی ویدئویی ال‌جی V30


طراحی و ساخت

همان‌طور که گفتیم ال‌جی از طراحی زمخت و خشن سری V فاصله گرفته و حالا در وی 30 یک گوشی بسیار جذاب و زیبا طراحی کرده است. اولین چیزی که با در دست گرفتن وی ۳۰ متوجه می‌شوید وزن بسیار پایین آن است. این گوشی 37 گرم از گلکسی نوت 8 و 44 گرم از آیفون 8 پلاس سبک‌تر است و این اختلاف واقعاً احساس می‌شود؛ وی 30 حتی از جی 6 نیز 5 گرم سبک‌تر است. خوشبختانه به دلیل ساختار شیشه و فلز، وی 30 کاملاً حس یک گوشی پرچم‌دار را به شما القا خواهد کرد و خمیدگی قاب پشتی و لبه‌ها برخلاف جی 6 ارگونومی گوشی را به خوبی بهبود داده است.

پشت گوشی پنل شیشه‌ای خمیده جذابیت خاصی به آن بخشیده و دوربین دوگانه و حسگر اثر انگشت نیز در جای مناسبی قرار گرفته‌اند. قاب فلزی اطراف گوشی براق و جذاب است و به زیبایی آن افزوده و البته صفحه‌نمایش بدون حاشیه فول ویژن وی 30 نقطه قوت اصلی طراحی آن محسوب می‌شود. حالا پنل شیشه‌ای جلویی نیز در لبه‌های دارای خمیدگی است و هرچند این خمیدگی وارد صفحه‌نمایش نشده اما کار کردن با گوشی را لذت‌بخش‌تر کرده است.

ال‌جی در وی 30 نه‌تنها استاندارد IP68 را نگه داشته بلکه توانسته استاندارد مقاومت نظامی MIL-STD را نیز حفظ کند. به این ترتیب وی 30 دربرابر ضربات معمولی و همچنین حرارت و سرما مقاومت بهتری نسبت به رقبا از خود نشان خواهد داد و با این‌که گوشی به دلیل بدنه شیشه‌ای خود لیز است اما می‌توانید در کار کردن با آن کمی آسوده‌خاطر باشید.

حسگر اثر انگشت مثل همیشه با دکمه پاور ترکیب شده و در پشت گوشی و وسط آن قرار گرفته است. به این ترتیب برخلاف گلکسی نوت 8 دسترسی به آن کار ساده‌ای خواهد بود. این حسگر همیشه فعال بوده و از سرعت و دقت بسیار خوبی نیز برخوردار است. دکمه‌های تنظیم صدا هم در لبه سمت چپ قرار دارند و تک بلندگوی گوشی در لبه پایینی جای گرفته است.

وی 30 اولین گوشی سری V است که باتری قابل تعویض برای کاربر ندارد اما به اعتقاد ما اضافه شدن مقاومت دربرابر آب و البته طراحی جذاب‌تر ارزش این محدودیت را دارد. به طور کلی طراحی و ساخت وی 30 بی‌شک یکی از نقاط قوت اصلی این گوشی محسوب می‌شود. رنگ‌های جذاب نقره‌ای، آبی و مشکی، یکسان بودن رنگ ماژول دوربین با بدنه، خمیدگی‌ها و ارگونومی عالی و وزن پایین از نقاط قوت اصلی طراحی وی 30 هستند. این گوشی همچنین برخلاف گلکسی نوت 8 یا آیفون 8 یک طراحی کاملاً جدید دارد و می‌توان گفت تیم طراحی سخت‌افزاری ال‌جی کار فوق‌العاده‌ای را انجام داده‌اند.


صفحه‌نمایش

سال‌هاست که پنل‌های OLED گوشی‌های گلکسی سامسونگ به عنوان بهترین صفحه‌نمایش‌های موبایلی انتخاب می‌شوند و ال‌جی مدت‌هاست از پنل‌های OLED در گوشی‌هایش استفاده نکرده است. اما وی 30 سرانجام به صفحه نمایش P-OLED جدید ال‌جی مجهز شده که OLED با بیس پلاستیکی محسوب می‌شود. البته این پلاستیک توسط کاربر قابل لمس نیست و شما کماکان شیشه گوریلا گلس را لمس خواهید کرد.

وضوح تصویر این صفحه‌نمایش مثل گلکسی نوت 8 برابر 2880 در 1440 پیکسل و با نسبت تصویر 2:1 بوده که تراکم پیکسلی عالی 537 پیکسل بر اینچ را باعث می‌شود. این نسبت تصویر حاشیه‌های بسیار باریک صفحه‌نمایش را امکان‌پذیر کرده تا جایی که وی 30 نسبت به آیفون 8 پلاس ابعاد بسیار کوچک‌تری داشته اما صفحه‌نمایش بزرگ‌تری را در اختیار کاربر خواهد گذاشت.

صفحه‌نمایش وی 30 همچنین از فناوری‌های HDR10 و دالبی‌ویژن برای نمایش گستره رنگی وسیع بهره می‌برد تا بتوانید بر روی آن از تماشای ویدئوهای HDR لذت ببرید. نسبت تصویر 2:1 خصوصاً برای فیلم‌های سینمایی که معمولاً با نسبت تصویر 21:9 ضبط می‌شوند ایده‌آل است و کنتراست بالا و مشکی عمیق پنل OLED این گوشی جذابیت تصاویر را دوچندان کرده است.

با وجود این‌که برخی کاربران از وجود مشکلاتی مثل یکسان نبودن دمای رنگ صفحه‌نمایش گله داشتند ما در نمونه مورد بررسی خود با چنین مشکلی مواجه نبودیم و شاید تنها عیب واضح این پنل نسبت به صفحه‌نمایش گلکسی نوت 8 را بتوان تغییر دمای رنگ سفید در زوایای دید متفاوت عنوان کرد که البته برای کاربر چندان هم قابل تشخیص نیست.

صفحه‌نمایش وی 30 همچنین از روشنایی بالایی برخوردار است و در حالت روشنایی خودکار در زیر نور خورشید نیز قابل خواندن خواهد بود. با این‌که کماکان صفحه‌نمایش گلکسی اس 8 و گلکسی نوت 8 سامسونگ را می‌توان برتر دانست به اعتقاد ما پنل P-OLED ال‌جی نیز با اختلاف کمی در رتبه دوم قرار داشته و بهبود چشمگیری نسبت به صفحه‌نمایش جی 6 یا آیفون 8 پلاس محسوب می‌شود.

در منوی تنظیمات صفحه‌نمایش وی 30 نیز می‌توانید از بین حالت‌های مختلف نرمال، بهترین برای فیلم، بهترین برای وب، بهترین برای تصاویر و یا سفارشی یکی را انتخاب کرده و یا دمای رنگ صفحه‌نمایش را به دلخواه خود تنظیم کنید.

حالا که در وی 30 خبری از صفحه‌نمایش دوم نیست ال‌جی صفحه‌نمایش همیشه روشن را کامل‌تر از همیشه به آن اضافه کرده است. به لطف پنل P-OLED تمامی پیکسل‌ها به‌جز پیکسل‌های مورد نیاز می‌توانند خاموش شوند تا مصرف انرژی کاهش بیابد. در صفحه‌نمایش همیشه روشن گوشی می‌توانید اعلان‌ها را ببینید، به میان‌برهایی مثل چراغ‌قوه، بلوتوث و دوربین دسترسی داشته باشید، موزیک در حال پخش را کنترل کنید و امضای خودتان را قرار دهید.


سخت‌افزار و عملکرد

ال‌جی مجبور شد برای عرضه به‌هنگام جی 6 آن را با پردازنده قدیمی اسنپ‌دراگون 821 به بازار عرضه کند اما خوشبختانه چنین محدودیتی در وی 30 وجود نداشته و این گوشی با جدیدترین تراشه کوالکام اسنپ‌دراگون 835 به بازار عرضه شده است. این تراشه به 8 هسته پردازشی Kryo مجهز بوده که 4 تای آن‌ها با سرعت 2.45 و چهارتای دیگر با سرعت 1.9 گیگاهرتز فعالیت می‌کنند. پردازنده گرافیکی Adreno 540 و چهار گیگابایت حافظه رم LPDDR4 نیز به عملکرد روان وی 30 کمک می‌کنند.

خوشبختانه به لطف پردازنده و حافظه داخلی سریع، V30 یکی از سریع‌ترین گوشی‌های اندرویدی حال حاضر بازار است. حتی دو گیگابایت رم کمتر نسبت به گلکسی نوت 8 نیز تفاوتی در استفاده روزانه و یا مالتی‌تسکینگ این گوشی پدید نیاورده و همه‌چیز از گشت‌وگذار در شبکه‌های اجتماعی گرفته تا اجرای جدیدترین بازی‌ها و استفاده از قابلیت دوپنجره ای روان و سریع انجام خواهد گرفت. وی 30 همچنین مدیریت حرارتی بسیار خوبی داشته و هیچ‌وقت بیش از حد گرم یا داغ نخواهد شد.

نتایج بنچمارک‌ها نیز این گوشی را هم‌تراز بسیاری از رقبا با اسنپ‌دراگون 835 نشان می‌دهد و می‌توان گفت در میان گوشی‌های اندرویدی گوشی قوی‌تری نخواهید یافت.


نرم‌افزار و رابط کاربری

با این‌که سال گذشته LG V20 اولین گوشی هوشمندی بود که با اندروید 7 به بازار عرضه شد حالا با گذشت یک‌سال و رونمایی و عرضه اندروید 8 وی 30 کماکان با اندروید 7.1.2 به بازار عرضه می‌شود. از آن‌جا که برخی رقبا مثل اکسپریا XZ1 سونی زودتر و با اندروید 8 به بازار آمده‌اند بهتر بود ال‌جی پرچم‌دار خود را به اندروید اوریو مجهز می‌کرد.

به هر حال شاید پوسته رابط کاربری LG UX آن‌قدرها هم چیزی از ظاهر اندروید خام را به کاربر نشان ندهد. ال‌جی تقریباً از همان رابط کاربری جی 6 استفاده کرده که نسبت به نسل‌های قبلی همه چیز ساده‌تر و یکنواخت‌تر شده است. با این وجود کماکان دستکاری‌های بی‌موردی مثل منوی تنظیمات در LG UX به چشم می‌خورد اما به‌طور کلی قابلیت شخصی‌سازی بالا و امکانات مناسب رابط کاربری این پوسته را به یکی از پوسته‌های خوب اندروید تبدیل کرده است.

با حذف صفحه‌نمایش دوم ال‌جی قابلیتی به نام floating bar یا نوار شناور را به وی 30 اضافه کرده است. این قابلیت به شکل یک دکمه کوچک در لبه صفحه‌نمایش قرار دارد تا هر وقت بخوانید بتوانید با لمس آن منویی شبیه به صفحه‌نمایش دوم LG V20 را باز کنید. در این منو می‌توانید میان‌برهای اپلیکیشن‌های مختلف، کنترل‌های موسیقی درحال پخش، میان‌بر به ایجاد یادداشت یا مخاطب جدید را قرار دهید.

ال‌جی همچنین با این‌که روی این ویژگی مانور تبلیغاتی نداد اما قابلیت تشخیص هویت و آنلاک کردن گوشی با چهره را نیز اضافه کرده است. این قابلیت مشابه گلکسی نوت 8 با سرعت بسیار خوبی عمل می‌کند اما از آن‌جا که حسگر اثر انگشت در جای مناسبی قرار دارد احتمالاً نیاز چندانی به استفاده از آن احساس نخواهید کرد.

یکی دیگر از قابلیت‌های این رابط کاربری تنظیمات مخصوص بازی‌هاست. با ورود به بازی در کنار دکمه‌های رایج نوار ناوبری یک دکمه جدید به شکل گیم‌پد نیز ظاهر می‌شود که دارای گزینه‌های مختلفی است. با این قابلیت می‌توانید وضوح تصویر و فریم‌ریت بازی را تنظیم کنید، اسکرین شات بگیرید، دکمه‌های نوار ناوبری را ناپدید کنید و یا بازی را برای مدتی متوقف کنید.

ال‌جی همچنین قابلیتی به نام Smart Doctor برای پاکسازی فضای رم و حافظه داخلی و همچنین نمایش میزان مصرف باتری و تست سخت‌افزاری گوشی به رابط کاربری وی 30 اضافه کرده است. قابلیت Content lock نیز برای قفل کردن برخی محتوای حساس گالری یا یادداشت‌هایتان به وسیله اثر انگشت نیز یک ویژگی مفید جدید در این رابط کاربری خواهد بود.

از جمله سایر ویژگی‌های این رابط کاربری می‌توان به اپلیکیشن‌های QSlide برای اجرای اپ‌ها در پنجره‌های کوچک، سازگار کردن اپ‌ها با نسبت تصویر جدید و شخصی‌سازی صفحه‌نمایش همیشه روشن اشاره کرد.


دوربین

بی‌شک تمرکز اصلی ال‌جی در V30 بر روی دوربین بوده است. درحالی‌که اکثر رقبا مثل آیفون 10 و گلکسی نوت 8 از دوربین دوم تله‌فوتو برای گرفتن تصاویر با زوم اپتیکال و همچنین تصاویر پرتره استفاده کرده‌اند ال‌جی دوربین دوم را واید و با زاویه دید گسترده انتخاب کرده است. این‌که کدام دوربین دوم بیشتر برای شما کاربرد خواهد داشت به نحوه استفاده و سوژه‌های رایج شما بازمی‌گردد اما به اعتقاد ما دوربین واید کاربردهای بیشتری خواهد داشت. در دوربین وی 30 می‌توانید با افت نسبی کیفیت روی سوژه‌ها زوم کنید اما در رقبا امکان عکاسی با زاویه دید گسترده را نخواهید داشت. علاوه بر این معمولاً امکان نزدیک شدن به سوژه‌ها وجود دارد اما جای دادن چندین ساختمان و یا نمای داخلی کامل یک کافه جذاب فقط با لنز واید امکان‌پذیر است.

دوربین اصلی V30 حالا به سنسوری 16 مگاپیکسلی و مهم‌تر از آن به لنزی شفاف با دیافراگم f/1.6 مجهز شده که به ادعای ال‌جی از بهترین‌های بازار است. دوربین دوم 13 مگاپیکسلی هم حالا اعوجاج یا دیستورشن کمتری در گوشه‌های تصویر داشته تا تصاویر واقعی‌تر به نظر برسند. متاسفانه اما یکی از اصلی‌ترین ایرادات جی 6 یعنی دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی بدون تغییر با همان دیافراگم f/2.2 در وی 30 تکرار شده که بی‌شک یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های این پرچم‌دار خواهد بود.

رابط کاربری دوربین

علاوه بر بهبودهای سخت‌افزاری وی 30 امکانات نرم‌افزاری حتی بیشتری را به دوربین وی 30 اضافه کرده است. به اعتقاد ما کماکان رابط کاربری دوربین وی 30 خصوصاً در بخش دستی بهترین امکانات را در اختیارتان می‌گذارد. نه‌تنها می‌توانید به راحتی سرعت شاتر، ISO و موارد دیگر را تنظیم کنید بلکه قابلیت Focus Peeking و همچنین تنظیم بیت‌ریت ویدئو و صوت نیز وجود دارد. ال‌جی همچنین قابلیت جدید Graphy را برای کمک به شما اضافه کرده است. در این بخش می‌توانید صحنه خاصی را از منو انتخاب کنید و سپس نرم‌افزار دوربین به شما در انجام تنظیمات مربوط به آن صحنه کمک خواهد کرد.

در بخش دستی ویدئو وی 30 از معدود گوشی‌هاییست که تنظیمات جزئی را در اختیارتان می‌گذارد و علاوه بر آن امکان ضبط ویدئو با فرمت Cine Log را فراهم کرده است. این فرمت که تنها در میان دوربین‌های فیلمبرداری حرفه‌ای رایج است نوعی فرمت خام ویدئو محسوب می‌شود که می‌توانید آن را در رایانه خود Color Grade کرده و رنگ‌ها را به دلخواه خود تنظیم کنید. حتی اگر در Color Grading سررشته‌ای نداشته باشید ال‌جی چند تنظیم پیش‌فرض رنگی درون بخش فیلمبرداری گوشی گنجانده است که می‌توانید فضا و حال و هوای ویدئوی خود را به کلی تغییر دهید. توجه کنید این presetها تنها یک فیلتر اینستاگرامی نیستند و در واقع پردازش رنگ پیش از ضبط ویدئو انجام خواهد گرفت.

یکی دیگر از ویژگی‌های مفید بخش فیلمبرداری قابلیت زوم آهسته بر روی هر بخشی از تصویر است. برخلاف سایر گوشی‌ها که تنها می‌توانید در میان سوژه زوم کنید در V30 امکان زوم آهسته روی هر نقطه از تصویر وجود خواهد داشت. علاوه بر این صدا نیز می‌تواند به شکل HiFi و بدون افت کیفیت ضبط شود.

یک نکته منفی دیگر که کمتر به آن توجه شده اعمال افکت sharpening بیش از حد در رابط کاربری دوربین وی 30 است؛ درست مانند جی 6. به اعتقاد ما در صفحه‌نمایشی با این وضوح بالا و با دوربین 16 مگاپیکسلی اعمال چنین افکتی نتیجه کار را بدتر خواهد کرد. خوشبختانه این افکت تنها در رابط کاربری دوربین دیده می‌شود و روی تصاویر اعمال نخواهد شد.

کیفیت تصاویر دوربین

حتی اگر در زمینه دوربین حرفه‌ای باشید و بتوانید با تنظیمات دستی بهترین تصاویر را ثبت کنید مواردی وجود خواهند داشت که در آن‌ها فرصت تغییر تنظیمات را نخواهید داشت و باید به حالت خودکار دوربین اعتماد کنید. این‌جاست که کیفیت تصاویر دوربین در حالت خودکار اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

در نور مناسب تصاویر ثبت شده توسط دوربین وی 30 عالیست. وضوح بالاتر نسبت به جی 6 مشخص است و نویز کمتری نیز در تصاویر دیده می‌شود. با این‌که دامنه دینامیکی در حد دوربین پیکسل گوگل نیست اما نسبت به سایر رقبا عملکرد مناسب بوده و حالت خودکار HDR می‌تواند به خوبی جزئیات مناسبی را در هایلایت‌ها و سایه‌ها حفظ کند.

دوربین واید هم که بی‌شک یکی از فاکتورهای اصلی خرید وی 30 محسوب می‌شود حالا کمی زاویه دید کمتری نسبت به جی 6 دارد اما در عوض اعوجاج تصویر کاهش یافته و در عین جای دادن سوژه‌های بیشتر تصویرتان واقعی‌تر به نظر خواهد رسید.

در نور کم دیافراگم f/1.6 بر روی کاغذ نور بیشتری را نسبت به رقبا به سنسور دوربین خواهد رساند. در عمل هم تصاویر ثبت شده توسط دوربین اصلی در نور کم را می‌توان بسیار خوب ارزیابی کرد. با وجود این‌که کماکان عملکرد دوربین گلکسی اس 8 و آیفون 8 در نور کم ایده‌آل‌تر هستند اما وی 30 نیز با اختلاف نه‌چندان زیادی در رتبه بعدی قرار دارد و تصاویر ثبت شده توسط آن بسیار بهتر از نمونه‌های ثبت شده توسط اکسپریا XZ Premium سونی خواهد بود. لنز شفاف V30 همچنین در این‌جا یک مزیت نسبت به رقبا محسوب می‌شود. اگر در شب از سوژه‌های با نور مصنوعی فراوان مثل لامپ‌های خیابان یا چراغ ساختمان‌ها عکاسی کنید متوجه می‌شوید عارضه lens flare در کنار این منابع نور در تصاویر وی 30 کمتر از رقباست.

کیفیت ویدئوها

با تنظیمات دستی و امکانات دوربینی که در بخش فیلمبرداری وی 30 موجود است می‌توانید با کمی صبر و حوصله و خلاقیت ویدئوهایی حرفه‌ای خلق کنید. اما اگر بخواهید کیفیت ویدئوها را در حالت خودکار بدانید باز هم با یکی از بهترین‌ها روبرو هستید. با وجود این‌که جزئیات بیشتری را می‌توانید در ویدئوهای 1080p گلکسی نوت 8 ببینید اما رنگ‌های وی 30 به اعتقاد ما طبیعی‌تر ثبت می‌شوند. متاسفانه در فیلمبرداری 4K خبری از لرزش‌گیر نرم‌افزاری نیست اما OIS هم تقریباً به خوبی لرزش‌های خفیف دست شما را خواهد پوشاند.

ویدئوهای 1080p@60fps اما چندان جالب نیستند و به اعتقاد ما نرخ فریم بالاتر در این حالت ارزش کاهش چشمگیر جزئیات را ندارد. به این ترتیب V30 ویدئوهای بسیار خوبی را چه در حالت 1080p@30fps و چه 4K ثبت می‌کند و اگر توان خرید یک دوربین فیلمبرداری حرفه‌ای را ندارید این گوشی و امکانات پیشرفته آن می‌تواند نزدیک‌ترین تجربه را در اختیارتان بگذارد.

دوربین افتضاح سلفی!

از همین ابتدا بگوییم دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی وی 30 نه‌تنها بزرگترین ضعف بخش دوربین این گوشی بلکه بزرگترین عیب کلی گوشی نیز محسوب می‌شود. سلفی‌ها در نور فراوان خوب و قابل استفاده در اینستاگرام یا سایر شبکه‌های اجتماعی هستند و حتی حالت واید نیز برای جای دادن افراد بیشتر درون تصویر وجود دارد. اما وضوح پایین ، دیافراگم f/2.2 و احتمالاً قدیمی بودن سنسور باعث شده تا استفاده از دوربین سلفی این گوشی در نور کم یا محیط‌های داخلی عملاً غیرممکن شود.

نه‌تنها تمامی رقبای پرچم‌دار از دوربین‌های سلفی بهتری نسبت به وی 30 استفاده کرده‌اند بلکه حالا برخی میان‌رده‌ها نیز تصاویر سلفی بهتری ثبت خواهند کرد. به این ترتیب شاید بهتر باشد یاد بگیرید با دوربین پشتی وی 30 سلفی بگیرید!

با توجه به محبوبیت این‌روزهای دوربین و تصاویر سلفی به اعتقاد ما کم توجهی ال‌جی به این بخش قابل توجیه نیست.


صدا

تخصص بعدی ال‌جی در سری V به بخش صوتی آن باز می‌گردد. قابلیت ضبط صدای Hi-Res، مبدل صوتی باکیفیت Quad DAC و آمپلی‌فایر قدرتمند هدفون مزایای اصلی صوتی V30 نسبت به تمامی رقبا هستند.

در عوض تک بلندگوی این گوشی از نظر بلندی و کیفیت در حد متوسطی قرار دارد. حالا که اکثر رقبا از جمله آیفون‌ها، گوشی‌های اکسپریا، سری U اچ‌تی‌سی، پیکسل 2، هواوی میت 10 و … از بلندگوهای دوگانه استفاده می‌کنند تک بلندگوی V30 قطعاً یکی از نقاط ضعف آن محسوب می‌شود. اگر ال‌جی از بلندگوی مکالمات به عنوان بلندگوی دوم بهره گرفته بود بی‌شک تجربه تماشای ویدئوها و انجام بازی‌ها با صفحه‌نمایش فول ویژن OLED آن وارد مرحله تازه‌ای می‌شد.

خوشبختانه ال‌جی نه‌تنها جک هدفون را به تقلید از رقبا حذف نکرده بلکه بهترین صدای خروجی را نیز برای آن فراهم کرده است. در پشت این جک هدفون یک مبدل صوتی (DAC) قدرتمند چهارگانه از شرکت ESS موسوم به Quad DAC قرار داشته و همچنین یک آمپلی‌فایر قدرتمند نیز در کنار آن حضور دارد. به این ترتیب نه‌تنها کیفیت صدای خروجی هدفون به طرز چشمگیری نسبت به رقبا بهتر خواهد بود بلکه می‌توانید برخلاف اکثر گوشی‌های بازار هدفون‌های فول سایز و با امپدانس بالا را نیز به راحتی درایو کنید.

ال‌جی وی 30 در بازار کشورمان با ایرفون‌های B&O Play عرضه خواهد شد اما از آن‌جا که این ایرفون‌ها در نمونه مورد بررسی ما حضور نداشت نمی‌توانیم در مورد کیفیت آن‌ها اظهار نظر کنیم. در عوض برای تست کیفیت صدای خروجی گوشی از ایرفون شور SE846 (بررسی فارنت) و همچنین هدفون بیرداینامیک T1 نسل دوم کمک گرفتیم.

SE846 با توجه به امپدانس 9 اهمی خود نیازی به آمپلی‌فایر قدرتمند ندارد اما جزئیات بیشتر صدا، دامنه دینامیکی بالاتر و سانداستیج وسیع‌تر با روشن کردن قابلیت Hi-Fi DAC مشخص است. خصوصاً اگر از فایل‌های lossless مثل فرمت‌های FLAC یا DSD استفاده کنید تفاوت کیفیت صدا محسوس‌تر هم خواهد بود. به لطف تراشه ESS Sabre جدید حالا امکان تنظیم فیلترهای دیجیتال نیز وجود دارد. این قابلیت که مربوط به سخت‌افزار گوشی می‌شود می‌تواند مشخصه‌های صدا را تغییر دهد تا صدا طبیعی‌تر، واضح‌تر یا با سانداستیج بیشتر پخش شود.

اما تفاوت اصلی در استفاده از هدفون‌های فول سایز با امپدانس بالا مشخص خواهد شد. وقتی هدفونی با امپدانس 50 اهم یا بالاتر را به گوشی متصل کنید V30 به صورت خودکار آمپلی‌فایر مجزا را فعال خواهد کرد تا بتوانید هدفون‌های تا 300 اهم را نیز درایو کنید. در این حالت اگر Quad DAC را غیرفعال کنید خصوصاً در فایل‌های DSD پردازش کانال‌های چپ و راست صدا درست مثل گوشی‌های هوشمند دیگر دچار مشکل خواهد بود اما با فعال کردن این گزینه به سرعت متوجه جزئیات و تفکیک صدا خواهید شد.

به این ترتیب اگر یک هدفون باکیفیت در اختیار دارید شکی نیست که V30 بهترین گزینه برای لذت بردن از موسیقی خواهد بود.

همان‌طور که گفتیم وی 30 همچنین قابلیت ضبط صدای Hi-Res را نیز دارد. در اپلیکیشن ضبط صدای این گوشی می‌توانید فرمت FLAC را در حالت 24 بیتی (bit-depth) و بیت‌ریت 96 کیلوهرتز فعال کنید و علاوه بر این با تنظیم Low Cut Filter و لیمیتر از اعوجاج صدا و دیستورشن در مکان‌های با صدای بسیار بلند مثل کنسرت‌ها جلوگیری کنید.


باتری و دوام شارژ

دوام شارژ باتری یکی دیگر از نقاط ضعف جی 6 حالا در وی 30 بهبود مناسبی داشته است. باتری 3300 میلی‌آمپرساعتی V30 می‌تواند به راحتی یک روز کامل شما را در استفاده متوسط تا سنگین همراهی کند. صفحه‌نمایش OLED و تراشه بهینه‌تر مسلماً مهم‌ترین عوامل دوام شارژ بسیار خوب V30 هستند. به این ترتیب می‌توانید روی حداقل 4 ساعت screen-on time با استفاده ترکیبی حساب باز کنید.

وی 30 حالا با بدنه شیشه‌ای همچنین با فناوری شارژ بی‌سیم نیز سازگار است. علاوه بر این شارژ سریع Quick Charge 3.0 کوالکام وعده شارژ باتری از صفر تا پنجاه درصد را تنها در 36 دقیقه می‌دهد. ال‌جی همچنین قابلیت‌های power saving مختلفی را برای محدود کردن عملکرد گوشی در مواقع اضطراری قرار داده تا از نظر دوام شارژ نگرانی نداشته باشید.


جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

وی 30 بی‌شک یکی از بهترین گوشی‌های هوشمندی‌ست که می‌توانید خریداری کنید. اگر با دوربین سلفی ضعیف این گوشی کنار بیایید V30 در تمامی زمینه‌ها از بهترین‌هاست و در برخی موارد مثل ویژگی‌های فیلمبرداری و کیفیت خروجی صدای هدفون هم بی‌رقیب باقی مانده است. طراحی گوشی نسبت به جی 6 پیشرفت چشمگیری داشته و می‌توان گفت V30 یک گوشی پرچم‌دار کامل است که حالا علاوه بر یک قشر خاص می‌تواند نظر تمام کاربران را به خود جلب کند. قیمت‌گذاری مناسب‌تر این گوشی نیز نسبت به آیفون 8 پلاس و گلکسی نوت 8 باعث شده تا ارزش خرید آن بالاتر از نزدیک‌ترین رقبایش باشد.

اما آیا V30 می‌تواند فروشی نزدیک به گلکسی نوت 8 یا آیفون 8 داشته باشد؟ احتمالاً خیر. درست است که محبوبیت زیاد سری گلکسی و آیفون معمولاً به فروش بالاتر آن‌ها ختم می‌شود اما در مورد V30 می‌توان ال‌جی را تا حد زیادی مقصر دانست. این شرکت تبلیغات چندانی را برای پرچم‌دار جدید خود تدارک ندیده و از همه مهم‌تر V30 را بسیار دیر به بازار عرضه کرده است. با این‌که V30 شهریورماه و با فاصله اندکی پس از گلکسی نوت 8 معرفی شد اما حالا که هفته‌ها از عرضه نوت 8 می‌گذرد تازه راه خود را به بازارها پیدا کرده است.

ال‌جی V30 از سوی شرکت مدیاپردازش نماینده رسمی ال‌جی موبایل در ایران در اختیار فارنت قرار گرفته است.
88%
عالی

ال‌جی وی 30 | LG V30

ال‌جی وی 30 بی‌شک یکی از بهترین گوشی‌های هوشمند کنونی بازار است. با این گوشی بهترین تجربه فیلمبرداری حرفه‌ای، بهترین خروجی صدا، یکی از بهترین صفحه‌های نمایش و دوربین خلاقانه واید را در اختیار خواهید داشت. عملکرد، کیفیت ساخت و دوام شارژ V30 در حد و اندازه‌های یک پرچم‌دار است. اگر دوربین سلفی بسیار ضعیف این گوشی و البته قیمت‌گذاری غیرمعقول ال‌جی موبایل ایران نبود می‌توانستیم این گوشی را به همه کاربران توصیه کنیم.

  • طراحی و ساخت
  • صفحه‌نمایش
  • عملکرد و کارایی
  • دوربین
  • نرم‌افزار و رابط کاربری
  • صدا
  • امکانات ویژه
  • باتری و دوام شارژ
  • ارزش خرید
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

5 نظر برای این مطلب
  1. علی می‌گوید

    سلام و ممنون از نقد جامع تون. فقط یک سوال هستش و اونم اینکه دفتر ال جی اعلام نکرده که چه زمانی این گوشی رو تو کشور عرضه میکنه؟؟ آبان هم گذشت ولی خبری نشده هنوز

    1. علی ارغوان می‌گوید

      زمان دقیقش مشخص نیست اما احتمالاً اواخر آبان ماه یا اوایل آذرماه

  2. امید می‌گوید

    بسیار ممنون از سایت خوبتون و بررسی تخصصی این گوشی، چند نکته رو خواستم یادآور بشم، اول اینکه تو بررسی سایتهای خارجی و فیلمهای یوتیوب دوربین سلفی گوشی تقریبا در حد اس 8 سامسونگ بود و تعجب میکنم که شما از واژه ضعیف استفاده کردید، دوم کیفیت صفحه نمایش در تمام ویدئو هایی که دیدم از لحاظ نور و رنگ از آمولد های سامسونگ بهتر بود و یه خواسته از سایتتون… بررسی صفحه نمایش بین گوشیها هم انجام بدین

    1. علی ارغوان می‌گوید

      دوربین سلفی توی نور مناسب عملکرد قابل قبولی داره اما در نور کم اگر بخواید سلفی های گروهی بگیرید بی شک ناامیدتون خواهد کرد.
      در مورد صفحه نمایش نمی تونید از روی ویدئو تشخیص بدید. چرا که هم پردازش دوربین و هم صفحه نمایشی که باهاش تماشا می کنید توی نتیجه تاثیرگذار هست.
      در مورد مقایسه صفحه نمایش گذاشتن عکس از صفحه نمایش های گوشی ها کنار هم مثل بعضی از سایت ها چیزی رو مشخص نمی‌کنه. تنها راه استفاده از کالرمتر و روشنایی سنج و درج نتایج مربوط به بازه sRGB، P3 و روشنایی هست. ممنون از پیشنهادتون

  3. رضا می‌گوید

    سری V ال جی همیشه مظلوم بوده و اولین ظلم رو بدون شک خود ال جی بهش کرده شما ببین از سری نوت زودتر معرفی شده اما هنوز خبری از عرضه نیست. دفتر ال جی در ایران بدون شک یکی از ضعیف ترین دفاتر ال جی در سراسر جهانه البته این میتونه این معنی رو داشته باشه که ال جی توجه خیلی خیلی کمتری به بازار ایران داره.