ده نشانه اینکه شما بیدلیل در حال وقف سلامتی خود برای کارتان هستید!
همه ناچار هستیم کار کنیم تا خود، خانواده، نیازها و اهدافمان را تامین کنیم. آمارها نشان میدهند که عدم توانایی تشخیص زمانی که باید به کار خود خاتمه دهیم و استراحت کنیم و همچنین اینکه کار کردن بیش از حد چگونه بر سلامت زندگیمان تاثیرگذار است میتواند خطرآفرین باشد.
آمریکاییها بیش از هر قشر دیگری در دنیا برای کار خود زمان و انرژی میگذارند. همه ما ناگزیر هستیم به سختی کار کنیم تا جایی و آخر هفته با پیژامه جلوی تلویزیون لم بدهیم و خواب آلوده برنامهها را تماشا کنیم. آمریکاییها در واقع بلد نیستند بیکار باشند. این مصداقِ همان استروتایپ آمریکایی ناراحت کننده است- مدیر پر استرسی که به تعطیلات میرود اما از آن هیچ لذتی نمیبرد.
کار و سلامتی
همه ناچار هستیم کار کنیم تا خود، خانواده و نیازها و اهدافمان را تامین کنیم. آمارها نشان میدهند که عدم توانایی تشخیص زمانی که باید به کار خود خاتمه دهیم و استراحت کنیم و همچنین اینکه کار کردن بیش از حد چگونه بر سلامت زندگیمان تاثیرگذار است میتواند خطرآفرین باشد.
در اینجا به علایمی که کار بیش از حد را نشان میدهد اشاره میکنیم:
1- مشکلات سلامت
بیماریهای مربوط به سلامت مشکلات بهداشت روانی تا بیماریهای فیزیکی مثل چاقی را در بر میگیرند. پرکاری ممکن است با کمخوری یا پرخوری همراه شود و یا مفاصلتان به قدری خشک شود که از انجام حرکات ورزشی ناتوان شوید.
2- مشکلات شناختی
ممکن است به ضعف حافظه دچار شوید و آنچه به شما گفته میشود را ظرف چند دقیقه از یاد ببرید.
3- روابط ضعیف
روابطتان با خانواده و دوستان کمرنگ میشود و زمان کمی برای گذران وقت با آنها دارید، زمانی هم که برای صرف شام یا تفریح با آنها همراه شوید مدام به مسائل کاری فکر میکنید. چنین فشاری بین شما و کسانی که دوستشان دارید فاصله ایجاد میکند.
4- کارهای ناتمام را به خانه میآورید
زمانیکه حجم کارهایتان بالا میرود نمیتوانید بین تایم کاری و اوقات استراحت و فراغتتان تفاوت ایجاد کنید. حتی در تعطیلات نیز به کار فکر میکنید.
5- همیشه خسته هستید
میبینید صبحها به سختی از خواب بیدار میشوید و وابستگی بیش از حدی به اداره دارید تا حدی که تمرکزتان را از دست میدهید. احساس میکنید که ظرف یک سال 10 سال پیرتر شدهاید.
6- افکار منفی به شما هجوم میآورند
افکارتان آشفته است. کوچکترین مسالهای موجب تحریک و برانگیختگی شما میشود.
7- رضایتتان کم میشود
کم کم حس میکنید چیزهایی که قبلا به آن راضی بودید دیگر رضایتتان را جلب نمیکنند و اهمیتشان را برایتان از دست میدهند و رفته رفته نسبت به کل زندگی خود دچار ابهام میشوید.
8- به راحتی روحیه خود را میبازید
به راحتی تحریک میشوید و امیدتان را نسبت به خیلی چیزها از دست میدهید
9- عملکرد ضعیف در محل کار
توانایی حرفهای و شغلیتان اُفت میکند. سخت تلاش میکنید اما بازده خوبی ندارید چرا که بدن شما تاب چنین حجم کاری را ندارد.
10- کنترل خودتان را از دست میدهید
متوجه میشوید که خیلی راحت نسبت به همه چیز پرخاش میکنید و تندروی میکنید.
از اثبات جامعه آگاه باشید
امروزه اضافهکاری برای بسیاری کارکنان امری عادی بشمار میآید. شوربختانه اینکه گوشی تلفن به صدا در بیاید و دوست یا همسرتان بگوید که ناچار است زمان بیشتری در اداره بماند به موضوعی عادی تبدیل شده است. دلایل زیادی برای این امر وجود دارد که فشار و استرس بخش لاینفک آن بشمار میآید. اگر کار عقب افتاده مانده باشد از اینکه آنرا رها کنید عذاب وجدان دارید و از اینکه دیگران بعد از شما در اداره بمانند و کارهای مانده را انجام دهند احساس گناه میکنید. به این حساسیت “اثبات جامعه”گفته میشود.
برای اجتناب از آن باید همواره از حق و حقوقمان و آنچه میخواهیم و موظف به انجامش هستیم آگاه باشیم بعنوان مثال تا آنجایی که به ما محول شده تلاش کنیم و زمانیکه به هدف مورد نظر رسیدیم دیگر دست بکشیم. این را تمرین کنید، این همان چیزی است که برایش استخدام شدهاید و حالا انجامش میدهید.
بجای اینکه فشار کاری خود را بالا ببرید سعی کنید روش متفاوتی را امتحان کنید
وقتی خود را تحت فشار قرار میدهید دیگر از کار لذت نمیبرید و همین سبب بیزاری از کار میشود. بجای اینکه خود را تحت فشار قرار دهید بیایید و تاکتیکهای متفاوتی را امتحان کنید. روشی متفاوت در تایمِ کاری و نه گذاشتن وقت بیشتر در محل کار. اهداف مشخصی تعیین کنید، بجای اینکه بگویید آنقدر میمانم تا کارم را تمام کنم بهتر است بگویید امروز همهی تلاشم را کردم و فردا روز دیگری است و کار را به پایان خواهد رساند. اینگونه است که میتوانید کار را در زمان معقول به پایان یرسانید و از وقت آزاد خود نیز نهایت استفاده را کنید.