بیشتر افراد قادر به تشخیص تصاویر فتوشاپ شده نیستند!

از میان افرادی که توانسته بودند عکس جعلی را تشخیص دهند تنها 45 درصد توانستند تشخیص دهند چه چیزی در عکس جعل شده است که مردان در این زمینه از زنان موفق‌تر بودند.

2

حالا دیگر ویرایش یک عکس در فتوشاپ کار چندان سختی نیست؛ به‌راحتی با چند ابزار ساده می‌توانید چیزی را کاملاً محو کنید و یا چیزی را اضافه کنید، از یک لکه روی صورت گرفته تا یک تکه زباله در یک منظره. اما چیزی که مسئله‌ای که جالب است این است که اکثر مردم قادر به تشخیص عکس واقعی از عکس ویرایش شده نیستند.

عکس سمت چپ بدون ویرایش است اما در عکس سمت راست چرک دور چشم و برق نوک بینی حذف شده است.

بر اساس تحقیقاتی که به‌تازگی نتایج آن اعلام‌شده است، اکثر مردم قادر به تشخیص عکس ویرایش شده نیستند. سوفی نایتینگل، دانشجوی مقطع دکترای دانشگاه وارویک، با نمایش یک سری 10 تایی عکس برای 1366 نفر از آن‌ها خواسته بود که تشخیص دهند کدام‌یک از عکس‌ها ویرایش شده و کدام‌یک اصل هستند. تمام 10 عکس از یک صحنه طبیعی بودند و دو نوع دست‌کاری در آن‌ها صورت گرفته بود؛ نوع اول ایجاد یک تغییر طبیعی (مانند محو کردن یک لکه بر روی صورت) و نوع دوم ایجاد یک تغییر غیرطبیعی (مانند تغییر جهت سایه) بود.

عکس سمت چپ عکس اصلی است و در عکس سمت راست لوله آب در بدنه کانال (پایین سمت راست) اضافه شده است.

طبق نتایج به‌دست‌آمده در این تحقیقات، تنها 60 درصد از مردم توانستند واقعی بودن یا جعلی بودن عکس را تشخیص دهند که با توجه به 2 گزینه‌ای بودن سؤال تحقق، و احتمال پاسخ دادن برخی از پرسش‌شوندگان از روی شانس، آمار 60 درصد بسیار پایین محسوب می‌شود. از میان افرادی که توانسته بودند عکس جعلی را تشخیص دهند تنها 45 درصد توانستند تشخیص دهند چه چیزی در عکس جعل شده است که مردان در این زمینه از زنان موفق‌تر بودند.

عکس سمت چپ بدون ویرایش است، اما در عکس سمت راست جهت و جای سایه مرد تغییر کرده است.

این مسئله ثابت می‌کند که در عصری که ما در آن زندگی می‌کنیم و هرلحظه هزاران عکس و فیلم در حال انتشار است، باید با شک بیشتری به آن‌ها نگاه کنیم و به‌راحتی آن‌ها را باور نکنیم.

منبع thisisinsider washingtonpost
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

2 نظر برای این مطلب
  1. مصطفی می‌گوید

    فکر کنم توی دوتا عکس اخر برعکس بود مثلا در عکس کانال اب لوله فاضلاب را برداشته طرف و در عکس اخر هم دوتا سطل زباله را از تصویر اصلی حذف کرده
    اره داداش محسن

    1. محسن صحافی می‌گوید

      مخلصیم آقا.. شما کارت درسته :)