۵ چیزی که فیس آی‌دی اپل نیاز دارد تا بتواند جای تاچ آی‌دی را بگیرد

اپل در سری گوشی آیفون 10 متد جدیدی برای باز کردن قفل گوشی معرفی کرد به نام FaceID که باعث شد سر و صدای زیادی مبنی بر کارایی و امنیت این روش ایجاد شود. سوالات مشخص هستند، آیا این متد امن است؟ آیا نیاز است؟ آیا می‌تواند بهتر یا به همان اندازه استفاده از اثرانگشت مناسب و کارآمد باشد؟

0

استفاده از اثرانگشت متدی ثابت شده بود. راحتی عمل بالایی داشت و به سرعت می‌شد با لمس دکمه هوم قفل گوشی را باز کنید. اما دکمه هوم نیز کاملا از بین رفته است و شما به صورت کلی مجبور به استفاده از FaceID خواهید بود. اپل بر این باور است که به هیچ‌وجه دلتان برای سنسوراثرانگشت تنگ نخواهد شد.

همچنان FaceID کاملا مورد تست قرار نگرفته و اپل نیز در زمان معرفی آن فقط این قابلیت را نمایش داد و در اختیار خبرنگاران قرار نداد. همچنین برای تست امنیت باید تست‌های بلندمدتی را انجام داد. اما تجربه در محصولاتی همچون Lumia 950 و Galaxy S8 و برادرانش نشان داده که تشخیص عنبیه چشم امنیت کمتری دارد. البته سیستم کار FaceID با تشخیص عنبیه چشم سامسونگ کاملا متفاوت است اما همچنان نگرانی وجود دارد.

به هر صورت سیستم تشخیص عنبیه چشم در قبل دقیق نبود و سرعت کافی نداشت و به صورت کلی قابل اتکا نبود. اگر اپل نتوانسته باشد امنیت و همچنین سرعت و دقت این تکنولوژی را بهبود بخشیده باشد همچنان مجبور خواهید بود قفل گوشی را با وارد کردن پین باز کنید.

در هر صورت FaceID به پنج عنصر نیاز دارد تا بتواند طرفداران TouchID راضی کند.


1 . FaceID باید راحت فعال شود

دو آیفون جدیدی که معرفی شدند یعنی آیفون 8 و آیفون 8 پلاس هر دو دارای دکمه هوم و حسگر اثرانگشت هستند. تصور کنید بسیاری از مواقع هنگامی که گوشی در جیب شماست یا اینکه روی میزی مانده هنگام برداشتن گوشی شما دکمه هوم را لمس می‌کنید و قفل گوشی باز می‌شود. این یکی از نکاتی است که باعث می‌شود حسگر اثرانگشت این مقدار کارآمد باشد و سرعت بالایی خواهید داشت.

اما در گوشی‌هایی که از حسگر عنبیه استفاده می‌کنند شما نمی‌توانید در میان راه چیزی را لمس کنید و باید گوشی را مستقیم به سمت چشمان خود نشانه بگیرید و منتظر باشید تا گوشی عمل کند. این باعث پایین آمدن سرعت و همچنین تغییر کردن کل پروسه باز کردن قفل می‌شود.

در مواردی مانند گوشی Galaxy S8 باید حتما گوشی را مقداری بالا بیاورید تا گوشی چشمان شما را به درستی تشخیص دهد اکثرا در حالت‌های دیگر ممکن است گوشی با اشتباه مواجه شود و تصور کنید چند بار در روز قفل گوشی را بازمی‌کنید و هر بار باید گوشی را مستقیم جلوی چشمان خود بگیرید تا قفل گوشی باز شود!

گریک فدریگی که یکی از مدیران ارشد اپل است مدتی پیش به خبرنگار TechCrunch گفته بود که می‌توان گوشی را با چشم، دماغ یا دهن هماهنگ کرد، سه عنصری که FaceID برای کار کردن به آن نیاز دارد. در ویدئویی که اپل نیز نمایش داد به نظر می‌رسد نیازی نیست حتما و لزوما گوشی را در جای خاصی قرار دهید و می‌توان در هر حالتی قفل گوشی را باز کرد. اگر در عمل نیز اینگونه باشد پس FaceID می‌تواند جایگزین خوبی برای TouchID باشد. اگر نه که هزار دلار شما کمی هدر رفته است!


2 . باید دقت و سرعت FaceID بالا باشد

همانطور که گفتیم تفاوت اصلی دو تکنولوژی اپل این است که در TouchID شما در هنگام اینکه گوشی را برمی‌دارید می‌توانید قفل آن را باز کنید اما در FaceID باید آن را بردارید و برای اسکن صورت اماده سازی کنید و طبیعتا زمان بر است.

چالش پیش روی FaceID نسخه جدید TouchID است که به شدت سریع و راضی کننده است که متوجه حضورش نمی‌شوید و حتی اگر FaceID دقیقا به همان سرعت باشد یک پروسه یک مرحله‌ای را به پروسه‌ای سه مرحله‌ای تبدیل می‌کند.

با تکنولوژی TouchID شما با فشردن دکمه هوم سه کار را همزمان انجام می‌دهید:

  • روشن شدن گوشی
  • باز کردن گوشی
  • باز کردن هوم اسکرین گوشی

اما در FaceID شما باید این مراحل را طی کنید:

  • گوشی را با برداشتن یا ضربه روی صفحه روشن کنید
  • گوشی را در محل مناسب اسکن قرار دهید
  • گوشی را سوایپ کنید که به هوم اسکرین برسید (به نظر بعد از باز شدن وارد قسمت نوتیفیکیشن خواهید شد)

و مطمئنا این مراحل طولانی خواهد بود چون بر اساس حدس و گمان باید این را گفت که گوشی همیشه منتظر شما نیست و سنسور تشخیص چهره گوشی همیشه فعال نخواهد بود چون که مصرف باتری سر به فلک خواهد کشید.


3 . سیستم Apple Pay نیز باید قابل قبول باشد

یکی از نکات خوب آیفون سیستم Apple Pay است که می‌توان پرداخت‌ها را از طریق گوشی و کیف‌پول دیجیتال انجام داد و راه دسترسی به این کیف‌پول نیز حسگر اثرانگشت بوده است اما حال با FaceID کمی اوضاع فرق می‌کند.

دلیل استفاده از Apple Pay استفاده نکردن از کارت اعتباری و وارد کردن رمز بوده است اما اگر قرار باشد تشخیص چهره طول بکشد و کار نکند و مجبور شوید پین و کد وارد کنید، پس شاید استفاده از کارت اعتباری گزینه بدی نباشد!


4 . FaceID باید صد در صد امن باشد

بزرگ‌ترین بحثی که در رابطه با این تکنولوژی اپل به میان آمده سرعت و دقت آن نیست بلکه امنیت ان است. اگر کسی بتواند به آن دسترسی پیدا کند تمام اطلاعات شما در دستان اشتباهی خواهد بود. حتی اگر کسی نتواند این کد را بشکند به گفته ادوارد اسنودن که یکی از بزرگ‌ترین شخصیت‌ها در زمینه رخنه اطلاعات است باور دارد که این امر باعث بروز سواستفاده در آینده خواهد شد.

البته اپل اطمینان داده که این تکنولوژی به شدت امن است. در TouchID امکان شکستن پروتکل یک به پنجاه هزار بود و اپل اعلام کرده که FaceID امکان شکست پروتکل یک به میلیون را دارد!

همچنین تمام فرایندی که برای باز شدن قفل آیفون شما انجام می‌شود بر روی یک چیپ درون دستگاه است و انتقال داده ابری در این بین رخ نخواهد داد، بدین ترتیب حتی اپل نیز قادر نخواهد بود تا اطلاعات شما را مشاهده کند.

البته آپشنی وجود دارد که می‌توان کمی این پروتکل را امن‌تر کرد. اگر گزینه Require Attention را در گوشی خود فعال کرده باشید باید حتما چشمان خود را باز نگه‌دارید و حتما مستقیم به دستگاه نگاه کنید و بدین ترتیب نمی‌توان مورد تهاجم و تجاوز قرار گرفت. البته اگر کسی بخواهد شمارا مجبور به نگاه کردن کامل به گوشی کند قادر خواهد بود اما باید در نظر گرفت که در مورد وارد کردن رمز و حتی اثرانگشت نیز این قضیه صدق می‌کند.

همچنین می‌توان با فشردن دکمه لاک و دکمه ولوم آپشن تشخیص چهره را غیرفعال کرد و اگر احیانا گوشی شما دست افراد اشتباهی باشد پس از 10 بار تلاش ناموفق گوشی شما کاملا قفل خواهد شد.


5 . قابلیت‌های دسترسی FaceID باید کارآمد باشند

یکی دیگر از مشکلاتی که اپل به آن پاسخ داده این است که حتما باید چشمان شما به سنسور نگاه کند تا گوشی شما باز شود. اما کسانی که نابینا هستند یا چشم‌بند و عینک دارند چه؟ اپل به این فکر کرده و می‌توانید گزینه نگاه مستقیم چشم را غیرفعال کنید.

اما باز نگران به وجود می‌آید که ممکن است این قابلیت امنیت گوشی را پایین‌تر بیاورد. همچنان از آمار این مسئله اطمینان نداریم اما باید اپل به این قضیه نیز فکر کند.


نتیجه‌گیری

با نگاه به اطلاعاتی که پس از معرفی محصول تا به حال به بیرون عرضه شده می‌توان نتیجه گرفت که FaceID اگر امن‌تر از TouchID نیست به همان اندازه امنیت دارد. فاکتور سرعت و کارآمد و رضایت است که تا زمان تست شخصی نمی‌توان به آن پی برد و اطلاعات پاسخگو نخواهند بود و نیازمند تجربه گوشی است.

FaceID تکنولوژی جالب و به روزی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که امکانات آن می‌تواند فراتر از باز کردن قفل گوشی برود. به عنوان مثال Animojiها یکی از این قابلیت‌ها هستند یا جمع‌آوری داده از میزان دقت شما به صفحه از دیگر امکانات این تکنولوژی است و می‌تواند بیش از این نیز باشد.

اما واقعا باید گفت که سامسونگ در گلکسی اس 8 خود 6 راه مختلف برای باز کردن گوشی شما در اختیارتان قرار می‌دهد: یک پین، الگو، رمز، اسکن چشم، اسکن اثرانگشت و اسکن صورت که البته خیلی امن نیست. اما آیفون ده اساسا اثرانگشت را گرفته و فقط دو آپشن FaceID و پین را به شما می‌دهد.

اپل به راحتی می‌توانست با قراردادن یک سنسور اثرانگشت در پشت دستگاه طرفداران خود را راضی کند اما از انجام آن سرباز زده و حال تنها زمان است که باعث می‌شود طرفداران TouchID به راه‌حل جدید اپل عادت کنند.

منبع Cnet
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.