تمام چیزهایی که باید در مورد حاشیه جنجالی صفحه نمایش آیفون 10 (iPhone X) بدانید!

با توجه به اینکه پیش از رونمایی آیفون X طرح آن لو رفته بود، بسیاری از افراد کنجکاو شده بودند که اپل چطور می‌خواهد دوربین جلویی TrueDepth و سیستم شناسایی چهره را در بدنه آن پیاده‌سازی کند. حالا که از آیفون X به‌صورت رسمی رونمایی شده است، پاسخ این سؤال را می‌دانیم. اپل در راهنمایی‌های جدید خود برای توسعه‌دهندگان، توصیه می‌کند که مطمئن شوند ترکیب عناصر در اپلیکیشن‌ها تمام صفحه‌نمایش را پر می‌کند.

0

قسمت‌های ویژه صفحه‌نمایش را پنهان نکرده و توجه کاربر را به آن‌ها جلب نکنید. سعی نکنید که گوشه‌های گرد صفحه‌نمایش یا جایگاه حسگرها را پنهان کنید. از نشانه‌های مشکی‌رنگ برای نشان دادن محل دکمه هوم در بالا و پایین صفحه‌نمایش استفاده نکنید. از عناصر بصری مثل کروشه، حاشیه، شکل یا متن توضیحی برای جلب‌توجه کاربران به این نواحی نیز استفاده نکنید.

به‌طور خلاصه اپل نمی‌خواهد که توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌هایش، اقدام به پنهان کردن بریدگی بالای گوشی کرده یا از نشانگرهای مشکی‌رنگ در بالا و پایین صفحه استفاده کنند.

اپل می‌گوید بیشتر اپلیکیشن‌هایی که از المان‌های رابط کاربری استاندارد خود سیستم مثل نوارهای هدایتگر، جدول‌ها و سایر مجموعه‌ها استفاده کنند، به‌صورت خودکار با فرم جدید دستگاه مطابقت پیدا خواهند کرد. اجزای پس‌زمینه تا حاشیه صفحه‌نمایش کشیده می‌شوند و عناصر رابط کاربری به‌درستی در محل موردنظر درج خواهند شد.

برای اطمینان از بریده و گم نشدن محتوا در حاشیه، پشت محل حسگر بالایی یا نشانگر باز کردن منو در پایین صفحه‌نمایش، تمام اپلیکیشن‌ها باید محتوای خود را در نواحی امنی که توسط اپل تعیین‌شده قرار دهند تا در اپل استور مورد تائید قرار بگیرند.

همچنین اپل به توسعه‌دهندگان می‌گوید که کنترل‌های تعاملی را در بخش خیلی پایین صفحه یا در گوشه‌های صفحه قرار ندهند تا در کارهایی مثل کشیدن انگشت از پایین به بالا برای بازگشت به هوم اسکرین تداخل ایجاد نکند.

از قرار دادن کنترل‌های تعاملی در پایین صفحه‌نمایش یا در گوشه‌ها خودداری کنید. کاربران از جسچرهای کشیدن حاشیه پایینی صفحه‌نمایش به بالا برای دسترسی به هوم اسکرین و اپلیکیشن‌های باز استفاده می‌کنند و ممکن است این کارهای از پیش تعریف‌شده از عملکرد جسچرهایی که شما در این نواحی پیاده‌سازی می‌کنید جلوگیری کنند. طبیعتاً دسترسی به گوشه‌های صفحه‌نمایش نیز چندان برای کاربران راحت نخواهد بود.

وب‌سایت اپل نمونه‌های بسیاری از اپلیکیشن‌هایی که از المان‌های استاندارد سیستمی استفاده می‌کنند مثل اپلیکیشن Messages و Apple Music را به نمایش گذاشته است.

جالب است که در این تصاویر تبلیغاتی اپل، به‌غیراز بازی‌ها هیچ عکسی را از یک اپلیکیشن در حالت افقی مشاهده نمی‌کنیم. شاید علت این کار زیبا دیده نشدن اپلیکیشن‌ها در آن جهت باشند.

با استفاده از شبیه‌ساز iOS در Xcode بسیاری از توسعه‌دهندگان اسکرین‌شات‌هایی از اپلیکیشن‌های افقی در آیفون X را به اشتراک گذاشته‌اند و اعلام کرده‌اند که چقدر از ظاهر آن‌ها ناامید شده‌اند.

همان‌طور که توسعه‌دهنده Thomas Fuchs اشاره‌کرده است، زاویه افقی در آیفون X خصوصاً در اپلیکیشن Safari زشت به نظر می‌رسد. چراکه اپل نوارهایی را به چپ و راست صفحه‌نمایش که وب‌سایت در آن قرار می‌گیرد اضافه کرده است و به‌این‌ترتیب تلاش کرده که از افتادن بریدگی بالای صفحه در وب‌سایت‌ها جلوگیری کند.

آیفون X، صفحه وب‌سایت‌ها را همراه با نوارهای سفیدرنگ در دو سمت نشان می‌دهد.

Thoms Fuchs (@thomasfuchs)

خوشبختانه به نظر می‌رسد که این نوارها همیشه هم سفیدرنگ نیستند. ممکن است رنگ دقیق آن‌ها به رنگ پس‌زمینه HTML صفحه وب‌سایت بستگی داشته باشد.

ظاهراً راهی برای تعیین رنگ پس‌زمینه وجود دارد چراکه وب‌سایت Apple TV 4K این کار را انجام می‌دهد.

Thoms Fuchs (@thomasfuchs)

شرایط برای تصاویر و فیلم‌ها با زاویه پهن و بازی‌های تمام صفحه فرق می‌کند؛ چراکه حاشیه آن‌ها با بریدگی همپوشانی دارد.

خوشبختانه حداقل برای ویدئوها اپل به‌صورت خودکار آن‌ها را درج می‌کند تا از بریدگی اجتناب کند. کاربر می‌تواند دو بار ویدئو را لمس کند تا به حالت تمام صفحه وارد شوند و در این مرحله حاشیه ویدئو و بریدگی باهم همپوشانی دارند.

می‌توانم تائید کنم که بریدگی بالای صفحه آیفون X به ویدئوها راه ندارد.

David Pogue (@Pogue)

درعین‌حال با توجه به طبقه‌بندی اندازه‌ها توسط اپل، آیفون X در حالت افقی طول و عرض جمع‌وجور دارد.

با توجه به گفته‌های توسعه‌دهندگان Sean Choe و Steven Troughton-Smith، به خاطر اختصاص دادن بخشی از پایین صفحه‌نمایش به نشانگر جسچر Swipe، صفحه‌نمایش 5.8 اینچی آیفون X عرض کمتری از صفحه‌نمایش 4.7 اینچی آیفون 8 در حالت افقی در اختیار دارد.

تعدادی از علاقه‌مندان به تکنولوژی باور دارند که اپل برای جلوگیری از وجود یک بریدگی مشکی‌رنگ، باید به آیفون 8 حاشیه‌های بالایی و پایینی بزرگ‌تری می‌داد؛ درست مثل Galaxy S8 سامسونگ، Mi Mix 2 شیائومی و V30 ال‌جی. تعدادی از کاربران توییتر نیز به مسخره کردن طرحی که آیفون X ممکن بود داشته باشد مشغول بوده‌اند.

برای الآن، این بریدگی جدیدترین طرح محسوب می‌شود. وقتی‌که آیفون X در اواخر آبان ماه عرضه شود، می‌توانیم اولین تجربه کاربری خود از این گوشی را هم به دست بیاوریم. تا آن زمان، بسیاری از توسعه‌دهندگان تا حد ممکن اپلیکیشن‌هایشان را برای خوب دیده شدن در صفحه‌نمایش این گوشی بهبود می‌بخشند.

منبع macrumors
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.