طعنه هواوی به اپل: گوشی هوش مصنوعی واقعی در راهست!

هوآوی هیچ‌وقت در تبلیغات خود سعی نکرده که آرام و آهسته مفاهیم را به گوش مخاطبانش برساند؛ اما ویدئویی که به‌تازگی از این غول تکنولوژی در فیس‌بوک منتشرشده است یکی از عجیب‌ترین ویدئوهای تبلیغاتی این شرکت است.

1

در این ویدئو قابلیت جدید Face ID در آیفون X به تمسخر گرفته شده است. اگر مراسم اپل را به صورت زنده تماشا کرده باشید در ابتدای دموی Face ID آیفون X نتوانست چهره کریگ فدریگی را تشخیص دهد که البته اپل چند روز بعد بیانیه‌ای در این مورد منتشر کرد.

هوآوی بعد از رد شدن از آیفون به‌عنوان دومین تولیدکننده گوشی هوشمند در دنیا شرکت را تحت نظر داشته و به‌تازگی موتور عصبی اپل را هدف قرار داده است. این قطعه در حقیقت سخت‌افزاری اختصاصی برای انجام وظایف مربوط به هوش مصنوعی است. بنا به گفته‌های هوآوی، قرار است که این کمپانی چینی در 24 مهرماه از «گوشی هوش مصنوعی واقعی» با جدیدترین پرچمدار خود یعنی Mate 10 رونمایی کند.

برخلاف کلمات سنگین به‌کاربرده شده در این تبلیغ، هوآوی به‌شدت ادعا دارد که در دنیای گوشی‌های هوش مصنوعی پیشرو است. همان‌طور که خودتان هم در جریان هستید، قرار دادن تراشه‌های هوش مصنوعی درگوشی‌های هوشمند برتری بزرگی محسوب می‌شود چراکه پردازش سریع‌تر، عمر باتری طولانی‌تر و امنیت بالای کاربران را تضمین می‌کند. ماه گذشته نیز در نمایشگاه IFA برلین، هوآوی از جدیدترین سیستم بر تراشه خود یعنی Kirin 970 که با واحد پردازش عصبی یا NPU عرضه می‌شود، رونمایی کرد.

درست مثل موتور عصبی اپل، NPU نیز از هسته‌های پردازشگر که در تراشه‌ای با تنها هدف انجام وظایف هوش مصنوعی قرارگرفته‌اند، تشکیل می‌شود؛ اما یکپارچگی هوش مصنوعی هوآوی می‌تواند عمیق‌تر هم باشد. این شرکت با پرچم‌دار قبلی خود یعنی Mate 9، از یادگیری ماشین برای وفق دادن دستگاه با عادت‌های کاربر استفاده کرد. تشخیص اینکه قابلیت درست همان‌طور که تبلیغ‌شده کار کند یا خیر دشوار است (فایده‌های استفاده از آن بعد از چند ماه استفاده از گوشی مشخص می‌شوند)، اما این تصمیم رؤیای هوآوی برای به خدمت گرفتن هوش مصنوعی در سطح سیستم را نشان می‌دهد.

شاید منظور شرکت از قول رونمایی از «گوشی هوش مصنوعی واقعی» در ماه آینده نیز همین باشد، یعنی نه‌فقط از سخت‌افزار اختصاصی استفاده کند بلکه نرم‌افزار دستگاه را به‌گونه‌ای دست‌کاری کند که بتوان از یادگیری ماشین نیز بهره برد. درهرصورت به خاطر طرز استفاده‌ای که تاکنون از عنوان «هوش مصنوعی» برای فروش هر چیزی از ماشین لباسشویی گرفته تا مسواک شده است، حق‌دارید که به این تبلیغ شک داشته باشید. برای الآن، بهتر است تا 24 مهرماه صبر کرده و ببینیم که کمپانی چه‌حرف‌هایی برای گفتن دارد.

منبع theverge
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. soheil می‌گوید

    زارت. گوشی اندرویدی هم مگه باهوش میشه؟!
    نهایتا بتونه یه پیام رو بدون لگ باز کنه. شد دو تا هنگ میکنه.
    شما یه کاری کن گوشی های اندرویدی از خنگی در بیان باهوشی پیش کش.