اپل در دعوای حقوقی با کوالکام بی‌گناه شناخته شد

قاضی یکی از دادگاه‌های فدرال آمریکا در دعوای حقوقی بین اپل و کوالکام رای به بی‌گناهی اپل صادر کرد تا اپل مجبور نباشد بابت استفاده از پتنت‌های کوالکام به این شرکت حق امتیاز بیشتری پرداخت کند.

0

پیش از این گفته می‌شد که اپل باید بابت استفاده از پتنت‌های کوالکام به این شرکت حق امتیاز بیشتری پرداخت کند. اما با رای اخیر دادگاه برگزار شده میان دو شرکت، اپل دیگر مجبور به پرداخت جریمه به کوالکام نیست. کوالکام در دادخواست حقوقی خود مدعی پتنت‌هایی شده بود که به عنوان قسمت مهمی در فرآیند ساخت گوشی‌های هوشمند به حساب می‌آیند.

از آنجایی که پتنت‌های مذکور از اهمیت بالایی برخوردار است، گرفتن لیسانس این پتنت‌ها باید در شرایطی منصفانه و منطقی انجام شود اما کوالکام به جای اینکه به درصدی از سود چیپستی که در گوشی‌های مورد نظر به کار رفته است قناعت کند، تقاضا داشت تا حاشیه‌ سودی را از مبلغ کامل گوشی‌های به فروش رفته به عنوان حق پتنت دریافت کند. این امر باعث شده بود تا کوالکام مبلغ بیشتری را بابت لیسانس پتنت‌های خود درخواست داشته باشد، از طرف دیگر شرکت‌های تولید کننده گوشی‌های هوشمند نیز از پرداخت مبلغ بیشتر برای حق لیسانس شکایت دارند.

جالب است بدانید پتنت‌های کوالکام تقریبا در تمامی گوشی‌های هوشمندی که در تمام دنیا به فروش می‌رسد استفاده می‌شود. کوالکام انتظار داشت تا تولید کننده‌های بزرگی نظیر Compal Electronics Inc، Foxconn Technology Group, Pegatron Corp و Wistron Corp که قطعات گوشی‌های آیفون را می‌سازند به این شرکت حق امتیاز گزافی را پرداخت کنند.

در حال حاضر برآورد می‌شود که این شرکت‌های تولید کننده قطعات آیفون‌ها، چیزی حدود ۱۰ دلار به کوالکام بابت حق امتیاز پتنت‌های این شرکت به ازای هر آیفون پرداخت می‌‌کنند. در این بین از آنجایی که اخیرا این شرکت‌ها به کوالکام حق امتیاز پتنت پرداخت نمی‌کنند، کوالکام با رکود ۴۰ درصدی نسبت به سال گذشته روبرو شده است.

اردیبهشت ماه امسال کوالکام شرکت‌های تولید کننده قطعات آیفون را به دلیل عدم پرداخت حق امتیاز به دادگاه کشاند. تیر ماه امسال نیز این شرکت‌ها به همراه اپل دادخواستی را علیه کوالکام تنظیم کردند. دادگاه فدرال در نهایت دادخواست اپل و شرکت‌هایی که برای آیفون قطعات تولید می‌کنند را قبول و با رد کردن دادخواست کوالکام، اپل را بی‌گناه تشخیص داد.

 

منبع phonearena
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.