هواوی چیپست Kirin 970 را با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی کرد

هواوی به‌تازگی از چیپست نسل بعدی خود برای گوشی‌های هوشمند رونمایی کرده است که Kirin 970 نام دارد و تمرکز زیادی روی مباحث هوش مصنوعی دارد.

0

این چیپست دارای بخشی است که هواوی آن را بخش پردازش عصبی یا NPU می‌نامد و از طریق آن، قابلیت‌های هوش مصنوعی به دستگاه اضافه می‌شود. Kirin 970 دارای یک سی‌پی‌یوی ۸ هسته‌ای با ۴ هسته‌ی ۲.۴ گیگاهرتزی Cortex-A73 و ۴ هسته‌ی ۱.۸ گیگاهرتزی Cortex-A53 است. هم‌چنین پردازنده‌ی گرافیکی ۱۲ هسته‌ای Mali-G72MP12 در آن گنجانده شده است. این چیپست که دارای معماری ۱۰ نانومتری است، شامل ۵.۵ میلیارد ترانزیستور مختلف در مساحت یک سانتی‌متر مربع است.

هواوی ادعا می‌کند که معماری سخت‌افزاری جدیدش تا ۲۵ برابر در عملکرد و ۵۰ برابر در بازدهی نسبت به یک پردازنده‌ی ۴ هسته‌ای ساده‌ی Cortex A-73 قدرت دارد که همین باعث می‌شود در زمینه‌ی هوش مصنوعی بتواند رقبا را پشت سر بگذارد.

از‌آن‌جا که استفاده‌ی اصلی هوش مصنوعی در اپلیکیشن‌ها نمایان خواهد بود، هواوی اعلام کرده است که اطلاعات این چیپست را به‌زودی در اختیار توسعه‌دهندگان قرار خواهد داد تا بتوانند از کارکردها و قابلیت‌های آن آگاه شوند.

این چیپست دارای دو هسته‌ی پردازش تصویر جدید است که منجر به کاهش نویز عکس در نور کم و بهبود انتخاب خودکار پارامترهای رنگی تصویر در شرایط مختلف می‌شود. هواوی سیستم فوکوس خودکار جدید خود را نیز 4-Hybrid نام‌گذاری کرده است که شامل Phase Detection و Contrast Detection است.

نهایتاً این چیپست از شبکه‌ی 4.5G Cat.18 LTE نیز پشتیبانی می‌کند که از طریق آن می‌توان به سرعت دانلود ۱.۲ گیگابیت‌برثانیه‌ای دست یافت. انتظار می‌رود که این چیپست در گوشی هوشمند میت ۱۰ هواوی به‌کارگیری شود. مراسم رونمایی این گوشی هوشمند در روز ۲۴ مهرماه برگزار خواهد شد.

منبع GSMArena
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.