بررسی فارنت: لپ‌تاپ ایسر Spin 5؛ هیبریدی اما اقتصادی!

معمولاً اگر بخواهید یک لپ‌تاپ با صفحه‌نمایش لمسی و تبدیل‌شدنی خریداری کنید باید مبلغ بالایی را پرداخت کنید. لپ‌تاپ جدید ایسر اما در کنار وزن مناسب و قابلیت تبدیل به تبلت از قیمت مناسبی نیز برخوردار است تا اکثر کاربران قدرت خرید آن را داشته باشند. اما اسپین 5 در واقع چگونه عمل می‌کند و چه انتظاراتی می‌توان از آن داشت؟ در این بررسی با ما همراه باشید تا پاسخ این پرسش‌ها را بیابیم.

1

ایسر معمولاً به تولید لپ‌تاپ‌هایی شناخته می‌شود که ضمن دارا بودن مشخصات فنی مناسب از قیمت نسبتاً پایین‌تری از رقبا نیز برخوردار هستند و همین عامل ارزش خرید آن‌ها را بالا می‌برد. با این‌که این شرکت در چند سال اخیر لپ‌تاپ‌های گران‌قیمت و هیجان‌انگیزی مثل Predator X را نیز عرضه کرده اما Spin 5 مسلماً در دسته لپ‌تاپ‌های اقتصادی قرار می‌گیرد. این لپ‌تاپ 13.3 اینچی که به لطف لولای 360 درجه و صفحه‌نمایش لمسی می‌توانید از آن در حالت‌های مختلف و حتی به عنوان تبلت استفاده کنید در چهار نسخه با پردازنده‌های Core i3، Core i5 و Core i7 عرضه شده که بسته به نیاز و بودجه خود می‌توانید یکی را خریداری کنید.

نسخه‌ای که توسط شرکت سازگار در اختیار ما قرار داده شده بود نسخه Core i7 مجهز به هشت گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه SSD بود. سایر مشخصات این دستگاه به شرح زیر است:

مشخصات فنی لپ‌تاپ ایسر Acer Spin 5 SP513-51-749D

  • ابعاد و وزن: 322 در 228 در 21 میلی‌متر – 1.7 کیلوگرم
  • صفحه‌نمایش: 3 اینچی – IPS LCD – لمسی – وضوح 1920 در 1080 پیکسل – براق
  • سیستم‌عامل: ویندوز 10 هوم
  • پردازنده: اینتل Core i7-7500U – دو هسته‌ای – فرکانس 2.7 تا 3.5 گیگاهرتز – 4 مگابایت کش
  • پردازنده گرافیکی: اینتل HD Graphics 620
  • رم: 8 گیگابایت از نوع DDR4 با فرکانس 2133 مگاهرتز
  • حافظه داخلی: 256 گیگابایت M2 SATA-III SSD
  • درگاه‌ها و اتصالات: دو درگاه USB 2 – یک درگاه USB 3.0 – قفل کنسینگتون – کارت‌خوان microSD – درگاه صدای 3.5 میلی‌متری – HDMI
  • وب‌کم: وبکم با وضوح 720p
  • سایر مشخصات: لولا با قابلیت چرخش 360 درجه – بلوتوث 4.0 – وزن آداپتور: 284 گرم
  • باتری: 45 وات ساعتی لیتیوم پلیمری
  • قیمت حدودی: 3 میلیون و 750 هزارتومان با گارانتی

گفتنی است نسخه Core i3 این لپ‌تاپ حدود 2 میلیون و 600 هزار تومان و نسخه Core i5 نیز حدود 3 میلیون و 250 هزار تومان قیمت دارند. بنابراین بهتر است بسته به نیاز خود یکی از این نسخه‌ها را تهیه کنید.


طراحی و ساخت

به‌طور کلی می‌توان گفت طراحی Spin 5 مانند بسیاری محصولات اقتصادی یا میان‌رده ایسر ساده و به دور از تجملات یا مشخصه‌های ظاهری بارز است. بدنه این لپ‌تاپ از پلاستیک ساخته شده اما تنها روی درب آن آلومینیوم برس خورده به چشم می‌خورد. نکته منفی در این بخش برجای ماندن زیاد اثر انگشت خصوصاً بر روی بخش فلزی بدنه است که زیبایی دستگاه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

اما نکته قوت اصلی Spin 5 نیز در طراحی 360 درجه لولای آن است. با این‌که شاید در این رده قیمتی لپ‌تاپ‌های لمسی کمیاب نباشند اما مدل‌های هیبریدی قابل استفاده در چند حالت مختلف از جمله تبلت کمیاب هستند.

وزن 1.7 کیلوگرمی نیز با توجه به رده قیمتی دستگاه قابل پذیرش است اما باید در نظر داشته باشید با توجه به این وزن نمی‌توانید مدت زیادی از Spin 5 به عنوان تبلت استفاده کنید. با این وجود دکمه‌های پاور و تنظیم صدا در سمت راست بدنه قرار دارند تا وقتی به کیبورد دسترسی ندارید بتوانید در حالت تبلت از آن‌ها به راحتی استفاده کنید.

زیر دستگاه شیارهای ورودی هوا را می‌توان مشاهده کرد و خروجی هوای گرم نیز از بین کیبورد و صفحه‌نمایش و از طریق شیارهای مخصوص به خود انجام خواهد گرفت. برای باز کردن لپ‌تاپ نیز به هر دو دستتان نیاز دارید و می‌توان دلیل آن را در مستحکم کردن لولا به دلیل استفاده از صفحه لمسی جستجو کرد.

به‌طور کلی Spin 5 را نمی‌توان از نظر کیفیت ساخت با هیبریدی‌های گران‌تر مقایسه کرد اما با وجود استفاده از پلاستیک در اکثر بخش‌های بدنه استحکام دستگاه خوب و قابل قبول است.


کیبورد و تاچ‌پد

دکمه‌های کیبورد Spin 5 خصوصاً دکمه‌های Function و همچنین دکمه‌های جهت‌نما کوچک‌تر از حد معمول هستند. به این ترتیب خصوصاً اگر با پرونده‌های اکسل زیاد کار می‌کنید احتمالاً عادت کردن به دکمه‌های جهت‌نمای این دستگاه برایتان ساده نخواهد بود. این دکمه‌ها از نظر ارتفاعی تنها نیمی از دکمه‌های عادی هستند و به این ترتیب فشار دادن آن‌ها هم کار ساده‌ای نیست. گذشته از این دکمه‌های کوچک‌تر فیدبک و جابجایی دکمه‌ها نیز برای دستگاهی با این ضخامت کمی ناامیدکننده است. با این وجود احتمالاً پس از مدتی به آن عادت خواهید کرد.

نور پس‌زمینه کیبورد هم قطعاً یکی از معایب Spin 5 محسوب می‌شود. روشنایی این نور پس‌زمینه آن‌قدر کم است که حتما باید در یک اتاق کاملاً تاریک به دکمه‌ها نگاه کنید تا متوجه وجود آن شوید. با این وجود در چنین شرایطی وجود نور پس‌زمینه باز هم بهتر از نبودن آن است.

از کیبورد که بگذریم به تاچ‌پدی می‌رسیم که از نظر ابعاد و ترکینگ در سطح بسیار خوبی قرار دارد و دقت آن بسیار خوب است. اما دکمه‌های فیزیکی آن گاهی به خوبی عمل نمی‌کنند؛ با این‌که صدا و فیدبک کلیک کردن به خوبی احساس می‌شود اما گاهی این کلیک به دلیل نامعلومی از سوی ویندوز شناسایی نخواهد شد. به این ترتیب استفاده از این تاچ‌پد را چندان توصیه نمی‌کنیم.


اتصالات و ارتقاپذیری

اکثر پورت‌ها یا درگاه‌های پرکاربرد دستگاه در سمت چپ قرار دارند تا در صورت استفاده از موس خارجی به مشکلی برخورد نکنید. این درگاه‌ها اما از نظر تنوع چندان جالب نیستند و تنها یک درگاه USB 3.0 در Spin 5 به چشم می‌خورد و خبری هم از درگاه USB-C نیست. از آن‌جا که تنها خروجی تصویر هم HDMI است و خبری از DisplayPort نیست نمی‌توانید تصویر با وضوح 4K را به یک مانیتور خارجی انتقال دهید.

علاوه بر این به‌جای درگاه کارت‌خوان استاندارد SD با microSD مواجه هستیم و به این ترتیب اگر یک عکاس هستید احتمالاً باید یک کارتخوان USB مجزا تهیه کنید.

با این‌که باز کردن دستگاه با توجه به 13 پیچ و و چند چفت پلاستیکی کوچک کار ساده‌ای نیست اما پس از باز کردن دستگاه می‌توانید باتری، تک ماژول رم و حافظه M.2-SSD (2280) آن را ارتقا دهید.


صفحه‌نمایش

یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر نوت‌بوک تبدیل شدنی صفحه‌نمایش آن است. ایسر این مدل را به یک صفحه‌نمایش 13.3 اینچی لمسی از نوع IPS LCD و با وضوح 1920 در 1080 پیکسل مجهز کرده است. این پنل از نظر وضوح، زاویه دید و کنتراست عملکرد بسیار خوبی دارد و خصوصاً در این بازه قیمتی می‌توان آن را یکی از نقاط قوت اصلی Spin 5 دانست.

با این وجود روشنایی صفحه می‌توانست کمی بالاتر باشد و از آن‌جا که این صفحه لمسی و براق است استفاده از آن در محیط‌های خیلی روشن شاید کمی دشوار باشد. همچنین از پنلی در این بازه قیمتی نباید انتظار گستره رنگ‌های وسیع و دقیق را داشته باشید و نمی‌توان صفحه‌نمایش Spin 5 را مناسب کارهای ویرایش تصویر دقیق دانست.

لمسی بودن صفحه‌نمایش به این معناست که می‌توانید در حالت‌های مختلف از دستگاه استفاده کنید. این پنل قادر به شناسایی همزمان ده نقطه لمس است و به این ترتیب حتی بازی‌های لمسی استور ویندوز نیز مشکلی برای اجرا و استفاده نخواهند داشت. حساسیت و دقت لمس نیز مشکلی ندارد و می‌توان گفت ایسر در این زمینه خوب عمل کرده است.


عملکرد و کارایی

ایسر Spin 5 را در سه نسخه با پردازنده‌های دو هسته‌ای نسل هفتم و سری U (دو هسته‌ای و کم مصرف) اینتل Core i3، Core i5 و Core i7 به بازار عرضه کرده است. برای عملکردی بهتر نسبت به دستگاه‌های اقتصادی دیگر ایسر همچنین حافظه SSD را به جای هارد دیسک سنتی برای Spin 5 در نظر گرفته و 8 گیگابایت رم هم برای تمامی کارهای رایج برای کاربر کافی خواهد بود.

 

عملکرد پردازنده

دستگاهی که در اختیار ما قرار داده شده بود به پردازنده Core i7-7500U یعنی نسل هفتم (کیبی لیک) پردازنده‌های کم‌مصرف اینتل مجهز شده بود. در حال حاضر در میان پردازنده‌های دوهسته‌ای و کم مصرف اینتل این پردازنده با فرکانس 2.7 تا 3.5 گیگاهرتز سریع‌ترین مدل است. با این‌که عملکرد پردازنده‌های سری HQ حتی در نسخه Core i5 بهتر از این مدل است اما اگر کار شما شامل برنامه‌نویسی سنگین، نرم‌افزارهای مهندسی و یا ویرایش ویدئو نمی‌شود i7-7500U تفاوت محسوسی با نسخه‌های چهارهسته‌ای نخواهد داشت و البته مزایایی مثل دمای پایین‌تر و دوام شارژ بیشتر را نیز به همراه دارد.

در آزمایش‌های ما در بنچمارک wPrime که فشار حداکثری را روی پردازنده وارد می‌کند این پردازنده با کاهش فرکانس به حدود 3.2 گیگاهرتز کماکان عملکرد خوبی را از خود نشان داد اما اگر تست FurMark برای استرس پردازنده گرافیکی داخلی را نیز به آن اضافه کنید فرکانس پردازنده افت خواهد کرد:

با این وجود اگر در حال کامپایل و یا خروجی گرفتن از ویدئوهای ادیت شده نباشید احتمالاً به چنین موقعیتی برخورد نخواهید کرد.

عملکرد حافظه

در اجرای نرم‌افزارها، عملکرد کلی ویندوز و بوت شدن سیستم معمولاً سرعت حافظه تأثیر بیشتری نسبت به پردازنده دارد. ایسر با قرار دادن یک حافظه SSD به جای هارد دیسک Spin 5 را یک پله بالاتر از بسیاری رقبا قرار داده است. این SSD البته از نوع اتصال SATA-III است و به این ترتیب سرعت بسیار پایین‌تری نسبت به مدل‌های PCIe NVMe دارد اما به مراتب هم سریع‌تر از هارد دیسک‌های مکانیکی عمل خواهد کرد. نتیجه بنچمارک CrystalDiskMark را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید:

جدای عملکرد حافظه ظرفیت 256 گیگابایتی آن ممکن است برای برخی کاربران محدودیتی جدی باشد. با این وجود ایسر تنها نسخه Core i7 این نوت‌بوک را با 512 گیگابایت حافظه عرضه می‌کند که این نسخه ارزش خرید چندانی ندارد. شاید بهترین راه خرید یک هارد دیسک اکسترنال برای ذخیره و آرشیو اطلاعات حجیم باشد؛ درحالی‌که امکان ارتقای حافظه هم وجود دارد.

عملکرد گرافیکی و بازی

احتمالاً می‌دانید اولترابوک‌ها و به‌طور کلی نوت‌بوک‌های بدون کارت گرافیک مجزا برای بازی طراحی نشده‌اند. با این‌که پردازنده گرافیکی داخلی HD Graphics 620 نسبت به HD 520 نسل قبل حدود 15 درصد عملکرد بهتری دارد اما کماکان جایی بین کارت گرافیک‌های GeForce 910M و 920M قرار می‌گیرد و به این ترتیب اصلا ًمناسب بازی کردن نیست.

با این حال برخی بازی‌های سبک مثل Rocket League، FIFA 17، Overwatch، DotA 2 و CS: GO را اگر با وضوح بسیار پایینی مثل 1280 در 720 پیکسل و تنظیمات حداقل اجرا کنید عملکرد قابل قبولی خواهند داشت. از آن‌جا که در این دستگاه خبری از درگاه تاندربولت 3 نیست فکر استفاده از کارت گرافیک اکسترنال را هم باید از سر خود بیرون کنید؛ هرچند که این دستگاه‌ها هنوز قیمت بسیار بالایی هم دارند و خرید آن‌ها منطقی نیست.

عملکرد سیستمی

عملکرد سیستم با توجه به استفاده از SSD و پردازنده‌های نسل هفتم اینتل بسیار خوب است. اگر کار اصلی شما را ویرایش متون، وبگردی، تماشای ویدئو، ویدئوچت و سایر کارهای سبک تشکیل می‌دهد Spin 5 به راحتی جوابگوی کارهای شما خواهد بود.


صدا

بلندگوهای دستگاه زیر آن قرار گرفته‌اند و با این وجود بلندی صدا در حد خوب است. اما نباید از این بلندگوها انتظار کیفیت بالایی داشته باشید. صدای خروجی خصوصاً در فرکانس‌های پایین عملکرد خوبی ندارد و اگر صدا را تا نهایت بلند کنید دیستورشن و اعوجاج صوتی را خواهید شنید. پس بهتر است در صورت امکان از یک هدفون استفاده کنید.


وب‌کم

استفاده از یک وب‌کم 720p برای چنین دستگاهی کاملاً نرمال و عادی است. کیفیت تصاویر نیز برای گفتگوهای ویدئویی معمولی قابل قبول است. با این‌که خبری از فناوری Windows Hello و یا وضوح فول اچ‌دی نیست اما خوب است بدانید وضوح تصویر این وبکم از مک‌بوک 12 اینچی با دوربین 480p آن بهتر است!


عملکرد گرمایی و نویز

یکی دیگر از نقاط قوت Spin 5 را می‌توان در عملکرد گرمایی این نوت‌بوک دید. حتی در سنگین‌ترین تست‌های پردازنده اکثر نقاط بدنه و خصوصاً استراحت‌گاه مچ دست و دکمه‌های کیبورد و حتی بخش عمده‌ای از زیر دستگاه کاملاً خنک باقی خواهد ماند و تنها بخش داغ دستگاه نزدیک خروجی هواست که مشکلی برای کاربر ایجاد نمی‌کند. با این وجود همان‌طور که گفتیم در نسخه‌ای که در اختیار ما قرار گرفته بود در کارهای سنگین پردازشی، فرکانس پردازنده برای خنک ماندن افت خواهد کرد. به این ترتیب شاید منطقی‌تر باشد که نسخه Core i5 از این دستگاه را خریداری کنید.

اگر از افرادی هستید که به صدای نویز فن حساسیت دارید Spin 5 انتخاب مناسبی برای شماست. در حالت عادی فن‌های دستگاه قابل شنیدن نیستند و حتی در کارهای سنگین هم که فن با حداکثر سرعت شروع به چرخش می‌کند بلندی صدای چندانی نداشته و نسبت به هم‌رده‌های خود کم‌صدا یا بی‌صدا محسوب می‌شود.


باتری و دوام شارژ

باتری 45 وات ساعتی شاید بزرگترین باتری نباشد که در نوت‌بوک‌های این رده دیده‌ایم اما مسلماً کوچک‌ترین آن‌ها هم نیست. بسته به این‌که کدام نسخه از این نوت‌بوک را خریداری کنید می‌توانید روی دوام شارژی بین 5 تا 7.5 ساعت حساب کنید. نسل هفتم پردازنده‌های اینتل خصوصاً در تماشای محتوای ویدئویی با کدک H.265 و وضوح 4K بسیار بهینه‌تر شده‌اند و تماشای ویدئو انرژی چندانی از باتری مصرف نخواهد کرد.


جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

اگر به یک لپ‌تاپ تبدیل‌شدنی به تبلت احتیاج دارید که از پردازنده‌های سری Core اینتل استفاده می‌کند و قیمت چندان بالایی هم ندارد مسلماً Spin 5 می‌تواند یکی از گزینه‌های اصلی شما باشد. به اعتقاد ما بسیاری از کاربران به یک دستگاه با قابلیت جابجایی بالا، دوام شارژ خوب نیاز دارند که انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشد و برای کارهای روزمره ایده‌آل باشد. اگر بتوانید با تاچ‌پد نه‌چندان جالب و ظرفیت محدود 256 گیگابایتی حافظه این دستگاه کنار بیایید شاید عملکرد خوب Spin 5 نسبت به دستگاه‌های با پردازنده قوی‌تر اما هارد دیسک‌های رایج شما را غافلگیر کند.

به اعتقاد ما نسخه Core i5 این دستگاه با قیمت پایین‌تر ارزش خرید بیشتری دارد چرا که اختلاف عملکرد با نسخه Core i7 زیاد نیست و عارضه Thermal Throttling نیز در آن کمتر دیده خواهد شد. با این وجود خرید نسخه‌های Core i3 یا Core i7 نیز بسته به استفاده شما می‌تواند توجیه داشته باشد.

مزایای ایسر Acer Spin 5

  • وزن نسبتاً پایین
  • صفحه‌نمایش باکیفیت و لمسی
  • قابل استفاده به عنوان تبلت
  • خنک و کم‌صدا
  • دوام شارژ خوب
  • قیمت مناسب

معایب ایسر Acer Spin 5

  • نبود درگاه USB-C
  • کاهش فرکانس پردازنده در نسخه Core i7 تحت فشار
  • حافظه 256 گیگابایتی شاید برای برخی محدودکننده باشد
  • دکمه‌های تاچ‌پد نه‌چندان مطمئن
  • چیدمان غیرعادی و نور پس‌زمینه ضعیف دکمه‌های کیبورد
79%
بسیار خوب

اگر به یک لپ‌تاپ تبدیل‌شدنی به تبلت احتیاج دارید که از پردازنده‌های سری Core اینتل استفاده می‌کند و قیمت چندان بالایی هم ندارد مسلماً Spin 5 می‌تواند یکی از گزینه‌های اصلی شما باشد. به اعتقاد ما بسیاری از کاربران به یک دستگاه با قابلیت جابجایی بالا، دوام شارژ خوب نیاز دارند که انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشد و برای کارهای روزمره ایده‌آل باشد.

  • طراحی و ساخت
  • صفحه‌نمایش
  • اتصالات و ارتقاپذیری
  • کیبورد و تاچ‌پد
  • عملکرد کلی
  • عملکرد گرمایی و نویز
  • صدا
  • باتری و دوام شارژ
  • ارزش خرید
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. رضا می‌گوید

    ایسر یکی از قابل اعتمادترین برندهای لپ تاپ تو چند سال اخیر بوده مه تجربه کردم. این مدل هم به نظر مدل خوبی میاد. بررسی مث همیشه عالی بود فارنت