گوگل برای باقی‌ماندن به عنوان موتور جستجوی پیشفرض iOS سه میلیارد دلار به اپل می‌پردازد!

روز گذشته شرکت مشاوره‌ی مالی و مدیریت سهام Bernstein پیامی را به مشتریانش ارسال کرد که در آن به یک معامله‌ی بزرگ بین گوگل و اپل اشاره شده است.

0

طبق این پیام، گوگل به‌زودی و در سال جاری میلادی برای باقی‌ماندن به عنوان موتور جست‌وجوی پیش‌فرض آیفون و آیپد، سه میلیارد دلار به اپل پرداخت خواهد کرد. گفتنی‌ست که این رقم سه برابر مبلغی است که گوگل در سال ۲۰۱۴ بابت همین کار به اپل پرداخت کرد. این مبلغ مستقیماً به بخش سرویس‌های اپل تزریق می‌شود و طبق گفته‌ی اپل، اگر بخش سرویس‌های این شرکت، یک شرکت جدا محسوب می‌شد می‌توانست در لیست Fortune 500 قرار بگیرد؛ چراکه از ارزش بسیار بالایی برخوردار است.

تحلیلگر شرکت برنستاین در گزارشی که به مشتریان این شرکت ارسال شده است به این نکته اشاره کرده است که اپل می‌تواند با درخواست چنین مبلغ بالایی، حتی گوگل را از این کار منصرف کند. باید منتظر ماند و دید که چه زمانی گوگل از پرداخت این مبلغ دست می‌کشد و فقط به محبوبیت موتور جست‌وجوگرش اتکا می‌کند تا اپل چاره‌ای جز استفاده از گوگل به‌عنوان موتور جست‌وجوی پیش‌فرض خودش نداشته باشد. در حال حاضر کاربران آیفون و آیپد می‌توانند موتور جست‌وجوی پیش‌فرض دستگاه‌هایشان را با مراجعه به تنظیمات مرورگر سافاری تغییر دهند. بااین‌حال بد نیست بدانید که حدود ۵۰ درصد درآمد جست‌وجوی موبایلی گوگل از طریق دستگاه‌های iOS به‌دست می‌آید.

ساکوناگی جونیور، تحلیلگر Bernstein، در گزارش خود آورده است:

اسناد دادگاهی نشان می‌دهند که گوگل در سال ۲۰۱۴ یک میلیارد دلار به اپل پرداخت کرد و ما تخمین می‌زنیم که کل مبلغ پرداختی گوگل به اپل در سال ۲۰۱۷ به ۳ میلیارد دلار برسد. ازآن‌جا که تقریباً تمام مبلغ پرداختی گوگل برای اپل سود خالص است، این غول جست‌وجو به‌تنهایی ۵ درصد سود عملیاتی اپل در سال ۲۰۱۷ را تأمین خواهد کرد. هم‌چنین گوگل مسبب ۲۵ درصد از رشد سود عملیاتی اپل در دو سال اخیر خواهد بود.

ذکر این نکته نیز ضروری است که گوگل از ابتدای عرضه‌ی آیفون به بازار، هموار موتور جست‌وجوی پیش‌فرض این دستگاه بوده است. دیگر اپلیکیشن‌های این شرکت مانند یوتیوب و گوگل مپس نیز تا قبل از iOS 6 در صفحه‌ی اصلی آیفون قرار داشتند و سپس اپل آن‌ها را حذف کرد. نهایتاً گوگل آن‌ها را به‌عنوان اپلیکیشن‌های مستقل در اپ استور قرار داد و اپل نیز نقشه‌های خودش را به‌عنوان نقشه‌های پیش‌فرض جایگزین نقشه‌ی گوگل کرد.

منبع PhoneArena
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.