بررسی فارنت: اولترابوک Razer Blade Stealth

ریزر که تا چند سال پیش به عنوان شرکت ساخت تجهیزات مخصوص بازی شناخته می‌شد حالا یکی از جذاب‌ترین تولیدکنندگان لپ‌تاپ‌های ویندوزی است. Blade Stealth اولترابوک 13 اینچی این شرکت و جذاب این شرکت است که امروز قصد بررسی آن را داریم. سازگاری این اولترابوک با Razer Core باعث می‌شود (هرچند با هزینه اضافه) امکان اتصال یک کارت گرافیک خارجی و بازی کردن را نیز با این دستگاه داشته باشید.

0

اولین لپ‌تاپ‌های سری Blade ریزر با وعده قدرت بالا در ابعادی جمع‌وجور و البته کیفیت ساخت بالا روانه بازار شدند. اما همان‌طور که می‌دانید پردازنده‌های چهار هسته‌ای و کارت‌های گرافیک قدرتمند به فضای بیشتری برای خنک شدن و البته انرژی بیشتری نیاز دارند و به این ترتیب نمی‌توان لپ‌تاپی ساخت که هم سبک و باریک باشد و هم توان اجرای بازی‌های سنگین را داشته باشد. راه حل ریزر برای این کار کارت گرافیک اکسترنال در محفظه Razer Core و استفاده از درگاه تاندربولت 3 است. Razer Blade Stealth با همین ایده ساخته شده که بتوانید آن را در بیرون از منزل به شکل یک اولترابوک سبک استفاده کنید و درون منزل با اتصال به Razer Core یک تجربه خوب گیمینگ داشته باشید.

با این حال Blade Stealth اتفاقا یکی از بهترین اولترابوک‌ها شناخته شد و حتی کاربران غیرگیمر به دلیل کیفیت ساخت بالا و مشخصات خوب آن از این محصول استقبال کردند. در این مطلب می‌خواهیم نسل دوم Blade Stealth با صفحه‌نمایش 12.5 اینچی و پردازنده سری هفتم اینتل Kaby Lake را بررسی کنید.

مشخصات فنی Razer Blade Stealth

  • ابعاد و وزن: 1 در 321 در 206 میلی‌متر – 1.3 کیلوگرم
  • صفحه‌نمایش: 5 اینچی – وضوح 2560 در 1440 پیکسل – IGZO LED – لمسی – براق
  • پردازنده: اینتل Core i7-7500U – دو هسته‌ای 2.7 گیگاهرتزی
  • پردازنده گرافیکی: اینتل HD Graphics 620
  • حافظه: 512 گیگابایت حافظه پرسرعت NMVe SSD
  • رم: 16 گیگابایت – LPDDR3 – فرکانس 1866 مگاهرتز
  • اتصالات: دو درگاه USB 3.1 – یک درگاه تاندربولت 3 /USB-C – یک درگاه HDMI 2.0 – جک هدفون
  • شبکه: کارت شبکه Killer Wireless n/a/ac – بلوتوث 4.1
  • سیستم‌عامل: ویندوز 10 نسخه Home
  • باتری: 53 وات ساعتی
  • سایر امکانات: کیبورد با نور پس‌زمینه RGB قابل تنظیم برای هر دکمه – بلندگوهای استریو – وبکم 2 مگاپیکسلی
این لپ‌تاپ به شکل Certified Refurbished از سوی فروشگاه آنلاین روژسا در اختیار فارنت قرار گرفته است.

طراحی و ساخت

تا یکی دو سال پیش شرکت‌های ساخت لپ‌تاپ‌های ویندوزی اهمیت چندانی به کیفیت ساخت و ظاهر محصولات خود نمی‌دانند و مک‌بوک با اختلاف در این زمینه بهترین بود. اما در یکی دو سال اخیر بازار متحول شده و لپ‌تاپ‌های باکیفیتی را از دل، ایسوس، لنوو حتی هواوی و حالا ریزر شاهد بوده‌ایم. Blade Stealth هم از این قاعده مستثنی نیست و می‌توان گفت با یکی از خوش‌ساخت‌ترین اولترابوک‌ها مواجهیم. شاید اگر اپل یک لپ‌تاپ ویندوزی می‌ساخت شبیه به این دستگاه می‌شد و می‌توان گفت قطعاً طراحی و ساخت از نکات قوت بزرگ Blade Stealth محسوب می‌شود.

رنگ مشکی مات و لوگوی ریزری که به رنگ سبز در پشت در آن روشن می‌شود ظاهر لپ‌تاپ را از تمام رقبای ویندوزی خود متمایز کرده است. بدنه دستگاه از آلومینیوم با پوشش ماتی ساخته شده که در نگاه اول بسیار زیباست اما شاید بیشتر از هر لپ‌تاپ دیگری مستعد جذب اثر انگشت است. متأسفانه تمیز کردن لپ‌تاپ نیز حتی با پارچه‌ای که درون جعبه قرار داده شده دشوار است و پس از مدتی کار کردن با دستگاه زیبایی آن تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. شاید به همین دلیل ریزر تصمیم گرفته تا نسخه خاکستری Blade Stealth را نیز روانه بازار کند.

به هر حال بدنه دستگاه بسیار مستحکم طراحی شده و با در دست گرفتن آن حس یک لپ‌تاپ پرچم‌دار به شما القا خواهد شد. لولای دستگاه استحکام خوبی دارد چرا که باید بتوانید با انگشت با صفحه‌نمایش آن کار کنید. با این وجود خوشبختانه کماکان می‌توانید با یک انگشت دستگاه را باز کنید. این لولا امکان باز شدن صفحه‌نمایش تا حدود 150 درجه را فراهم می‌کند که برای کار کردن روی پاهایتان نیز مناسب است.

ابعاد Blade Stealth نسبت به صفحه‌نمایش 12.5 اینچی آن کمی بزرگ است و دلیل آن را نیز می‌توان در بلندگوهای استریو در دو طرف کیبورد جستجو کرد. البته حاشیه صفحه‌نمایش نیز برای یک دستگاه مدرن بسیار ضخیم است و باعث شده تا ابعاد حتی نسبت به Dell XPS سیزده اینچی نیز بزرگ‌تر باشد. گفتنی است ریزر به‌تازگی نسخه 13 اینچی Blade Stealth را با حاشیه‌های باریک‌تر نیز معرفی کرده است.

در هر صورت شکی نیست که ریزر با الهامی که از مک‌بوک گرفته دستگاه فوق‌العاده‌ای را طراحی کرده که اگر اثر انگشت روی بدنه را در نظر نگیرید تقریباً بی‌نقص محسوب می‌شود.

کیبورد و تاچ‌پد

کیبورد Blade Stealth را می‌توان از اولین کیبوردهایی دانست که نور پس‌زمینه آن را می‌توان با نرم‌افزار به‌صورت کامل و دکمه به دکمه شخصی‌سازی کرد. این نور پس زمینه در هر رنگ دلخواه شما روشن خواهد شد و حتی در بازی‌های مختلف به صورت خودکار تغییر خواهد کرد. در نرم‌افزار Razer Synapse می‌توانید انواع الگوهای نوری را برای این کیبورد جذاب طراحی کنید.

اما از نظر چینش دکمه‌ها شاید استفاده از دکمه‌های جهت‌نمای بالا و پایین با نصف اندازه کمی کاربر را دچار مشکل کند. علاوه بر این فیدبک دکمه‌ها و جابجایی آن‌ها نسبت به اولترابوک‌هایی مانند Spectre x360 کمتر است و به همین دلیل تایپ کردن با این کیبورد چندان لذت بخش نیست. به این ترتیب Blade Stealth شاید بهترین گزینه برای تایپ کردن نباشد.

از نظر تاچ‌پد می‌توان گفت با سطح بزرگ و با بافت مناسبی روبرو هستیم که از درایورهای Synaptics استفاده می‌کند. دقت این تاچ‌پد خوب است و با این‌که نمی‌توان آن را با ترک‌پد مک‌بوک یا تاچ‌پدهای با درایور Windows Precision مقایسه کرد اما بدون استفاده از موس نیز می‌توانید تجربه خوبی با آن داشته باشید.


اتصالات و ارتقاپذیری

معمولاً هربار یک اولترابوک باریک معرفی می‌شود از این می‌ترسیم که به تقلید از اپل درگاه‌های رایج USB از آن حذف شده باشد! خوشبختانه Blade Stealth علاوه بر درگاه USB-C سازگار با تاندربولد دو درگاه USB-A نسل 3.1 را نیز به همراه داشته و علاوه بر آن یک درگاه HDMI نیز در خود جای داده است.

البته در این دستگاه خبری از درگاه کارت حافظه SD نیست و باید از دانگل‌های خارجی استفاده کنید. همچنین لپ‌تاپ با درگاه USB-C شارژ می‌شود و به این ترتیب این درگاه در هنگام شارژ اشغال است. البته به دلیل پهنای باند بالای این درگاه دستگاه‌هایی مثل Razer Core یا مانیتورهای USB-C همزمان دستگاه را شارژ نیز خواهند کرد.

پس از باز کردن پیچ‌های زیر دستگاه می‌توانید به حافظه M.2 SSD، کارت شبکه WLAN و فن‌ها دسترسی داشته باشید اما امکان ارتقای رم وجود ندارد.


صفحه‌نمایش

ریزر Blade Stealth را به یک صفحه‌نمایش 12.5 اینچی مجهز کرده که در دو وضوح 4K و +QHD عرضه شده است. نسخه‌ای که در اختیار ما قرار داده شده بود پنل +QHD ساخت شارپ بود که با وضوح 2560 در 1440 پیکسل تراکم پیکسلی بسیار خوب 235 پیکسل بر اینچ را به وجود آورده است. با این‌که این پنل شاید به وضوح مدل‌های 4K نباشد اما به اعتقاد ما در یک اولترابوک برای حفظ دوام شارژ مناسب این وضوح تصویر بهترین انتخاب است.

از نظر کیفیت تصویر نیز با یکی از بهترین پنل‌های بازار مواجهیم. این پنل با حداکثر روشنایی حدود 400 نیت یکی از روشن‌ترین‌ها محسوب می‌شود و عمق رنگ مشکی و کنتراست تصویر نیز بسیار خوب است. براق بودن صفحه‌نمایش البته باعث می‌شود بازتاب نور نسبت به صفحات مات بیشتر باشد که این هم از محدودیت‌های استفاده از صفحات لمسی خواهد بود.

ریزر ادعا می‌کند نسخه 4K این صفحه‌نمایش دقت رنگی 100 درصدی را در بازه Adobe RGB دارد و از این نظر برای تولید محتوای تصویری و ویدئویی بهترین است اما نسخه +QHD نیز در دقت رنگ عملکرد بسیار خوبی دارد و چه برای بازی و چه سایر کارها کاملاً رضایت‌بخش خواهد بود. طبق بررسی‌ها این پنل 96 درصد بازه sRGB و 65 درصد بازه Adobe RGB را پوشش خواهد داد.

نکته مثبت دیگر این‌که حتی وقتی دستگاه با باتری کار می‌کند روشنایی صفحه محدود نخواهد شد و به این ترتیب در اتاق‌های روشن با بازتاب زیاد نیز صفحه قابل خواندن خواهد بود.


عملکرد و کارایی

نسل دوم Blade Stealth به پردازنده نسل هفتمی اینتل Core i7-7500U مجهز شده که از نوع کم مصرف و دو هسته‌ای محسوب می‌شود. این پردازنده حدود 15 درصد از نظر عملکرد بهتر از نسل قبلی skylake عمل می‌کند اما به گفته اینتل بهبود اصلی آن در دوام شارژ خصوصاً در هنگام تماشای ویدئو خواهد بود. به هر حال در این نسل با 16 گیگابایت حافظه رم و حافظه SSD پرسرعت از نوع NVMe نیز مواجهیم که عملکرد بی‌نظیری در اجرای اپلیکیشن‌ها و بارگذاری دارد.

عملکرد پردازنده

همان‌طور که گفتیم i7-7500U یک مدل دو هسته‌ای است و نباید آن را با پردازنده‌های چهارهسته‌ای سری HQ که در لپ‌تاپ‌های سنگین‌تر و بزرگ‌تر به‌کار می‌رود اشتباه بگیرید. با این وجود عملکرد پردازنده بسیار خوب است و فرکانس آن از 2.7 گیگاهرتز پایه تا 3.5 گیگاهرتز نیز افزایش می‌یابد.

در آزمایش‌های ما حتی در بازی‌ها سنگین و پردازش ویدئو نیز این پردازنده به لطف خنک‌کنندگی خوب دستگاه توانست فرکانس خود را در 3.5 گیگاهرتز حفظ کند و تنها در بنچمارک‌های سنگین پردازشی مثل Cinebench و پس از چند دقیقه فرکانس به 3.0 گیگاهرتز کاهش یافت. به این ترتیب می‌توان گفت Thermal Throttling مشکلی در این دستگاه محسوب نمی‌شود.

عملکرد حافظه

ریزر از سریع‌ترین نوع حافظه یعنی PCIe NVMe SSD در این دستگاه استفاده کرده تا در بارگذاری نرم‌افزارها و کار با ویندوز با کمترین تأخیر مواجه باشید. همان‌طور که می‌دانید عملکرد کلی دستگاه با یک SSD پرسرعت بسیار بهتر از یک دستگاه دیگر با پردازنده قوی‌تر و حافظه هارد دیسک است.نتایج بنچمارک حافظه را می‌توانید در تصویر زیر ببینید:

عملکرد سیستمی

به لطف پردازنده سریع و حافظه داخلی پرسرعت عملکرد Blade Stealth در وبگردی، باز کردن نرم‌افزارها، ویرایش متون و … بسیار سریع است. آزمون PCMark نیز گواهی بر این مدعاست.

عملکرد گرافیکی و بازی

با این‌که لپ‌تاپ‌های ریزر معمولاً با هدف بازی ساخته می‌شوند اما همان‌طور که گفتیم Blade Stealth متفاوت است. این اولترابوک به تنهایی از نظر گرافیکی هیچ برتری نسبت به اولترابوک‌های دیگر ندارد و نباید از آن انتظار اجرای بازی‌هایی جز بازی‌های سبک را داشته باشید. خوشبختانه گرافیک داخلی Intel HD 620 نسبت به نسل قبلی یعنی HD 520 حدود 15 درصد پیشرفت داشته و حالا می‌توانید بازی‌های سبکی مثل CS GO را با تنظیمات و وضوح پایین به صورت روان بازی کنید اما بازی‌های سنگین‌تر با نرخ فریم پایینی اجرا خواهند شد و تفریباً قابل بازی کردن نیستند.

اما اگر تمایل داشته باشید با پرداخت چیزی حدود 400 دلار می‌توانید Razer Core را تهیه کنید. این محفظه جایی برای قرار دادن کارت گرافیک مجزای شماست. بله، علاوه بر Core باید یک کارت گرافیک مجزا نیز تهیه کنید که بسته به انتظارتان ممکن است بین چندصدهزار تا چند میلیون تومان هزینه داشته باشد. علاوه بر این اگر بخواهید از Razer Core خروجی تصویر را نیز به مانیتور خود Blade انتقال دهید به دلیل اشغال بخشی از پهنای باند تاندربولت 3 عملکرد کارت گرافیک تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

به این ترتیب ایده‌آل‌ترین حالت این است که شما یک Razer Core، یک کارت گرافیک و یک مانیتور خریداری کنید تا بهترین تجربه را داشته باشید. به این ترتیب شاید نیاز باشد همان اندازه که برای Core پول پرداخت کرده‌اید برای این سه قلم نیز هزینه کنید. با این وجود شاید خرید یک لپ‌تاپ گیمینگ قدرتمند ارزشمندتر باشد اما در آن صورت نیز با یک لپ‌تاپ سنگین و ضخیم مواجه خواهید شد که جابجایی آن مناسب نبوده و دوام شارژش نیز ضعیف است.


بلندگوها

ریزر خوشبختانه برخلاف بسیاری از رقبا بلندگوها را در کنار کیبورد و رو به صورت کاربر قرار داده است. با این‌که کیفیت صدا چیز فوق‌العاده‌ای ندارد و خبری هم از بیس نیست اما بلندی صدا بسیار راضی کننده است. به این ترتیب می‌توان گفت پس از مک‌بوک‌ 12 اینچی و HP Spectre x360 اولترابوک ریزر در مقام سوم قرار خواهد گرفت.


وبکم

اگر به مکالمات ویدئویی زیاد عادت دارید Blade Stealth با وبکم 2 مگاپیکسلی خود در میان اولترابوک‌های بازار یکی از بهترین‌هاست. با این‌که این وبکم برخلاف مدل استفاده شده در Spectre x360 از فناوری تشخیص چهره ویندوز هلو پشتیبانی نمی‌کند اما در عوض کیفیت تصویر آن بسیار خوب ارزیابی می‌شود.


عملکرد گرمایی و نویز

خرید یک اولترابوک چه فایده‌ای دارد اگر سطوح آن به قدری داغ شود که نتوانید از آن به راحتی روی پایتان استفاده کنید. وقتی Blade Stealth را روی پاهایتان قرار می‌دهید بهتر است مواظب باشید دو ورودی هوای زیر آن را مسدود نکنید.

به‌طور کلی می‌توان گفت عملکرد گرمایی در Blade Stealth خوب است و کار کردن با آن در شرایط مختلف برایتان مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

وقتی لپ‌تاپ بیکار باشد تقریباً هیچ‌صدایی از آن شنیده نخواهد شد اما هنگام کارهای سنگین می‌توانید به راحتی نویز تولیدی فن‌ها را بشنوید. خوشبختانه در نسخه Kaby Lake فن‌ها کمتر شروع به کار می‌کنند و افزایش سرعت آن‌ها نیز به شکل پلکانی صورت می‌گیرد تا آزاردهنده نباشد.


باتری و دوام شارژ

ریزر در نسل جدید Blade Stealth با پردازنده سری Kaby Lake ظرفیت باتری را از 45 به 53 وات ساعت افزایش داده است. به این ترتیب این مدل جدید نسبت به نسل قبلی دوام شارژ بهتری دارد و می‌تواند حدود 7 تا 8 ساعت شما را با کارهای روزمره همراهی کند.

شارژ دستگاه از طریق درگاه USB-C انجام خواهد شد و شارژر نیز ابعاد بسیار کوچک و وزن پایینی دارد تا بتوانید بدون نگرانی و دردسر آن را همراه با اولترابوک حمل کنید.


جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

ریزر Blade Stealth بی‌شک یکی از بهترین اولترابوک‌های ساخته شده در بازار است. کیفیت ساخت فوق‌العاده، زیبایی خیره‌کننده، دقت به جزئیات، صفحه‌کلید با نور RGB و البته کیفیت بسیار بالای صفحه‌نمایش آن را به یکی از بهترین‌ها تبدیل کرده است. در مقابل مانند تمامی اولترابوک‌ها بدون هزینه اضافه امکان بازی کردن مناسب را روی Stealth نخواهید داشت؛ صفحه‌کلید نسبت به برخی رقبا فیدبک ضعیف‌تری دارد و حاشیه‌های صفحه‌نمایش نیز ضخیم‌تر از چیزی است که توقع داشتیم.

این لپ‌تاپ به شکل Certified Refurbished از سوی فروشگاه آنلاین روژسا در اختیار فارنت قرار گرفته است.
در پایان بهتر است کمی راجع‌به محصولات ریفربیشد صحبت کنیم. این محصولات که در آینده نزدیک بیشتر راجع به آن‌ها خواهیم نوشت محصولاتی هستند که به دلایل مختلفی دوباره به خط تولید مخصوص بازگشته و با قیمتی پایین‌تر به بازار عرضه خواهند شد. این محصولات معمولاً به دلیل ضربه دیدن بسته‌بندی، مشکلات نرم‌افزاری درایور، راضی نبودن کاربر از محصول و یا دلایل دیگری به سازنده بازگردانده می‌شوند حتی ممکن است یک دستگاه تاکنون روشن هم نشده باشد. دستگاه‌های ریفربیشد معمولاً از نظر جعبه و محتویات و البته ضمانت با محصول نو متفاوت هستند اما در عوض ارزش خرید بسیار بالایی دارند و تا زمانی که یک محصول Certified Refurbished خریداری می‌کنید نباید نگرانی در این زمینه داشته باشید. محصول ریفربیشد مورد بررسی ما از نظر نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و یا ظاهر تفاوتی با محصول نو نداشت و درون جعبه این محصول نیز تمامی اقلام آن قرار گرفته بود.

مزایای Razer Blade Stealth:

  • کیفیت ساخت عالی
  • کیبورد با نور پس‌زمینه RGB
  • عملکرد بسیار سریع حافظه و سیستم
  • کم سروصدا و خنک
  • دوام شارژ خوب
  • صفحه‌نمایش باکیفیت عالی
  • درگاه تاندربولت 3 و سازگار با Razer Core

معایب Razer Blade Stealth:

  • برجا ماندن فراوان اثر انگشت روی بدنه
  • حاشیه‌های ضخیم صفحه‌نمایش
  • کیبورد و تاچ‌پد متوسط

 

85%
بسیار خوب

Razer Blade Stealth

ریزر Blade Stealth بی‌شک یکی از بهترین اولترابوک‌های ساخته شده در بازار است. کیفیت ساخت فوق‌العاده، زیبایی خیره‌کننده، دقت به جزئیات، صفحه‌کلید با نور RGB و البته کیفیت بسیار بالای صفحه‌نمایش آن را به یکی از بهترین‌ها تبدیل کرده است. در مقابل مانند تمامی اولترابوک‌ها بدون هزینه اضافه امکان بازی کردن مناسب را روی Stealth نخواهید داشت؛ صفحه‌کلید نسبت به برخی رقبا فیدبک ضعیف‌تری دارد و حاشیه‌های صفحه‌نمایش نیز ضخیم‌تر از چیزی است که توقع داشتیم.

  • طراحی و ساخت
  • صفحه‌نمایش
  • اتصالات و ارتقاپذیری
  • کیبورد و تاچ‌پد
  • عملکرد کلی
  • عملکرد گرمایی و نویز
  • باتری و دوام شارژ
  • ارزش خرید
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.