غریبه‌های آشنا؛ گزارشی از حضور اپراتورهای تلفن همراه در الکامپ 1396

در نمایشگاه الکامپ امسال اپراتورهای تلفن همراه کشور نیز کم‌وبیش در سالن‌ها و غرفه‌های مختلف حضور داشتند. در این گزارش نگاهی به عملکرد و حضور این سه شرکت خواهیم داشت.

0

اپراتور اول یا همان همراه اول برخلاف حضور پررنگی که در نمایشگاه تلکام داشت به نظر نمایشگاه الکامپ را جدی نگرفته و برنامه‌ای برای حضور در این نمایشگاه نداشت. این اپراتور به صورت رسمی و مستقیم حضوری در سالن‌های نمایشگاه الکامپ 96 نداشت و تنها سرویس «ستاره اول» خدماتی در مورد شارژ و بسته‌های اینترنتی بر بستر USSD و همچنین خرید شماره‌های رند را در دستور کار خود داشت.

از آن‌جا که در وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی نیز همراه اول حرفی از نمایشگاه الکامپ به میان نیاورد به نظر می‌رسد این شرکت برنامه‌ای برای حضور نداشته است. با این وجود از آن‌جا که طبق اعلام رئیس سازمان فناوری اطلاعات قرار است از سال آینده دو نمایشگاه الکامپ و تلکام با یکدیگر ادغام شوند انتظار می‌رود همراه اول را در نمایشگاه سال آینده ببینیم.

اپراتور دوم یا همان ایرانسل چند غرفه در سالن 38 را به معرفی خدماتش اختصاص داده بود. این خدمات هم شامل سرویس‌هایی برای کاربران و کسب‌وکارهای تجاری شامل کنفرانس تلفنی ابری، سرویس نظارتی ابری، سرویس ذخیره‌سازی و مرکز داده ابری و خدمات مبتنی بر NFC و پرداخت موبایلی بود و هم سرویس‌های عموم کاربران از جمله ترابرد به ایرانسل، سیم‌کارت دائمی آی‌سیم، اینترنت TD-LTE.

ایرانسل برای تبلیغ سرعت سرویس TD-LTE خود تست سرعت زنده نیز تدارک دیده بود که البته اگر در آن سرور را از داخل کشور به خارج تغییر می‌دادید نتیجه سرعت آپلود، دانلود و پینگ به میزان فاحشی تغییر می‌کرد!

علاوه بر این برخی خدمات ایرانسل که سال گذشته و در نمایشگاه تلکام رونمایی شد هنوز آماده نیست. به‌طور مثال از سیم‌کارت چندشماره‌ای که یکی از سرویس‌های جذاب این اپراتور به نظر می‌رسید خبری نیست. به نظر می‌رسد هنوز اپراتورها در معرفی کردن سرویس‌ها و خدمات جذاب آن‌هم در حضور مسئولین کشور تلاش بیشتری دارند تا راه‌اندازی واقعی آن‌ها!

تبلیغات سرویس تلویزیون اینترنتی لنز نیز فراتر از سطح سالن و در فضای باز به نحوی صورت می‌گرفت که دائماً این جمله‌ها را می‌شنیدید: «ایرانسلی هستی؟ می‌توانم چند دقیقه وقتت رو بگیرم؟»

اما رایتل در الکامپ یک طبقه کامل از سالن 40 را به خود اختصاص داده بود. این اپراتور که پس از رفع انحصار نسل سوم اینترنت همراه اقبال چندانی در جذب کاربران نداشته حالا سعی کرده بود تا با معرفی واضح مزایای خود نسبت به دو اپراتور دیگر کاربران را تشویق کند تا به این شرکت ترابرد کنند.

از جمله مواردی که رایتل آن‌ها را به عنوان مزایای خود می‌داند می‌توان به کمترین تعرفه تماس داخل شبکه (299 ریال)، صداقت در تبلیغات، تنوع بسته‌ها، رومینگ 3G در 140 کشور، سیم‌کارت دیتا، مکالمه نامحدود با 5 هزار تومان، بسته‌های ترکیبی متنوع، شفافیت قبض و عدم ارسال پیامک تبلیغاتی اشاره کرد.

البته نکته جالبی که توجه ما را به خود جلب کرد استفاده از ویندوز اکتیو نشده و احتمالاً غیرقانونی بود که در برخی مانیتورهای نمایش سرویس‌های این اپراتور جلب توجه می‌کرد. استفاده از فناوری واقعیت افزوده نیز به نوبه خود جالب بود و برخی سرویس‌های جدید (برای رایتل) مانند همکاری با کافه‌بازار برای استفاده از اعتبار رایتلی نیز می‌توانست برای بعضی کاربران مفید باشد.

رایتل همچنین در فضای بیرونی نمایشگاه یکی از طویل‌ترین صف‌های سیم‌کارت دیتای رایگان و سیم‌کارت 18 سالگی رایگان را داشت.  با این‌که طبق انتظار استقبال از چنین خدماتی بسیار زیاد است اما به اعتقاد ما از فضای حرفه‌ای نمایشگاه می‌کاهد و تمرکز روی سرویس‌های واقعاً مفید را هدر می‌دهد.

به‌طور کلی همان‌طور که گفتیم انتظار داریم از سال آینده با ادغام نمایشگاه الکامپ و تلکام شاهد حضور پررنگ‌تر اپراتورها باشیم. امیدواریم خدماتی که این اپراتورها عرضه می‌کنند چیزی فراتر از سیم‌کارت و شارژ رایگان باشد و البته پس از رونمایی شاهد عرضه این خدمات نیز باشیم.

گفتنی است نمایشگاه الکامپ 96 تا فردا دوم مردادماه از ساعت 10 تا 18 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپاست.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.