گزارش فارنت از نشست خبری همراه اول؛ افتتاح فاز سوم شبکه ملی اطلاعات

صبح امروز در نشستی خبری که با حضور وزیر ارتباطات و اصحاب رسانه در ساختمان دفتر مرکزی همراه اول برگزار شد این اپراتور محصولات جدید خود را رونمایی کرده و همچنین از افتتاح فاز سوم شبکه ملی اطلاعات خبر داد.

0

در ابتدای مراسم و در بازدید از سرویس‌های جدید همراه اول واعظی وزیر ارتباطات و فناوری ضمن تقدیر از این اپراتور و درخواست برای اطلاع‌رسانی بیشتر در مورد این سرویس‌ها بر اهمیت شبکه ملی اطلاعات تأکید کرد. به گفته واعظی این شبکه با هدف سرعت، امنیت و قیمت پایین‌تر راه‌اندازی شده و قرار است دسترسی کاربران به اینترنت جهانی را قطع کند. از شبکه ملی اطلاعات در دو انتخابات اخیر نیز برای تأمین ارتباط و امنیت استفاده شده و همچنین در سرشماری نفوس و مسکن نیز از این شبکه بهره گرفته شده است.

به گفته واعظی در حال حاضر هر هفته به‌طور میانگین سه هزار کانال غیراخلاقی، خشن برای نوجوانان و یا با جنبه‌های امنیتی بسته می‌شود که این نه‌تنها خواست دولت بلکه نظام و مردم کشور است. واعظی همچنین در واکنش به ادعای برخی مسئولین درمورد بستن هزاران کانال و ایجاد محدودیت‌ها گفت :

برخی فقط به فکر مسدودکردن این امکانات هستند که این حرف‌ها تنها باعث نگرانی شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان حوزه اینترنت و فضای مجازی خواهد بود. ما در ایران شورای عالی فضای مجازی و همچنین کارگروه تعیین مصادیق را داریم که سران سه‌قوه در آن حضور دارند و تصمیمات به‌صورت جمعی گرفته می‌شوند.

در ادامه نیکوفر قائم مقام شرکت ارتباطات سیار از امضا تفاهم‌نامه‌ای مشترک بین همراه اول و دانشگاه شریف برای توسعه فناوری 5G در ایران توسط متخصصان بومی خبر داد. به گفته نیکوفر ایران توانسته ظرف دو سال از سال 2012 تا 2014 از فناوری 3G به 4G کوچ کند که یک رکورد در منطقه محسوب می‌شود.

صدوقی مدیرعامل همراه اول نیز با ارائه گزارشی از عملکرد همراه اول در دولت یازدهم و با تقدیر از تلاش‌های وزیر ارتباطات و همکاران او اعلام کرد همراه اول در حال حاضر تنها اپراتور برنده طرح ترابردپذیری بوده که نرخ ترابرد به این اپراتور نسبت به خروج از آن بیشتر است؛ در صورتی که ایرانسل و همراه اول مشترکین خود را از دست داده‌اند.

دستاوردها و محصولات یازده‌گانه جدید همراه اول به شرح زیر هستند:

۱-  توسعه شبکه دسترسی رادیویی در کل کشورجهت دسترسی تمامی مشترکین به شبکه ملی اطلاعات با نوسازی ۱۳۸۶۰سایت شبکه 2G توسعه شبکه 3G در ۱۰۴۲ شهر و ۹۷۰ روستا و نیز توسعه شبکه 4.5G در ۷۱۰ شهر

۲- ایجاد بسترهای پرظرفیت در جهت پاسخگویی به نیاز شبکه ملی اطلاعات با: پروژه توسعه شبکه IPBB پروژه توسعه شبکه فیبر در ۸۲۲۰ سایت

۳- افزایش ظرفیت اتصال به مراکز IXP داخل کشور و توسعه شبکه CDN

۴-تفکیک ترافیک اینترنت داخلی از بین الملل جهت کاهش هزینه دسترسی به محتواهای داخلی

۵-تأمین و ارتقاء شبکه ملی اطلاعات با اجرای پروژه های:

الف: استقرار زیرساخت کلید عمومی داخلی همراه اول(PKI) به منظور حفظ محرمانگی، تمامیت، تصدیق اصالت و انکارناپذیری اطلاعات

ب: امن سازی سامانه تراکنش های USSD جهت ارایه سرویس امن از جمله خدمات بانکی و انتخاباتی

۶- استقرار DNS کشوری در ۴ کشور جهت افزایش سرعت دسترسی به آدرس های اینترنتی از داخل کشور

۷- ارایه محتوای فراگیر و پاک در شبکه ملی اطلاعات با پروژه توسعه سامانه NGF

۸- راه اندازی فاز اول شبکه اینترنت اشیاء در بستر شبکه ملی اطلاعات

۹- سامانه مدیریت آموزش مجازی همراه اول با پشتیبانی ترافیک رایگان و راه اندازی رسانه تعاملی همراه اول در بستر شبکه ملی اطلاعات

۱۰- ایجاد مشوق های لازم جهت استفاده بیشتر از شبکه ملی اطلاعات با ارایه باندل دیتای رایگان اینترنت و سرویس VOD فیلیمو

۱۱- امضای تفاهم نامه همکاری برای مطالعه و پیاده سازی نسل پنجم تلفن همراه، با شرکت نوکیا

در پایان هم وزیر ارتباطات ضمن تشکر از فعالیت‌های همراه اول و اعطای لوح تقدیر به این شرکت از همراه اول درخواست کرد که خیلی جدی‌تر وارد فعالیت در مناطق محروم و روستاها شده و همچنین بسته‌های ترکیبی مکالمه و دیتا را برای کاربران فراهم کند.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.