تهران میزبان نمایشگاه و همایش بین‌المللی TGC است

TGC به عنوان بستری برای آموزش و فراگیری اصول و روش بازی‌سازی و ارائه‌ی بازی در مارکت‌های بین‌المللی شناخته می‌شود و به همین سبب تا کنون برنامه‌ی برگزاری بیش از 60 کنفرانس با حضور سخنرانان مطرح داخلی و خارجی نهایی شده است.

0

ایران به سبب این‌که بیشترین جمعیت جوان در منطقه را در خود جای داده است، بیشترین جمعیت تولید کنندگان بازی‌های رایانه‌ای و بزرگ‌ترین جمعیت کاربران اینترنت در منطقه را داراست. به همین سبب به نظر می‌رسد که رشد اقتصادی، اشتغال‌زایی و فرصت‌های کاری از اهداف قابل وصول توسعه‌ی بازی‌های رایانه‌ای باشد. برنامه‌ی ملی بازی‌های رایانه‌ای ایران به همین سبب تدوین شده است که برنامه‌ای جامع برای گسترش بازار صنعت بازی‌های رایانه‌ای است و درشورای عالی فضای مجازی کشور به تصویب رسیده است. در این برنامه نحوه حمایت، نظارت، قانونگذاری، تجاری‌سازی و گسترش صنعت بازی‌های رایانه‌ای با تعیین وظیفه دستگاه‌های مختلف دولتی و حاکمیتی تعیین شده است.

با در نظر گرفتن ظرفیت‌های موجود در ایران در زمینه‌ی بازی‌سازی و وجود 23 میلیون گیمر که روزانه حداقل یک ساعت به بازی می‌پردازند، امکان پیشرفت و توسعه‌ی این صنعت در کشور وجود دارد. به علاوه، بازی‌سازان ایرانی در سال‌های اخیر توانسته‌اند بازی‌های خود را به بازارهای جهانی رسانده و با عرضه در مارکت‌های بین‌المللی موفقیت‌های زیادی کسب کنند. بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای شتاب دادن به این حرکت رو به جلو، اقدام به برگزاری رویداد بزرگ Tehran Game Convention با حضور ناشرین و بازی‌سازان بین‌المللی کرده است تا مقدمات همکاری بازار بین‌المللی با صنعت بازی ایران را فراهم کند. در صدر اهداف این همایش آشنایی بازی‌سازان داخلی و نیروهای مستعد بازی‌سازی با تجربیات و نوع بازی‌سازی افراد و شرکت‌هایی است که سال‌های سال است به فعالیت در این عرصه مشغول هستند. TGC می‌تواند در واقع پلی جامع و همه‌جانبه برای اتصال صنعت بازی ایران به کشورهای توسعه یافته‌ی باسابقه در این حوزه باشد. این همایش بزرگ که در تیر ماه برگزار خواهد شد با همکاری موسسه‌ی معتبر Game Connection فرانسه برگزار می‌شود.

برای برگزاری این رویداد و فراهم شدن امکان حضور شرکت‌های خارجی و بازی‌سازان از سراسر دنیا، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با گیم‌کانکشن فرانسه تفاهم‌نامه‌ای برای همکاری امضا کرده است. گیم‌کانکشن همچنین برای برگزاری انحصاری این رویداد در ایران با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای توافق کرده است و آن‌چه به تهران می‌آید در هیچ کشور دیگری در منطقه و جهان تکرار نخواهد شد. «پیر کارده» مدیرعامل گیم‌کانکشن در این باره می‌گوید: “ایران کشور کلیدی منطقه در زمینه بازی‌های رایانه‌ای است و از نظر ما ایران با توجه به تعاملات خوب بین‌المللی و باز شدن فضای اقتصادی‌اش؛ این پتانسیل را دارد که در آینده‌ای نزدیک قلب تپنده صنعت بازی در منطقه خاورمیانه باشد.” گیم‌کانکشن همچنین به این رویداد به عنوان یک فرصت اولیه و سرآغازی برای همکاری‌های دیگر در زمینه‌های مختلف می‌اندیشد. کارده در ادامه تصریح می‌کند: “این نخستین همکاری گیم‌کانکشن در خاورمیانه است و قصد داریم با رویدادی بسیار کارآمد و پربار روبه‌رو باشیم تا مسیر تعامل‌های آینده باز شود.” تهران با برگزار کردن چنین همایش بزرگ و معتبری مستعد آینده‌ای پر بار و درخشان در صنعت بازی به نظر می‌رسد. «حسن کریمی قدوسی» مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در همین رابطه می‌گوید: «این نمایشگاه فرصت بزرگی است که فعالان صنعت بازی‌های رایانه‌ای دنیا به ایران آمده و پتانسیل‌های بالای سرمایه‌گذاری و امنیت اقتصادی کشور را از نزدیک ببینند.»

به سبب حضور گیم‌کانکشن در این رویداد، همه‌ی کسانی که برای شرکت در این رویداد ثبت نام کنند می‌توانند با استفاده از نرم‌افزار Game Connection برای قرارهای ملاقات خود با ناشرین خارجی یا بازی‌سازان دیگر و سایر شرکت‌های حاضر در TGC برنامه‌ریزی کرده و به این طریق پیش از آغاز همایش از برنامه‌های قرار ملاقات خود با دیگران باخبر باشند. بدین ترتیب پیش‌بینی می‌شود نشست‌هایی که در رویداد تهران مابین بازی‌سازان داخلی و خارجی برگزار می‌شوند بی‌دردسر، منظم و کارامدتر باشند. با توجه به فرصت محدود و فشرده‌ی دو روز برگزاری این همایش بزرگ، وجود چنین امکانی کاملا ضروری به نظر می‌رسد.

TGC به عنوان بستری برای آموزش و فراگیری اصول و روش بازی‌سازی و ارائه‌ی بازی در مارکت‌های بین‌المللی شناخته می‌شود و به همین سبب تا کنون برنامه‌ی برگزاری بیش از 60 کنفرانس با حضور سخنرانان مطرح داخلی و خارجی نهایی شده است. این سخنرانی‌ها در 5 بخش اصلی تجاری، فنی، طراحی بازی، تولید و هنری برگزار شده و برترین بازی‌سازان و فعالان صنعت بازی‌های رایانه‌ای ایران و جهان، تجربیات خود را با بیش از 1500 شرکت کننده در این رویداد در میان می‌گذارند. سخنرانان کنفرانس‌های TGC از 14 کشور جهان شامل ایران، استرالیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ژاپن، لهستان، صربستان، ترکیه، انگلستان، امریکا، سوئد، بلغارستان و رومانی و شرکت‌های معتبری چون Eidos، Microsoft، Riot Games، Zynga، Polygon و Insomniac در این رویداد حضور می‌یابند. گفتنی است بعد از انتشار فراخوان شرکت در این همایش، بیش از 140 درخواست سخنرانی به دبیرخانه‌ی برگزاری رویداد رسید که از میان آن‌ها این تعداد محدود انتخاب شده‌اند. لازم به ذکر است که برای همه‌ی سخنرانی‌ها در TGC مترجم همزمان در نظر گرفته شده است. این حضور گسترده و استقبال بی‌نظیر از سوی شرکت‌های بازی‌سازی و ناشران و همچنین توجه فعالان صنعت بازی در جهان و بازی‌سازان با تجربه و کارکشته با سوابق درخشان بازی‌سازی، TGC را به بزرگ‌ترین رویداد صنعت بازی در خاورمیانه تبدیل می‌کند، به طوری که برخی از برگزار کنندگان رویدادهای گیم در منطقه برای حضور در همایش تهران علاقه نشان داده‌اند.

کنفرانس‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های این همایش، موضوع اصلی توجه برگزارکنندگان بوده است و از ابتدا تلاش شده تا بهترین گزینه‌های ممکن برای سخنرانی و برگزاری کلاس‌ها انتخاب شوند. در TGC شش کلاس مستر در موضوعات اصلی همایش یعنی بخش‌های فنی، طراحی، هنری، مدیریت و تولید و تجارت بازی‌های رایانه‌ای برگزار خواهد شد. اساتید این کلاس‌ها از جمله بزرگان صنعت بازی‌سازی و افرادی با سابقه‌ی طولانی و موفق در این زمینه هستند. «کارگاه طراحی بازی داده محور» عنوان یکی از این کلاس‌های مستر است که با حضور Mike Acton مدیر اصلی بخش توسعه‌ی موتور بازی‌سازی در استودیوی Insomniac برگزار خواهد شد. در کنار این کلاس‌ها بیش از 60 سخنرانی با موضوعات مشخص در همین زمینه‌ها برگزار خواهد شد. همچنین در همین بخش از برنامه‌های رویداد تهران سه پنل گفتگوی تخصصی نیز برپا می‌شوند. «ناشرین در بازی شما به دنبال چه چیزی می‌گردند؟» عنوان یکی از این پنل‌ها است که قرار است با حضور Caglar Eger از استودیوی Goodgame، Robert Pontow از استودیوی Active Gaming Media و Ahmad Alsafar از استودیوی Play3Arabi برگزار ‌شود. این افراد در این پنل در رابطه با شرایط و ارزش‌های لازمی که هر بازی برای موفقیت در بازارهای مختلف دنیا نیاز دارد صحبت خواهند کرد. دو پنل دیگر با موضوعات «فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای بازی‌های ایرانی» و «چالش‌های پیش‌روی ناشرین برای در اختیار گرفتن بازار و مخاطب» نیز در راستای اهداف همایش برگزار خواهند شد.

برگزاری TGC می‌تواند برای اولین بار یک تعامل گسترده بین بازی‌ساز داخلی و بازی‌ُسازان مطرح بین‌المللی ایجاد کند. با نگاه به نشر بازی‌های ایرانی در خارج از کشور می‌توان متوجه اهمیت این موضوع شد. به گفته‌ی «مهرداد آشتیانی» مدیر پروژه‌ی رویداد، این کار به جذب سرمایه‌گذاری، حرکت به سمت همکاری‌های مشترک، ایجاد فضا برای محیط‌های کسب و کار شرکت‌ها و نشر بازی‌های ایرانی در خارج کمک می‌کند. به گواه صحبت‌های آشتیانی بسیاری از بازی‌سازان داخلی نمی‌دانند بازی آن‌ها برای حضور در بازارهای جهانی باید واجد چه شرایط و دارای چه ویژگی‌هایی باشد، به همین خاطر از ارائه‌ی بهترین دستاوردهای خود باز می‌مانند. وی در این باره می‌گوید: “ما دیگر به مارکت به عنوان مارکت داخل و خارج نگاه نمی‌کنیم. این مارکت به مرور به یک مارکت پیوسته تبدیل می‌شود که مارکت ایران هم بخشی از آن است. بازی‌سازهای ما نیز به مرور با نگاه به مارکت بین‌المللی بازی می‌سازند که ایران هم بخشی از آن است.” از این نظر، رویداد تهران یک فرصت طلایی برای آشنایی با این ویژگی‌ها و پیدا کردن راه ورود به بازار جهانی است. وی در ادامه تصریح می‌کند: “این نمایشگاه می‌تواند به بازی‌سازها کمک را بکند که دریابند در ذهن ناشران و سرمایه‌گذاران خارجی برای نشر یک محصول در فضای بین‌المللی چه می‌گذرد و چه پارامترهایی برای آنها اهمیت دارد. اینکه یک بازی چه استانداردهایی باید داشته باشد و نظرات و پیشنهادهایشان برای بهبود بازی‌های ما جهت نشر در بازار بین‌المللی چیست. همه این موارد کمک می‌کند به اینکه محصولات ما به مرور زمان بیشتر به مارکت‌های جهانی نزدیک شود.”

«حسن کریمی قدوسی» مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز در همین رابطه خاطر نشان می‌کند که بازار داخلی اساسا امری غیرواقعی است و تصور غلطی است که سال‌های سال در میان بازی‌سازان و ناشرین ایرانی جریان داشته است. وی می‌گوید: “در این پروسه متوجه شدیم که بازیسازان ما نمی‌توانند بازی خود را تنها برای بازار داخلی منتشر کنند چون در این صورت هیچ‌گاه پیشرفت نمی‌کنند.”

کریمی قدوسی در رابطه با اهداف برگزاری TGC می‌گوید: “ما دو هدف بزرگ از برگزاری TGC داریم. یک انتقال تجربه از بازیسازان خارجی به بازیسازان داخلی و دوم انتشار بازی‌های ایرانی در بازار جهانی. برای همین مهمانان خارجی ما به دو دسته تقسیم می‌شوند: ۳۰ سخنران و ۳۰ پابلیشر خارجی.” برای تحقق این اهداف علاوه بر ساز و کارهای پیش‌بینی شده در نحوه‌ی برگزاری و نیز استفاده از گیم‌کانکشن برای تسهیل روند شکل‌گیری رویداد، فرم مشخصی برای اجرای آن در نظر گرفته شده است.

در راستای تحقق بخشیدن به اهداف برگزاری این مراسم در تهران، چند طرح حمایتی از بازی‌سازان داخلی و شرکت‌کنندگان ایرانی این رویداد در نظر گرفته‌ شده است. از جمله این‌که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از شرکت‌های دانش‌بنیان برای حضور در TGC حمایت می‌کند. طبق این طرح حمایتی و بر اساس آیین‌نامه‌ی حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در حوزه‌ی صادرات، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بخشی از هزینه‌های حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در رویداد تهران را تقبل کرده است. همچنین بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با توجه به استقبال گسترده‌ی بازی‌سازان شهرستانی، امکان اسکان ارزان‌قیمت آن‌ها در زمان برگزاری رویداد را فراهم کرده است.

همچنین مسابقه‌ای با عنوان Development Awards در حاشیه‌ی TGC برگزار خواهد شد که همه‌ی گروه‌ها، تیم‌ها و استودیوهای بازی‌سازی داخل کشور می‌توانند با بازی‌های خود در آن شرکت کنند. البته لازم به ذکر است به دلیل این‌که هدف از برگزاری این مسابقه کمک به توسعه‌ی صادرات بازی‌های ایرانی است، آن دسته از بازی‌هایی که پیش از این در مارکت‌های جهانی از جمله گوگل پلی و اپ استور منتشر شده‌اند نمی‌توانند در این مسابقه شرکت کنند. وظیفه‌ی داوری آثار ارسالی به این مسابقه بر عهده‌ی بازی‌سازان و ناشرین مطرح بین‌المللی است. در پایان، این مسابقه در مجموع چهار برگزیده خواهد داشت که عناوین «بهترین بازی موبایل»، «بهترین بازی کنسول/کامپیوتر» و «بازی نوآور موبایل» و «بازی نوآور کنسول/کامپیوتر» به آن‌ها تعلق خواهد گرفت. از بازی‌های برگزیده‌ی اصلی این مسابقه که با نظر داوران و کارشناسان خبره انتخاب شده‌اند، در تکمیل فرایند تولید و انتشار حمایت مالی خواهد شد. حداقل مبلغ این حمایت برای دو بازی اول 500 میلیون ریال و برای عناوین نوآور در هر رشته 250 میلیون ریال خواهد بود.

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به منظور معرفی بهتر و دسترسی آسان به اطلاعات مورد نیاز در رابطه با TGC اپلیکیشن موبایل این رویداد را منتشر کرده است که از طریق گوگل پلی و اپ استور برای انواع گوشی‌های اندروید و آیفون قابل دریافت و استفاده است. علاقه‌مندان پس از دریافت این نرم‌افزار می‌توانند جزییات برنامه این رویداد شامل کنفرانس‌ها و سخنرانان، غرفه‌داران، شرکت‌کنندگان در رویداد، اسپانسرها، اخبار و همچنین نقشه محل برگزاری را مشاهده کنند. در بخش برنامه، ساعت و محل دقیق هر سخنرانی در دو روز برگزاری رویداد مشخص و قابلیت انتخاب و ذخیره‌سازی سخنرانی‌های مورد علاقه در اختیار کاربران گذاشته شده است. بدین صورت کسانی که در این رویداد شرکت کرده‌اند می‌توانند برنامه منظمی جهت حضور در کنفرانس‌ها تهیه کنند. همچنین در بخش سخنرانان، اطلاعات بیش از 60 سخنران داخلی و خارجی کنفرانس‌های TGC همراه با موضوعات سخنرانی و بیوگرافی سخنران قرار داده شده است. معرفی شرکت‌های حاضر در نمایشگاه TGC، نقشه سالن‌های نمایشگاهی، اطلاعات اسپانسرها و خبرها از دیگر بخش‌های این نرم‌افزار است. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند از طریق این نرم‌افزار، افراد شرکت‌کننده در نمایشگاه TGC را مشاهده کرده و درخواست ملاقات‌ خود را برای آن‌ها ارسال کنند یا با پیام‌رسان داخل برنامه با آن‌ها گفت‌وگو کنند.

مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما در روزهای 15 و 16 تیرماه میزبان شرکت‌کنندگان داخلی و خارجی TGC خواهد بود. علاقه‌مندان برای ثبت‌نام و حضور در رویداد می‌توانند از طریق آدرس http://fa.tehrangamecon.com/register/ اقدام کنند.

 

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.