گوگل به جرم دستکاری نتایج جستجو 2.4 میلیارد یورو جریمه شد

اتحادیه اروپا گوگل را گوشمالی سختی داد و این غول دنیای اینترنت را به جرم دستکاری در نتایج جستجو ۲.۴ میلیارد یورو جریمه کرد.

0

باخبر شدیم اتحادیه اروپا گوگل را حسابی نقره داغ کرده است و پس از بررسی در عملکرد هفت ساله الگوریتم‌های جستجوی گوگل، این شرکت را به مبلغ هنگفت ۲.۴ میلیارد یورو جریمه کرده است. بد نیست بدانید صدور جریمه‌ای در این ابعاد تاکنون از جانب اتحادیه اروپا بی‌سابقه بوده است و حدود ۸ سال پیش اتحادیه اروپا اینتل را چیزی حدود ۱ میلیارد یورو جریمه کرده بود.

بر اساس بررسی‌های کمیته‌ای که در این زمینه تشکیل شده بود مشخص گردید گوگل با توجه به موقعیتی که دارد نتایج مقایسه‌های خرید را به نفع خود دستکاری کرده است. این کار باعث شده بود تا مقایسه‌ای که بین فروش سرویس‌های گوگل و شرکت‌های رقیب در موتور جستجوی گوگل می‌گیرد به نفع گوگل تمام شود.

اتحادیه اروپا دل پُری از گوگل دارد چرا که این موتور جستجو، حجم بسیار زیادی از کاربران اروپایی را در اختیار خود دارد. این امر باعث شده بود تا رقبای گوگل با هوشمندی تمام از جانب گوگل از بازار رقابت حذف شوند.

یکی از اعضای کمیته‌ای که اتحادیه اروپا برای بررسی به این پرونده تشکیل داده است در یک کنفرانس خبری از گوگل بابت سرویس‌های مختلف و نوآورانه‌ای که در اختیار کاربران قرار داده تشکر کرد اما مدعی شد گوگل در نتایج جستجو بیشتر هوای سرویس‌های خود را دارد و سرویس‌های رقبا را به حاشیه هدایت می‌کند.

به گفته وی گوگل از این طریق جلوی پیشرفت و نوآوری سایر رقبا را در اروپا گرفته است. از طرف دیگر گوگل حق مشتریان را نیز ضایع کرده چرا که با موتور جستجوی گوگل قادر به مقایسه‌ای دقیق و منصفانه میان سرویس‌های گوگل و سایر رقبا نبوده است.

احتمال می‌رود گوگل به همین راحتی به رای صادر شده گردن فرو نگذارد و درخواست فرجام کند تا شاید از این طریق پرداخت جریمه تا اواخر سال جاری میلادی به تعویق بیافتد. نماینده گوگل نیز در این زمینه گفت ما با کمال احتمال مخالف رای صادر شده هستیم و پس از بررسی‌های بیشتر نسبت به این رای درخواست فرجام خواهی اعلام می‌کنیم.

گوگل در حال حاضر پرونده‌های حقوقی دیگری را نیز در اتحادیه اروپا دارد. یکی از این پرونده‌ها مربوط به AdSense گوگل است و پرونده دیگری نیز با تولید کنندگان گوشی‌های اندرویدی دارد.

بد نیست بدانید اتحادیه اروپا برای جریمه کردن گوگل بسیار پرتوان است و می‌تواند تا میزان ۱۰ درصد از درآمد سالانه گوگل، این شرکت را جریمه کند. این مقداری چیزی حدود ۹ میلیارد دلار است.

صدور رای امروز ممکن است راه را برای شکایت سایر شرکت‌ها نیز علیه گوگل باز کند. از طرف دیگر بدون شک رای صادر شده به مذاق آمریکایی‌ها خوش نخواهد آمد. آمریکایی‌ها مدعی هستند اتحادیه اروپا سختگیری‌های زیاد و رفتار ناجوانمردانه‌ای در قبال شرکت‌های آمریکایی در پیش گرفته است.

اما اتحادیه اروپا چنین ادعاهایی را قبول ندارد و مدعی است کمیته‌ای‌که پرونده‌های حقوقی شرکت‌های آمریکایی و اروپایی را بررسی می‌کند در هفت سال گذشته رای‌هایی که صادر کرده ۱۵ درصد به ضرر آمریکایی‌ها بوده‌‌ و حدود دو سوم از این رای‌ها نیز شرکت‌های اروپایی را محکوم کرده‌اند.

منبع theverge
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.