صفحه‌نمایش ProMotion در آی‌پد پرو به چه معناست؟

اپل در آی‌پد پرو جدید خود از فناوری جدیدی با نام ProMotion در صفحه‌نمایش این محصول استفاده کرده است، در این قسمت با هم قصد داریم ببینیم صفحه‌نمایش ProMotion در آی‌پد پرو چیست و چه عملکردی دارد؟

2

اپل به تازگی نسخه‌های جدیدی از آی‌پد پرو را معرفی کرد. مدل ۱۰.۵ اینچی آی‌پد پرو و نسل دوم مدل ۱۲.۹ اینچی آی‌پد پرو که به تازگی معرفی شدند از فناوری‌های ویژه و جالبی بهره می‌برند که در میان این فناوری‌ها، یک ویژگی با عنوان ProMotion در صفحه‌نمایش آی‌پد پرو بیشتر خودنمایی می‌کند.

صفحه‌نمایش آی‌پدهای جدید اپل را با نام ProMotion خواهیم شناخت. این صفحه‌نمایش قادر است تصویر را تا میزان ۱۲۰ هرتز تازه‌سازی کند، جالب است بدانید گوشی‌های همراه فعلی چیزی حدود ۶۰ هرتز نرخ تازه‌سازی تصویر دارند.

به این ترتیب می‌توان گفت این صفحه‌نمایش می‌تواند حرف‌های زیادی را در بازار برای گفتن داشته باشد اما برای شناخت بیشتر صفحه‌نمایش ProMotion باید ابتدا اطلاعاتی را در خصوص صفحه‌نمایش‌های فعلی با نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز بدانیم.

در زمانی که مانیتورهای سی‌آر‌تی رواج داشتند، سازندگان این مانیتورها در تامین برق با مشکل روبرو می‌شدند چرا برق شهری از میزان ۶۰ هرتز برخوردار بود. با این حساب چاره‌ای نبود به غیر از اینکه نرخ تازه‌سازی تصویر در صفحه‌نمایش مانیتورهای سی‌آر‌تی را در مقدار ۶۰ هرتز نگه دارند.

مدتی بعد نیز که تلویزیون‌ و مانیتورهای ال‌سی‌دی در بازار رواج پیدا کرد، نرخ تازه‌سازی تصویر در میزان ۶۰ هرتز به اندازه‌ای رایج شده بود که دیگر تغییر نکرد و در نتیجه در تلویزیون‌ها و مانیتورهای ال‌سی‌دی نیز شاهد همین مقدار بودیم.

در نهایت نیز صفحه‌نمایش گوشی‌ها و تبلت‌‌‌ها را شاهد هستیم که باز هم از نرخ تازه‌سازی تصویر با مقدار ۶۰ هرتز بهره گرفته‌اند. اما ازطرف دیگر در چند ساله اخیر پیشرفت زیادی را در پنل صفحه‌های نمایش شاهد بوده‌ایم و اکنون تلویزیون‌هایی در بازار موجود است که نرخ تازه‌سازی تصویری بیشتر از ۱۲۰ هرتز دارند.

انصافا باید گفت مانیتورها نیز پیشرفت خوبی را در این زمینه شاهد بوده‌اند و این روزها مانیتورهایی در بازار یافت می‌شود که میزان تازه‌سازی تصویر آن‌ها برابر با ۲۴۰ هرتز است. اکنون نیز آی‌پد‌های جدید اپل وعده بیشترین نرخ تازه‌سازی تصویر را در بین گوشی‌های همراه و تبلت‌ها می‌دهند.

نرخ تازه‌سازی تصاویر در مقدار ۱۲۰ هرتز، ۲ مزیت اصلی دارد، اول اینکه تصاویر روان‌تر و واقعی‌تر به نظر می‌رسند. دوم اینکه این ویژگی برای دستگا‌‌ه‌های دیجیتالی که برای نقاشی ساخته شده‌اند نیز راحتی و کیفیت بیشتری را در اختیار طراحان قرار می‌دهد.

اگر تاکنون با موبایل‌ یا تبلت‌هایی که قلم استایلوس دارند کار کرده باشید حتما متوجه تاخیر میان قلم و خطی که بر روی صفحه‌نمایش دستگاه ترسیم‌ کرده‌اید شده‌اید. اپل توانسته است با صفحه‌نمایش ProMotion که در آی‌پد‌های جدید این شرکت شاهد آن هستیم این ضعف را به خوبی جبران کند.

بد نیست بدانید میزان تاخیر صفحه‌نمایش ProMotion در آی‌پد پرو چیزی حدود ۲۰ میلی‌ثانیه است اما به لطف افزایش نرخ‌ تازه‌سازی تصویر در این صفحه‌نمایش، کاربر فرآیند طراحی و ترسیم خطوط را به گونه‌ای انجام می‌دهد که گویی با دست بر روی کاغذ ترسیم می‌کند.

ویژگی‌های صفحه‌نمایش ProMotion به همین‌جا ختم نمی‌شود و برتری‌های دیگری را نیز در این صفحه‌نمایش شاهد هستیم. امکان تازه‌سازی تصویر با میزان ۱۲۰ هرتز در این صفحه‌نمایش باعث می‌شود تا محتوا با کیفیت ۲۴ فریم‌ در ثانیه و ۳۰ فریم در ثانیه در بهترین حالت خود اجرا شده و به خوبی با میزان تازه‌سازی تصویر در صفحه‌نمایش ProMotion سازگار باشد.

از طرف دیگر فیلم‌های سینمایی با سرعت ۲۴ فریم در ثانیه با نرخ تازه‌ساز‌ی تصویر با مقدار ۶۰ هرتز پخش می‌شوند. در نتیجه فناوری ProMotion در حین پخش محتوای سینمایی نیز سازگاری کامل خود را حفظ می‌کند.

آی‌پد پرو ۱۰ اینچی که به تازگی معرفی شد از رزولوشن ۲۲۲۴ در ۱۶۶۸ پیکسل بهره می‌برد و رزولوشن مدل ۱۲.۹ اینچی آی‌پد جدید اپل نیز برابر با ۲۷۳۲ در ۲۰۴۸ پیکسل است. به این ترتیب صفحه‌نمایش به خدمت گرفته شده در آی‌پد‌های جدید اپل با فناوری ProMotion قادر است تا در هر ثانیه به مقدار ۱۲۰ مرتبه تصویر را تازه‌سازی کند.

کاملاً مشخص است که انجام چنین کاری نیاز به سخت‌افزار خوب و قدرتمندی دارد، اما از طرف دیگر انجام چنین کاری شارژ زیادی را نیز طلب می‌کند. این امر باعث شده است تا صفحه‌نمایش ProMotion از میزان نرخ تازه‌سازی تصویر به صورت انطباق‌پذیر استفاده کند و در نتیجه مقدار ۱۲۰، ۴۸ و ۲۴ هرتز را در تبلت‌های جدید اپل شاهد هستیم.

این امر به صورت خودکار نیز انجام می‌شود، با این حساب زمانی که مشغول مشاهده تصویری ساکن و بدون تحرک هستید، نرخ تازه‌سازی تصویر در صفحه‌نمایش آپی‌پد‌ پرو اپل به میزان ۲۴ هرتز ثابت می‌ماند. اما زمانی که در حال مشاهده فیلم هستید این میزان به اندازه ۲۴ یا ۴۸ هرتز می‌تواند ارتقا پیدا کند.

به صورت دستی نیز کاربر می‌توان میزان تازه‌سازی تصویر را بر روی ۱۲۰ هرتز ثابت کند. کاملاً مشخص است که تصاویر، باز‌ی‌ها و فیلم‌ها در این حالت با کیفیت بیشتری مشاهده می‌شوند اما مصرف بسیار بالایی را نیز طلب می‌کند.

ممکن است چنین صفحه‌نمایشی را تاکنون در تبلت‌ها شاهد نبوده باشیم اما همان‌گونه که اشاره شد مانیتورهای زیادی را در بازار با نرخ تازه‌سازی تصویر در مقدار ۱۲۰ هرتز مشاهده می‌کنیم که کیفیت نمایش محتوا در این مانیتورها نسبت به مانیتورهایی که چنین ویژگی‌ را ندارند از زمین تا آسمان تفاوت دارد.

به این ترتیب می‌توان گفت فناوری ProMotion که به تازگی از جانب اپل در تبلت‌های آی‌پد پرو معرفی شد می‌تواند کاری را که صفحه‌نمایش رتینا حدود ۷ سال پیش در محصولات اپل انجام داد تکرار کرده و به افزایش فروش این محصولات کمک کند.

منبع gsmarena
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

2 نظر برای این مطلب
  1. علی می‌گوید

    سلام

    اگر خاموشش کنیم 120hz میشه صفحه نمایش
    درسته؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      وقتی پروموشن فعاله ۱۲۰ هرتزه اگر غیرفعالش کنید میشه ۶۰ هرتز. برای غیرفعال کردنش باید توی تنظیمات و بخش Accessibility گزینه Limit frame rate رو روشن کنید