ساختمان 8 فیس‌بوک چگونه دنیا را تغییر خواهد داد؟

سال 2014 برگ تازه‌ای از تاریخ فیس‌بوک بود. در این سال مارک زاکربرگ و فیس‌بوک شرکت استارتاپ آکیولس ریفت که در زمینه واقعیت مجازی فعالیت می‌کرد را خریداری کرد. این خریداری زمینه‌ساز یک واحد سخت‌افزاری مهم با نام ساختمان 8 شد که شاید دنیا را تغییر دهد!

0

بسیاری از چنین اتفاقی تعجب کردند. تا مدت‌ها یکی از داغ‌ترین شوخی‌ها در سطح شبکه‌های اجتماعی خرید این شرکت بود و همه این سوال را می‌پرسیدند که فیسبوک چه استفاده‌ای از این محصول خواهد کرد؟ اما فیسبوک برنامه‌های خود را دارد. فیسبوک سال‌ها پیش یک شبکه اجتماعی ساده بود اما از آن موقع تا به حال این شرکت پیشرفت قابل توجهی داشته و تجارت خود را گسترش داده است. اما با خرید شرکت آکیولس ریفت، فیسبوک وارد دنیای سخت‌افزار شد، شاید فکر کنید که این خریدی بی‌فکر و برای حضور کوچکی در زمینه واقعیت مجازی بود اما در این مقاله به این مسئله خواهیم پرداخت که فیسبوک دقیقا چه برنامه‌ای دارد و چگونه با یک واحد سخت‌افزاری به نام بیلدینگ 8 (ساختمان 8) تلاش دارد تا مرزهای سخت‌افزاری را کاملا تغییر دهد.


وقتی پای دارپا در میان است

شاید با دارپا آشنا باشید. آژانس پیشرفته تحقیقات دفاعی آمریکا که به صورت مخفف DARPA نامیده می‌شود. اما ما کاری به دارپا نداریم و تمرکزمان بر روی مدیر این آژانس یعنی رجینا دوگان است. دوگان اواخر هزاره به دارپا پیوست و مدتی در تیم تحقیقاتی این آژانس کار کرد. در سال 2009 او به عنوان اولین زن مدیر این آژانس مشغول به کار شد و در بسیاری از پروژه‌های امنیتی و الکترونیکی این آژانس دست داشت.

دارپا اساسا یک آژانس بود که تلاش می‌کرد در راستای خواسته دولت آمریکا پروژه‌های نظامی یا دفاعی را آغاز کند و از پی این پروژه‌های محصولات و تکنولوژی‌های خلق می‌شوند که پیش از این وجود نداشته‌اند. در اصل دارپا یک تیم است که مدام در حال اختراع محصولاتی است که دولت آمریکا بتواند از آن‌ها استفاده کند و البته ممکن است این تکنولوژی‌ها محدود به دولت نیز نشوند.

خانم دوگان سال 2014 اما این آژانس را ترک کرد و به گوگل پیوست. حرکتی که به شدت برای گوگل ارزشمند بود. او با بخش ATAP یا همان پروژه‌های پیشرفته تکنولوژیک همکاری می‌کرد و در سال‌های همکاری او با این پروژه، برنامه‌هایی همچون پروژه Tango و پروژه Ara معرفی شدند. اما پس از گذشت دو سال انگار چیزی در گوگل برای او کافی نبود. گوگل پروژه‌های مختلفی را در سرتاسر کمپ خود بنا کرده است و این چنددستگی احتمالا باعث شد تا دوگان از گوگل جدا شود و در سال 2016 به فیسبوک بپیوندد. او در فیسبوک وارد بخشی تازه تاسیس به نام ساختمان هشت (بیلدینگ 8) شد.


ساختمان هشت چه خواهد بود؟

مارک زاکربرگ در پستی در صفحه خود در فیسبوک ورود رجینا به ساختمان هشت را تبریک گفت. پس از آن به توضیح این مسئله پرداخت که اساسا ساختمان هشت مرکزی شبیه به دارپا خواهد بود که تلاش دارد تا با پشتیبانی از شرکت‌های کوچیک و تکنولوژی‌های نوپا، محصولات فراوانی را خلق و در تیراژ بالا به بازار عرضه کند. محصولاتی همچون واقعیت مجازی و افزوده، هوش مصنوعی، ارتباطات و “دیگر بخش‌های مهم” در دستور کار ساختمان هشت خواهد بود. زاکربرگ قول داد که طی سال‌های آینده صد‌ها پرسنل و صدها میلیون دلار صرف پیشرفت این پروژه خواهد شد.

ساختمان هشت اساسا یک ساختمان حداگانه نیست!

اگر به دقت حرف‌های زاکربرگ را تفسیر کنیم این بدین معنا خواهد بود که ساختمان هشت طی چند سال آینده برنامه دارد تا یکی از برترین شرکت‌ها در زمینه تکنولوژی‌های نوین باشد و با پشتوانه شرکتی مانند فیسبوک این دو تبدیل به غولی بزرگ خواهند شد که اساسا شرمی از حضور در هیچ زمینه‌ای ندارد. چه در زمینه شبکه‌های اجتماعی، چه در زمینه موبایل‌ها و چه در زمینه محصولاتی که تا به حال ندیده‌ایم! اما دقیقا باید منتظر چجور محصولاتی باشیم؟


گوشی‌های هوشمند

همانطور که گفتیم خانم دوگان عضو پروژه Ara بود که متوقف شد. اضافه شدن او به فیسبوک و همچنین برخی شواهد دیگر این احتمال را افزایش داد که امکان تولید یک گوشی تلفن همراه توسط فیسبوک وجود دارد، اما مطمئنا این گوشی یک گوشی ساده نخواهد بود. فیسبوک پیش از این با HTC First سابقه حضور در صنعت گوشی‌ها را دارد، گرچه آن محصول به قدری فروش پایین‌تر از انتظاری داشت که در هفته اول فروش، قیمت آن توسط شرکت مخابراتی از 99 دلار به 99 سنت رسید!

مطمئنا فیسبوک در سال‌های اخیر چیزهای زیادی را آموخته است. یادگرفته که چگونه به بازارهای مختلف نزدیک شود و تلاش دارد تا تیم خود را قوت ببخشد. یکی از بزرگ‌ترین لیست استخدامی‌های فیسبوک نیز به متخصصین در زمینه سخت‌افزار، نرم‌افزار و حتی بخش‌هایی مانند بازاریابی و پخش گوشی بازمی‌گردد. فیسبوک افرادی همچون طراحان صنعتی، مهندسین سخت‌افزار و نرم‌افزار، و پخش و پشتیبانی را استخدام می‌کند. به زبان ساده‌تر فیسبوک اساسا یک گروه را دور هم جمع نمی‌کند که یک گوشی را طراحی کنند و تحویل شرکت دیگری بدهند تا آن را تولید کند، بلکه فیسبوک قصد دارد تا تمامی مراحل تولید یک گوشی کاملا تازه نفس را خود انجام دهد و ونیازمند افراد زیادی برای این کار است. همچنین نمی‌توان این را تنها یک امر آزمایشی دانست، چون در ابتدا فیسبوک همچنین به دنبال سرویس پشتیبانی است که مطمئنا برای محصولات آزمایشی نخواهد بود! این شرکت همچنین افرادی را که استخدام می‌کند حتما باید تجربه کار در زمینه موبایل را داشته باشند و مخصوصا تجربه در زمینه اندروید یکی از مهم‌ترین فاکتورهای استخدام است. به عنوان مثال چندین استخدام در زمینه آشنایی با پردازنده، مهندسین نرم‌افزاری دوربین و مهندس نرم‌افزار کرنل با سابقه بالاتر از پنج سال از سوی فیسبوک اعلام شده بود.

اما با چه نوع گوشی باید مواجه شد؟ خب این سوالی است که می‌توان آن را با پیوست دوگان به فیسبوک جواب داد. گوگل پروژه Ara را متوقف کرد اما دلیل ندارد که فیسبوک آن را دنبال نکند. اولین گوشی ماژولار جهان قرار بود توسط گوگل تولید شود اما به دلایلی این پروژه به قفسه آزمایشات گوگل پیوست و ممکن است فیسبوک که همیشه بوی خون به خوبی به مشامش می‌رسد، این بار نیز از رقبا پیشی بگیرد و دست به کار شود تا انقلابی تازه در این صنعت رقم بزند. اما بحث دیگر در زمینه تولیدات فیسبوک، هموار کردن زمینه برای تولید نو و انقلابی است. فیسبوک ممکن است قصد داشته باشد تا محصولی تولید کند که با خط تولید آکیولس ریفت نیز همخوانی داشته باشد که ما را به محصولات بعدی این شرکت هدایت خواهد کرد.


واقعیت افزوده، واقعیت مجازی

پس از خرید شرکت آکیولس ریفت همه غرق در تعجب بودند که چرا فیسبوک که یک قدرت آنلاین و یک جامعه مجازی را تشکیل می‌دهد باید دست به چنین خریدی بزند؟ خب ساختمان هشت همه چیز را توضیح می‌دهد. اساسا فیسبوک قصد دارد تا با عرضه محصولاتی در زمینه واقعیت افزوده و مجازی گام به دنیایی تازه‌تر بگذارد. جین مانستر که پیش از این در زمینه شرکت اپل به شدت فعال بوده است، باور دارد که فیسبوک قصد دارد گام بزرگ بعدی در دنیای تکنولوژی را بردارد و از دیگران پیشی بگیرد. او می‌گوید که انتظار دارد فیسبوک سالانه 20 میلیون محصول در این زمینه را به جهان عرضه کند و اینگونه یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها در این زمینه خواهد بود و مطمئنا شرکت‌هایی همچون اپل دست به کار خواهند شد و شرکتی مانند اسنپ نیز تلاش خواهد کرد که محصولات خود را هماهنگ‌تر با بازار کند. او می‌گوید که این حرکت فیسبوک کاملا درست است اما مطمئن نیست که چقدر سودآور و موفق خواهد بود.

همچنین فیسبوک در زمینه VR و محتوی آن نیز دست به کار شده است. پیش از این Facebook Spaces از سوی این شرکت معرفی شد که توسط آن می‌توانید در دنیای مجازی و با استفاده از هدست VR با دوستان خود ارتباط برقرار کنید. همچنین معرفی دوربین 360 نیز یکی از این اقدام بود. توسط این دوربین‌ها می‌توانید ویدئوهای باکیفیت از اطراف خود بگیرید و توسط انتقال آن به هدست می‌توانید اساسا در همه جا شرکت کنید. همچنین فیسبوک قصد دارد تا تکنولوژی واقعیت افزوده را به قدری پیشرفته کند که بتوان آن را مانند عینک گوگل همه جا استفاده کرد و اساسا مفهوم زمان و مکان را برای آدمی کامل تغییر دهد. اما یکی دیگر از مهم‌ترین کارهای فیسبوک ورود به دنیای ذهن است.


استفاده نوین از ذهن

فیسبوک تنها روی سخت‌افزار تمرکز ندارد و به نوعی به سمت بدن انسان و یافت درک بهتر نسبت به آن نیز پیشروی کرده است. فیسبوک در لیست استخدامی خود نیازمند یک سری متخصص در زمینه علوم اعصاب یا همان نوروساینس است. همچنین این شرکت به دنبال مهندسی است که بتواند سیگنال‌های صدا را به صورت الگوریتمی پردازش کند. این بخشی از پروژه‌ای است که شاید حداقل دو سال به طول بی‌انجامد و در پی آن رویای زاکربرگ را محقق کند. در سال 2015 زاکربرگ در مراسم سوال و جوابی، گفت:

«باور دارم که یک روز انسان قادر خواهد بود تا ذهنیت خود را تماما از طریق تکنولوژی به دیگران منتقل کند. شما به یک چیز فکر می‌کنید و طرف مقابل سریعا متوجه آن خواهد شد.»

اساسا این ذهنیت شبیه یک فیلم علمی تخیلی است اما به هر حال باید پیشرفت را از جایی آغاز کرد! حال برای به عمل رساندن این آرزو، فیسبوک قصد دارد تا به کاربران اجازه دهد تا از طریق ذهن بتوان تایپ کرد. هم‌اکنون فیسبوک برنامه دارد تا ماه‌های آینده یک نوع سنسور برای مغز را عرضه کند که قابلیت دارد تا 100 کلمه در دقیقه را تایپ کند. این مسئله نه تنها ارتباطات را راحت‌تر خواهد کرد بلکه به نوعی امنیت انتقال اطلاعات را نیز بالاتر خواهد برد. همه چیز شبیه در گوشی حرف زدن خواهد بود چون صدایی از شما منعکس نخواهد شد و انگشتان شما تکان نخواهند خورد. همچنین فیسبوک قصد دارد تا پوست شما را جایگزین گوش شما کند. در این پروسه، صدا از طریق پوست منتقل خواهد شد و این امکان را فراهم خواهد آورد که هیچکس جز شما صدای مورد نظر را نشنود.

زاکربرگ باور دارد که می‌توان طی زمان پیش رو یک محصول کامل پوشیدنی عرضه کرد که هر دوی این قابلیت‌ها را درون خود داشته باشد. این ایده بسیار بزرگ است، اما به نظر می‌رسد فیسبوک برای رسیدن به آن از هیچ چیزی دریغ نخواهد کرد.


نقشه ده ساله

فیسبوک در گردهمایی F8 نقشه ده ساله خود را معرفی کرد. در بخش اول این نقشه، اینستاگرام و فیسبوک قرار داشتند که هدفشان ایجاد راهی تازه برای ارتباطات بود. پس از آن محصولاتی مانند مسنجر فیسبوک یا واتزاپ قرار می‌گیرند. در پایان ده سال نیز ما با شیوه‌های تازه ارتباطات از طریق هوش مصنوعی و واقعیت افزوده و مجازی خواهیم بود. در اصل ابتدا فیسبوک یک اکوسیستم و فلسفه برای خود تعریف کرده، پس از آن محصولاتی نرم‌افزاری ارائه کرده و در پایان، یک تکنولوژی تازه همه این‌ها را به یکدیگر متصل خواهد کرد.


فیس‌بوک تبدیل به چه خواهد شد؟

همچنان زود است که نتیجه‌گیری کنیم. در تاریخ تکنولوژی شرکت‌های بسیاری بوده‌اند که تلاش داشتند تا دید ما نسبت به جهان و روش‌های موسوم برای انجام امور مختلف را تغییر دهند. همین چند سال پیش بود که گوگل با عینک خود همه دنیا را تکان داد. اما پس از مدتی این محصول آن محصول فرازمینی نبود! بسیاری شرکت‌های محصولاتی مختلف را عرضه کردند که نوین بودند اما هیچ‌گاه به آن پتانسیل خود نرسیدند. مایکروسافت، اپل، گوگل همگی جزو این شرکت‌های بوده‌اند و حتی خود فیسبوک نیز بوده است. اما از بین تمامی این‌ها یک محصول باید به میعادگاه خود برسد و ممکن است هم‌اکنون این محصول در لابراتوار فیسبوک در حال آزمایش شدن باشد. در پایان می‌توان گفت که ممکن است فیسبوک همین حالا یا دو سال دیگر به آن غول بزرگ سخت‌افزاری تبدیل نشود، اما از همین حالا سنگ بنای آن را نهاده و تلاش دارد تا در آینده‌ای نزدیک بتواند بر دنیای سخت‌افزار نیز پادشاهی کند و زندگی مردم را تغییر دهد.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.