از ویندوز 10 اس تا لپ‌تاپ سرفیس؛ شب گذشته در مراسم مایکروسافت چه گذشت؟

علاقه‌مندان به برند مایکروسافت بدون شک در جریان هستید که این شرکت ساعاتی پیش در مراسم بهاره خود از چند محصول و سرویس جدید رونمایی کرد. اگر موفق به پیگیری اخبار منتشر شده از این مراسم نشده‌اید، با ما در ادامه در فارنت همراه شوید تا بار دیگر مروری داشته باشیم بر آنچه ردموندی‌ها در نیویورک معرفی کرده‌اند.

0

ویندوز ۱۰ اس (Windows 10 S)

هرچند قریب به اتفاق عموم کاربران ترجیح می‌دهند از یک پی‌سی، لپ‌تاپ و یا گوشی پرچم‌دار برای تجربه هرچه بهتر از ظرفیت یک پلتفرم یا سیستم عامل استفاده کنند، با این حال گاهی مسئله صرف هزینه اولویت خواهد داشت و از این رو شرکت‌های سخت افزاری نیز سعی می‌کنند در کنار محصولات بالا رده، مدل‌هایی میان رده با قیمت مقرون‌به‌صرفه را هم به بازار عرضه کنند.

توجیه اقتصادی در مراکز آموزشی و مکان‌هایی که هر شخص در مدت زمان کوتاهی از یک سیستم استفاده می‌کند و سخت افزار قدرتمند هم ملاک نیست، بیشتر نمود پیدا می‌کند. طی چند سال اخیر شرکت گوگل با ارائه پلتفرم او اس توانست بازار مراکز آموزشی ایالات متحده را از لپ‌تاپ‌هایی ارزان قیمت و با حداقل سخت افزار اشباع کند.

البته کروم بوک‌ها دارای معایبی همچون عدم بهره‌مندی از سخت افزار نه چندان قدرتمند و یا کمبود اپلیکیشن‌های آموزشی مواجه هستند و این همان نکته ایست که ردموندی‌ها را مجاب به عرضه نسخه‌ای از ویندوز ۱۰ می‌کند که پلی میان دستگاه‌های ارزان قیمت ویندوزی و مراکز آموزشی خواهد بود.

 

در نظر داشته باشید که Windows 10 S در نگاه اول تفاوتی با ویندوز ۱۰ پرو ندارد و برخلاف پلتفرم کروم او اس، تمامی پردازش اطلاعات بر روی سخت افزار دستگاه میزان انجام خواهد گرفت، با این حال به دلیل داشتن محدودیت‌هایی نسبت به لپ‌تاپ‌های مبتنی بر ویندوز ۱۰ پرو ارزان‌تر است.

ویندوز ۱۰ اس تمام آنچه شما از ویندوز ۱۰ انتظار دارید را ارائه خواهد کرد، با این حال بر اساس سیاست یکپارچه سازی مایکروسافت، امکان اجرای اپلیکیشن‌های win ۳۲ از آن حذف شده است. شاید این موضوع در نگاه اول اهمیت کمی داشته باشد، با این حال در نظر داشته باشید که در استور ویندوز ۱۰ هم اکنون به عنوان مثال مرورگرهای انگشت شماری قابل دریافت هستند.

به زبان ساده‌تر تا زمانی که به عنوان مثال موزیلا، مرورگر فایرفاکس را راهی ویندوز استور نکند، دارندگان دستگاه‌های مبتنی بر ویندوز ۱۰ اس نمی‌توانند از این مرورگر استفاده کنند. البته این یک ایده دو سر سود برای مایکروسافت و شرکت‌های سخت افزاری خواهد بود، چرا که ویندوز ۱۰ اس می‌تواند باعث افزایش ترغیب توسعه دهندگان برای ارائه نرم افزارهای یونیورسال شود و از طرفی هم باعث کاهش حق لاینس و به نوعی قیمت عرضه لپ‌تاپ‎های ویندوزی به  بازار خواهد شد.

در نظر داشته باشید که اولین مرحله برای توفیق پلت فرم یونیورسال در دسکتاپ حضور برنامه‌ها و بازی‌های موفق در استور ویندوز است. تغییر نگرش توسعه دهندگان و کاربران در رابطه با استور یک نیاز حتمی است و باید به جای تصور استور از محل اجماع برنامه‌ها به آن با دید محل یافتن برنامه‌های جایگزین وین ۳۲ با توانایی عملکردی مشابه بنگرند.

همان‌طور که گفته شد هدف اصلی مایکروسافت مراکز آموزشی هستند و برای رسیدن به همه‌گیر شدن این سیستم‌عامل در این مراکز، چشم امید به سازندگان رایانه‌ها برای استفاده از این ویندوز در دستگاه‌های خود بسته است. ارزان‌ترین دستگاه با ویندوز ۱۰ اس تابستان امسال با قیمت ۱۸۹ دلار عرضه خواهد شد. تمامی دستگاه‌های دارای این سیستم‌عامل، قرار است یک نسخه‌ی رایگان از Minecraft: Education Edition را به‌صورت پیش‌فرض نصب داشته باشند. ویندوز ۱۰ اس برای مراکز آموزشی که هم‌اکنون از ویندوز ۱۰ پرو استفاده می‌کنند، رایگان خواهد بود و آفیس ۳۶۵ را نیز خواهد داشت. ما در آینده به طور مفصل پیرامون ویژگی‌ها و محدودیت‌های ویندوز ۱۰ اس و تفاوت آن با ویندوز ۱۰ پرو صحبت خواهیم کرد.


لپ‌تاپ سرفیس پرو

ردموندی‌ها برای نشان دادن قابلیت‌های ویندوز ۱۰ اس، یک لپ‌تاپ‌ از خانواده سرفیس که به این نسخه از سیستم عامل ویندوز مجهز شده است را هم امشب در نیویورک معرفی کردند. این محصول برخلاف سرفیس بوک و سرفیس پرو، دارای برچسب گران قیمتی نبوده و قرار است مدل پایه آن با قیمت ۹۹۹ دلاری به بازار عرضه شود. نکته دیگر آنکه این محصول به معنای واقعی کلمه یک لپ‌تاپ بوده و صرفاً قابلیت‌های آن را ارائه می‌دهد. به زبان ساده‌تر دیگر خبری از کیبورد جداشدنی و یا نمایشگری با قابلیت چرخش وجود ندارد.

لپ‌تاپ سرفیس مایکروسافت همانند تبلت سرفیس پرو از کیبورد آلکانتارا برخوردار است و آن‌طور که از ویدئو تبلیغاتی این محصول مشخص است مایکروسافت این محصول باکیفیت را برای تبلیغ هرچه بیشتر سیستم‌عامل جدید ویندوز ۱۰ اس به بازار عرضه کرده است. بنابر آنچه مایکروسافت اعلام کرده کاربران این لپ‌تاپ تنها قادر به استفاده از اپلیکیشن‌های داخل ویندوز استور خواهند بود مگر اینکه سیستم عامل دستگاه خود را به Windows ۱۰ Pro ارتقا دهند.

این محصول در چهار رنگ پلاتینیومی، قرمز تیره، آبی کبالت و طلایی گرافیتی عرضه خواهد شد و کمتر از ۱٫۲ کیلوگرم وزن خواهد داشت. مایکروسافت از یک صفحه نمایش ۱۳٫۵ اینچی پیکسل‌سنس با ابعاد ۳: ۲ و برخوردار از ۳٫۴ میلیون پیکسل در این محصول استفاده کرده که آن را نازک‌ترین صفحه‌نمایش LCD لمسی استفاده شده در یک لپ‌تاپ تا به امروز توصیف کرده است. این صفحه نمایش همچنین قلم سرفیس‌پن را نیز پشتیبانی می‌کند و امکان استفاده از آن همانند سایر دستگاه‌های سرفیس را خواهید داشت.

Microsoft Surface Laptop

مایکروسافت در این دستگاه که عملکرد آن را فوق‌العاده و شگفت‌انگیز توصیف کرده از آخرین نسل پردازنده‌های Core i۵ و Core i۷ بهره برده است و ادعا کرده که عمر شارژ باتری این لپ‌تاپ در نتایج آزمایش‌های این شرکت تا ۱۴٫۵ ساعت بوده است. شرکت سازنده معتقد است که سیستم عامل این دستگاه نسبت به سرفیس پرو ۴ دست کم ۱۰ ثانیه سریع‌تر آماده به کار خواهد شد!

مشخصات کامل لپ‌تاپ سرفیس

  • ابعاد: ۱۲.۱۳ در ۸٫۷۸ در ۰٫۵۷ اینچ
  • وزن: ۱.۲۵ کیلوگرم
  • صفحه‌نمایش ۱۳.۵ اینچی با بهره‌گیری از فناوری پیکسل سنس، با پشتیبانی از قلم سرفیس و ۱۰ لمس هم‌زمان
  • رزولوشن صفحه‌نمایش: ۲۲۵۶x۱۵۰۴ پیکسل با چگالی تصویر: ۲۰۱ پیکسل در هر اینچ و نسبت تصویر ۳: ۲
  • پردازنده: نسل هفتم اینتل Core i۵ یا Core i۷
  • حافظه ذخیره سازی: از نوع SSD با ظرفیت ۱۲۸، ۲۵۶، ۵۱۲ گیگابایت
  • حافظه رم: ۴، ۸ و یا ۱۶ گیگابایت
  • کارت گرافیک: گرافیک مجتمع Intel HD graphics ۶۲۰ در پردازنده Core i۵ و Intel Iris Plus Graphics ۶۴۰ در پردازنده Core i۷
  • دوربین جلو:  اچ‌دی با قابلیت پشتیبانی از قابلیت ویندوز هلو
  • بلندگو: Omnisonic با کیفیت صدای Dolby Audio Premium
  • پورت‌های ورودی و خروجی: یک پورت USB ۳ استاندارد، دیسپلی پورت مینی، جک هدفون، منبع تغذیه سرفیس کانکت
  • حس‌گرها: تشخیص نور محیط
  • امنیت: تراشه TPM برای برخورداری از امنیت سازمانی
  • عمر باتری: ۱۴.۵ ساعت

نسخه جدید مجموعه آفیس

انتظار داریم ارائه ویندوز ۱۰ اس روند عرضه اپلیکیشن‌های یونیورسال را تسریع کند. البته مایکروسافت در این زمینه پیش قدم شده و از هفته آینده نسخه کامل آفیس را به استور ویندوز خواهد آورد. تمامی اپلیکیشن‌های این مجموعه یونیورسال هستند و از این رو قابلیت نصب بر روی هر گجت مبتنی بر ویندوز ۱۰ را دارند.

مدیران مایکروسافت همچنین در خلال معرفی این مجموعه، از اضافه شدن قابلیت پیوست تصاویر سه بعدی به نسخه جدید پاورپوینت سخن به میان آوردند. بدین ترتیب کاربران می‌توانند از پاییز پیش رو تصاویر سه بعدی را با مراجعه به منوی Insert و ۳D Models به اسلایدهای خود اضافه کنند.


 یکپارچه شدن مایکروسافت تیمز با آفیس 365

Microsoft Teams برای پاسخگویی به نیازهای تعاملی کارهای تیمی مدرن و ارائه یک مرکز برای کار گروهی به وجود آمده است. این ابزار همچنین قابلیت سفارشی سازی برای رفع نیازهای خاص یک شرکت را داراست و یک پلت فرم امن کار می‌باشد. برای کمک به برقراری تعامل و همکاری، این ابزار شامل تماس‌های صوتی از دستگاه‌های تلفن همراه می‌باشد.Microsoft Teams به زودی برای استفاده کنندگان از Office 365 هم عرضه خواهد شد  و دارای قابلیت کار در فضای کلود در سطح شرکت‌ها، ابزاری با قابلیت‌های امنیتی و انطباق پیشرفته ارائه می‌دهد. استفاده کنندگان از آفیس 365 می‌توانند از طریق مرکز ادمین‌های این سرویس، مایکروسافت تیمز را برای کاربران خود فعال نمایند. این قابلیت نیز از پاییز امسال عرضه خواهد شد.


برنامه نویسی به سبک ماین‌کرفت

مایکروسافت علاوه بر محصولات فوق، در نیویورک از رابط برنامه نویسی جدید با تم ماین کرفت رونمایی کرد که می‌تواند کد نویسی را از سنین پایین به کودکان آموزش دهد. این ابزار که از امروز به صورت آزمایشی برای معلمان و دانش‌آموزان عرضه شده به بازیکن اجازه می‌دهد تا از ابزارهای آموزشی مثل MakeCode، Scratch و Tynker برای تعامل با بازی استفاده کند.

درون بازی آموزش بر عهده یک روبات کمکی است که در دموی نمایش داده توسط مایکروسافت پس از برنامه‌ریزی چاله‌ای را برای یافتن آب حفر خواهد کرد. البته مایکروسافت می‌گوید هر چه توان برنامه‌نویسی شما بیشتر باشد می‌توانید کارهای بیشتری را انجام دهید و حتی کاربران پیشرفته می‌توانند به صورت مستقیم و بدون نیاز به کاراکتر روبات در جاوا اسکریپت کد نویسی کنند.


عجین شدن واقعیت افزوده با ویندوز ۱۰

مایکروسافت را می‌توانیم یکی از پیشروترین شرکت‌های فعال در بحث فناوری واقعیت افزوده و ترکیبی بدانیم. هدست هولولنز این شرکت تقریباً بی رقیب بوده و محیطی را در جلو چشم شما پدیدار می‌آورد که شبیه به آن را تا پیش از این تنها در فیلم‌های هالیوودی مشاهده می‌شد.

به نظر می‌رسد که این شرکت برای معرفی فناوری‌های واقعیت افزوده و ترکیبی به عموم کاربران، قصد دارد شیوه کاربردی آن را در ویندوز ۱۰ ارائه کند. هرچند تا پیش از این در آپدیت بهاره ویندوز ۱۰ پیش نیاز این قابلیت فراهم شده بود، با این حال در رد استون ۳ ویژگی‌های بیشتری از آن نمود پیدا خواهد کرد.

با اپلیکیشن  View 3D، کاربران به آسانی می‌توانند که مدل‌های سه بعدی خود را بر روی کامپیوتر ویندوز ۱۰ خود باز کرده و با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. به کمک این اپلیکیشن، شما می‌توانید با استفاده از کنترل‌های ساده، فایل‌های ۳MF، PLY، OBJ، FBX و STL را از تمامی زوایا مشاهده کنید. به زودی این  اپلیکیشن امکان افزوده شدن مدل‌های سه بعدی به دنیای واقعی را فراهم می‌کند.

تا پیش از این نیز برنامه‌هایی مانند بازی پوکمون دنیای واقعیت افزوده را به شکل مفهومی برای کاربران ارائه کرده‌اند، با این حال View 3D که به طور پیش‌فرض بر روی ویندوز ۱۰ نصب بوده، می‌تواند هر جسم یا شکلی را که مدنظر دارید، از دنیای مجازی به دنیای واقعی وارد کرده و خروجی را بر روی نمایشگر ارائه کند. توجه داشته باشید که این برنامه با استفاده از حسگرهای عادی دوربین گوشی یا تبلت و یا حتی وب کم نیز می‌تواند تصویری مجازی را به دنیای واقعی و به واسطه فناوری Magic Window وارد نماید.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.