ویکی‌پدیا در ترکیه مسدود شد

ترکیه قوانینی دارد که به کمک آن‌ها می‌تواند محتواهایی را که تهدیدی برای امنیت ملی به حساب می‌آیند را مسدود کند، باخبر شدیم به کمک این قانون ترکیه از صبح روز شنبه دسترسی کاربران ویکی‌پدیا را مسدود کرده است.

1

بر اساس گزارشی که به تازگی از جانب رویترز منتشر شده است، ترکیه از ساعت ۸ صبح روز شنبه به وقت محلی، دسترسی کاربران به ویکی‌پدیا را مسدود کرده است. بر اساس ادعای گروهی که بررسی وضعیت مسدود شدن وب‌سایت‌ها را در ترکیه بر عهده دارد، وب‌سایت ویکی‌پدیا با ابزارهای فیلترینگی که دسترسی کاربران به وب‌سایت‌های غیر مجاز را مسدود می‌کند بسته شده است.

ترکیه برای مسدود کردن دسترسی کاربران به ویکی‌پدیا بر اساس قانون شماره ۵۶۵۱ این کشور عمل کرده است. جالب است بدانید این قانون دست مقامات دولتی را برای بررسی محتوای آنلاینی که صلاح است کاربران ترک در فضای اینترنت به آن دسترسی داشته باشند کاملاً باز گذاشته است.

وزارت ارتباطات ترکیه نیز در خصوص مسدود کردن دسترسی کاربران ترک به ویکی‌پدیا اعلام کرده است که در این فرهنگ‌نامه بزرگِ آنلاین، مقاله‌هایی به چاپ رسیده است که بر اساس آن‌ها ترکیه با گروه‌های تروریستی همکاری دارد، درصورتی که ترکیه با گروه‌های تروریستی همکاری نمی‌کند.

این مقام ارشد ترک مدعی شد اطلاعات منتشر شده در ویکی‌پدیا از جانب منابعی انتشار یافته است که قصد دارند وجه و آبروی جهانی ترکیه را لکه دار کنند. به همین منظور ترکیه از ویکی‌پدیا درخواست کرده است تا این گونه مقالات را حذف کند اما مسئولین ویکی‌پدیا با درخواست ترکیه مخالفت کردند و در نتیجه ترکیه دسترسی به ویکی‌پدیا را مسدود کرد.

جیمی والز (Jimmy Wales) موسس ویکی‌پدیا نیز در پاسخی به این رفتار ترک‌ها در پیام توییتری اعلام کرد، دسترسی به اطلاعات یکی از حقوق اولیه انسان‌ها است.

به این نکته نیز باید اشاره کنیم که کاربران ترک با مسدود کردن وب‌سایت‌های بزرگ و معتبر جهانی چندان هم غریبه نیستند و پیش از این نیز سایت‌های بزرگ و معروفی نظیر ویکی‌لیکز، یوتیوب، فیس‌بوک و توییتر در ترکیه مسدود شده است. مقامات ترک دلیل مسدود کردن این وب‌سایت‌ها را مسائل مربوط به امنیت ملی کشور می‌دانند.

منبع theverge.com
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. مهدی می‌گوید

    ظاهرا کار گروه فیلترینگ ایران همکاری تنگاتنگی با کشور دوست و همسایه داره