ببینید: این تصاویر کمیاب رنگی از جنگ جهانی دوم شما را شگفت‌زده خواهد کرد!

کتاب جدیدی که توسط موزه سلطنتی جنگ (IWM) بریتانیا چاپ شد، مجموعه‌ای کمیاب از عکس‌های رنگی جنگ جهانی دوم را در خود جای‌داده است.

2

برخی از این عکس‌ها بیش از 70 سال است که دیده نشده‌اند. تصاویر جنگنده‌های پی-51 ماستنگ و بوئینگ بی-17 فلایینگ فورترس تا ضد هوایی‌ها و تانک‌های آتش‌افروز، بر جنگ نوررنگی تازه‌ای می‌افکنند.

در طول جنگ، وزارت اطلاعات بریتانیا عکس‌های رنگی و تک‌رنگی که برای انتشار عمومی در اختیار روزنامه‌ها قرار می‌گرفت را کنترل می‌کرد. حجم گسترده‌ای از عکس‌های جنگ سیاه‌وسفید گرفته‌شده‌اند، اما بین سال‌های 1942 و 1945، عکاسان بریتانیایی موفق به گرفتن 3000 عکس رنگی شدند. تمام این عکس‌های باقی‌مانده در سال 1949 میلادی به آرشیوهای IWM پیوستند؛ تمام تصاویری که در مجموعه عکس The Second World War in Colour می‌بینیم، از آن آرشیو انتخاب‌شده‌اند.

بخش گسترده‌ای از نسل‌های امروزی، جنگ جهانی دوم را بدون رنگ تصور می‌کنند و این باعث می‌شود که جنگ خیلی بیشتر ازآنچه هست، قدیمی جلوه کند. عکس‌های سیاه‌وسفید خیلی هم خوب هستند، اما باعث می‌شوند که سوژه‌ها کمتر واقعی و قابل‌لمس به نظر برسند. به کمک عکس‌های حاضر در این مجموعه می‌توانیم به گذشته سفرکرده و با حقیقت جنگ آشنا شویم؛ حتی اگر برخی از آن‌ها مشخصاً برای اهداف تبلیغاتی و به‌صورت مصنوعی صحنه‌سازی شده باشند.

نویسنده این کتاب و موزه‌دار ارشد IWM در انتشار این مجموعه گفت: عکس‌های این کتاب، سایه‌های رنگی از آتش و جنس اشیاء را نشان می‌دهند؛ رنگ قوی آسمان آبی، صورت‌های آفتاب‌سوخته و رنگ و ترکیب خاص لباس نظامیان بی‌شمار مخاطب را تحت تأثیر قرار می‌دهد. وی در ادامه افزود:

عکاسی سیاه‌وسفید مرزی را بین سوژه و بیننده قرار می‌دهد، از سوی دیگر عکس رنگی آن شفافیت و تأثیرگذاری غایب را به عکس‌ها بازمی‌گرداند. با گذر زمان و کم‌رنگ شدن خاطره جنگ در یاد نسل زنده، قابل‌لمس نگه‌داشتن جنگ جهانی دوم برای نسل‌های جوان‌تر، اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

اعضای کمکی نیروی هوایی (WAAF) در حال حاضر کردن چتر نجات نیروی هوایی بریتانیا در طول حمله به اروپا؛ سال 1944 میلادی.
ستوان Vernon R. Richards از گروه جنگنده 361 در حال پرواز ماستانگ پی-51دی که با نام مستعار Tika IV شناخته می‌شد. این عکس در طول یک مأموریت بمب‌افکن در سال 1944 گرفته‌شده است. به 6 علامت صلیب شکسته روی جنگنده توجه کنید، هرکدام از آن‌ها نشان‌دهنده یک قتل هستند. ظاهراً خلبان آن بسیار پرکار بوده است.
زنی در حال تولید گلوله و قالب بمب در یک کارخانه زیرزمینی تولید مهمات در منطقه ویرال شهرستان مرزیساید انگلستان؛ سال 1945 میلادی.
سپهبد Sir Bernard Montgomery در حال توضیح استراتژی نیروهای متفقین به پادشاه جرج ششم در کاروان فرماندهی وی در هلند؛ 1944 میلادی.
یک تانک آتش‌افروز ملقب به Churchil Crocodile در حال کار؛ سال 1944 میلادی.
برنامه ریزان سرویس کمکی زمینی (ATS) در حال کار در ستاد توپخانه ساحلی شهر دوور (Dover) انگلستان؛ سال 1942 میلادی.
چتربازان انگلیسی در حال آماده شدن برای یک پرش تمرینی در پایگاه نیروی هوایی در روستای Down Ampney ویلت‌شایر؛ سال 1944 میلادی.
جنگنده B-17F در گروه Mary Ruth – Memories of Mobile از گروه بمب‌افکن 91، از نیروی هوایی US Eighth Air Force، در مأموریتی برای حمله به محافظان زیردریایی در ساحل Lorient فرانسه؛ سال 1943 میلادی.
ژنرال Dwight D. Eisenhower و فرماندهان ارشد وی در ستاد عالی متفقین در لندن، سال 1944 میلادی.
خدمه یک اسلحه 5.5 اینچی از هنگ 75 (Shropshire Yeomanry) از توپخانه سلطنتی در حال کار در ایتالیا. سال 1943. به انگشت شست باندپیچی‌شده سرباز سمت راست توجه کنید.
یک دیدبان سرویس کمکی زمینی در کنار یک ضد هوایی 3.7 اینچی؛ سال 1942 میلادی.
بمب‌افکن لانکاستر در حال آماده‌سازی در مرکز اسمبلی آورو در Woodford نزدیک منچستر؛ سال 1942 میلادی.
خدمه‌ای از گروه ترکیبی 16th/5th Lancers، واحد 6th armoured Division، در حال تمیز کردن لوله تانک Crusader خود در شهر El Aroussa تونس؛ سال 1943 میلادی.
بانوان ارتش زمینی در حال اره کردن کاج‌های اروپایی برای استفاده به‌عنوان ستون در کمپ تمرینی سازمان Timber Corps در روستای Culfrod در شهرستان Suffolk؛ سال 1943 میلادی.
کارگران محلی در حال کمک به نیروی هوایی سلطنتی برای تعویض موتور یک Lockheed Hudson در شهر Yandum در کشور گامبیا؛ سال 1943 میلادی.
جمعیت در حال جشن روز پیروزی در اروپا (پایان جنگ جهانی دوم) نزدیک یادواره Cenotaph در خیابان Whitenhall؛ سال 1945 میلادی یا 18 اردیبهشت‌ماه سال 1324.

gizmodo

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

2 نظر برای این مطلب
  1. علی کاشانی می‌گوید

    عالی بود

    اگر عکس هایی رنگی از همان سال های 1324 ، 18 اردیبهشت هم وجود می داشت ، خیلی عالی بود .

  2. علی می‌گوید

    عالی بود تشکر می کنم