بیانیه رسمی تلگرام در واکنش به فیلتر شدن قابلیت تماس صوتی در ایران

تلگرام دقایقی پیش با انتشار بیانیه‌ای رسمی به فیلتر شدن و از دسترس خارج شدن قابلیت تماس صوتی کاربران این اپلیکیشن در ایران واکنش نشان داد. با فارنت همراه باشید.

2

اپلیکیشن تلگرام از دهم فروردین ماه قابلیت تماس صوتی را به طور رسمی عرضه کرد اگر چه این قابلیت از روز اول برای کاربران ایرانی فعال نشده بود اما بالاخره این قابلیت از سه روز پیش و از 25 فروردین ماه برای کاربران ایرانی فعال و مورد استقبال آنها قرار گرفت.

اگرچه در ساعات اولیه این قابلیت با اختلال در ایران مواجه شد و بالاخره نیز مشخص نشد که مسئول اختلال ایجاد شده کجا بوده است اما از صبح امروز و با ایجاد اختلال مجدد مشخص شد که ظاهرا با دستور قضایی این قابلیت از سوی اپراتورهای اینترنتی فیلتر و از دسترس خارج شده و  شاید کاربران ایرانی باید برای همیشه با آن خداحافظی کنند!

تماس صوتی تلگرام
تماس صوتی تلگرام

اما این پایان داستان نبود و تلگرام دقایقی پیش در متنی که در منتشر کرده است به فیلتر شدن و از دسترس خارج شدن قابلیت تماس صوتی اپلیکیشن تلگرام در ایران واکنش نشان داد.

واکنش رسمی تلگرام به فیلتر شدن تماس صوتی در ایران؛ از فیلترشکن معتبر استفاده کنید!

در این متن و در واقع بیانیه آمده است که:

پنجشنبه گذشته، ما کار انتشار قابلیت تماس‌های رایگان و رمز‌گذاری شده تلگرام را برای کاربران سرتاسر جهان به پایان رساندیم. در روز 16 آوریل (27 فروردین) ارائه‌دهندگان اینترنت در ایران – از جمله اپراتورهای موبایل و ارائه‌دهندگان اینترنت ثابت – مسدودسازی تماس‌های صوتی تلگرام را آغاز کردند. طبق گزارش‌‌ سایت‌های خبری، دستور قضایی مبنی بر مسدودسازی این سرویس به شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت ارسال شده است. ‏تماس‌ها از طرف تلگرام در تمام کشور‌ها از جمله ایران فعال هستند ولی ارائه‌دهندگان اینترنت در ایران پروتکل‌های مورد نیاز برای برقراری تماس بین کاربران را قبل از فعال شدن تماس همتا به همتا (P2P) مسدود می‌کنند.

در ادامه این متن آمده است:

ما هیچ پیامی مرتبط با دلایل این موضوع دریافت نکرده‌ایم، بنابراین ایده‌ای نداریم که چه نکاتی می‌تواند پشت این تصمیم باشد. با این حال، این حقیقت که سایر ارائه‌دهندگان خدمات VoIP در کشور همچنان به فعالیت‌شان ادامه می‌دهند به طور واضح نشان می‌دهد که این حرکت مشخصا تلگرام را هدف قرار داده است.

در ادامه این متن در خصوص روش‌های استفاده از تماس صوتی تلگرام آمده است که:

با اینکه تماس‌های صوتی تلگرام به صورت سرتاسری رمزگذاری می‌شوند و شما می‌توانید به صورت همتا به همتا (P2P) از آن استفاده کنید، ولی نرم‌افزار نصب شده روی گوشی شما نیاز دارد که از طریق پروتکل UDP به سرور وصل شده تا اتصال اولیه برای هر تماس را برقرار کند. این موضوع این امکان را از نظر فنی برای ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت فراهم می‌کند که تماس را مسدود کنند. (هرچند بدیهی است که آنها نمی‌توانند اطلاعات شما را شنود کنند)

تلگرام در ادامه این بیانیه در خصوص استفاده از VPN های موجود اعلام کرده که کاربران برای عبور از سد فیلترینگ نیاز به استفاده از VPN های رمزگذاری شده دارند که داده‌های پروتکل UDP را رمزگذاری می‌کند و اگر شما یا مخاطب تماس‌تان از یک VPN استفاده کنید که پروتکل UDP را رمزگذاری نمی‌کند، ارائه‌دهنده اینترنت می‌تواند ارتباط شما (پکت‌های ارسالی) را آنالیز کرده و متوجه شود که این ارتباط متعلق به یک تماس تلگرامی است و آن را مسدود کند. در این حالت، تماس صوتی کار نمی‌کند، هر چند ارائه‌دهنده اینترنت نمی‌تواند بفهمد که شما چه می‌گویید یا با چه کسی تماس گرفته‌اید.

باید دید با توجه به فضای سیاسی پیش از انتخابات ایران آیا دولت یازدهم که همواره در مقام مدافع اپلیکیشن تلگرام و استفاده از آن برآمده چگونه خواهد توانست این بار در مقام پاسخگویی به کاربران این اپلیکیشن محبوب که حالا محبوب‌ترین اپلیکیشن پیام‌رسان است برآید. اگر چه سخنان وزیر ارتباطات و سلب مسئولیت او با توجه به منافع اپراتورها در این خصوص جای تردید فراوانی باقی گذاشته است!

 

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

2 نظر برای این مطلب
  1. مهرداد می‌گوید

    دقیقا بعد از فیلتر شدن تماس تلگرام بود که یه فکر اومد توی کله ام که چرا بری رای بدی به کسانی که بخاطر سودجویی و منافع خودشون و در حالی که تمام دنیا از یه چیزی استفاده میکنن تورو ازش محروم میکنن و این حق رو به خودشون میدن که بجای تو تصمیم بگیرن و جالبه که همه جای دنیا بدن و مشکل دارن و ما اینجا آزادیم و خوشحال :)

    1. مجید می‌گوید

      دوست عزیز تمام دنیا از تلگرام استفاده میکنن؟خخخ حرفت واقعا خنده داره پاول دورف داره از مردم سوء استفاده میکنه من از اون دسته ادم های ساندیس خور نیستم ولی اینو بدون تا وقتی اطلاعات ما دست خارجی هاست اقتصادمون همینطور شکست میخوره پاول از یک طرف میگه من به ایران وابسته نیستم و 100 میلیون کاربر دارم که تعداد کمی از اونا ایرانی هستن از یک طرف رتبه الکسای دامین های تلگرام پرچم ایران رو نشون میدن و اون رو یک سایت ایرانی میدونه.