اپل در آینده چیپ گرافیکی اختصاصی خودش را برای آیفون و آی‌پد توسعه خواهد داد

ظاهراً همکاری اپل با شرکت انگلیسی Imagination Technologies به پایان رسیده و قصد دارد تا دو سال آینده خود وظیفه طراحی و توسعه چیپ‌های گرافیکی آیفون را برعهده بگیرد.

0

اپل مدت‌هاست در پردازنده‌های آیفون و آی‌پد از پردازنده‌های گرافیکی PowerVR طراحی شده توسط Imagination Technologies استفاده می‌کند اما این شرکت انگلیسی حالا در بیانیه‌ای نوشته است که اپل در حال کار رمجاز روی طراحی‌های گرافیکی مستقل است تا کنترل محصولاتش را در دست بگیرد؛ به این ترتیب اپل در آینده وابستگی خود را به این شرکت کاهش خواد داد.

خوب است بدانید با وجود این‌که مسئول ساخت تراشه‌های اپل شرکت‌هایی مانند سامسونگ و TSMC هستند اما طراحی این چیپست‌ها در بخش پردازشی با اپل و در بخش گرافیکی با Imagination بوده است؛ اپل حالا قصد دارد بخش گرافیکی را نیز خود به تنهایی طراحی و توسعه دهد. جالب است بدانید حدود نیمی از درآمد این شرکت انگلیسی مربوط به طراحی تراشه‌های گرافیکی برای محصولات اپل است و به این ترتیب طی 15 تا 24 ماه آینده این درآمد به‌طور کلی قطع خواهد شد. در حال حاضر اپل همچنین 8 درصد سهام Imagination را نیز در اختیار دارد و سال گذشته نیز در اندیشه خرید کامل این شرکت بود اما ظاهراً چندی بعد منصرف شد.

به این ترتیب انتظار داریم تا دو سال آینده تمامی چیپست‌های Apple A چه از نظر پردازشی و چه گرافیکی را خود اپل طراحی کرده باشد. این شرکت در بخش پردازشی بسیار موفق بوده و در حال حاضر بهترین عملکرد تک‌هسته‌ای در کل پردازنده‌های موبایلی در اختیار Apple A10 Fuison است. همچنین عملکرد گرافیکی آیفون 7 نیز هنوز به لطف Imagination در صدر رقباست؛ اما آیا اپل می‌تواند پردازنده گرافیکی به همان خوبی و بدون نقض کردن پتنت‌ها طراحی کند؟ Imagination این‌طور فکر نمی کند:

اپل هیچ مدرکی مبنی بر اثبات ادعای خود مبنی بر عدم نیاز به فناوری Imagination بدون نقض پتنت‌ها، مالکیت معنوی و اطلاعات محرمانه ما ارائه نکرده است. ما این مدارک را از اپل درخواست کردیم اما این شرکت درخواست ما را رد کرد.

علاوه بر این Imagination معتقد است که طراحی یک معماری GPU کاملاً جدید با استفاده از اطلاعات پایه‌ای و بدون نقض مالکیت‌های معنوی و پتنت‌ها کار فوق‌العاده دشواری است و از این رو Imagination ادعای اپل را قبول ندارد.

به هر حال حتی این بیانیه نیز نتوانسته باعث کاهش 70 درصدی سهام Imagination Technologies شود و ظاهراً این شرکت مجبور است یک شریط سخت‌افزاری دیگر را برای خودش پیدا کند تا ضرردهی بیشتری گریبان این شرکت را نگرفته است.

theverge

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.