سامسونگ سرانجام گلکسی اس 8 و گلکسی اس 8 پلاس را رسماً معرفی کرد

پس از ماه‌ها انتظار، شایعات و درز تصاویر سامسونگ سرانجام دقایقی پیش گلکسی اس 8 و گلکسی اس 8 پلاس را رسماً در رویداد Unpacked خود معرفی کرد.

4

پس از رویدادهای ناگوار پیرامون گلکسی نوت 7 حالا سامسونگ پرچم‌دارانی شایسته را برای فراموش کردن تراژدی‌های گذشته معرفی کرده است. گلکسی اس 8 و گلکسی اس 8 پلاس با طراحی کاملاً جدید و امکاناتی فراوان مورد انتظارترین و شاید پرفروش‌ترین پرچم‌داران سال 2017 اندروید باشند.

طراحی

گلکسی اس 8 و گلکسی اس 8 پلاس هر دو از طراحی متفاوتی نسبت به نسل‌های گذشته استفاده می‌کنند. با وجود این‌که گلکسی اس 7 نسبت به گلکسی اس 6 یک بهبود به حساب می‌آمد اما گلکسی اس 8 یک طراحی انقلابی دارد. دکمه‌های سخت‌افزاری و خازنی پایین نمایشگر که سال‌هاست نماد سری گلکسی به شمار می‌رفتند حالا حذف شده تا صفحه‌نمایشی بزرگ‌ترتقریباً تمامی فضای جلوی گوشی را اشغال کند. باریک‌تر کردن حاشیه‌ها به سامسونگ کمک کرده تا صفحات نمایش بسیار بزرگ‌تری را در ابعادی جمع‌وجور در گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس بگنجاند.

جلوی دستگاه حالا جز صفحه‌نمایش تنها میزبان بلندگوی مکالمات، دوربین سلفی و سنسورهای تشخیص نور، مجاورت و اسکن چشم است. دکمه‌های Home، بازگشت و اپلیکیشن‌های اخیر حالا مثل گوشی‌های پیکسل و بسیاری اندرویدی‌های دیگر به‌صورت نرم‌افزاری روی صفحه‌نمایش قابل دسترس است و حسگر اثر انگشت نیز به پشت گوشی و کنار لنز دوربین مهاجرت کرده است.

گلکسی اس 8 کماکان به استاندارد مقاومت دربرابر آب و گردوغبار IP68 مجهز است، از درگاه 3.5 میلی‌متری هدفون بهره می‌برد و از همان بدنه شیشه‌ای و فلزی استفاده می‌کند. پشت گوشی تقریباً نسبت به نسل‌های قبلی بدون تغییر باقی‌مانده و برآمدگی لنز دوربین نیز حذف شده است. گلکسی اس 8 در رنگ‌های مشکی آسمانی، طلایی، نقره‌ای، آبی مرجانی و رنگ جدید خاکستری ارکیده (ارغوانی) عرضه خواهد شد و برای اولین بار پنل جلویی همه رنگ‌ها مشکی خواهد بود.


صفحه‌نمایش

گلکسی اس 8 و گلکسی اس 8 پلاس به ترتیب به صفحات نمایش 5.8 و 6.2 اینچی خمیده و با گوشه‌های گرد مجهز هستند که نسبت به گلکسی اس 7 و اس 7 اج 0.7 اینچ بزرگ‌تر است. با این وجود نسبت تصویر صفحه نیز تغییر کرده و از 16:9 به 18.5:9 رسیده است. به این ترتیب صفحات ارتفاع بیشتری نسبت به عرض خود دارند؛ نسبت تصویری که ال‌جی نیز مشابه آن را در جی 6 به کار گرفته است. چنین نسبت تصویری برای حالت دوپنجره‌ای و تماشای فیلم‌های سینمایی ایده‌آل است اما هنوز اپلیکیشن‌ها و سایر محتوای ویدئویی با آن هماهنگی کاملی ندارند.

صفحه نمایش هر دو پرچم‌دار جدید سامسونگ طبق انتظار از نوع Super AMOLED بوده و از فناوری HDR برای نمایش گستره رنگی بیشتر استفاده می‌کند. وضوح تصویر در این دو صفحه‌نمایش +QHD یا به‌طور دقیق‌تر 2960×1440 پیکسل بوده که تراکم پیکسلی را در نسخه معمولی به 568 و در نسخه پلاس به 531 پیکسل بر اینچ می‌رساند. هر دو صفحه از ویژگی همیشه روشن نیز بهره می‌برند تا همواره ساعت، تاریخ و اعلان‌ها در معرض دید کاربر باشد.

سخت‌افزار

همان‌طور که از یک پرچم‌دار سری گلکسی انتظار دارید سامسونگ جدیدترین چیپست‌های موبایلی را به کهکشانی‌های خود آورده است. گلکسی اس 8 در اروپا و برخی کشورهای محدود آسیایی از تراشه اسنپ‌دراگون 835 کوالکام و در سایر نقاط دنیا از تراشه اکسینوس 8895 ساخت خود استفاده خواهد کرد. پردازنده کوالکام به 4 هسته 2.45 گیگاهرتزی Kryo و 4 هسته 1.9 گیگاهرتزی Kryo به همراه پردازنده گرافیکی Adreno 540 مجهز خواهد بود و جالب است بدانید این تراشه فعلاً در انحصار گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس بوده و گوشی‌های دیگر مجهز به این پردازنده ماه‌ها بعد عرضه خواهند شد. هر دو تراشه براساس فرآیند تولید جدید 10 نانومتری تولید شده و به همین دلیل مصرف انرژی کمتری نسبت به نسل قبل دارند.

گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس علاوه بر این میزبان 4 گیگابایت حافظه رم LPDDR4 هستند و امسال هم خبری از رم 6 گیگابایتی مانند بعضی رقبا نخواهد بود. در عوض حافظه داخلی هر دو گوشی 64 گیگابایتی و از نوع فوق پرسرعت UFS 2.1 بوده که بارگذاری اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها را سریع‌تر می‌کند. البته سامسونگ قصد دارد در آینده نسخه 128 گیگابایتی این دو گوشی را نیز به بازار عرضه کند که در بازارهای محدود و به همراه رم 6 گیگابایتی خواهد بود.


دوربین

گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس از دوربینی 12 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.7 بهره می‌برند که از فناوری فوکوس خودکار Dual Pixel برای سریع‌ترین و دقیق‌ترین فوکوس استفاده کرده و همچنین توانایی فیلمبرداری 4K را نیز دارد. با وجود این‌که دوربین گلکسی اس 7 نیز مشخصات مشابهی داشت اما سامسونگ ادعا می‌کند کیفیت تصاویر و ویدئوها به دلیل استفاده از سنسور و ماژول دوربین متفاوت بهبود یافته است.

جایی که گلکسی اس 7 به ارتقای بیشتری نیاز داشت اما دوربین سلفی این گوشی بود. سامسونگ حالا از دوربین 8 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.7 استفاده می‌کند که همچنین به فوکوس خودکار نیز مجهر شده و توانایی عکاسی HDR را نیز دارد.

نرم‌افزار

گلکسی اس 8 به اندروید 7 نوقا مجهز شده که نسخه جدیدی از رابط کاربری سامسونگ را نیز به همراه دارد. جالب است بدانید علاوه بر حسگر اثر انگشت و اسکن چهره سامسونگ قابلیت جدید تشخیص چهره را نیز برای آنلاک کردن گوشی اضافه کرده است. این ویژگی بسیار سریع عمل می‌کند و از مدل‌های مشابهی که اندروید چند سال پیش به همراه آورد بسیار دقیق‌تر است.

دستیار هوشمند بیکسبی

دستیار هوشمند جدید سامسونگ که Bixby نام دارد ظاهراً بخش عمده‌ای از تجربه کاربری بهبود یافته گلکسی اس 8 را تشکیل می‌دهد. سامسونگ آن‌قدر به این دستیار هوشمند اطمینان دارد که یک دکمه سخت‌افزاری اضافه نیز برای فراخوانی آن قرار داده است. بیسکبی سه حالت مختلف دارد:

  • فشردن کوتاه دکمه شما را به صفحه خانگی بیکسبی می‌برد که همچنین با سوایپ در صفحه هوم نیز در دسترس است.
  • فشردن و نگه داشتن این دکمه قابلیت‌های صوتی بیکسبی را فعال می‌کند.
  • همچنین یک دکمه در اپلیکیشن دوربین برای قابلیت‌های واقعیت افزوده بیکسبی وجود دارد.

از بیکسبی می‌توانید چیزهایی را بخواهید که سایر دستیارهای هوشمند از انجام آن‌ها ناتوانند. به طور مثال در گالری می‌توانید بگویید «بیکسبی این عکس را 90 درجه بچرخان» یا «این عکس را برای علی ارغوان ارسال کن». هدف این است که هر کاری که می‌توانید با لمس انجام دهید بیکسبی نیز بتواند برای شما انجام دهد؛ البته تنها برای اپلیکیشن‌هایی که پشتیبانی از بیکسبی را به همراه دارند.

اما قابلیت واقعیت افزوده دوربین بیکسبی چیست؟ در این حالت دوربین به یک ماشین جستجوی تصویر تبدیل می‌شود و دوربین را به سمت هر چیزی بگیرید بیکسبی سعی می کند آن را در اینترنت جستجو کند. به طور مثال با گرفتن دوربین به سمت گل‌ها می‌توانید آن‌ها را از آمازون سفارش داده و خریداری کنید و یا عکس گل‌های بیشتری را ببینید.

باتری

گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس به ترتیب از باتری‌های 3000 و 3500 میلی‌آمپرساعتی استفاده می‌کنند. به این ترتیب ظرفیت باتری در مدل پلاس نسبت به گلکسی اس 7 اج کاهش یافته اما به ادعای سامسونگ با توجه به چیپست کم‌مصرف‌تر می‌توانید انتظار دوام شارژ بسیار خوبی را از این دو گوشی داشته باشید.

همچنین مانند همیشه فناوری شارژ سریع و شارژ بی‌سیم نیز برای راحتی بیشتر کاربر در این دو گوشی تعبیه شده است.

سایر مشخصات

اگر به‌نظرتان استفاده از حسگر اثر انگشت در پشت گوشی و در کنار دوربین کار دشواری است سامسونگ حداقل اسکنر چشم را از گلکسی نوت 7 به گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس آورده تا در کنار حسگر اثر انگشت برای آنلاک کردن دستگاه و همچنین تأیید هویت پرداخت موبایلی Samsung Pay استفاده شود.

از جمله اتصالات دستگاه نیز می‌توان به درگاه USB Type-C، جی‌پی‌اس، وای فای ac، بلوتوث 5 قابل اتصال همزمان به دو دستگاه و LTE اشاره کرد.

لوازم جانبی

شاید هیجان‌انگیزترین لوازم جانبی گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس داک DeX Station باشد. با قرار دادن گوشی درون این داک و اتصال آن به مانیتور می‌توانید از برخی اپلیکیشن‌های آن با ماوس و کیبورد و با راحتی بیشتری استفاده کنید.

قیمت و زمان عرضه گلکسی اس 8

گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس قرار است از فردا دهم فروردین ماه پیش‌فروش شوند. این دو گوشی رسماً از تاریخ یکم اردیبهشت‌ماه عرضه خواهند شد اما هنوز قیمت آن‌ها مشخص نیست.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

4 نظر برای این مطلب
  1. محمد می‌گوید

    سامسونگ فقط بلده اس ۷.۸.۹ که چی همش مثل همه اس ۷ و اس ۸ فرقشون چیه حسگر عنبیه که با عکس میشه گول زد پس این الکیه دستیار صوتی بدر ایران نمیخوره زبان فارسی پشتیبانی نمیکنه . نمیدونم بخدا چی بگم سامسونگ گندش در اورده

  2. رضا یزدانی می‌گوید

    بسیار کامل بود
    ممنون

  3. علی می‌گوید

    این دستیار هوشمند بیکسبی به درد ایران هم میخوره! زبون فارسی حالیش میشه!؟

  4. مهیار می‌گوید

    چندین ساله بازار به تکرار مکررات روی آورده: مثلا اسکنر عنبیه چشم رو چندین ساله می بینیم. تنها بهبود قابل ملاحظه حذف دکمه فیزیکی هوم هست که احتمالا سامسونگ بو برده قراره روی ایفون بعدی شاهد باشیم.