ایلان ماسک و معرفی NeuraLink: ترکیب مغز انسان با هوش مصنوعی

بنا به گزارشی از روزنامه وال‌استریت، مدیرعامل شرکت SpaceX و تسلا یعنی آقای ایلان ماسک در حال ساخت رابطی بین مغز انسان و کامپیوتر است. شرکت مسئول به نام Neuralink که فعلاً در مراحل اولیه کار خود قرار دارد، هنوز به‌صورت عمومی کار خود را آغاز نکرده است.

0

این شرکت بر تولید دستگاه‌هایی که بتوان آن‌ها را در مغز انسان قرارداد، تمرکز خواهد داشت. هدف نهایی این شرکت، کمک به انسان‌ها برای یکی شدن با نرم‌افزار و همراه شدن با پیشرفت‌های هوش مصنوعی است. پیشرفت‌هایی ازاین‌دست می‌تواند به بهبود حافظه و تعامل مستقیم‌تر با دستگاه‌های محاسبه‌گر کمک کند.

ماسک در مدت 6 ماه گذشته چند بار به وجود شرکت Neuralink اشاره‌کرده بود. وی همین اواخر به جمعیتی در دبی گفت: فکر می‌کنم درگذر زمان شاهد ادغام شدن بیشتر هوش بیولوژیکی و هوش دیجیتالی باشیم. وی اضافه کرد: مهم‌ترین بخش این مسئله پهنای باند است؛ یعنی سرعتی که با آن اطلاعات بین مغز واقعی و نسخه دیجیتالی از خودتان ردوبدل می‌شود، خصوصاً بخش خروجی. رابط بین مغز انسان و کامپیوتر با عنوان Nerual Lace یا بندهای عصبی شناخته می‌شود و قرار است به بهبود توانایی‌های ذهنی انسان کمک کند. ماسک نیز در توییتر توضیحاتی را در خصوص میزان پیشرفت این محصول به علاقه‌مندان ارائه داده بود.

neuralink logo

امروزه این‌گونه از رابط‌ها تنها در فیلم و کتاب‌های علمی تخیلی وجود دارند. در قلمرو پزشکی، از آرایه الکترود و دیگر ایمپلنت‌ها برای بهبود علائم پارکینسون، صرع و دیگر بیماری‌های مربوط به سلول‌های عصبی استفاده‌شده است. بااین‌وجود، تعداد بسیار اندکی از افراد در جمجمه خود ایمپلنت‌های پیچیده دارند و تعداد بیمارانی که دارای دستگاه‌های تحریک‌کننده عصبی بسیار ابتدایی در جسم خود هستند، به ده‌ها هزار نفر می‌رسد. علت این امر خطرناک بودن بیش‌ازحد و دشواری جراحی بر مغز انسان‌ها است. معمولاً افرادی که تمام راه‌های ممکن را برای درمان امتحان کرده و به نتیجه نرسیده‌اند، به‌عنوان آخرین راه جراحی مغز و استفاده از ایمپلنت را انتخاب می‌کنند.

تمام این حقایق، جلوی تلاش علاقه‌مندان آینده‌نگر صنعت تکنولوژی سیلیکون ولی را به تحقق هرچه سریع‌تر چنین ایده‌های دست‌نیافتنی، نگرفته است. Kernel، استارت‌آپی که توسط یکی از مؤسسان شرکت Braintree آقای Bryan Johnson ایجاد شد نیز تلاش بر بهبود ادراک انسان از جهان اطرافش دارد. با بیش از 100 میلیون دلار از سرمایه خود آقای جانسون (این کارآفرین شرکت Braintree را در سال 2013 میلادی با قیمت 800 میلیون دلار به PayPal فروخت)، شرکت Kernel و تیم رو به رشد آن که متشکل از عصب شناسان و مهندسان نرم‌افزار هستند، برای خنثی کردن تأثیرات بیماری‌های سلول‌های عصبی تلاش کرده و می‌خواهند که درنهایت مغزهای ما را سریع‌تر، هوشمندتر و متصل‌تر بسازند.

آقای جانسون سال گذشته در مصاحبه‌ای گفت:

ما می‌دانیم که اگر تراشه‌ای را در مغز انسان قرار دهیم و سیگنال‌های الکتریکی از آن آزاد کنیم، می‌توانیم علائم بیماری پارکینسون را بهبود دهیم. آقای جانسون دست داشتن ماسک در شرکت Neuralink را تأیید کرده و گفت: قبلاً این کار را برای کاهش درد ستون فقرات، چاقی و بی‌اشتهایی انجام داده‌ایم. کاری که هنوز انجام‌نشده خواندن و نوشتن کدهای عصبی است. آقای جانسون گفت هدف شرکت Kernel کار با مغز با روشی مشابه نحوه کار با سیستم‌های بیولوژیکی پیچیده دیگر نظیر سیستم بیولوژی بدن و ژنتیک است.

neuralink-tech

شرکت Kernel و تیم آن، از میزان تحقیقات پزشکی که باید برای به دست آوردن درک بهتر از مغز انسان، تکنیک‌های جراحی و متدهای نرم‌افزاری صورت بگیرد تا بتوان رابط مغز و کامپیوتر را به واقعیت بدل کرد، آگاه هستند. روزنامه وال‌استریت در گزارشی می‌نویسد شرکت Neuralink در تابستان سال گذشته به‌عنوان یک شرکت تحقیقات پزشکی در کالیفرنیا تأسیس شد. ممکن است ماسک نیز راهی مشابه آقای جانسون و شرکت Kernel در پیش بگیرد.

بهتر است یادآور شویم که موانعی که بر راه توسعه چنین دستگاه‌هایی وجود دارند واقعاً عظیم هستند. محققان عصب‌شناسی میگویند که درک بسیار محدودی از نحوه تعامل سلول‌های عصبی در مغز انسان دارند و روش‌های متداول برای جمع‌آوری اطلاعات در خصوص این سلول‌ها نیز ابتدایی هستند. اگر مردم برای اینکه لوازم الکترونیکی در مغزشان کار گذاشته شود داوطلب می‌شدند، شرایط عوض می‌شد.

Blake Richards یک عصب‌شناس و استادیار در دانشگاه تورنتو در مصاحبه‌ای در سال گذشته گفت: مردم تنها درصورتی‌که به بیماری خاص و شرایط جدی دچار باشند حاضر به قرار دادن ایمپلنت در مغز خود می‌شوند. بسیاری از افراد سالم به اینکه یک پزشک تنها برای پیشرفت علم جمجمه آن‌ها را باز کند، روی خوش نشان نمی‌دهند.

theverge

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.