مقایسه مشخصات گلکسی تب اس 3 با آی‌پد 2017

اگر در یکی دو روز اخیر اخبار دسته سخت افزار منتشر شده در فارنت را دنبال کرده باشید، بدون شک در جریان هستید که شرکت اپل به تازگی نسخه‌ای جدید از تبلت آی‌پد را در کنار مدل قرمز رنگ آیفون 7 معرفی کرده است. هرچند میزان کارایی و ارزش خرید هر محصول جدید پس از بررسی‌های کارشناسی مشخص می‌شود، با این حال مقایسه آن‌ها با سایر هم‌رده‌هایشان همیشه وقت از جذابیت خاصی برخوردار بوده و در همین راستا نیز ما در ادامه قصد داریم آ‌ی‌پد 2017 را با گلکسی تب اس 3 به طور اجمالی مقایسه کنیم.

0

در حالی که در اوایل ظهور تبلت‌ها، این محصولات به دلیل کارایی و نوآوری‌های جدید فروش خوبی را در بازار سپری کردند، با این حال طی چند سال اخیر و با روی کار آمدن لپ‌تاپ‌های تبدیل‌پذیر و هیبریدی که می‌توانند در چشمی به هم زدن قابلیت‌های یک تبلت را هم ارائه کند، بازار تبلت‌ها به مرور زمان با رکود مواجه شده است.

بر این اساس برآور می‌شود که میزان عرضه تبلت‌های در سه ماه پایانی سال ۲۰۱۶ به ۵۲٫۹ میلیون دستگاه رسیده که این میزان در مقایسه با فصل چهارم سال ۲۰۱۵ کاهش ۲۰٫۱ درصدی داشته است. البته این رکود هیچ‌گاه باعث نشد تا تولید کنندگان اصلی تبلت در جهان از عرضه مدل‌های جدید مأیوس شوند. به طور مثال سامسونگ در نمایشگاه MWC 2017 از قدرتمندترین تبلت اندرویدی موجود با نام گلکسی تب اس ۳ (Galaxy Tab S3) رونمایی کرد و اپل نیز هفته گذشته از مدل ارتقا یافته آی‌پد بدون هیچ پسوند خاصی پرده برداشت.

اطلاعات مندرج در دانشنامه ویکی‌پدیا بیان می‌کند که تبلت یا رایانه لوحی یک رایانهٔ قابل حمل می‌باشد که از یک تلفن همراه یا دستیار دیجیتال شخصی بزرگ‌تر بوده و دارای یک صفحه لمسی است. هرچند این تعریف برای هر دو محصول آی‌پد جدید و گلکسی تب اس ۳ صدق می‌کند، با این حال در نظر داشته باشید که پلتفرم آن‌ها با یکدیگر یکسان نبوده و نوع سخت افزاری به رفته در آن‌ها نیز ممکن است به همین دلیل متفاوت باشد.


مشخصات فیزیکی

هرچند طراحان اپل همیشه وقت کاهش ضخامت محصولات جدید را سرلوحه کار خود قرار می‌دهند، با این حال آمار ارقام منتشر شده حاکی از آن است که آی‌پد ۲۰۱۷ ( 2017) چه در طول و چه عرض ۱ الی ۲ میلی‌متر فضای بیشتری را نسبت گلکسی تب اس ۳ اشغال می‌کند. نکته قابل توجه آنکه هرچند هر دو محصول مدل ۲۰۱۷ محسوب می‌شوند، با این حال تبلت تولید شده توسط اپل در نسخه پیش‌فرض حدود ۰٫۹ درصد یا به عبارتی ۴۰ گرم از تبلت ساخت سامسونگ سنگین‌تر است.


کیفیت ساخت بدنه

آی‌پد ۲۰۱۷ همچون دیگر تبلت‌های تولید شده توسط شرکت اپل از بدنه‌ای تمام فلزی بهره برده، با این حال سامسونگ در ساخت گلکسی تب اس ۳ از شیشه و فلز استفاده کرده که مشابه با آن در سری گوشی‌های سری گلکسی اس نیز استفاده شده است.


رنگ‌بندی

آی‌پد نسل جدید در رنگ‌های طلایی، نقره‌ای و خاکستری روشن قابل سفارش بوده و در سوی دیگر گلکسی تب اس ۳ نیز در دو رنگ نقره‌ای و مشکی مات قابل سفارش است.


نمایشگر

گلکسی تب اس ۳ با صفحه‌نمایش Super AMOLED با نسبت تصویر ۴: ۳ عرضه خواهد شد. این صفحه‌نمایش وضوحی برابر ۱۵۳۶ در ۲۰۴۸ پیکسل خواهد داشت که از فناوری HDR برای نمایش گستره بیشتری از رنگ‌ها پشتیبانی می‌کند. در سوی دیگر آی‌پد ۲۰۱۷ نیز از پنلی با ابعاد، نسبت تصویر و حتی میزان وضوح تصویر مشابه با گلکسی تب اس ۳ بهره برده، با این حال دیگر خبری از فناوری HDR در آن نیز و تنها پسوند رتینا به آن اضافه شده است.


سنسور اثر انگشت

هر دو محصول مورد بحث به روش‌های بیومتریک تشخیص هویت برای افزایش ضریب امنیت اطلاعات کاربران مجهز شده‌اند. سنسور اثر انگشت هر دو مدل نیز در دکمه هوم آن‌ها تعبیه شده است.


قابلیت متصل شدن به شبکه مخابراتی

با همه گیر شدن استفاده از شبکه‌های مخابراتی پهن باند، تولید کنندگان تبلت در جهان نیز به فکر سازگار کردن محصولات خود با این گونه فناوری‌های ارتباطی افتاده‌اند. گلکسی تب اس ۳ و آی‌پد ۲۰۱۷ نیز از این قاعده مستثنی نیستند و هر دو علاوه بر مدل سازگار با شبکه وای‌فای، در نسخه‌ای که می‌تواند به شبکه LTE و LTE + نیز متصل شود هم به بازار عرضه شده‌اند.


قابلیت اتصال به کیبورد

آی‌پد جدید اپل از کیبوردهای فیزیکی شخص ثالث و به واسطه بلوتوث پشتیبانی می‌کند. در آن سمت گلکسی تب اس ۳ از مزیت‌های اتصال کیبورد Pogo بهره می‌برد که سامسونگ یک مدل تولیدی از آن‌ها را با قیمت ۱۳۰ دلار به فروش می‌رساند. کیبورد سامسونگ می‌تواند مستقیماً از تبلت شما شارژ خودش را دریافت کند و نیازی به شارژ جداگانه آن نیست.


قلم

آی‌پد جدید اپل فاقد قابلیت پشتیبانی از قلم استایلوس (Apple Pencil) است، اما گلکسی تب اس ۳ سامسونگ به عنوان یک تبلت بالا رده قادر به پشتیبانی از قلم ۰٫۷ میلی‌متری S Pen سامسونگ است. بدین ترتیب افرادی که خواهان استفاده از قابلیت‌های قلم اس پِن هستند، بایستی به سمت استفاده از آی‌پد پرو روی آورند.


تراشه مرکزی

آی‌پد جدید اپل از یک چیپست Apple A۹ بهره می‌برد. هرچند این پردازنده یکی از جدیدترین و قدرتمندترین‌ها نیست، اما همچنان گزینه‌ای مناسب برای وبگردی و استفاده از اپلیکیشن‌های موبایلی است. گلکسی تب اس ۳ همراه با یک چیپست اسنپ‌دراگون ۸۲۰۰ از قدرت بسیار بیشتری برای پردازش بهره می‌برد. لازم به ذکر است که تراشه A۹ در آیفون ۶ استفاده شده، با این حال فرکانس کاری مدل به کار رفته در آی‌پد ۲۰۱۷ هنوز از سوی شرکت سازنده تایید نشده است.


حافظه رم

همان‌طور که گفته شد، به دلیل آنکه پلتفرم دو دستگاه مورد بحث یکسان نیست، شاید نتوان میزان حافظه رم به کار رفته در آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کرد؛ اما به طور کلی آی‌پد ۲۰۱۷ دارای ۲ گیگابایت حافظه رم بوده و این در حالیست گلکسی تب اس ۳ دارای حافظه رم ۴ گیگابایتی است.


حافظه ذخیره سازی داخلی

یکی از معیارهای اصلی خرید یک تبلت، حافظه داخلی آن است و در این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که محصول مورد نظر فاقد قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه جانبی نیز باشد. آی‌پد جدید در دو نسخه ۳۲ و ۱۲۸ گیگابایتی به فروش می‌رسد، در حالی که گلکسی تب اس ۳ در یک تک مدل ۳۲ گیگابایتی به فروش می‌رسد. البته در نظر داشته باشید که امکان دسترسی به فضای ذخیره سازی بیشتر در تبلت سامسونگ تعبیه شده، با این حال آی‌پد ۲۰۱۷ همچون دیگر محصولات ساخت شرکت اپل از کارت حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌کند.


مشخصات دوربین

کمتر کسی از تبلت‌ها به دلیل ابعاد بزرگ‌تر آن‌ها نسبت به گوشی‌های هوشمند، برای گرفتن تصویر استفاده می‌کند از روی شرکت‌های سخت افزاری نیز تأکید خاصی بر تجهیز محصولات خود به سنسورهای پرقدرت ندارند. البته پرواضح است که این قاعده برای دوربین سلفی صدق نمی‌کند، چرا که از این دوربین اغلب برای انجام مکالمات تصویری در تبلت‌ها استفاده می‌شود. به هر حال همان‌طور که در تصویر فوق نیز مشخص شده است، گلکسی تب اس ۳ دارای دوربین اصلی و سلفی به ترتیب ۱۳ و ۵ مگاپیکسلی است که این اعداد در آی‌پد ۲۰۱۷ به ۸ و ۱٫۲ مگاپیکسل کاهش یافته است.


باتری

باتری آی‌پد جدید اپل، ۳۲٫۴ وات ساعتی است و در آن سمت یک باتری با ظرفیت 6 هزار میلی‌آمپر ساعت زیر قاب گلکسی تب سامسونگ تعبیه شده است. هرچند بر روی کاغذ عمر شارژ باتری هر دو محصول تقریباً یکسان است، با این حال تست‌های عملی است که در نهایت باتری برتر را مشخص می‌کند.


بلندگو

یکی دیگر از بهبودهای قابل توجه گلکسی تب اس ۳ نسبت به نسل قبلی آن، بلندگوهای چهارگانه آن است که توسط شرکت AKG تنظیم شده است. در سوی دیگر آی‌پد دارای ۲ اسپیکر است.


پلتفرم

سامسونگ تبلت گلکسی تب اس ۳ را با اندروید ۷ و رابط کاربری Grace UX خود عرضه خواهد کرد که امکانات مخصوصی برای یادداشت‌برداری و طراحی به همراه دارد. در سوی دیگر آی‌پد ۲۰۱۷ به طور پیش‌فرض از iOS ۱۰ بهره می‌برد. هر دو سیستم عامل ارائه کننده قابلیت چند وظیفگی همراه با تقسیم صفحه به دو قسمت است.


قیمت

گلکسی تب اس ۳ به عنوان یک تبلت بالا رده اندرویدی با قیمت پایه ۶۰۰ دلار به فروش خواهد رسید و در سوی دیگر آی‌پد ۲۰۱۷ که به مراتب از امکانات کمتری نسبت به مدل ساخت سامسونگ بهره می‌برد هم از هفته آینده با قیمت ۳۲۹ دلاری به بازار عرضه خواهد شد.

newatlas

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.