چگونه همین حالا اندروید O را روی گوشی پیکسل یا نکسوس خود نصب کنیم؟

گوگل پیش‌نمایش نسخه اندروید O را بر روی گوشی‌های پیکسل یا نکسوس منتشر کرده است، به این ترتیب اگر قصد دارید اندروید O را بر روی این گوشی‌ها نصب کنید با آموزش نصب اندروید O روی گوشی‌های پیکسل یا نکسوس در ادامه با ما همراه باشید.

0
با توجه به آزمایشی بودن نسخه پیش‌نمایش نصب این نسخه را تنها به توسعه‌دهندگان و علاقمندان پیشنهاد می‌کنیم. اگر در فلش کردن تجربه کافی ندارید از انجام این‌کار خودداری کنید. ریسک این کار با خودتان است.
در همین ابتدای امر باید به این نکته توجه کنید که اندروید نسخه O تنها برای تعدادی از گوشی‌های نکسوس و پیکسل‌های گوگل منتشر شده است. به این ترتیب تنها گوشی‌ و تبلت‌های ,Pixel, Pixel XL, ,Pixel C, ,Nexus 6P, Nexus 5X, Nexus Player از نسخه پیش‌نمایش مخصوص توسعه دهندگان اندروید O پشتیبانی می‌کنند.

از طرف دیگر این نکته را نیز در نظر داشته باشید که نسخه پیش‌نمایش مخصوص توسعه‌دهندگان اندروید O تنها به صورت ایمیج کارخانه منتشر شده است. دلیل این امر هم کاملاً روشن است چرا که گوگل، اندروید O را در حال حاضر تنها برای توسعه‌دهندگان منتشر کرده است و قرار نیست افراد زیادی این نسخه اندروید را بر روی گوشی‌های خود نصب کنند.

برای آپدیت کردن گوشی یا تبلت خود به اندروید O در ابتدا باید بوت‌لودر را آنلاک کنید. این نکته را نیز باید در نظر بگیرید که برای اینکار باید آشنایی نسبی با کیت توسعه نرم‌افزاری اندروید (Android SDK) و همچنین ترمینال لینوکس یا OS X یا خط فرمان ویندوز داشته باشید. در غیر این صورت ممکن است در حین آپدیت گوشی خود به نسخه پیش‌نمایش اندروید O، گوشی صدمه ببیند.

لازم به ذکر است که SDK اندروید شما نیز باید به آخرین نسخه آپدیت شده باشد تا آخرین ابزارها و ایمیج اندروید O را در دسترس داشته باشید. برای این کار می توانید به وب‌سایت توسعه دهندگان اندروید مراجعه کرده و آپدیت‌های لازم را دریافت کنید. برای انجام این فرآیند به فایل adb و Fastboot نیاز پیدا می‌کنید، این فایل‌ها در فولدر اندروید SDK ذخیره شده است.

همان‌گونه که اشاره کردیم برای آپدیت اندروید گوشی به نسخه اندروید O باید یک سری دستورات را در ترمینال لینوکس یا خط فرمان (Command Promt) ویندوز وارد کنید، در نظر داشته باشید در صورت استفاده از ویندوز نیازی به استفاده از عبارت /. در دستوراتی که در پایین به آنها اشاره می‌شود نیست.

فعال کردن تنظیمات توسعه‌دهندگان و USB Debugging

برای شروع نیاز به یکی از گوشی‌های نکسوس یا پیکسل داریم، مدل‌های این گوشی‌ها را در بالا ذکر کردیم. لازم به ذکر است که این گوشی‌ها باید حتما به اندروید نوقا نسخه ۷ و بالاتر مجهز باشند.

سپس در گوشی یا تبلت خود وارد قسمت Settings شده و گزینه About phone را انتخاب کنید. در این مرحله بر روی قسمت Build Number به تعداد ۷ مرتبه ضرب انگشت کرده تا یک منوی محاوره‌ای باز شود. در این منو به شما پیغام داده می‌شود که از این لحظه به بعد به گوشی به عنوان یک توسعه دهنده دسترسی دارید.

سپس به منوی Settings باز گردید، در این مرحله باید گزینه جدیدی تحت عنوان Developer Options برای شما نمایان شود. در این جا وارد قسمت Developer Options شوید.

از فعال بودن گزینه Developer Options اطمینان خاطر حاصل کنید، لازم به ذکر است که قسمت USB Debuggings باید فعال باشد و قسمت Enable OEM unlock نیز باید فعال شده باشد.

در نهایت پس از بررسی و انجام موارد بالا، گوشی را به کامپیوتر متصل کرده و گزینه OK را در پیام Allow USB Debuggings انتخاب کنید. در اینجا می‌توانید اجازه دهید تا در دفعات بعدی نیز کامپیوتری که به گوشی متصل شده است دسترسی کامل به گوشی داشته باشد. اگر تمامی مراحل را به درستی انجام داده باشید، نیاز به انجام کار دیگری بر روی گوشی نیست.

آنلاک کردن بوت‌لودر (BootLoader)

گوشی‌های نکسوس و پیکسلی که مستقیما از گوگل خریداری شده‌اند دارای بوت‌لودری هستند که می‌توان آن را آنلاک کرد. اگر هم می‌خواهید به صورت دستی گوشی را فلش کنید باید مراحل زیر را دنبال کنید.

ابتدا باید گوشی را با حالت بوت‌لودر، بوت کنید. برای انجام این کار کافی است تا دکمه پاور گوشی را به همراه دکمه کم‌ کردن صدا به صورت همزمان برای چند ثانیه نگه دارید، این کار باعث می‌شود تا گوشی با منوی بو‌ت‌لودر، مجدد راه‌اندازی شود. صدور یک دستور در خط فرمان نیز باعث بوت شدن گوشی در حالت بوت‌لودر می‌شود.

برای این کار کافی است تا دستور زیر را در خط فرمان وارد کنید، اگر پاسخ این فرمان رشته‌ای از کاراکتر بود، به این معناست که گوشی برای آپدیت شدن آماده است.

“adb devices/.”

اکنون زمان آن فرا رسیده است که وارد منوی بوت‌لودر شده و فرمان زیر را وارد کنید:

“adb reboot bootloader/.”

پس از وارد کردن این فرمان در قسمت پایین صفحه،‌ فهرستی را مشاهده خواهید کرد که وضعیت لاک بودن گوشی را نمایش می‌دهد. این گزینه باید حکایت از لاک بودن گوشی داشته باشد مگر اینکه پیش از این گوشی را آنلاک کرده و دوباره لاک نکرده باشید.

برای آنلاک کردن بوت‌لودر، دستورات زیر را دنبال کنید. لازم به ذکر است که در حین آنلاک کردن بوت‌لودر در گوشی‌های نکسوس، گوشی به حالت کارخانه ریست می‌شود و در نتیجه تمامی اطلاعات ذخیره شده بر روی گوشی پاک خواهد شد. به این ترتیب اگر از اطلاعات مهم ذخیره شده بر روی گوشی نسخه پشتیبان نگرفته‌اید پیشنهاد می‌کنیم قبل از انجام هر کاری دکمه پاور را در منوی بوت‌لودر در حالی که بر روی گزینه استارت قرار گرفته است بفشارید تا گوشی در حالت معمولی راه‌اندازی شده و به راحتی از اطلاعات مهم خود نسخه پشتیبان تهیه کنید. پس از تهیه پشتیبان، مجدد برای آنلاک کردن بوت‌لودر گوشی اقدام کنید.

دستور زیر را وارد نمایید:

“fastboot flashing unlock/.”

سپس یک منوی محاوره‌ای نمایش داده خواهد شد که به کاربر اطلاع می‌دهد گوشی قرار است آنلاک شود. در اینجا یک بار دیگر تاکید می‌کنیم که تمامی اطلاعات گوشی پاک خواهد شد، در نتیجه حتما از اطلاعات مهم خود نسخه پشتیبان تهیه کنید. اگر هم از اطلاعات گوشی نسخه پشتیبان تهیه کرده‌اید دکمه زیاد کردن صدا را به همراه دکمه پاور گوشی برای آنلاک کردن بوت‌لودر بفشارید.

“fastboot reboot-bootloader/.”

پس از این کار پیشنهاد می‌کنیم یک بار بوت‌لودر را ریستارت کنید تا از آنلاک شدن گوشی اطمینان خاطر حاصل شود.

فلش گوشی با ایمیج اندروید O

پس از اینکه بوت‌لودر گوشی را آنلاک کردید، زمان آن فرا می‌رسد تا با ایمیج اندروید O گوشی را فلش کنید. برای پیدا کردن ایمیج سیستمی گوشی خود به وب‌سایت توسعه‌دهندگان اندروید مراجعه کرده و در صفحه Factory Image مدل گوشی را پیدا ایمیج سیستمی گوشی را دانلود کنید. (گفتنی است این صفحه با آی‌پی ایران قابل دسترس نیست و برای دسترسی باید به روش‌های مختلف آی‌پی خود را تغییر دهید.)

پس از دانلود توصیه می‌‌کنیم ایمیج را از حالت فشرده در پوشه Platform Tools و در جایی که فایل‌های adb و Fastboot قرار گرفته است خارج کنید. این کار باعث می‌شود در حین فلش کردن فریم‌ور گوشی، نیازی به وارد کردن مسیر ایمیج نباشد.
سپس در حالی که هنوز در منوی بوت‌لودر قرار دارید، یک بار دیگر از آنلاک بودن بوت‌لودر گوشی اطمینان خاطر حاصل کنید. در نهایت نیز اتصال کامپیوتر به گوشی را نیز بررسی کنید. برای اینکار می‌توان از دستور زیر در خط فرمان استفاده کرد:

“fastboot devices/.”

پس از اینکه تمامی موارد به درستی بررسی شد، زمان آن فرا می‌رسد تا فرمان زیر را برای آپدیت بوت‌لودر صادر کنید:

“fastboot flash bootloader [bootloader file].img/.”

پس از وارد کردن فرمان بالا، پیامی بر روی گوشی نمایش داده نمی‌شود اما باید بر روی پنجره خط فرمان ویندوز با یک پیام محاوره‌ای روبرو شوید. در نهایت نیز پس از اتمام فرآیند فلش کردن بوت‌لودر، باید مجدد گوشی را به حالت بوت‌لودر راه‌اندازی کنید تا از اجرا شدن تمام و کمال فرآیند فلش گوشی اطمینان خاطر حاصل شود. برای این کار از دستور زیر استفاده کنید:

“fastboot reboot-bootloader/.”

سپس نوبت به فلش کردن آپدیت‌های رادیویی گوشی فرا می‌رسد. اگر اطلاعات اپراتور مخابراتی در فریم‌ور ذخیره شده باشد، این کار ضرورت دارد. برای این کار دستورهای زیر را در خط فرمان صادر کنید:

“fastboot flash radio [radio file].img/.”

“fastboot reboot-bootloader/.”

در نهایت نیز زمان فلش کردن ایمیج سیستمی گوشی فرا می‌رسد. یک بار دیگر تاکید می‌کنیم که وارد کردن دستور زیر، تمامی اطلاعات گوشی را برای همیشه پاک می‌کند. لازم به ذکر است که استفاده از سوییچ “w-” باعث پاک نشدن همیشگی اطلاعات گوشی می‌شود. در این حالت تنها فریم‌ور گوشی آپدیت می‌شود. پس از در نظر گرفتن این موارد، دستور زیر را در خط فرمان وارد کنید:

“fastboot -w update [image file].zip/.”

در نهایت نیز پس از اینکه تمامی این موارد را انجام دادید، گوشی ریستارت شده و در حالت معمولی راه‌اندازی می‌شود. از آنجایی که تمامی اطلاعات گوشی پاک می‌شود، ممکن است فرآیند راه‌اندازی مجدد گوشی با سیستم عامل اندروید O بیشتر از روال معمول زمان ببرد. اگر با راهنماهای مربوط به نصب و راه‌اندازی گوشی روبرو شدید، به این معناست که فرآیند فلش فریم‌ور جدید گوشی با موفقیت انجام شده است.
لازم به ذکر است اگر تمایلی به انجام مرحله به مرحله موارد بالا ندارید، می‌توانید از فایل اسکریپتی که در پوشه‌ای که محتویات ایمیج را استخراج کرده‌اید وجود دارد استفاده کنید، این اسکریپت قسمت زیادی از موارد بالا را به صورت خودکار انجام می‌دهد.

این فایل اسکریپت به صورت خودکار بوت‌لودر را فلش کرده و فایل‌های مربوط به اتصالات رادیویی گوشی را به همراه ایمیج سیستمی گوشی نصب می‌کند. البته توصیه می‌کنیم به همان شیوه مرحله به مرحله که در بالا به آن اشاره شد برای فلش کردن گوشی به اندروید O اقدام کنید.

بازگرداندن گوشی از نسخه پیش‌نمایش اندروید O به اندروید 7

اگر به هر دلیلی قصد بازگرداندن گوشی به نسخه اندروید نوقا را داشتید، نگران نباشید چرا که به راحتی می‌توان گوشی را از اندروید O به اندروید نوقا دانگرید کرد. انجام این فرآیند نیز بسیار ساده و راحت است. برای این کار کافی است تا ایمیج مناسب با گوشی خود را پیدا کرده و فرآیندی که در بالا با هم انجام دادیم را با ایمیج جدید انجام دهید.

لازم به ذکر است توصیه می‌کنیم حتما ایمیج اندروید نوقا مربوط به گوشی خود را دانلود و با این ایمیج گوشی را فلش کنید.

androidcentral.com

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.