با تمام ویژگی‌های جدید اندروید O گوگل آشنا شوید

همان‌طور که می‌دانید گوگل ساعاتی پیش اندروید O را رسماً معرفی کرد؛ اما این نسخه از اندروید چه ویژگی‌های جدیدی را به همراه دارد؟

0

از زمانی که اندروید در سال 2008 عرضه شد تاکنون این سیستم‌عامل تغییرات زیادی را به خود دیده و حالا نوبت به اندروید O رسیده است. این نسخه از اندروید که هنوز نام و شماره نسخه رسمی آن مشخص نشده قرار است ویژگی‌های جدیدی را به همراه داشته باشد که حالا چند ویژگی از آن‌ها توسط گوگل معرفی شده است.

محدودیت در پس‌زمینه

از نسخه 7.0 اندروید می‌تواند فعالیت‌های مشخصی از اپلیکیشن‌ها را در پس‌زمینه محدود کند. اندروید O حالا با بهبود این قابلیت و تمرکز روی ذخیره انرژی و افزایش دوام شارژ محدودیت‌ها را برای اپلیکیشن‌های مختلف در پس‌زمینه افزایش خواهد داد.

حالا محدودیت‌ها بر روی implicit broadcasts (ارسال سیگنال برای سایر اپلیکیشن‌ها و یا فعالیت‌ها)، سرویس‌های پس‌زمینه (فعالیت‌هایی از اپ که در پس‌زمینه ادامه خواهند داشت) و به‌روزرسانی موقعیت (بررسی برای سرویس موقعیت اندروید) به صورت خودکار انجام خواهد شد. به این ترتیب ساخت اپلیکیشن‌هایی که مصرف انرژی کمی دارند کار ساده‌تری خواهد بود و کاربر نیز نیازی به اقدامی اضافه نخواهد داشت.

این قابلیت یک زمینه جدید برای توسعه‌دهندگان است و گوگل آن‌ها را تشویق می‌کند که در این زمینه مقالات گوگل را مطالعه کرده و اپلیکیشن‌های خود را با اندروید O سازگار کنند.

کانال‌های نوتیفیکیشن‌ها (اعلان‌ها)

اندروید O فریم‌ورک جدیدی را برای اعلان‌ها معرفی کرد تا توسعه‌دهندگان بتوانند محتوای اعلان اپ‌های خود را در فضای کمتری و با راحتی بیشتری نمایش دهند. در اندروید O حالا گوگل قابلیت گروه‌بندی اپلیکیشن‌ها بسته به نوع آن‌ها را اضافه کرده است. اعلان‌ها کماکان توسط اپلیکیشن‌های خود مدیریت می‌شوند اما حالا کاربر می‌تواند تنظیم کند که چه نوع اعلانی را (بسته به کانال) ببینید. به این ترتیب می‌توانید تصمیم بگیرید یک اپلیکیشن خبری چگونه العان نمایش دهد و یا اعلان‌های ثابت موزیک پلیر نمایش داده شوند.

گفتنی است این قابلیت در اختیار توسعه‌دهنده بوده و اگر اپلیکیشن به کانال‌های اعلان مجهز نشود کماکان کاربر کنترل زیادی روی اعلان‌ها نخواهد داشت.

APIهای Autofill (پرکننده خودکار)

شاید شما هم در طول روز با فرم‌های زیادی در ثبت‌نام و ورود به سرویس‌های مختلف چه در وب‌سایت‌ها و چه اپلیکیشن‌ها مواجه شده باشید. برای پرکردن خودکار این فرم‌ها گوگل به اپ‌های مدیریت پسورد اجازه خواهد داد با API جدید اندروید به‌صورت امن و با یک لمس کاربر فرم‌ها را پر کنند. به این ترتیب کاربران درست مثل انتخاب کیبورد پیش‌فرض می‌توانند اپلیکیشن پرکننده خودکار پیش‌فرض خود را نیز انتخاب کنند.

قابلیت تصویر در تصویر برای گوشی‌ها

در حال حاضر اندروید تی‌وی قابلیت تصویر در تصویر با به صورت پیش‌فرض دارد که می‌تواند یک ویدئو را به صورت یک پنجره شناور جداگانه نمایش دهد. حالا با اندروید O این ویژگی به گوشی‌های اندرویدی نیز خواهد آمد و توسعه‌دهندگان می‌توانند اپلیکیشن‌های خود را به نحوی بنویسند که بتوان المان‌های مختلف آن را روی صفحه نمایش داد. اگر به خاطر داشته باشید اولین بار ویژگی مشابهی را در گلکسی اس 3 سامسونگ شاهد بودیم.

منابع فونت‌ها در XML

اندروید O فونت‌ها را به یک نوع منبع کامل ارتقا می‌دهد؛ به این معنی که فونت‌ها می‌توانند درست مثل رنگ‌ها و سایر منابع در اپلیکیشن‌ها با استفاده از لایه‌های XML تعریف شوند. به این ترتیب شاهد اپلیکیشن‌هایی خواهیم بود که فونت دلخواه خود را داشته بدون این‌که نیاز به اقدام پیچیده‌ای از طرف کاربر و یا توسعه‌دهنده باشد.

آیکن‌ها انطباقی

گوگل پیکسل لانچر برای اولین بار آیکن‌های انطباقی را به همراه آورد و حالا این ویژگی به‌صورت پیش‌فرض به اندروید می‌آید. از این پس آیکن‌ها می‌توانند به شکل‌های مختلف ماسک شوند و تمامی آن‌ها به‌صورت هماهنگ به شکل مربعی، دایره‌ای، بیضی و … تغییر شکل دهند. این آیکن‌ها در لانچر، میان‌برها، تنظیمات، بخش به اشتراک‌گذاری و … قابل نمایش خواهند بود.

گستره رنگی وسیع برای اپلیکیشن‌ها

از این پس اندروید از گستره‌های رنگی وسیع‌تر مانند AdobeRGB، Pro Photo RGB و DCI-P3 که اپل از آن استفاده می‌کند بهره‌مند خواهد شد. به این ترتیب گوشی‌ها و تبلت‌های هوشمندی که به صفحه‌نمایش با چنین قابلیتی مجهز باشند می‌توانند رنگ‌های بیشتری را در سیستم‌عامل و اپلیکیشن‌ها نمایش دهند. این قابلیت به‌خصوص در ویدئوها و اپلیکیشن‌های ویرایشگر ویدئو و تصویر کاربرد خواهد داشت.

اتصالات

اندروید O همچنین از نظر اتصالات نیز چندین قابلیت جدید را به همراه خواهد داشت.

  • صدای بلوتوث باکیفیت: با استفاده از کدک LDAC سونی حالا اندروید می‌تواند فایل‌های موسیقی را با کیفیت بالاتری از طریق بلوتوث برای هدفون‌های باکیفیت شما ارسال کند.
  • اتصال NAN: این قابلیت که Neighborhood Aware Networking نام دارد از قابلیت WiFi Aware استفاده می‌کند. دستگاه‌های با این ویژگی می‌توانند تنها با استفاده از وای‌فای و بدون نیاز به یک نقطه دسترسی مرکزی (مثل مودم یا روتر و یا یک گوشی خاص) با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
  • فریم‌ورک تلکام: روش‌های جدیدی برای اپلیکیشن‌های شخص ثالث برای ارتباط با یکدیگر و قابلیت‌های خاص اپراتورها.

ناوبری با کیبورد

اندروید روی کروم‌بوک‌ها نیاز کار با کیبورد در اپلیکیشن‌های اندرویدی را افزایش داده است. با این ویژگی جدید می‌توانید تنها با کیبورد و ماوس و بدون نیاز به صفحه لمسی به تمامی ویژگی‌های یک اپلیکیشن دسترسی داشته باشید. به این ترتیب پشتیبانی از اپلیکیشن‌های اندرویدی در کروم‌بوک‌ها به طرز قابل ملاحظه‌ای بهبود خواهد ایفت.

AAudio API

این API جدید برای اپلیکیشن‌هایی است که نیاز به مسیر صوتی با تاخیر پایین و با عملکرد بالا دارند. اطلاعات صوتی می‌تواند از طریق جریان‌های معمولی نوشته و خوانده شده و Aaudio API مسیر و تاخیر آن‌ها را کنترل می‌کند. نسخه‌های ابتدایی Aaudio API هنوز آماده نیست اما مسیر برای ساخت اپلیکیشن‌های مشابه GarageBand اپل برای اندروید فراهم شده است.

بهبودهای WebView

اندروید O حالا قابلیت چندپروسه‌ای را برای المان‌های WebView فراهم کرده است. به این ترتیب اپلیکیشن‌هایی که از زبان‌های توسعه وب استفاده می‌کنند پایداری و امنیت بهتری خواهند داشت و کاربران نیز از قابلیت مرور امن گوگل برخوردار خواهند شد.

APIهای جاوا 8 و بهینه‌سازی‌ها

اندروید O از نسخه‌های جدید برنامه‌نویسی جاوا پشتیبانی کرده و به این ترتیب عملکرد اپلیکیشن‌ها و پایداری آن‌ها در اندروید O بهبود خواهد یافت.


گفتنی است نسخه کنونی اندروید O برای توسعه‌دهندگان و با هدف سازگاری اپلیکیشن‌های آن‌ها منتشر شده و فعلاً مناسب استفاده روزانه کاربران عادی نخواهد بود. همچنین در نسخه‌های پیش‌نمایش بعدی که در ماه‌های آینده منتشر خواهد شد گوگل قابلیت‌های جدیدی را نیز به اندروید O اضافه خواهد کرد.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.