اگر می‌خواهید خوشحال، سالم و موفق باشید انجام این ده کار را آغاز کنید

داشتن یک زندگی خوب توام با موفقیت آرزوی هر فردی است، اما از آن دسته آرزو‌هایی به ‌حساب می‌آید که افراد زیادی تا آخر عمر حسرت آن‌ را خواهند خورد، با این حساب اگر می‌خواهید خوشحال، سالم و موفق باشید انجام این ده کار را آغاز کنید.

0

این روزها زندگی به کسی روی خوش نشان نمی‌هد و برای رسیدن به موفقیت باید از هفت‌خوان رستم رد شوید. خوشبختانه رسیدن به موفقیت و داشتن زندگی سالم و بانشاط، راز مگویی نیست و با رعایت یک‌سری از موارد می‌توان زندگی شاداب‌تری داشت و کارها را با موفقیت انجام داد. برای نمونه اگر به دنبال شادی هستید می‌توانید به ورزش‌های مورد علاقه‌‌ خود روی بیاورید یا اینکه با دوستان قدیمی بیرون بروید.

بدست آوردن سلامتی نیز کار چندان سختی نیست و رفتن به باشگاه‌های ورزشی یا کلاس‌های یوگا نقش مهمی در تندرستی شما ایفا خواهد کرد. همان‌‌گونه که اشاره شد، انجام این موارد ممکن است در نگاه اول ساده به‌نظر برسد، اما روزمرگی زندگی جایی برای توجه به این موارد نمی‌گذارد، با این حساب پیشنهاد می‌کنیم برای داشتن زندگی سالم و شاداب، توام با موفقیت، این ده مورد را در نظر داشته باشید:

۱. از کارهایی که قرار است انجام دهید، فهرست بردارید

در زمان خلوت و ‌به‌ روی راحتی بنشینید و تمامی کارهایی که قرار است در طول زندگی خود انجام دهید را لیست کنید. این لیست کاملاً شخصی است و مواردی را در آن بنویسید که علاقه‌ای به انجام آنها دارید، برای نمونه اگر دوست دارید به یک کشور خارجی مسافرت کنید، نام این کشور را در فهرست خود یادداشت نمایید. اگر قصد دارید ورزش جدیدی را فرا بگیرید، نام این ورزش را به لیست خود اضافه کنید. اگر هم برنامه‌ای برای یادگیری یک زبان جدید دارید، نام این زبان را در فهرست خود ذکر کنید. خلاصه اینکه هر برنامه‌ای که برای آینده در نظر دارید را در این لیست یادداشت کنید.

از آنجایی که برنامه‌ها با یکدیگر متفاوت هستند و ممکن است کاری مانند یادگیری زبان به چند سال تمرین نیاز داشته باشد و مسافرت به یک کشور خارجی در یک هفته به اتمام برسد، برای برنامه‌هایی که در لیست یادداشت کرده‌اید، یک بازه زمانی مشخص تعریف کنید. پیشنهاد می‌کنیم لیست کارهایی که به زودی انجام می‌شوند را در یک فهرست ۳۰ روزه یادداشت کنید و کارهایی که زمان بیشتری از یک سال نیاز دارند را در فهرست کارهای ۵ ساله خود قرار دهید.

بیشتر افراد بر این باور هستید که تا آخر دنیا عمر می‌کنند و انجام کارها را به فردا موکول می‌کنند، در صورتی که دیروز آنها پر شده است از کارهایی که آرزوی به‌ اتمام رسیدن آنها را دارند. لازم به‌ ذکر است که توصیه می‌کنیم اجازه ندهید آرزوهای بلند‌ پروازانه‌، برنامه‌ریزی شما را مختل کند، در عوض طوری برنامه‌ریزی کنید که این آرزوهای بلند‌پروازانه قابل دسترس باشند.

۲. برای یک شبانه‌روز در هفته‌ هم که شده قید اینترنت را بزنید

با این واقعیت باید روبرو شد که این روزها بیشتر کارها به نوعی از طریق اینترنت یا گوشی‌های هوشمند انجام می‌شود. این امر مزایای زیادی دارد، اما شوربختانه باید گفت، حضور دائم در فضای اینترنت باعث می‌شود تا از زندگی خود غافل شده و غرق زندگی دیگران شوید.

اگر باور ندارید، کافی است تا نگاهی به سفره‌های شام داشته باشید، افراد خانواده به جای اینکه مشغول غذا خوردن و صحبت کردن با یکدیگر باشند، خودشان را با گوشی‌های همراهشان مشغول نگه می‌دارند. با این حساب پیشنهاد می‌کنیم در هر هفته، یک شبانه‌روز را فارغ از اینترنت بگذرانید و اوقات خوشی را با خانواده و دوستان سپری کنید.

بدون شک اگر در بازه زمانی ۲۴ ساعت، خبری از اینترنت نباشد، فرصت بهتری را پیدا خواهید کرد تا به افرادی که برای شما مهم هستند توجه بیشتری داشته باشید. این امر به استحکام روابط اجتماعی کمک زیادی خواهد کرد.

۳. در خواندن مطالب روزنامه وسواس به‌خرج دهید

بیراه نگفته‌ایم اگر بگوییم اصحاب رسانه، کاری به غیر از جلب توجه مخاطبان ندارند. مشخص است که اگر روزنامه‌ای مطالب و خبرهای جذاب و جالب توجه چاپ نکند، درِ این روزنامه به سرعت تخته خواهد شد. اینجاست که باید در انتخاب آنچه می‌خوانید دقت بیشتری داشته باشید، خوشبختانه در این چند سال اخیر بلاگ‌ها و وب‌سایت‌های خبری ایرانی خوبی را شاهد هستیم که وسواس زیادی در زمینه انتشار خبر دارند.

از طرف دیگر بیشتر مواقع در اخبار، خبرهای خوب و مثبتی را شاهد نیستیم، اینجاست که وسواس در خواندن خبر، نگاه مثبت‌ به زندگی را در شما تقویت خواهد کرد.

خوانندگان پروپاقرص فارنت نیز به خوبی می‌دانند که تیم سردبیری فارنت وسواس زیادی در گزینش خبرها دارد و همیشه می‌توانید روی فارنت به عنوان یک منبع خبری که همیشه حرف‌های دست اولی برای گفتن دارد، حساب باز کنید.

۴. دل را به دریا بزنید و هر آنچه از انجام آن ترس دارید را انجام دهید

زندگی کردن در شرایطی که به آن عادت کرده‌اید کار ساده‌‌ای است، اینجاست که اگر قرار باشد پای خود را بیرون‌تر از این دایره بگذارید، احساس نگرانی و اضطراب به شما دست خواهد داد.

توجه داشته باشید که منظور ما این نیست تا کاری عجیب و غیرمعمول انجام دهید. به انجام کارهای کوچکی فکر کنید که ممکن است تاثیر زیادی در زندگی شما بگذارند، اما تاکنون به‌ هر دلیلی از انجام آنها ترس داشته‌اید. باور کنید اگر بتوانید روزی ۲۰ ثانیه کارهایی که از آنها هراس دارید را انجام دهید، در شرایط اقتصادی و اجتماعی متفاوتی قرار خواهید گرفت.

برای نمونه می‌توان به ترس از حضور در جلسه و صحبت در برابر جمع اشاره کرد. اگر در این شرایط قرار گرفته باشید، حتماً می‌دانید که بیشترِ ترس و اضطراب فرد، مربوط به زمان قبل از برگزاری جلسه است و در حین جلسه این اضطراب کمتر می‌شود. به عبارت دیگر می‌توان گفت، بیشتر ترس‌های ما مربوط به قبل از اتفاق افتادن یک رویداد است و زمانی که یک واقعه اتفاق افتاد ترس فرد ریخته می‌شود. با این حساب پیشنهاد می‌کنیم دائما به خود یادآوری کنید، بیشتر چیزهایی که از انجام آنها ترس دارید، واقعاً ضرری به شما نمی‌رسانند.

۵. همیشه دستِ خیر داشته باشید

از خودتان بپرسید در طول روز چه گره‌ای از کار خلق خدا باز کرده‌اید؟ اگر پاسخ درستی برای این کار نداشتید، مشغله‌ها و روزمرگی زندگی را بهانه نکنید. باور کنید کمک کردن به دیگران به‌ اندازه‌ای اهمیت دارد که به هر قیمتی هم که شده باید در روز برای این کار وقت خالی در نظر بگیرید.

مهم نیست کمک کردن شما از پیش برنامه‌ریزی شده باشد، یا اینکه بدون برنامه به همنوعان خود کمک کنید، مهم احساس خوبی است که از گرفتن دست یک فرد دیگر خواهید داشت. زمانی که به سایرین کمک می‌کنید، در واقع راهی را برای ارتباط بهتر با انسان‌ها باز می‌کنید. این امر به شما کمک می‌کند تا دیدگاه تازه‌ای از چیزهایی که در دنیا واقعاً اهمیت دارد پیدا کنید.

۶. هر آنچه لازم ندارید را دور بریزید

برای این‌ کار اول از همه سراغ کمد لباس‌های خود بروید. حتماً برای شما هم پیش آمده که لباسی را برای پوشیدن و رفتن به سر کار پیدا نمی‌کنید، غافل از اینکه لباس‌های زیادی در کمد لباس انتظار شما را می‌کشند. لباس‌هایی که شما در دراز مدت بر تن نکرده‌اید همانند پولی است که کنار گذاشته‌اید و از آن هیچ استفاده‌ای نمی‌کنید. دور ریختن لوازم غیر ضروری به شما انگیزه بیشتر خواهد داد. به عبارت دیگر، با دور ریختن یک انرژی کهنه و قدیمی، درها را برای ورود انرژی‌های تازه و مثبت باز می‌کنید.

۷. به رویاهای خود ایمان داشته باشید

حتماً شما هم شنیده‌اید که می‌گویند، آرزو بر جوانان عیب نیست، این آرزو می‌تواند مواردی مادی را تشکیل دهد یا آرزویی باشد که با پول نمی‌توان آنرا خرید. باور کنید وقتی از صمیم قلب باور داشته باشید که این آرزو می‌تواند تحقق پیدا کند، کائنات نیز برای به تحقق پیوستنِ آرزوی شما به طرزی شگفت آور عمل کرده و درهای بسته را باز می‌کند.

۸. بیش از اندازه ذهن خود را درگیر خاتمه کار نکنید

در بیشتر مواقع آنقدر بر روی نتیجه کار تمرکز می‌کنیم که زندگی کردن در لحظه از یادمان می‌رود. تمرکز بر روی نتیجه انجام کار، کاملاً طبیعی است چرا که نمی‌خواهیم پایان کار سرانجام خوبی نداشته باشد. توجه بیش از اندازه به نتیجه، تنها به کار ختم نمی‌شود و حتی در روابط اجتماعی نیز ممکن است با نگرانی بیش از اندازه در خصوص موردی که هنوز اتفاق نیافتاده است، همه چیز را خراب کنید. بهتر است بر روی چیزهایی که تحت کنترل شما هستند تمرکز کنید. در روابط اجتماعی نیز تمرکز خود را بر روی کسی انجام دهید که قادر به کنترل وی هستید، بدون شک این فرد کسی به غیر از شما نخواهد بود. هر آنچه به صلاح است را انجام دهید و از عواقب کار نترسید.

۹. با افرادی که الهام بخش شما هستند، رابطه بیشتری داشته باشید

حتماً‌ شما هم ضرب المثل معروف پسر نوح را شنیده‌اید که با بدان بنشست و خاندان نبوتش گم شد! اگر کمی دقت کنید، به اهمیت این ضرب المثل واقعا پی‌خواهید برد. به این ترتیب سعی کنید با افرادی ارتباط داشته باشید‌ که اهداف عالیه‌ای را در زندگی دنبال می‌کنند و با باورهای این افراد آشنا شده و شخصیت آنها را زیر نظر بگیرید.

این افراد بدون شک تاثیرگذارترین، اشخاص در زندگی شما خواهند بود. در این بین ممکن است به این نکته پی‌ببرید که آیده‌آل‌های دوستان قدیمی شما با اهدافی که در سر می‌پرورانید، سازگاری ندارد. پیشرفت و رشد از خصوصیت‌های هر انسانی است، اما تمامی افراد به یک اندازه رشد نمی‌کنند. از طرف دیگر ایده‌آل‌های افراد نیز با یکدیگر متفاوت است. به این ترتیب جدا شدن از گروه دوستانی که به لحاظ فکری با شما سازگاری ندارند امری کاملاً طبیعی است. البته به این نکته توجه داشته باشید که نیازی نیست قید دوستان و افراد صمیمی که رابطه‌های عمیق عاطفی بین شما و آنها وجود دارد را بزنید.

۱۰. از کتاب‌خوانی غافل نشوید

در هر شغل و منصبی که هستید، مطالعه را همیشه در برنامه زندگی خود قرار دهید. حتی باهوش‌ترین و موفق‌ترین افراد نیز می‌دانند که همیشه چیزهای جدیدی برای فراگرفتن وجود دارد. توصیه می‌کنیم هفته‌ای یک کتاب بخوانید. اگر این برنامه را رعایت کنید، در یک چشم بهم زدن متوجه می‌شوید که صدها کتاب خوانده‌اید و دانش شگرفی نصیب شما شده است.

همان‌گونه که در ابتدا هم اشاره کردیم، موفقیت و داشتن زندگی سالم و شاداب آنقدر هم که گمان می‌رود دور از دسترس نیست. با این حساب اگر نکته‌ای در این زمینه به ذهن شما رسید، آنرا در قسمت نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

lifehack.org

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.