مایکروسافت ۲۲ فروردین ماه به پشتیبانی از ویندوز ویستا پایان خواهد داد

اگر شما نیز کماکان یک از استفاده کنندگان ویندوز ویستا هستید، بهتر است هرچه زودتر سیستم عامل دستگاه یا گجت خود را به ویندوز 10 ارتقا دهید، چرا که مایکروسافت کمتر از یک ماه دیگر به طور رسمی به پشتیبانی از ویندوز ویستا پایان خواهد داد.

0

ویندوز ویستا که هم‌اکنون بر روی کمتر ۱ درصد پی‌سی‌های جهان فعال است کم‌کم به‌روزهای پایانی عمر خود نزدیک می‌شود و مایکروسافت نیز تا اوایل سال آینده (۲۲ فروردین) به پشتیبانی از آن ادامه خواهد داد.

البته ردموندی‌ها انتشار به‌روزرسانی‌های تجمعی برای ویندوز ویستا را از انتهای سال ۲۰۱۲ متوقف کرده‌اند با این حال تا تاریخ مذکور همچنان وصله‌های امنیتی آن در دسترس قرار خواهند گرفت؛ اما بعد از آن این شرکت هیچ مسئولیتی در قبال باگ‌های امنیتی و افشای احتمالی اطلاعات افرادی که کماکان از این سیستم عامل استفاده می‌کنند ندارد.

با پایان عمر ویندوز ویستا، به طور غیر مستقیم مایکروسافت به پشتیانی از اینترنت اکسپلورر ۹ که مخصوص این سیستم عامل عرضه شده هم پایان خواهد داد. همچنین لازم به ذکر است که شرکت‌های نرم‌افزاری نیز بعد از تاریخ قید شده و به مرور زمان بهینه‌سازی برنامه‌های خود را برای اجرا بر روی ویندوز ویستا متوقف خواهند کرد و دور از ذهن نیست که روزی دیگر حتی برنامه‌های win 32 جدید هم بر روی آن اجرا نشوند.

مایکروسافت در بیانیه خود تصریح کرده که حتی بسته امنیتی این شرکت (Microsoft Security Essentials) هم بعد از آن دیگر بر روی ویندوز ویستا آپدیت نخواهد شد و حداقل دیوارهای امنیتی را برای حفاظت از اطلاعات کاربران ایجاد می‌کند.

این اقدام مایکروسافت بدون شک می‌تواند باعث افزایش سهم ویندوز 10 که هم‌اکنون بر روی ۲۶ درصد از دستگاه‌های ویندوزی فعال است هم شود، با این حال ویندوز ۷ نیز انتخاب بدی برای افرادی که نمی‌خواهند به ویندوز ۱۰ مهاجرت کنند نخواهد بود، زیرا که این سیستم عامل هنوز هم تا ژانویه سال ۲۰۲۰ به‌روزرسانی می‌شود.

اگرچه ویندوز ویستا هیچ‌گاه نتوانست به محبوب‌ترین سیستم‌عامل ارائه شده از سوی ردموندی‌ها تبدیل شود، با این حال در زمان عرضه به دلیل بهره‌گیری از المان‌های گرافیکی سنگین و ابزارهای جانبی همچون ویجت‌ها در طراحی آن، توانست کاربران زیادی را به سوی خود جذب کند. این نسخه در سال ۲۰۰۷ پس از گذر مایکروسافت از سیستم عامل محبوب ویندوز ایکس پی راهی بازار شد.

استیو بالمر که در زمان عرضه ویندوز ویستا سمت مدیرعاملی مایکروسافت را بر عهده داشت، هیچ‌گاه از این نسخه سیستم‌عامل ویندوز به عنوان یک نقطه عطف یاد نکرد تا جایی که حتی ویندوز ویستا را بزرگ‌ترین اشتباه شرکت متبوعش طی 13 سال اخیر نامید!

با توجه به اطلاعات مرکز Netmarketshare، بزرگ‌ترین سهم ویندوز ویستا در ۱۲ ماه گذشته، ۱٫۴۲ درصد در تابستان سال گذشته بوده است. در هر حال توصیه می‌کنیم که اگر شما نیز همچنان از ویندوز ویستا بر روی پی سی خود استفاده می‌کنید، هرچه زودتر به فکر مهاجرت به نسخه دیگری از این سیستم‌عامل باشید زیرا پس از پایان پشتیبانی شرکت سازنده، کاربران آن به سیبلی بدون محافظ برای هکرها تبدیل خواهد شد.

digitaltrends

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.