سامسونگ شاید حسگر اثر انگشت را از گوشی‌های آینده خود حذف کند!

سنسورهای اثر انگشت جزو قابلیت‌هایی هستند که تا چند وقت پیش فقط در برخی گوشی‌های پرچم‌دار یافت می‌شدند؛ اما با مشاهده کارایی بالای آنها و فراگیر شدن این دست فنّاوری، امروزه می‌توان حتی در برخی گوشی‌های میان رده نیز چنین گزینه‌هایی پیدا کرد.

0

البته غیر از سنسورهای اثر انگشت که امروزه در مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند، حسگرهای بیومتریک دیگری نیز در صنعت گوشی و تبلت استفاده شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به حسگر عنبیه چشم اشاره کرد.

این روش بر این اساس استوار است که سنسور با ثبت تصویری از اثر انگشت و به کمک الگوریتم‌هایی، الگوهای منحصر به فرد روی سطح انگشت را تشخیص می‌دهد. برای این کار از آنالیز رنگ تصویر گرفته شده و اینکه در کدام مناطق تصویر تاریک‌تر یا روشن‌تر است استفاده می‌شود. شاید بتوان از Motorola Atrix به عنوان اولین گوشی هوشمند مجهز به سنسور اثر انگشت یاد کرد که در سال 2011 به بازار عرضه شد.

هرچند در آن زمان هنوز هیچ یک از پلتفرم‌های موبایلی مطرح پیش نیاز پشتیبانی از این قابلیت را نداشتند، با این حال تولید کنندگان گوشی‌های هوشمندی مانند سامسونگ، اچ‌تی‌سی، ال‌جی و … هریک اقدام به ایجاد یک زیرساخت امنیتی در گوشی‌های خود برای استفاده از سنسور اثر انگشت کردند. به هر حال این قابلیت تا جایی همه گیر شده که حتی گوشی‌های میان رده و حتی در برخی اوقات مقرون به صرفه بازار نیز به آن تجهیز می‌شوند.

اما همان‌طور که گفته شد به کار گیری از سایر سنسورهای بیومتریک در گوشی‌های هوشمند نیز در حال رواج یافتن است، به طوری که اگر به خاطر داشته باشید پس از گوشی‌های لومیا 950 و 950 ایکس ال مایکروسافت، سامسونگ نیز پرچم‌دار از رده خارج گلکسی نوت 7 را به سنسور تشخیص چهره مجهز کرد.

در همین راستا شنیده می‌شود که دوربین سلفی آیفون 8 نیز با یک ماژول تشخیص چهره یکپارچه شده است. در همین راستا Ming-Chi-Kuo یکی از تحلیلگران خبره اپل می‌گوید، قرار است این دوربین مجهز به فناوری تشخیص چهره گردد که به موجب آن شاهد حذف سنسور اثر انگشت تاچ آی‌دی از این گوشی خواهیم بود.

این محصول احتمالاً به نمایشگری بدون حاشیه کناری مجهز خواهد شد به طوری که تقریباً تمام سطح جلویی دستگاه را شیشه نمایشگر فرا خواهد گرفت. این باعث می‌شود که دکمه هوم از جلو برداشته شوند و یا به زیر نمایشگر منتلف شود و یا به طور کلی حذف گردد و جای آن را سیستم تشخیص چهره بگیرد.

همچنین امروز گزارشی از سوی یکی از منابع کره‌ای نزدیک به سامسونگ منتشر شده که بیان می‌کند این شرکت احتمالاً در آینده سنسور تشخیص چهره را جایگزین حسگر اثر انگشت در پرچم‌داران خود خواهد کرد. در حالی که تا پیش از این تصور می‌شود سامسونگ سنسور اثر انگشت گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس را به قاب پشتی و یا زیر گلس نمایشگر منتقل خواهد کرد، امروز توئیتی از سوی یکی از کارمندان چینی سامسونگ با عنوان “ما سنسور اثر انگشت را از بین می‌بریم، این قطعه دیگر منسوخ شده است ” منتشر شد که می‌تواند خبر از حذف این قابلیت در گلکسی اس 8 باشد.

البته در نظر داشته باشید که ضریب امنیت و سرعت عملکرد سنسورهای تشخیص چهره موجود به میزانی نیست که بتواند با حسگرهای اثر انگشت رقابت کند، با این حال سامسونگ به طور خاص مشغول کار بر روی ماژول‌های تشخیص چهره‌ای است که می‌توانند عملیات تشخیص هویت را در 0.01 ثانیه انجام دهند.

به هر حال اگر این شایعات به حقیقت تبدیل شوند، به نظر می‌رسد که چرخه حذف فناوری‌های قدیمی مجدد در حال شکل گرفته است و اسکنر عنبیه چشم دارد همان راه اسکنر اثر انگشت را دنبال می‌کند. در پایان گزارش نیز آمده است که هرچند حذف سنسور اثر انگشت در پرچم‌داران جدید سامسونگ بعید به نظر می‌رسد، اما این احتمال وجود دارد که در پرچم‌داران سال 2018 به بعد این شرکت دیگر شاهد تعبیه چنین قابلیتی نباشیم.

phonearena

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.