منبع بی‌پایانی از انرژی هسته‌ای را می‌توان از دریاها استخراج کرد

سال‌هاست که از نشانه‌های وجود اورانیوم در آب دریا صحبت می‌شود اما تا به امروز راهی قابل‌ قبول برای استخراج آن ارائه نشده است. اقیانوس منبع مناسبی از سوخت اورانیوم است اما این منبع در چنان ظرفیت‌های کوچکی موجود است که استخراج آن تا به امروز امری دشوار و البته از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نبوده است.

3

دانشمندان دانشگاه استنفورد بر روی روشی کار می‌کنند که به موجب آن بتوان از آب اقیانوس سه برابر اورانیوم بیشتری استخراج کرد.

غلظت اورانیوم محلول در آب دریا، همچون یک دانه‌ی ریز نمک حل شده در یک لیتر آب بسیار ناچیز است و همین مساله هزینه‌های بسیاری را برای استخراج آن تحمیل می‌کند. اورانیوم به شکل یون‌های «اورانیل» در اقیانوس شناور است و کل اورانیوم موجود در اقیانوس بر اساس محاسبات انجام شده «چهار و نیم میلیارد تن» است و این اصلا شوخی نیست چرا که این مقدار اورانیوم می‌تواند تا شش هزار سال پاسخگوی نیاز بشر باشد!

بهترین راه استخراج اورانیوم از آب شور این است که الیاف پلاستیکی پوشیده شده با ماده‌ی شیمیایی آلی موسوم به آمیداکسیم را در آب دریا وارد کرد. با اینکار یون‌های اورانیل به آمیداکسیم می‌چسبند و می‌شود آنها را استخراج و به سوخت اورانیوم تبدیل کرد. کلید موفقیت اینکار در سرعت جذب یون‌های اورانیل، میزان چسبندگی و تعداد مراتب استفاده از الیاف است.

گروه استنفورد به یک کربن ترکیبی رسانا و نمونه الیاف آمیداکسیم دست یافته که این سه مهم را برآورده می‌کند. با ارسال پالس‌های الکتریکی به این الیاف این قابلیت را پیدا می‌کنند که 9برابر اورانیل بیشتری جذب کنند. در طول یازده ساعت آزمایش در مرکز Half Moon Bay گروه توانست سه برابر اورانیوم بیشتر و الیاف آمیدوکسیمی با طول عمر سه برابرِ استاندارد استخراج کند.

سوی می‌گوید: “هنوز کارهای زیادی باید انجام دهیم، اما اینها اقدامات بزرگی در راستای رسیدن به هدف بوده است. ”

استخراج اورانیوم از آب دریا مشکلات امنیتی استخراج اورانیوم زمینی را ندارد با این حال هنوز کارهای بسیاری برای انجام دادن در این حوزه وجود دارد.

engadget

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

3 نظر برای این مطلب
  1. احسان می‌گوید

    متاسفانه شما فقط هرچی دلت خواست بدون هیچ مدرکی اراپه کردی و همرو بی سواد و خودتون و امثال هم رو با سواد فرض کردید. اول اینکه انرژی هسته همنطور که گفتین نسبت به انرژی های قبلی بازده بالا تری داره اما آلودگی زباله های هسته ای بسیار ویرانگر تر. آلمان و چندین کشور اروپایی دیگه هر چند ساله نیروگاهای هسته رو جمع کرده و به نیروگاههای انرژی تجدید پذیر روی آوردند به دلیل اینکه هزینه نگهداری و پاک سازی زباله هسته ای بسیار بالاست. دوم اینکه انرژی هسته با اورانیم غنی ۳ درصد قابل انجام هست و نیازی به ۲۰ درصد نیست ( این چیزی بوده که برجام داشته) کسی نگفته انرژی هسته ای جمع بشه. سوم اینکه کدوم قرارداد ترکمن چای؟ اگه به قول شما همین ترکمن چای نبود الان بعد ۴ سال آدم آدم رو میخورد تو ایران از بی پولی و تورم. یعنی اینقدر درکش سخته؟ دست از توهم و رسانه های داخل ایران بردارین و یکم فکر کنید!

    1. پوریا می‌گوید

      سلام استاد
      این اماری که میدی در مورد برداشتن نیروگاه های هسته کشور های اروپایی دقیقا از کدوم منبع و کدوم فیلم فضایی اوردی؟؟؟ فرانسه ۷۵ درصد انرژی برق شو از نیروگاه ها تامین میکنه.امریکا تعدا نیروگاه اش بیشتر از ۹۰ تاس، کشور های اروپایی دارن نسل جدید نیروگاه‌ها رو درست میکنن و قدیمی هارو تغییر یا اپدیت میکنن…در ضمن یکی از فواید انرژی اتمی تولید برقه، تولید رادیو دارو، بهبود و بازیابی سفره های زیر زمینی اب (استاد روز به روز هوا کره زمین گرم تر میشه و برداشت از ذخایر زیرزمینی بیشتر میشه و با افزایش برداشت زمین نشست میکنه و…)تولید افت کش ها(استاد افت کش ها روز به روز قوی تر میشن وافت ها مقاوم تر) تولید اب سنگین (صرفه اقتصادی و صادرات) و…. که با اون سه درصدی که تو ترکمن چای ۲ به ملت ایران تحمیل شد نمیشه اب حوض خالی کرد فقط به درد کار های تحقیقاتی میخوره…این همه سال قبل از این ننگ نامه مردم همو نخوردن و همه چی رو به راه بود از وقتی برجام امد نمی دونم چرا همه چی اشوبه کشور تو رکود شدیده اقتصاد خوابیده عزت ایرانی به فنا رفته کلا بعد از برجام چی مونده برامون؟؟؟ استاد شما یه فایده این ننگ نامه رو بگو ما هم بدونیم، فقط با سند و مدرک،احتراما پیش بینی های نوسترآداموسی هم نکنید(ادم خور شدن.و بی پولی و…)
      در ضمن شما حتی به خودتون زحمت ندادید این خبر رو بخونید که دانشمندان می خوان از اب اقیانوس، اورانیوم استخراج کنن، جالبه طبق استدال شما، یکم دور از ذهن که بیان دنبال اورانیوم تو اب اقیانوس ها و با این همه هزینه بگردن…

  2. پوریا می‌گوید

    انرژی آینده جهان از فناوری اتمی تامین میشه…در گذشته برای سوخت از چوب استفاده میکردن و بعد که چوب کم یاب شد و بیشتر جنگل ها نابود شدن، زغال سنگ جایگزین شد، زغال سنگ به دلیل آلودگی زیاد و بازده حرارتی پایین و کم یاب شدن و هزینه حمل نقل زیاد کم کم منسوخ شد (البته هنوز هم استفاده میشه)بعد از زغال سنگ فرآورده‌ها نفتی جایگزین شدن که این فرآورده ها کم کم رو به تمام شدن هستند روز به روز چاهای نفتی عمیق تر و هزینه برداشت بیشر از تولید میشه و آلودگی هم افزایش پیدا کرده، پس بشر به دنبال منبع انرژی رفته که الودگی کمتری داشته باشه و بازده انرژی بالای داشته باشه، این انرژی ار سنگ های اورانیوم تامین میشه و اینده انرژی دنیاست، بیشتر کشور های اروپایی و آمریکایی و آسیایی و پیشرفته و حتی جهان سومی این موضوع رو فهمیدن، و نیروگاه‌ها ی جدید دارن میسازن و یا نیروگاه های قدیمی رو بازسازی میکنن کت حدودا بیست سال دیگه به بهره برداری برسن…حالا نفت کشور رو به پایان هست و تا چند دهه دیگه تموم میشه ایا و ایا و ایا ما نباید نیروگاه های هسته ای جدید بسازیم و اینده کشور رو تامین کنیم؟؟؟ من از شما می پرسم؟؟؟ همه کشورهایی جهان دارن روی این موضوع کار میکنن اما ما خودمون رو درگیر قراردادی مضحک که هیچ سودی برامون نداشه و فقط ضرر بوده، کردیم…برجام عامل عقب گرد ایران به ۱۰۰ سال قبل میشه هر چ زود تر جلوش گرفته بشه، بهتره…این همه شهید برای این تکنولوژی دادیم این همه لازمه و بعد با ترکمن چای ۲ جلوی پیشرفت تکنولوژی کشور رو گرفتن…افسوس از بی سوادی