سیستم‌عامل Jolla Sailfish به گوشی‌های اکسپریای سونی می‌آید

شاید نام سیستم‌عامل موبایلی Sailfish و کمپانی Jolla را شنیده باشید. این سیستم‌عامل جدید قرار است تحولی در نحوه استفاده از گوشی‌‌ها ایجاد کند. هرچند تا پیش از این نقطه ضعف این سیستم عامل گران بودن گوشی‌های مبتنی بر آن و نبود پشتیبانی شرکت‌های سخت افزاری یاد می‌شد، با این حال به نظر می‌رسد لااقل شرکت سونی قصد دارد در آینده در برخی از گوشی‌های هوشمند خود از این سیستم عامل استفاده کند.

0

Jolla Sailfish در واقع توزیعی متن باز از لینوکس شبیه به آنچه در اندروید امروزی شاهد هستیم بوده که بر پایه پروژه میگو (MeeGo) نوکیا توسعه یافته است.اگر شما نیز یکی از هواداران این پروژه هستید، خبر خوش آنکه کمپانی توسعه دهنده آن قرار است در یک همکاری تنگاتنگ با سونی، Jolla Sailfish را برای برخی از گوشی‌های سری اکسپریا عرضه کند. این خبر در MWC اعلام شد و به نظر قدم بزرگی برای این کمپانی برای پیشرفت در بخش نرم‌افزاری موبایل‌ها باشد.

البته باید توجه داشته باشید که این قابلیت هنوز به صورت عمومی عرضه نشده است، با این حال اولین گوشی مبتنی بر این پلتفرم نوپا طی روند برگزاری نمایشگاه MWC 2017 در معرض دید عموم قرار گرفت. شاید جالب باشد که بدانید این گوشی مدل اکسپریا ایکس سونی است، با این حال کمپانی جولا تصریح کرده که سایر گوشی‌های اندرویدی نیز می‌توانند در صورت فراهم بودن زیر ساخت از Jolla Sailfish استفاده کنند.

Sailfish تا پیش از این نیز برای اسمارت فون‌های زیادی ارائه شده است اماحالا Jolla در حال همکاری با سونی برای بهبود نرم افزار مورداستفاده در دستگاه‌های این کمپانی هست. در سوی دیگر اگر با برخی مشکلات فنی مشکلی ندارید، هم اکنون نیز قادر خواهید بود Jolla Sailfish را بر روی گوشی اندرویدی خود نصب کنید، با این حال در حال حاضر بهترین کارایی آن بر روی بر روی اکسپریا ایکس قابل دسترس است.

همچنین هرچند جولا اطلاعات بیشتری در رابطه با پلتفرم موبایلی خود که امکان نصب اپلیکیشن‌های شخصی سازی شده بر روی آن تعبیه شده را ارائه کرد، با این حال نسخه فعلی فاقد برخی قابلیت‌های ابتدایی همچون پشتیبانی از  پردازنده‌های ۶۴ بیتی است. ورود پلتفرم‌های جایگزین به جای اندروید بر روی اسمارت فون ها امری مناسب است که علاوه بر ایجاد حس رقابتی در بین شرکت‌های نرم‌افزاری، می‌تواند شرایطی برای پایان حکمرانی پلتفرم موبایلی گوگل بر این بازار ایجاد کند.

در پایان نیز این نکته را بایستی یادآور شویم که هرچند از هم اکنون نیز می‌توان نسخه بتای سیستم‌عامل Jolla Sailfish را بر روی گوشی‌های اکسپریا ایکس سونی نصب کرد، با این حال نسخه رسمی در تابستان سال جاری میلادی منتشر خواهد شد.

engadget

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.