در نمایشگاه MWC 2017 منتظر چه محصولاتی باشیم؟

کمتر از یک هفته تا آغاز به کار بزرگ‌ترین گرده همایی تولید کنندگان گوشی‌های همراه در شهر بارسلون اسپانیا زمان باقی مانده است و تقریباً تمامی غول‌های گوشی سازی جهان خود را برای ارائه آخرین محصولات خود در MWC 2017 آماده می‌کنند.

0

از کنگره جهانی موبایل می‌توان به عنوان میعادگاه سالانه تولید کنندگان گوشی همراه در جهان یاد کرد که بدون شک طی روند برگزاری آن شاهد معرفی طیف وسیعی از محصولات و فناوری‌های جدیدی که سعی می‌کنند گوشی‌های هوشمند را به وسایل کارآمدتر تبدیل کنند خواهیم بود. ما نیز بر همین اساس با توجه به اسناد و مدارک موجود و جمع‌بندی شایعاتی که طی چند هفته اخیر منتشر شده است، در ادامه قصد داریم نگاهی داشته باشیم بر مهمترین محصولاتی که در این نمایشگاه احتمالاً معرفی خواهند شد.

سامسونگ

در حالی که این شرکت کره‌ای لااقل در چند سال اخیر همیشه وقت طی روند برگزاری نمایشگاه موبایل بارسلون پرچم‌دار سری گلکسی اس خود را معرفی کرده، با این وجود به نظر می‌رسد امسال این رویه کمی تغییر خواهد کرد. منابع نزدیک به سامسونگ معتقدند که گلکسی اس 8 ماه آینده طی مراسمی اختصاصی در نیویورک رونمایی خواهد شد؛ با این حال احتمال نمایش تیزری از برخی قابلیت‌های این گوشی در MWC 2017 دور از انتظار نیست.

البته در غیاب گلکسی اس 8، سامسونگ (samsung) با طیف وسیعی از محصولات جدید خود به کنگره جهانی موبایل امسال خواهد آمد. تبلت گلکسی تب اس 3 که به قلم اس پِن تجهیز شده یکی از این محصولات است. بر این اساس نسخه 8 اینچی تبلت گلکسی تب اس 3 سامسونگ همان‌طور که از نامش پیداست، از نمایشگری 8 اینچی از نوع Super AMOLED احتمالاً با رزولوشن بالای 2048 در 1536 پیکسل برخوردار است.

در همین حال شنیده می‌شود که تبلت گلکسی تب اس 3 (Galaxy Tab S3 8) دارای ابعاد بدنه 198.6 در 134.8 در 5.6 میلی‌متر و وزن 272 گرمی بوده و از نظر سخت‌افزاری هیچ ارتقایی نسبت به Galaxy Tab S2 8 در آن مشاهده نمی‌شود. از دیگر مشخصات احتمالی محصول مورد بحث می‌توان به تراشت هشت اسنپ‌دراگون 625، واحد پردازش گرافیکی آدرنو 510، سه گیگابایت حافظه رم، 32 گیگابایت حافظه ذخیره سازی داخلی، دوربین اصلی 8 مگاپیکسلی و دوربین سلفی مجهز به لنز 2 مگاپیکسلی اشاره کرد.

علاوه بر این، معرفی مدل‌های 2017 سری مقرون به صرفه گلکسی A و J در این نمایشگاه دور از انتظار نخواهد بود. همچنین شنیده می‌شود که شرکت کره‌ای پیش از رونمایی از گلکسی اس 8، در نمایشگاه مذکور از نسل جدید هدست واقعیت مجازی Gear VR که به کنترلرهای جدید مجهز شده هم پرده خواهد برداشت. یه احتمال زیاد در کنترلر Gear VR شاهد عملکردی همانند آنچه در کنترلر DayDream استفاده شده باشیم. ممکن است در این کنترلر سنسورهای حرکتی برای تعامل Gear VR با این کنترلر تعبیه شده باشد.


ال‌جی

با استناد به دعوت‌نامه ارسال از سوی ال‌جی (LG) و تیزرهایی که طی هفته‌های اخیر از پرچم‌دار بعدی این شرکت منتشر شده، تقریباً دیگر یقین داریم که در MWC 2017 شاهد معرفی الی جی جی 6 (LG G6) خواهیم بود. منابع نزدیک به ال‌جی فاش کرده‌اند که این محصول دارای نمایشگری بدون حاشیه کناری با وضوح تصویر +QHD با نام فول ویژن خواهد بود. همچنین حضور سنسور تشخیص اثر انگشت نیز به همراه ضد آب بودن جی 6 از جانب ال‌جی تائید شده است، اما آنچه برای ما مهم است مربوط به قسمت پردازنده حاضر در جی 6 است. در جی 6 از پردازنده تراز اول اسنپ‌دراگون 821 استفاده خواهد شد، این پردازنده در سال گذشته میلادی از جانب اسنپ‌دراگون ساخته شده است و مشکل خاصی ندارد، اما بهتر است که در جی 6 شاهد حضور پردازنده جدیدتر اسنپ‌دراگون 835 باشیم.

همچنین ال‌جی در پرچم‌دار بعدی خود از یک باتری با ظرفیت بیش از 3200 میلی‌آمپر ساعتی بهره خواهد گرفت. اگر این شایعه صحت داشته باشد، می‌توان گفت ال‌جی برای باتری جی 6 نیز همانند سایر مشخصات سخت‌افزاری این گوشی چیزی کم و کسر ندارد و جی 6 با کمک باتری 3200 میلی‌آمپر ساعتی قادر است چیزی حدود 12 ساعت را برای کاربری که در حین گشت و گذار در اینترنت با جی 6 است شارژ نگه دارد. این شرکت کره‌ای علاوه بر جی 6، دو ساعت هوشمند ال‌جی استایل و اسپورت که چندی پیش معرفی شدند، با چند عوض جدید از خانواده لوازم جانبی دوستان ال‌جی را برای اولین بار در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار خواهد داد.

لازم به یادآوریست که واچ استایل ابعادی برابر با 42.3 در 45.7 در 10.79 میلی‌متر و صفحه‌نمایشی 1.2 اینچی P-OLED با وضوح 360 در 360 پیکسل داشته که تراکم پیکسلی 299 پیکسل بر اینچ را باعث خواهد شد. در بدنه ساعت از استیل ضدزنگ 316L استفاده شده و در قلب آن هم پردازنده Snapdragon Wear 2100 با فرکانس 1.1 گیگاهرتز در کنار 512 مگابایت رم و 4 گیگابایت حافظه داخلی جای گرفته است.


سونی

سونی (SONY) اوضاع نامناسبی در بازار گوشی‌های هوشمند را تجربه می‌کند. گوشی‌های ساخت این شرکت ژاپنی علا رغم بهره‌مندی از بهترین پنل‌های نمایشگر و سنسور دوربین نمی‌توانند به فروش بالایی در بازار دست پیدا کنند. برخی این مشکل را مربوط به سبک طراحی به کار رفته در گوشی‌های سونی می‌دانند و برخی نیز دلیل اصلی آن را بازاریابی ضعیف شرکت ژاپنی می‌پندارند.

به هر حال انتظار داریم سونی بار دیگر با تمام قدرت در نمایشگاه MWC 2017 حاضر شود. شنیده می‌شود که پرچم‌دار سونی احتمالاً از صفحه‌نمایش 5.5 اینچی با رزولوشن 4K در کنار تراشه اسنپ‌دراگون 835 (Snapdragon 835) بهره‌مند خواهد شد. علاوه بر این، از 4 یا 6 گیگابایت رم LPDDR4 در این محصول استفاده خواهد شد. در کنار مشخصات یادشده انتظار می‌رود از سنسور تصویر Sony IMX400 استفاده شود که بهبود ویژه را در کیفیت تصویر به همراه خواهد داشت. سونی در کنگره جهانی موبایل 2017 از دو گوشی ارزان‌قیمت هم رونمایی می‌کند. Hinoki از صفحه‌نمایش 5 اینچی با رزولوشن اچ‌دی، تراشه مدیاتک هلیو P20، سه گیگابایت رم و 32 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی داخلی بهره‌مند خواهد شد. علاوه بر این، از دوربین پشتی 16 مگاپیکسلی و دوربین جلویی 8 مگاپیکسلی در این گوشی هوشمند استفاده خواهد شد.


اچ‌تی‌سی

بر کسی پوشیده نیست که اچ‌تی‌سی (HTC) در صنعت موبایل کار و کاسبی سکه‌ای ندارد و در بیشتر گزارش‌های آماری منتشر شده، شاهد ضررهای پیاپی اچ‌تی‌سی هستیم. تا به این لحظه میدانیم که جایگزین اچ‌تی‌سی 10 به تراشه اسنپ‌دراگون 835 و 4 یا 6 گیگابایت حافظه رم مجهز خواهد شد، با این حال اطلاعات بیشتری پیرامون مشخصات آن منتشر نشده است. البته از آنجا که این شرکت به تازگی تائید کرده که قصد خروج از بازار گوشی‌های میان رده را دارد، احتمالاً پرچم‌دار جدید آن با زبان طراحی جدیدی نسبت به سری دیزایر معرفی خواهد شد.

می‌توان حدس زد اچ‌تی‌سی یک هدست واقعیت مجازی در دست ساخت دارد که از یک پردازنده قوی برای پردازش اطلاعات بهره خواهد برد، البته ساخت چنین محصولی مشکلات خاص خود را دارد که افزایش قیمت این هدست واقعیت مجازی، یکی از مهم‌ترین این مشکلات است. از طرف دیگر می‌توان حدس زد که اچ‌تی‌سی به دنبال ساخت یک محصول هوشمند پوشیدنی باشد که با واقعیت مجازی نیز بتواند تعامل برقرار کند، احتمال این هم می‌رود که اچ‌تی‌سی در آینده یک گوشی همراه هوشمند با برند وایو را راهی بازار کند که با فناوری واقعیت مجازی سازگاری کامل داشته باشد.

درنهایت این احتمال وجود دارد که علاوه بر محصولات مذکور، اچ‌تی‌سی از گوشی میان رده وان ایکس 10 خود نیز در MWC 2017 رونمایی کند. به تازگی تصویری از نسخه واقعی این محصول منتشر شده است. بدنه آلومینیومی یکپارچه، سنسور تشخیص اثر انگشت در قسمت پشت گوشی و دکمه‌‌های خازنی در قسمت جلو گوشی از مواردی هستند که در اولین نگاه در خصوص اچ‌تی‌سی وان ایکس 10 به چشم می‌خورد.


نوکیا

همان‌طور که میدانید، تاریخ قراردادی که طی آن شرکت نوکیا (NOKIA) از عرضه گوشی هوشمندی با برند اصلی خود منع شده بود در سال گذشته میلادی به اتمام رسیده است و همه چیز برای بازگشت مجدد این شرکت پرآوازه به بازار گوشی‌های هوشمند محیا است. شاید بتوان نام و برند نوکیا را ارزشمندترین سرمایه این شرکت دانست که هنوز هم در بسیاری از کشورهای دنیا به عنوان برندی با محصولات بسیار باکیفیت یاد می‌شود.

همین شهرت نیز باعث شد تا  موجودی نوکیا 6 (6 NOKIA)، گوشی تازه معرفی شده فنلاندی‌ها در عرض یک دقیقه پس از عرضه به اتمام برسد. در همین حال شنیده می‌شود که نوکیا یک پرچم‌دار به نام نوکیا 5 (5 NOKIA) و یک میان رده با نام نوکیا 3 (3 NOKIA) را در کنگره جهانی موبایل معرفی خواهد کرد. گوشی هوشمند نوکیا 5 که برخی حتی از آن با نام نوکیا پی 1 نیز یاد می‌کنند، بر پایه گوشی هوشمند Aquos Xx3 شارپ طراحی و تولید شده که تقریباً شش ماه پیش و در سال گذشته میلادی در ژاپن رونمایی و عرضه شد.

البته قرار است گوشی هوشمند نوکیا 5 از مشخصات فنی بهبودیافته‌ای برخوردار شود که شامل پردازنده اسنپ‌دراگون 835 (پردازنده رده‌بالای کوالکام)، 6 گیگابایت رم و 128 یا 256 گیگابایت حافظه داخلی می‌شود. علاوه بر این شاهد دوربین اصلی 22.6 مگاپیکسلی احتمالاً با فناوری زایس و همچنین استاندارد IP57 مقاومت در برابر آب و گرد و غبار خواهیم بود. نوکیا 3 هم از یک صفحه‌نمایش 5.2 اینچی 720p، دو گیگابایت رم، دوربین 12 مگاپیکسلی و اسنپ‌دراگون 430 بهره خواهد برد و قیمت آن هم 199 یورو تعیین خواهد شد. البته این تمام داستان نیست، چرا که منابع نزدیک به نوکیا از احتمال معرفی نسخه جدید گوشی نوستالژیک نوکیا 3310 هم در این نمایشگاه خبر می‌دهند.


موتورولا

لنوو (lenovo) که در حقیقت صاحب شرکت موتورولا (motorola) هم هست، از سال 2017 دیگر هیچ گوشی هوشمندی را با برند اصلی خود به بازار عرضه نخواهد کرد با این حال تمرکز خود را بر روی توسعه خط تولید گوشی‌های سری موتو موتورلا معطوف می‌کند. به هر حال با توجه به دعوت‌نامه ارسالی از سوی موتورولا، تقریباً دیگر یقین داریم که در تاریخ 26 فوریه و در اولین روز برپایی نمایشگاه موبایل بارسلون قرار است این شرکت از نسل پنجم گوشی‌های سری موتو جی خود در دو نسخه رونمایی کند.

موتورولا برای موتو جی 5 (Moto G5) یک صفحه‌نمایش 5 اینچی را در نظر گرفته است که رزولوشنی برابر با فول‌ اچ‌دی دارد. دوربین 13 مگاپیکسلی در قسمت پشت گوشی، یک دوربین 5 مگاپیکسلی برای عکس‌های سلفی، چیپست اسنپ‌دراگون 430، میزان 2 گیگابایت رم در کنار 32 گیگابایت حافظه ذخیره سازی اطلاعات و یک باتری 2800 میلی‌آمپری با شارژ سریع 10 وات در این گوشی به چشم می‌خورد.

موتو جی 5 پلاس (Moto G5 plus) نیز از صفحه‌نمایشی 5.5 اینچی بهره می‌برد،‌ ظاهراً این صفحه‌نمایش رزولوشنی برابر با فول‌ اچ‌دی دارد و پردازنده کوالکام اسنپ‌دراگون 625 در قلب Moto G5 plus جا خوش کرده است. موتو جی 5 پلاس از 4 گیگابایت رم بهره خواهد برد و 32 گیگابایت حافظه ذخیره سازی داخلی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به لحاظ دوربین نیز احتمال می‌رود در موتو جی 5 پلاس، شاهد حضور یک دوربین 13 مگاپیکسلی در قسمت پشت گوشی با فلش دوگانه و یک دوربین 5 مگاپیکسلی در جلو  باشیم. احتمالاً همانند سایر گوشی‌های تراز اول بازار،‌ در این گوشی نیز سنسور تشخیص اثر انگشت حضور خواهد داشت. باتری 3080 میلی‌آمپری به همراه اندروید نسخه 7 نوقا، سایر اطلاعات اصلی Moto G5 plus را تشکیل می‌دهند.


هواوی

اخبار منتشر شده از سوی منابع وابسته به هواوی، حاکی از آن است که این شرکت چینی با دستی پر در کنگره جهانی موبایل حاضر خواهد شد. پرچم‌دار هواوی پی 10 (Huawei P10) یکی از این محصولات خواهد بود که تاکنون تصاویر رندر شده مختلفی از آن منتشر شده است.

هر دو گوشی هواوی پی 10 و پی 10 پلاس از صفحه‌نمایشی 5.5 اینچی باکیفیت QHD بهره می‌برند و چیپست کیرین 960 که ساخت دست هواوی است در این گوشی‌های پرچم‌دار جا خوش کرده است. میزان 4 یا 6 گیگابایت رم، دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی، به همراه اندروید نسخه 7 نوقا و رابط کاربری EMUI نسخه 5، سایر مشخصات اصلی پرچم‌داران بعدی هواوی را تشکیل می‌دهد. قرار است این گوشی‌ها در سه نسخه با میزان حافظه ذخیره سازی 32، 64 و 128 گیگابایت راهی بازار شوند. به غیر از این گوشی‌ها، این شرکت ساعت هوشمند هواوی واچ 2 (Huawei Watch 2)  را هم در کنگره جهانی موبایل بارسلون معرفی خواهد کرد.

در حال حاضر اطلاعاتی بیشتری در رابطه با مشخصات این محصول در دست نیست، با این حال به لطف منابع شرکت چینی میدانیم که نسل جدید ساعت هواوی علاوه بر قدرت گرفتن پیش‌فرض از اندروید ویر 2، از سیم کارت eSIM پشتیبانی خواهد کرد که به آن امکان برقراری مستقیم مکالمه تلفنی را در کنار اینترنت LTE به ارمغان می‌آورد.


بلک‌بری

اگرچه بلک‌بری طبق روال همه ساله در کنگره جهانی موبایل حاضر خواهد شد، با این حال در MWC 2017 منتظر معرفی محصولات مختلی از سوی این شرکت کانادایی نیستم. در سوی دیگر همان‌طور که میدانیم بلک‌بری از چند ماه پیش به طور رسمی از بازار گوشی‌های هوشمند خارج شده و صرفاً به ارائه راهکارها و اپلیکیشن‌های امنیتی این حوزه می‌پردازد؛ اما برند بلک‌بری همچنان در بازار حضور خواهد داشت چرا که تولید، بازاریابی و پشتیبانی گوشی‌های تولید شده با این برند را زین پس شرکت چینی TCL بر عهده خواهد گرفت.

به هر حال بلک‌بری یا TCL بدون شک در این نمایشگاه از گوشی بلک‌بری مرکوری (BlackBerry Mercury) رونمایی خواهند کرد. البته ناگفته نماند که مدل اولیه این محصول در نمایشگاه CES 2017 هم در معرض دید عموم قرار گرفته است، با این حال ممکن است در نسخه نهایی تغییراتی ایجاد شده باشد. گوشی Mercury بلک‌بری از صفحه‌کلید فیزیکی QWERTY بهره برده، با این حال برخلاف بلک‌بری Priv، در این محصول خبری از مکانیزم مخفی کننده کیبورد مشاهده نمی‌شود. در سوی دیگر می‌توان پیش‌بینی کرد که گوشی مذکور دارای مشخصات سخت‌افزاری همچون نمایشگر 4.5 اینچی با رزولوشن 1080 در 1920 پیکسل، سه گیگابایت حافظه رم، 32 گیگابایت حافظه ذخیره سازی داخلی، تراشه اسنپ‌دراگون هشت هسته‌ای ساخت کوالکام با کلاک فرکانس 2 گیگاهرتز، دوربین اصلی 18 مگاپیکسلی و دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی باشد.


آلکاتل

 

همان‌طور که میدانید غریب به اتفاق گوشی‌های ساخت آلکاتل در دسته میان رده‌های بازار قرار می‌گیرند و بر همین اساس نیز می‌توان پیش‌بینی کرد این شرکت طبق روال همه سال در MWC از چندین مدل میان رده جدید رونمایی کند. البته تیزری که حضور آلکاتل را در این نمایشگاه تائید می‌کند، به شکل موزیکال و با رنگ‌بندی شادی طراحی شده که می‌تواند خبر از یک گوشی مناسب برای گوش کردن موسیقی و اجرای فایل‌های مولتی‌مدیا باشد.

 

 


ایسوس

درحالی که ایسوس در MWC 2017 میزان هیچ کنفرانس مطبوعاتی خاصی نیست، با این حال انتظار داریم که این شرکت تایوانی از گوشی‌های سری ذنفون 4 (ZenFone 4) در کنار مدل مقرون به صرفه Asus ZenFone 3 Go در این نمایشگاه رونمایی کند.

phonearena

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.