نیکون از عرضه دوربین‌های کامپکت جدید سری DL خود منصرف شد!

کمتر از یک سال پیش شرکت نیکون از دوربین‌های کامپکت جدید سری DL خود در سه مدل DL 18-55، DL 24-85 و DL 24-500 رونمایی کرد که به عنوان رقیبی برای دوربین‌های کوچک جثه 4K شرکت سونی قرار بود به بازار عرضه شوند. اکنون به نظر می‌رسد اوضاع بر وفق مراد نیکون نبوده، زیرا این شرکت روز گذشته به طور رسمی اعلام کرد که به خط تولید این سری پایان خواهد داد.

0

شرکت ژاپنی مدعیست که نبود صرفه اقتصادی این خط تولید را متوقف کرده، اما برخی کارشناسان معتقدند که تولید این دوربین‌های نیمه حرفه‌ای با لنز موسوم به Nokkor که در قلب دوربین جای گرفته، می‌توانست به فروش دوربین‌های حرفه‌ای DSLR ضربه بزند و به همین خاطر تولید آن را متوقف کرده است.

هر سه دوربین سری DL نیکون دارای سنسورهای یک اینچی CX با وضوح 20.8 مگاپیکسل هستند که پیش از این در سری Nikon 1 دیده بودیم. هر سه دوربین دقیقاً یکسان هستند اما هرکدام محدوده بزرگنمایی متفاوتی دارند که از نام آن‌ها نیز مشخص است. دوربین DL18-50 یک دوربین نسبتاً واید، DL24-85 با زوم متوسط و DL24-500 یک سوپر تله‌فوتو محسوب می‌شود.

این دوربین‌ها که هر یک امکانات فوق‌العاده‌ای را همچون گشادگی دیافراگم f1.8 تا 2.8، نمایشگر 3.5 اینچی و یا  قابلیت ضبط ویدیو با وضوح 4K و عکس‌برداری متوالی فوق سریع (حدود 20 فریم در ثانیه به طور پیوسته) را ارائه می‌کردند، قرار بود با قیمت زیر 1000 دلار به بازار عرضه شوند که با توجه به امکانات مذکور می‌توانست بازار فروش مدل‌های DSLR را با خطر جدی رو به رو کند.

هر سه از فوکوس خودکار هیبریدی نیکون با 105 محدوده phase detection یا 171 نقطه فوکوس کنتراست برخوردارند. برای رقابت با RX100 سونی هر سه به فیلم‌برداری 4K@60fps مجهز شده و اگر وضوح را تا 400 در 144 پیکسل پایین بیاورید به نرخ فریم شگفت‌انگیز 1200fps نیز دست پیدا می‌کنید.

ناگفته نماند که این مدل‌ها قرار بود در تابستان سال گذشته عرضه شوند، با این حال شرکت ژاپنی از این موضوع به بهانه وجود مشکلاتی در مدارهای پردازش تصویر خودداری کرد و اکنون نیز شاهد آن هستیم که خط تولید آن‌ها نیامده متوقف شده است. البته این کار نیکون منطقی به نظر می‌رسد، زیرا سود کناره عرضه چنین مدل‌هایی بسیار کم بوده و بدون شک عرضه گسترده آن‌ها برای شرکتی که طی 4 ماه گذشته با ضرر دهی 10 درصدی نسبت به سال گذشته مواجه شده، عاقلانه نیست.

به هر حال با خروج نیکون از بازار دوربین‌های کامپکت سری DL، به نظر می‌رسد که این شرکت همچون سونی و فوجی فیلم در ادامه راه خود بر تجهیز خط تولید دوربین‌های حرفه‌ای DSLR تمرکز کند.

theverge

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.