رونمایی سونی از سنسور دوربین جدید با قابلیت فیلمبرداری 1080p با سرعت هزار فریم بر ثانیه!

شرکت سونی از سنسور جدیدی رونمایی کرده که می‌تواند قابلیت‌های جدیدی را به دوربین گوشی هوشمند شما اضافه کند.

1

این سنسور CMOS سه لایه‌ای، عملکرد ویژه‌ای در ثبت ویدئوهای تصویر آهسته با رزولوشن تمام اچ‌دی (1920 در 1080 پیکسل) با نرخ 1000 فریم بر ثانیه داشته و در این زمینه تا هشت برابر سریع‌تر از تراشه‌های موجود در بازار است. این امر با بهره‌گیری از یک سنسور دو لایه‌ای در کنار DRAM با سرعت بالا مهیا شده که امکان بافر کردن تصاویر را با سرعت فوق العاده بالا فراهم می‌کند. به‌طور ویژه، این سنسور می‌تواند تصاویر با رزولوشن 19.3 مگاپیکسل را در یک بیستم ثانیه به ثبت برساند که به گفته سونی چهار برابر سریع‌تر از نرخ محصولات متداول حاضر در بازار است.

این سرعت می‌تواند کاهش اعوجاج کانونی از سوژه‌های سریع که از آن با عنوان Rolling Shutter هم یاد می‌شود را به همراه داشته باشد. در دوربین‌های مجهز به CMOS شامل گوشی‌های هوشمند و DSLRها، قسمت بالای تصویر، پیش از قسمت پایین آن خوانده می‌شود و همین امر باعث ایجاد خطوط عمودی در تصاویر مربوط به سوژه‌های در حال حرکت با سرعت بالا می‌شود. آن‌طور که سونی در تصاویر آزمایشی نشان داده، سرعت بالاتر از یک بیستم ثانیه می‌تواند تا حد زیادی این اثر را کاهش دهد. نتیجه کار، دست‌یابی به تصاویر با کیفیت بالاتر از سوژه‌های درحال حرکت است.

این قابلیت‌ها همگی قابل توجه هستند اما ویژگی شاخص این سنسور، عملکرد ویژه آن در ثبت ویدئوهای تصویرآهسته است. ثبت تصاویر با نرخ 1000 فریم بر ثانیه، ورود این سنسور به قلمرو دوربین Phantom Flex را به همراه خواهد داشت تا به عنوان مثال بتوانید تاثیر توپی که با یک حشره برخورد می‌کند را با جزئیات کامل مشاهده کنید. نکته قابل توجه اینکه سونی اعلام کرده گوشی‌های هوشمند می‌توانند جابه‌جایی‌های ناگهانی را شناسایی کرده و به‌طور خودکار حالت فیلم‌برداری با سرعت بالا را فعال کنند. با این تفاسیر، تنها در صورتی از این قابلیت استفاده خواهد شد که به آن نیاز باشد. با توجه به بهره‌مندی این سخت‌افزار از لایه بافری DRAM، این سنسور با هر گوشی هوشمندی که از پردازشگرهای تصویری معمولی بهره‌مند شده همخوانی خواهد داشت.

در مقام مقایسه، گوگل پیکسل یکی از گوشی‌های هوشمندی که عملکرد خوبی در ضبط ویدئوهای تصویر آهسته دارد تنها امکان ثبت تصاویر را با رزولوشن تمام‌ اچ‌دی با نرخ 120 فریم بر ثانیه پیش روی کاربر قرار می‌دهد که این رقم، یک هشتم توانایی سنسور شرکت سونی است. سونی اعلام کرده این شرکت توانسته نویز ذاتی را با قراردادن DRAM در کنار یک تراشه تصویر، آن‌هم از طریق تعبیه آن بین لایه CMOS و مدارها، حذف کند. هنوز حرف و سخنی در خصوص زمان استفاده از این تراشه‌ در مدل‌های جدید گوشی‌های هوشمند به میان آورده نشده اما از آنجایی که سونی به تازگی از این سنسور رونمایی کرده، احتمالا به چیزی حدود یک تا دو سال زمان نیاز خواهد بود.

Engadget

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. مرتضی طرازی می‌گوید

    I love SONY