کتاب‌سوزی هری‌پاتر از کجا شروع شد؟

دانلد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که به تازگی سکان کشورش را به دست گرفته، چند روزی است که اخبار تمام رسانه‌ها را به خود گرفته و این بار سر از دنیای هاگوارتز و هری پاتر درآورده است!

0

قضیه به چند ماه پیش بازمی‌گردد، حتی زمانی که انتخابات آمریکا برگزار نشده بود. جی‌کی رولینگ، نویسنده سری هری پاتر و همچنین پیش‌درآمد جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها که به تازگی افتباس سینمایی شده و روی پرده‌های سینما در حال اکران است در صفحه تویتر خود که حدود نه میلیون دنبال‌کننده دارد تویت‌هایی انتقادی در مورد دانلد ترامپ منتشر کرد.

از اولین تویت‌های رولینگ در این باره یک ماه پیش از برگزاری انتخاب منتشر شد و متن این تویت این بود :

وقتی مردی به این نادانی و سادگی به مقامی نزدیک می‌شود که کد تسلیحات هسته‌ای در اختیارش قرار گیرد، این به همه ما مربوط است.

خب آن زمان همه ترامپ را به سخره می‌گرفتند و کسی هم باورش نمی‌شد که او رئیس جمهور شود. بدین ترتیب تویت او با کمی بازخورد منفی در گوشه ای فراموش شد. اما این داستان ادامه پیدا کرد تا به همین امروز که طرفداران پیشین رولینگ تهدید به کتاب سوزی کردند.


هری پاتر در آتش

رولینگ تویت‌های فراوانی دارد و اگر به سرش بزند وارد جر و بحث با مردم می‌شود و جواب های خوبی در آستین دارد. اما بزرگ‌ترین اتفاق پس از فرمان منع پناهجویان بود که رولینگ با اشارات کنایه آمیز شروع به سخره گرفتن ترامپ کرد. یکی از این تویت‌ها این بود:

شمار حملات تروریستی که در آمریکا توسط مردم هفت کشور بن شده صورت گرفته چقدر است؟ صفر!

پس از آن طرفداران رئیس جمهور به صف شدند و کم کم به حمله پرداختند، بسیاری می‌گفتند که از سخنان او ناامید شده‌اند و قصد دارند تا تمامی فیلم‌ها و کتاب‌هایی که نام رولینگ را یدک را می‌کشند را به آتش بشکند، اما پاسخ رولینگ ساده بود:

خب، به نظرم دود DVDها سمی باشد و همچنین پول شما در جیب من است، پس فندکم را هم قرض بگیرید!

پس از آن یکی دیگر از طرفداران او تویتی کرد و به رولینگ اظهار داشت که پس از 17 سال طرفداری از رولینگ حالا به دوراهی رسیده و دیگر با هری پاتر هم ارتباط برقرار نمی‌کند. رولینگ در جواب او پاسخ داد:

به نظر می‌رسد می‌توان داستان ظهور و سقوط یک حاکم مستبد را برای یک دختر تعریف کرد اما همچنان نمیتوان او را به فکر واداشت!

این آخرین تویتی بود که رولینگ در رابطه با انتقادات خود منتشر کرد که سر و صدا به پا کرد. پس از این تویت که دو روز پیش منتشر شد، رولینگ تنها تویت برخی افراد دیگر در مورد مسائل سیاسی را منتشر کرد، مسائلی که به گونه‌ای کنایه آمیز به انتفاد وضعیت حاضر پرداخته بودند، اما این اولین باری نبود که سری مجموعه هری پاتر به آتش کشیده شد.


سنگ جادو را بسوزانید

از زمان عرضه اولین کتاب هری پاتر در سال 1997 در بریتانیا و یک سال پس از آن در آمریکا، انتقادات مختلفی به کتاب‌های او وارد شده و حداقل 6 مورد کتاب سوزی برای این سری کتاب در آمریکا رخ داده است. اکثر این رویدادها نیز به دلایل مذهبی بوده است، اما این اولین باری است که به خاطر نظرات سیاسی رولینگ چنین اتفاقی رخ می‌دهد.

به عنوان مثال در سال 2005 یک معلم مدرسه باور داشت که این کتاب‌ها باید غیرقانونی اعلام شود و در دسترس بچه ها نباشد چون به اشائه سحر و جادو خواهد پرداخت و این با آموزه‌های دینی متفاوت است. البته این مسئله جدا است اما باید این را دانست که سری هری پاتر یک داستان تخیلی است و ساختن لحظاتی خاطره انگیز برای کودکان تمام چیزی است که رولینگ در طی سال‌ها خواستار آن بوده است.

به هر حال رولینگ حتی پس از پایان سری هری پاتر نیز دوران پر کاری را دارد، همچنان رمان جنایی می‌نویسد، پس از اجرای هری پاتر و فرزند نفرین شده نیز کتاب این نمایش دو بخشی را نیز منتشر کرد، که احتمال فراوانی دارد که تبدیل به یک اقتباس سینمایی شود. همچنین فیلم جانوران شگفت انگیز نیز هم اکنون در حال اکران است و برادران وارنر قصد دارد تا دنباله آن را نیز تولید کند.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.