با کشنده‌ترین ماشین‌های جنگی روسیه آشنا شوید

روسیه در چند سال اخیر بود‌جه ساخت تسلیحات نظامی خود را افزایش داده است و در نتیجه شاهد پیشرفت تجهیزات جنگی روسیه هستیم، به این ترتیب بد نیست اگر با هم نگاهی به کشنده‌ترین ماشین‌های جنگی روسیه داشته باشیم.

11

بر اساس گزارشی که یک موسسه بین‌المللی فعال در زمینه صلح در استکهلم، پایتخت سوئد، منتشر کرده است، روسیه در ده سال گذشته سرمایه‌گذاری خود را در امر ساخت تسلیحات نظامی، دوبرابر کرده است.

این امر باعث شده است تا ماشین‌های جنگی روسیه، پیشرفت زیادی داشته باشند، جالب است بدانید که این پیشرفت به اندازه‌ای بوده که حتی نظامیان دولت‌های غربی را نیز نگران کرده است. به این ترتیب خالی از لطف نیست اگر با هم به ماشین‌های جنگی جدید روسیه نگاهی داشته باشیم.


تانک آرماتا تی ۱۴


تانک جدید آرماتا تی ۱۴، ماشین جنگی است که لرزه بر اندام متخصصان نظامی غربی انداخته است. دلیل این امر هم کاملا روشن است چرا که در آرماتا تی ۱۴ شاهد حضور فناوری‌های نوینی هستیم که حتی تانک‌های فعلی ناتو هم از آنها بی‌بهره هستند.

ویژگی‌های این تانک به اندازه‌ای زیاد است که دِیلی‌ تلگراف در آذر ماه امسال در نامه‌ای افشا شده از جانب وزیر دفاع انگلستان، تانک آرماتا تی ۱۴ را انقلابی در نسل تانک‌ها ذکر کرده بود.

برتری‌های ویژه‌ تانک تی ۱۴


همان‌گونه که اشاره شد ارتش روس، در این تانک از فناوری‌های جدیدی بهره گرفته است، در نتیجه شاهد حضور یک برجک کاملا خودکار و بدون سرنشین در تانک تی ۱۴ هستیم. جالب است بدانید این تانک اولین تانک در دنیا است که از این ویژگی بهره گرفته است. این امر باعث می‌شود جان سه سرنشین داخل تانک حفظ شود، از طرف دیگر حضور چنین فناوری پیشرفته‌ای در این تانک باعث می‌شود تا روسیه یک قدم بیشتر به ساخت تانک کاملا خودکار نزدیک شود. جالب است بدانید حتی تانک ام وان آبرامز که چهار سرنشین را در خود جای می‌دهد، از چنین ویژگی‌های بارزی بهره نمی‌گیرد.

طراح این تانک در مصاحبه‌ای که با رسانه‌های خارجی داشته است، متذکر شد که کنترل تانک تی ۱۴ از جانب سرنشینان آن، همانند انجام بازی‌های کامپیوتری صورت می‌گیرد و بسیار راحت است.

توپ قدرتمندی که ناتو را به هراس وا داشت


توپخانه اصلی تانک آرماتا تی ۱۴ را توپ مدل 2A82 تشکیل می‌دهد، این توپ قدرتمند قادر است بین ۱۰ تا ۱۲ گلوله به سمت دشمن در هر دقیقه شلیک کند.

از طرف دیگر در برجک این تانک می‌توان از توپ ۱۵۴ میلی‌متری نیز استفاده کرد، جالب است بدانید گلوله‌های این توپ به راحتی از خجالت تانک‌های فعلی ناتو بر می آیند.

یکی از امن‌ترین تانک‌های دنیا


در تانک آرماتا تی ۱۴ از فناوری بسیار پیشرفته‌ای استفاده شده است، این فناوری که به اختصار از آن با عبارت APS یاد می‌شود قادر است در حمله‌های احتمالی با سرعت ۵.۰ ماخ مداخله ایجاد کند. از طرف دیگر فناوری APS به راحتی قادر است تا سیستم هدف‌گیری تانک‌های دشمن را مختل کند، این امر باعث می‌شود تا موشک‌های شلیک شده به سمت تانک آرماتا تی ۱۴ از مسیر منحرف شوند. این فناوری نیز بسیار پیشرفته‌تر از آن چیزی است که در تانک‌های آمریکایی فعلی شاهد آن هستیم.


آینده جنگنده‌های روس


روسیه تنها در بحث ساخت تانک دستاوردهای خوبی نداشته است و جنگنده‌‌های روس نیز در این چند ساله شاهد پیشرفت‌های زیادی بوده‌اند. یکی از معروف‌ترین آن‌ها، سوخو تی ۵۰ است.

این جنگنده که نسل پنجم جت‌های جنگی روسیه به حساب می‌آید، سلطان بی‌چون و چرای آسمان است. سرعت بسیار بالا، قابلیت مانور بالا و مخفی ماندن از دید دشمن،‌تنها قسمتی از ویژگی‌های بارز سوخو تی ۵۰ است.

سرعت مافوق صوت و مانور بالا


به جرات می‌توان گفت سوخو تی ۵۰ را سریع‌ترین جنگنده روسی نامید. در کنار سرعت بالا، در این جنگنده شاهد سیستمی هستیم که اجازه مانورهای هوایی بسیار سریعی را در اختیار خلبان قرار می‌دهد. روس‌ها در این جنگنده پیشرفته خود، به فکر نجات جان خلبان نیز بوده‌اند و در صورت بروز حادثه، خلبان سوخو تی ۵۰ قادر است از ارتفاع ۲۲ کیلومتری بالاتر از سطح دریا، از هواپیما به بیرون پرتاب شود.

پنهان ماندن از دید دشمن


همان‌گونه که اشاره شد، فناوری‌های بسیار پیشرفته‌ای را در سوخو تی ۵۰ شاهد هستیم. جنس مواد به کار رفته در ساخت سوخو تی ۵۰ نیز باعث شده است تا با جنگنده‌ای سریع و سبک روبرو باشیم. در طراحی این جنگنده روسی نیز سعی بر این بوده است تا جایی که ممکن است در حین عملیات از دید دشمن مخفی بماند، در ساخت این جت جنگی از مواد رادار گریزی کمک گرفته شده است تا سوخو تی ۵۰ به راحتی توسط رادارهای دشمن قابل شناسایی نباشد. در کابین خلبان نیز، شاهد حضور فناوری‌های بسیار پیچیده‌ای هستیم.

کلاه پیشرفته خلبان


خلبان سوخو تی ۵۰، صفحه‌نمایش‌های مختلفی را در جلو خود برای هدایت این جت جنگنده در اختیار دارد. جالب اینجاست که در کنار حضور تعداد زیادی صفحه‌نمایش در روبروی خلبان، اطلاعات اساسی و حیاتی در داخل کلاه خلبان نمایش داده می‌شود.

موتور سوخو تی ۵۰


در حال حاضر در سوخو تی ۵۰ از موتورهای Saturn izdeliye 117 کمک گرفته شده است. این موتورها باعث می‌شوند تا سوخو تی ۵۹ به سرعت ۲.۰ ماخ دست پیدا کند و همان‌گونه که اشاره شد در این سرعت بالا، به راحتی مانور بدهد. البته مهندسین ارتش روسیه به وجود این موتور در سوخو تی ۵۰ بسنده نخواهند کرد و قرار است از سه سال دیگر در سوخو تی ۵۰ شاهد حضور موتور قدرتمند izdeliye 30 باشیم.

حضور این فناوری‌های پیشرفته در سوخو تی ۵۰ باعث شده است تا کمتر جنگنده‌ای یارای مقابله با این شاهین تیز پرواز روسی را داشته باشد و شاید رَپتور اف ۲۲ آمریکایی را بتوان تنها جنگنده‌ای دانست که ممکن است در قد و قواره‌های سوخو تی ۵۰ حاضر شود.

در این زمینه، یک مجله نظامی اروپایی مدعی شده است که سوخو تی ۵۰ به لحاظ مانور دادن با توجه به موتور قدرتمندی که دارد نسبت به رپتور اف ۲۲ برتری کامل دارد. البته اف ۲۲ را نیز نباید دست کم گرفت، این هواپیما نسبت به سوخو تی ۵۰ قابلیت رادار گریزی بیشتری دارد، از طرف دیگر رپتور اف ۲۲ می‌تواند تعداد موشک بیشتری را نیز حمل کند.

جنگنده سوخو ۳۵ اس

اسکادران جنگنده‌های روس تنها به سوخو تی ۵۰ افتخار نمی‌کند و سوخو ۳۵ اس نیز در صدر برترین جنگنده‌های جهان قرار دارد. اگر از طرفداران هواپیماهای جنگنده باشید به احتمال زیاد سوخو ۲۷ را می‌شناسید، جالب است بدانید سوخو ۳۵، در واقع نسخه ارتقا داده شده سوخو ۲۷ است،‌ این امر باعث شده است تا سوخو ۳۵ به لطف موتور قوی‌تری که دارد، قادر به انجام مانورهای سریعی باشد.

سوخو ۳۵ اس به اندازه‌ای شهرت جهانی دارد که یکی از نظامیان بلند پایه نیروی هوایی آمریکا به خطرناک بودن این هواپیما اشاره کرده است، وی مدعی است مبارزه با یک اسکادران سوخو ۳۵، کار واقعا سخت و دشواری است.

سوخو ۳۵ اس، برای اولین بار در بهمن ماه سال گذشته بود که روانه کارزار جنگ شد. این جنگنده‌های تیز پرواز، عملیات شناسایی و پشتیبانی را برای سایر جنگنده‌های روس انجام دادند.

سوخو ۳۵ اس قادر است راکت‌ و بمب‌های لیزری حمل کند، در کنار این تسلیحات سنگین، سوخو ۳۵ به موشک‌های مختلفی نیز مجهز است. به لحاظ سرعت نیز سوخو ۳۵ اس، یکی از سریع‌ترین جت‌‌های جنگی حال حاضر به حساب می‌آید، این جنگنده روس در بالاترین سرعت خود قادر است به ۲.۲۵ ماخ دست پیدا کند.


موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای


این روزها تنها با توپ و تفنگ نمی‌توان به میدان جنگ رفت و برای قد علم کردن در برابر قدرت‌های بزرگ دنیا، باید حتما موشک‌های مجهز و بین‌ قاره‌ای نیز داشت. روسیه نیز ثابت کرده است که به این امر به خوبی واقف است و موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای خود را کاملا به‌روز کرده است. موشک یارس آر‌اس ۲۴ اولین بار حدود هشت سال پیش آزمایش شد. این موشک‌های قاره‌پیما، یکی از خوفناک‌ترین تجهیزات جنگی روسیه به حساب می‌آیند.

جالب است بدانید یک موشک قاره‌پیما چیزی برابر با ۲۰.۹ متر طول دارد و قادر است ۱۰ کلاهک مستقل را به وزنی میان ۱۵۰ تا ۲۵۰ کیلوگرم حمل کند. این موشک‌ها به راحتی سیستم‌ دفاع ضد موشکی دشمن را از پای در می‌آورند.

به لحاظ مسافت نیز همان‌گونه که از اسم موشک‌های بالستیک قاره‌پیما روسی بر می‌آید قادر هستند به راحتی هدف‌های مشخص شده را هزاران کلیومتر دورتر هدف قرار دهند، جالب است بدانید، برد یک موشک بالستیک قاره‌پیما روس چیزی بین ۲ تا ۱۰ هزار کلیومتر است. همان‌گونه که اشاره شد در این موشک‌ها تعداد ۱۰ کلاهک قرار می‌گیرد، این کلاهک‌ها قادر هستند هدف‌ را با میزان دقت ۲۵۰ متر، نابود کنند.


میزان تخریب این موشک‌ها به اندازه‌ای است که نمی‌توان کلاهک‌های آنها را به صورت واقعی آزمایش کرد و برای آزمایش موشک‌های بالستیک روسی از کلاهک‌های مشقی استفاده می‌شود.

تا این جای کار، کاملا مشخص شد که روسیه در زمین و هوا تسلیحات بسیار قوی و مجهزی تدارک دیده است، اما جالب است بدانید زیردریایی‌های روسیه در دریا نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.


نسل جدید زیردریایی اتمی روسیه


آوازه زیردریایی‌های اتمی روسیه به گوش پیر و جوان رسیده است، اکنون نیز نسل جدید زیردریایی‌های اتمی روسیه،‌ برای ورود به کارزار نبرد آماده هستند.

در حال حاضر روسیه سه زیردریایی اتمی از نسل جدید زیردریایی‌های خود را آماده به خدمت دارد. یکی از این زیردریایی‌ها در آب‌های شمالی روسیه حضور دارد و دو زیردریایی اتمی دیگر در آب‌های اقیانوس آرام حضور دارند.

روسیه همانند سایر تسلیحات نظامی خود قصد گسترش این زیردریایی‌ها را دارد و گفته می‌شود که تا سال ۱۳۹۹ قرار است هشت زیردریایی در نیروی دریایی روسیه آماده به خدمت شوند.


زیردریایی‌های اتمی روسیه دست خالی به میدان جنگ نرفته‌اند و در این زیردریایی‌ها شاهد حضور موشک‌های جدید RSM-56 هستیم، این موشک‌ها که از آن‌ها با نام بولاوا (Bulava) یاد می‌شود دارای ۱۰ کلاهک مستقل با قدرت تخریب ۱۵۰ کیلوتن هستند. جالب است بدانید هر زیردریایی اتمی روسیه، تعداد ۱۶ موشک بولاوا را حمل می‌کند.

زیردریایی‌های روس قادر هستند به کمک این موشک‌ها تا فاصله هشت هزار کیلومتری را از زیر آب هدف قرار دهند. میزان دقت کلاهک‌ موشک‌های مستقر در زیردریایی‌های روس نیز بسیار بالاست.


بالگرد Mi-28N


این بالگرد جنگنده، که در ناتو به آن کد هاوک (Havoc) داده شده است، برای اولین بار حدود ۱۰ سال پیش در ارتش روسیه به خدمت گرفته شد.

به این ترتیب از آنجایی که حدود ۱۰ سال از عمر بالگرد Mi-28N28 می‌گذرد، انتظار می‌رود در سال آینده شاهد مدل جدید‌تری از این بالگرد تحت عنوان Mi-28NM Night Hunter باشیم.

توپ خودکار شیپونوف 2A42


سلاح اصلی بالگرد Mi-28N را توپ خودکار شیپونوف 2A42 با کالیبر ۳۰ میلی‌متر تشکیل می‌دهد. این توپ قادر است هشتصد گلوله در هر دقیقه شلیک کند. این گلوله‌ها از فاصله ۱۵۰۰ متری قادر هستند خودروهای نیمه سنگین و از فاصله ۴ هزار متری، اهداف غیر‌ زره‌پوش را تخریب کنند.

به این ترتیب می‌توان بالگرد Mi-28N را دشمن شماره یک تانک‌ها دانست. در این بالگرد پیشرفته شاهد حضور شانزده موشک ضد تانک آتاکا با هدایت‌ لیزری هستیم. جالب است بدانید هر کدام از این موشک‌ها قدرت تخریبی برابر با هفت کیلوگرم تی‌ان‌تی دارد.

سلاح‌های کشنده حاضر در بالگرد Mi-28N به همین‌جا، ختم نمی‌شود و ۲۰ راکت S-8 نیز در این بالگرد حضور دارد.


اگر خاطر شما باشد اشاره کردیم که مدل بهینه شده بالگرد Mi-28N با نام Mi-28NM Night Hunter در راه است، این بالگرد جنگنده جدید به فناوری‌‌های پیشرفته نظامی زیادی مجهز است. رادار ۳۶۰ درجه، فناوری جلوگیری از اختلال بی‌سیم و سیستم پیشرفته هدایت موشک را می‌‌توان تنها قسمتی از فناوری‌های پیشرفته نظامی حاضر در Mi-28NM Night Hunter دانست. به لحاظ فنی، بال‌های جدیدی در این بالگرد تعبیه شده است تا به راحتی به سرعتی برابر با ۶۰۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. این بالگرد با پهپاد‌ها نیز در هوا تعامل بسیار خوبی خواهد داشت.

در کنار این بالگرد‌ها، نیروی هوایی روسیه به بالگرد KA-52 خود نیز افتخار می‌کند.


این بالگرد نیز به تسلیحات ضد تانک مجهز است. بالگرد KA-52 که از آن با نام تمساح نیز یاد می‌شود به لحاظ فناوری، نسبت به بالگرد Mi-28N، ساختار پیچیده‌‌تری دارد و ساخت آن برای نیروی هوایی روسیه گران‌تر تمام می‌شود. با این حساب مشخص است که بالگرد KA-52 مانور بهتری دارد و قادر است بار بیشتری را حمل کند.


در این بالگرد پیشرفته روسی نیز شاهد حضور یک توپ خودکار هستیم، لازم به ذکر است که بالگرد KA-52 قادر است تعداد گلوله‌های بیشتری را حمل کند.

با هم نگاهی به کشنده‌ترین ماشین‌‌های جنگی روسیه انداختیم، اگر شما هم جنگ‌افزار به‌خصوصی را می‌شناسید، نام و اطلاعات آن‌را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

Cnet.com

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

11 نظر برای این مطلب
  1. همه جا سیاه است می‌گوید

    مرگ بر جنگ. مرگ بر خونریزی. مرگ بر قتل. مرگ بر تجاوز. مگه عمر چقدر عرض و طول داره که انقدر سلاح و بمب و ابزار برای کوتاهتر کردنش ساخته شده؟؟؟
    سلاح فقط شمشیر. چرا؟ چون در بیشتر موارد باهاش فقط شخص دشمن مورد حمله قرار میگرفت اون هم رودررو. نه این اسلحه ها که بیشتر قربانیاش بچه ها و زنها و آدمهای بی دفاع و غیر نظامی و بدون هیچ سهمی از قدرت هستند.

  2. یک آدم کثیف می‌گوید

    من که میگم کثیف تر از آدما موجودی وجود ندارد!!!

  3. وحید می‌گوید

    این جنگ‌افزارها نسبت به همترازهاشون خوبند ولی نسبت به آنچه ایده‌ال منه یک درصد هم نیستند.

  4. سجاد می‌گوید

    آرماتا در صورت عملیاتی شدن پنجمین تانک برتر جهان خواهد بود و جای مرکاوا مارک چهار و می‌گیره اما هنوز هم از لئوپارد دو آ هفت پلاس آلمان،کی دو کره جنوبی،ام یک آ دو آمریکا و چلنجر دو انگلیس ضعیفتر خواهد بود.موشک بوالا یکی از ناموفق ترین موشک های جهانه و از بیست و هفت تا تستی که‌ داشته حدود نیمی از تستاش با شکست مواجه شده و درصورتی که‌ شکستاشو نادیده بگیریم باز هم از ترایدنت دو دی پنجی که‌ از صدوشصتو سه تست صدوپنجاهو هفت تاش موفق بوده ضعیفتره.چه از نظر دقت چه از نظر برد و چه از نظر تعداد کلاهکی که حمل میکنند.بالگرد نایت هانتر در مناقصه ای که در هند برای خرید بالگرد صورت گرفت و با لانگبو آپاچی مقایسه شد در بسیاری موارد ضعیفتر از لانگبو بود وهند هم لانگبو رو برگزید.نایت هانتر فاقد موشک هدایت موج میلیمتری مثل نسخه ال موشک هلفایره.پکفا هم اونقدری ضعفا داشته که‌ هند سفارششو از دویست و بیست فروند به صدوچهل فروند و خود ارتش روسیه هم با کاهش سفارش فقط دوازده فروند پکفا سفارش داده و خیلیا پکفا رو با توجه به سطح مقطع راداری یک دهم تا یک صدم متر مربع(سطح مقطع راداری رپتور یک ده هزارم متر مربع و سطح مقطع لایتنینگ یک هزارم متر مربعه) که برابر سطح مقطع جنگنده هایی مثل تایفونه و داشتن موتور های جنگنده نسل چهار و بسیاری ضعف هایش دیگر اصلا اونو به عنوان جنگنده نسل پنج قبول ندارن

  5. فرهاد می‌گوید

    کاملا مشخصه که نویسنده مطلب طرفدار دو آتیشه ی تسلیحات شرقی و روسیه هستش و سبک نگارشی مانند مشرق نیوز و اسپاتنیک و RT رو پیش گرفته، همراه با بزرگنمایی هایی که تحت تاثیر برادران ولایت مدار روسی به وجود آمده.

    1. محسن صحافی می‌گوید

      دوست عزیز مطلب ترجمه هست و منبع در انتهای مطلب ذکر شده، توهم توطئه رو کنار بگذارید و از مطلب لذت ببرید!

  6. امیر می‌گوید

    جنایتکار تر از روس ها کسی می شناسید؟!

    1. سعید می‌گوید

      بله! امریکا و از اون بدتر انگلیس و از هر دو بدتر روسیه.
      ما باید عاقل باشیم و کمتر ضربه بخوریم.

      1. بردیا می‌گوید

        شاید بد نباشه به تاریخ معاصر فقط در همین 200 سال گذشته نگاهی اجمالی بندلزید و از حملات و کشتار ها و تجزیه ایران و نسل کشی ها و خیانت هایی که روس ها به ملت ایران کردند کمی مطلع گریدید ، هرچند کسی که خودش رو به خواب زده رو هرگز نمیشه بیدار کرد!!
        میشه بگید آمریکایی ها تابحال حتی یک حمله نظامی کلاسیک به ایران داشته اند؟ یا یک وجب از خاک ایران را تصاحب کرده اند؟!!
        هرچند از آمریکایی ها هم تنفرم ولی فقط قصد بیان واقعیت رو داشتم کماکه هر دو واسه منافع صرف خود به هر کار کثیفی دست میزنند.

    2. وحید می‌گوید

      انگلیس را میشناسم که حاضره قحطی در کشوری راه بندازه و ۴۰ درصد جمعیت رو به کشتن بده تا سربازهای خودش سرپا باشند

      آمریکا رو میشناسم که در حین دوستی! بحرین رو جدا کنه و کاپیتولاسیون تحمیل کنه و بعد از دشمنی هواپیمای مسافربری رو بزنه

      فرانسه رو میشناسم که خون ایدزی صادر کنه و پای این بیماری رو به کشوری مثل ایران باز کنه

      آلمان رو میشناسم که ادعای همنژادی بکنه و بعد بمب شیمیایی به عراق بده تا برای کشتن همخون‌هاش مصرف بشه

      عربستان رو میشناسم که برای حرکت گردن‌کلفتاش ۲ هزار نفر زائر رو به کشتن بده، مردم عادی کشور همسایه رو به کشتن بده و آدمخوارهای کشورهای دیگه رو برای کشتن شیعه‌ها به عراق و سوریه گسیل بده

      ترکیه رو میشناسم که بومیان کشور رو با قتل و تجاوز اخراج کنه و تو کشورهای همسایه جنگ راه بندازه

  7. طزرقی می‌گوید

    کفم برید