بررسی بازی Resident Evil 7: Biohazard

ژانر ترس همیشه از محبوبیت خاصی بین طرفداران فیلم، سریال، بازی‌های ویدیویی و… برخوردار بوده است. اگر طرفدار بازی‌های ترسناک باشید قطعا با نام سری رزیدنت اویل آشنا هستید. در ادامه با فارنت همراه باشید تا جدیدترین نسخه از این سری یعنی رزیدنت اویل 7 را مورد نقد و بررسی قرار دهیم…

1

با وجود اینکه از سری بازی Resident Evil با عنوان پدر سبک “ترس و بقا” نام برده می‌شود اما در چند سال اخیر تنها مورد ترسناکی که در مورد نسخه‌های این سری دیده‌ایم این بوده که چگونه بی‌شرمانه به یک سری اکشن دیگر تبدیل شده است، همانند اینکه به یکی از ویروس‌های آمبرلا مبتلا شده باشد، منتها ویروسی به نام NHJA معادل عبارت No Horror, Just Action. نسخه‌های پنجم و ششم این سری مقصرین اصلی ماجرا به حساب می‌آیند. این دو عنوان شاید پر از کاراکترهای مورد علاقه ما باشند اما فقط حضور آن‌ها باعث به وجود آمدن حس انجام یک بازی متعلق به سری RE نمی‌شود. اما نگران نباشید و مژده به طرفدارانی که مدت‌هاست منتظر تجربه یک ترس رزیدنت اویلی هستند، عنوان رزیدنت اویل 7 دقیقا همان چیزی است که این سری نیاز داشت و به جرات می‌توان گفت بهترین رزیدنت اویل چند سال اخیر را با این بازی تجربه خواهید نمود، البته اگر نگوییم بهترین رزیدنت اویل تاریخ این سری.

نام بازی: Resident Evil 7

سازنده: Capcom

ناشر: Capcom

پلتفرم: Xbox One | PS4 | PC

تاریخ عرضه: January 24, 2017 | پنجم بهمن 1395

داستان رزیدنت اویل 7 با شخصیت جدیدی به نام Ethan Winters(ایثِن وینتِرز) شروع می‌شود که همسرش پس از سه سال مفقود بودن، به او یک پیغام مرموز ارسال می‌کند. یک راهنمایی برای وینتِرز که به دنبال او رفته و وی را در شهری غیرواقعی به نام Dulvey(دالوَی) واقع در ایالت لوئیزیانا پیدا کند. ایثِن مستقیما به آدرسی می‌رود که در پیغام نوشته شده بود و سر از خانه‌ای متروک متعلق به خانواده Baker(بَیکِر) درمی‌آورد. پس از ورود به خانه، ایثِن متوجه می‌شود که جریاناتی در دالوَی می‌گذرد و قضیه پیچیده‌تر از آن است که فکرش را می‌کرد.

انزوا، تاریکی، ناباوری و اتفاقات غیرقابل توجیه، همگی از لحظه شروع اطراف‌تان را دربرگرفته‌اند و تا پایان بازی به شما هجوم می‌آورند. یکی از دلایل اصلی قضیه، اول شخص بودن بازی برای اولین بار در تاریخ سری رزیدنت اویل است. همانند رزیدنت اویل 4 که برخلاف نسخه‌های قبلش از یک دوربین سوم شخص از روی شانه شخصیت اصلی استفاده کرد و مورد تحسین قرار گرفت، رزیدنت اویل 7 نیز با طراحی گیم‌پلی به صورت اول شخص، نحوه تجربه شما از یک بازی رزیدنت اویل را به کل عوض می‌کند. با پیشروی در عمارت بَیکِر هر لحظه بر هیجان شما افزوده شده و به لطف دوربین اول شخص بازی، دائما عروسک‌های تکه تکه شده، مواد غذایی فاسد و خرابی‌های خانه جلوی چشمانتان قرار می‌گیرد.

بازی به جزئیات محیط توجه بسیاری داشته و بیشتر احساساتی که در طول بازی تجربه می‌کنید، به این قضیه مربوط است. تنها لازم است در بیرون خانه بیکرها ایستاده و لحظه‌ای به فضای محیط به دقت نگاه کنید. نقطه به نقطه فضا حکایت از متروک بودن و خاموشی می‌دهد و هر قسمت از ملک بیکرها تم خاص خود را دارد. اصطبل‌، گلخانه و پذیرایی‌ها هر کدام راز و رمزهای بسیار در خود پنهان دارد و باید به دقت اطراف را جستجو کنید اگر می‌خواهید سر از همه آن‌ها دربیاورید. البته این کار نیاز به جرات زیادی خواهد داشت زیرا کسی نمی‌داند ممکن است پشت هر در بسته‌ای چه چیزی وجود داشته باشد.

موردی دیگر که بیش از موارد بصری به چشم می‌آید، ویژگی‌های سمعی بازی است. با وجود اینکه دیالوگ‌های بازی فوق‌العاده نیستند اما صداپیشگان به خوبی از عهده کار برآمده و شما را راضی می‌کنند، مخصوصا از بابت لهجه تِگزازی خانواده بیکر. صدای ضرب طوفان به دیوار خانه، خشش دشمنان اطرفتان، نفس‌های سنگین ایثِن پس از یک مبارزه نفس‌گیر و حتی سر و صدای قدم‌های آهسته وی نیز همگی موجب افزایش فشار خون و هیجان شما می‌شوند.

المان دیگری که به اتمسفر ترسناک بازی حس جدیدی از وحشت را می‌بخشد، این است که بازی هیچ عجله‌ای برای پیشروی سریع در داستان ندارد و روند کندی را در ابتدا پیش می‌گیرد. پس از شروع بازی حدود نیم ساعت می‌گذرد تا به اولین شخص زنده بر روی راه خود برسید، یک ساعت تمام طول می‌کشد تا به اولین دشمن و اسلحه خود دست یابید و حتی دو ساعت پیشروی لازم است تا به اولین دشمن سرسخت یا به اصطلاح باس بازی برخورد کنید. در این مدت به شما قول می‌دهم که حداقل یک بار از فرت ترس از جای خود بپرید و ترس واقعی را با تمام وجود خود احساس کنید.

شاید هنر رزیدنت اویل 7 را در سبک ترس بشود اینگونه توصیف کرد که بر روی خط باریکی میان ترس به سبک شرقی‌ها و غربی‌ها حرکت می‌کند، یعنی توجه به المان‌های ترس شرقی مانند تنش، اتمسفر و احساسات به همراه المان‌های غربی شامل خون، وحشت و ترس لحظه‌ای تا یادآور تجربیات عناوین قبلی این سری پرافتخار باشد و همین قضیه شما را تا سرحد مرگ خواهد ترساند.

چنین رویه آهسته داستانی باعث می‌شود که دیگر دست از بازی نکشید و هر لحظه بیشتر خواهان ادامه بازی باشید. وقتی که کم کم به جاهایی از داستان می‌رسید و سوالات حول خانواده بیکر بیشتر می‌شود (هرچند که جواب تعدادی از این سوالات به دلیل مرتبط بودن با نسخه‌های قبلی سری تاحدودی قابل پیش‌بینی است)، دیگر نمی‌توانید دسته بازی را رها کنید و این یکی از ویژگی‌های بارز یک عنوان ترسناک بزرگ است. به همان اندازه که می‌ترسید یک قدم در یک اتاق ترسناک و تاریک پیشروی کنید، بدون در نظر گرفتن هیچ‌چیزی دوست دارید که به حل معمای بازی نیز نزدیک شوید.

برخی اوقات ممکن است با از پا درآوردن یکی از دشمنان سرسخت بازی در یکی از کُنج‌های تنگ و تاریک خانه بیکرها یا با کنار هم قرار دادن تکه‌های پازلی داستان به جواب سوال خود برسید. با تمام این اوصاف، پس از به پایان رساندن بازی احتمالا دیگر ذوق تکرار آن را نخواهید داشت زیرا حتی با وجود باز شدن حالت بسیار سخت Madhouse بعد از اتمام کار، شما تمامی رمز و رازها را کشف کرده‌اید.

یکی دیگر از مزایای پیشروی کند روند داستان این است که لحظات مهم آن، فضای سنگین‌تری خواهد داشت و به صورت لحظه‌ای اتفاق نخواهد افتاد. به صورتی که شما لازم نیست با یک اسلحه پیشرفته، سیلی از دشمنان را که به سوی شما می‌آیند درو کنید بلکه با روندی کُند اما دلهره‌آورتر مسیر خود را طی خواهید نمود.

ایثِن یک قهرمان حرفه‌ای مانند Leon(لئون)، Chris(کریس) یا دیگر کاراکترهای سری رزیدنت اویل نیست پس هر بار که با دشمنان مختلف داخل بازی روبه‌رو می‌شوید، مواظب نحوه استفاده از مهمات خود بوده تا بعدا به مشکلات جدی‌تری برنخورید. بی‌هدف به دشمن خود شلیک نکنید تا در گلوله‌ها صرفه‌جویی نمایید، درست نشانه بگیرید، بر روی پشت اسلحه خود در درگیری‌های نزدیک حساب کنید و اگر امکانش هست، حتی با فرار کردن نیز می‌توانید گلوله‌های خود را ذخیره نمایید. ایثن نمی‌تواند همانند لئون و کریس دشمنان را با لگد یا ضربات فنی بر زمین بزند; در واقع اگر ویژگی‌های خود را تقویت نکنید، با چند ضربه از پا درخواهید آمد و همین قضیه باعث می‌شود که هر مواجهه‌ای با دشمنان به شدت شما را نگران کند و بترساند.

یکی از مشکلات ریزی که در بازی رزیدنت اویل 7 با آن درگیر خواهید شد، قسمت لیست وسایل و مواردی که به همراه حود دارید یا به اصطلاح Inventory است. یکی از ویژگی‌های بارز سری رزیدنت اویل همین بخش است که همیشه باعث سخت شدن کار برای بازیکنان می‌شود و در رزیدنت اویل 7 قضیه به اوج دشواری خود می‌رسد. ایثن قادر به حمل وسایل زیادی نیست که با توجه به شرایط وی قابل درک است. البته با جلو رفتن در بازی، یک کوله‌پشتی بزرگ‌تر خواهید یافت که 4 اسلات دیگر برای حمل به لیست شما اضافه می‌کند اما مشکل اصلی این است که آیتم‌هایی مانند سکه‌ها، نقشه جواهرات و موارد مهمتر شامل کلید‌ها و کارت‌ها نیز به اندازه یک اسلحه یا مهمات، فضای کوله‌پشتی را اشغال می‌کنند. کلیدهای بسیاری برای باز کردن درهای عمارت بیکرها نیاز دارید و با وجود اینکه می‌توانید آن‌ها در صندوق مهمات نیز ذخیره کرده و بعدا به سراغشان بیایید اما هیچ‌کس نمی‌داند کَی و کجا به کدامیک نیاز خواهید داشت. در اصل این مورد یکی از مشکلاتی بود که بالاخره در رزیدنت اویل 4 برطرف شد و هر آیتم براساس اندازه و شکلش فضا اشغال می‌کرد. اما نمی‌دانیم دلیل اینکه در سه بازی جدیدتر از آن دوباره چنین مشکلی به وجود آمده است، چه چیزی است. در هر صورت باید مدتی را صرف مرتب کردن Inventory خود در بازی کنید تا بالاخره به آن عادت نمایید.

مزیت دیگری برای کاربران پلی‌استیشن 4 بازی رزیدنت اویل 7، در صورتی که هدست واقعیت مجازی PlayStation VR داشته باشند، شانس این را خواهند داشت تا با استفاده از آن کل بازی را را به پایان برسانند. فقط کافی است در منوی بازی پشتیبانی از واقعیت مجازی را در حالت روشن قرار دهید و فورا به درون سر ایثن وارد خواهید شد. حتی با تجربه چندین ساعته این قابلیت نیز می‌توانید اعتراف کنید که تجربه بازی رزیدنت اویل 7 با هدست واقعیت مجازی، یکی از بی‌نقص‌ترین تجربه‌های بازی‌ها در دنیای واقعیت مجازی است.

جستجو در خانه بیکرها با استفاده از هدست واقعیت مجازی PS VR حتی ترسناک‌تر از حالت عادی است. و حتی با دانستن این قضیه که کل بازی در هر دو شرایط یکسان است، باز هم پلی‌استیشن وی‌آر تجربه وحشتناک‌تری را رقم خواهد زد. تنها مشکلی که ممکن است مقداری شما را اذیت کند این است که برای نشانه‌گیری باید سر خود را به آن سمت بگیرید اما امیدواریم در بروزرسانی‌های آینده این قابلیت دوباره به همان شوک راست یا دکمه R3 برگردد. در کل تجربه بازی با واقعیت مجازی بسیار هیجان‌انگیز است اما لازم نیست برای لذت بردن از رزیدنت اویل 7 حتما یکی از این هدست‌ها را داشته باشیم.

قطعا رزیدنت اویل 7 یکی از عناوینی است که باید در سال 2017 تجربه کنید. اگر از طرفداران سبک ترس و بقا هستید، پس متوجه این قضیه خواهید شد که شرکت کپکام با این بازی به همان روالی که طرفداران سری افسانه‌ای رزیدنت اویل انتظار داشتند، برگشته است و در کنار آن حسی از ترس و هیجان را تجربه خواهید کرد که در کمترین عنوانی شاهد آن بوده‌ایم. داستان حول زوجی به نام‌های ایثن و میا(Mia) می‌چرخد و رموز عمارت بیکرها شما را حتی پس از زهله ترک شدن‌های مکرر، به ادامه بازی وا خواهد داشت. در آخر با یک جمله مقاله بررسی بازی رزیدنت اویل 7 را به پایان خواهیم برد، دوستان رزیدنت اویل واقعی بازگشته است و بازگشت آن نیز بهتر از این نمی‌توانست باشد.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. هيراد همدست می‌گوید

    قیمت این بازی چقدر هست