سال 2016 گرم‌ترین سال تاریخ تا به امروز بوده است

گزارش مشترکی که توسط ناسا، National Oceanic و Atmospheric Administration منتشر شده حکایت از آن دارد که سال 2016 میلاد گرم‌ترین سال تاریخ زمین بوده است.

0

اگر نتیجه این گزارش برای شما آشنا به نظر می‌رسد به دلیل آن است که پیش از این، سال 2015 میلادی و البته سال 2014 هم همین عنوان را بدست آورده بودند. گرم‌شدن زمین در طول این سه سال متوالی باعث شده دمای زمین نزدیک به دو درجه فارنهایت (1.1 درجه سلسیوس) در مقایسه با دمایی که در قرن نوزدهم شاهد بودیم افزایش یابد. گوین اشمیت از سازمان فضایی ناسا در این خصوص می‌گوید:

اگرچه ما انتظار رکوردزنی هرساله را نداشتیم اما در حال حاضر روند گرم‌شدن طولانی مدت زمین را شاهد هستیم.

از سال 2001 میلادی، سیاره زمین 16 سال از گرم‌ترین 17 سال تاریخ خود را شاهد بوده است.
اگرچه پدیده ال‌نینو تاثیر ویژه‌ای روی گرم‌شدن زمین در اواخر سال 2015 میلادی و اوایل سال 2016 میلادی داشته اما محققان معتقدند اثرات طولانی مدت CO2 تولیدی بشر و گازهای گلخانه‌ای، عواملی‌ تاثیرگذارتر در افزایش دما به حساب می آیند. البته رکورد گرم‌ترین سال به تمامی نواحی جغرافیایی زمین مربوط نیست. به عنوان مثال، 38 ایالت از مجموع ایالت‌های متحده آمریکا، امسال در لیست رکورددارهای گرم‌ترین‌ها قرار ندارند اما وضعیت در قطب شمال به حدی وخیم بوده که دما، حدود 20 تا 30 درجه فارنهایت فراتر از میانگین رفته و حالا پایین‌ترین سطح یخ‌هایی دریایی را در تاریخ این منطقه جغرافیایی شاهد هستیم.
با کم‌رنگ‌تر شدن اثرات پدیده ال‌نینو تا پایان سال گذشته میلادی، محققان امیدوارند در سال 2017 میلادی، گرم‌شدن کره زمین کم‌تر به چشم بیاید.

Engadget

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.