گزارش فارنت از نشست خبری سامسونگ برای کمپین «یادگاری تو به زمین»

همان‌طور که می‌دانید سامسونگ طی کمپینی با نام یادگاری تو به زمین وعده داد به ازای هر گوشی هوشمند پرچم‌دار یک نهال برای کاربران بکارد و حالا در نشست خبری این شرکت گزارشی کامل از این کمپین در حضور رسانه‌ها ابلاغ شد.

1

در مراسمی که صبح امروز در هتل همای تهران و در جمع مسئولین سامسونگ و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ایران به همراه اصحاب رسانه برگزار شد شرکت سامسونگ و سازمان آبخیزداری به گزارش این پروژه پرداختند. سامسونگ در این پروژه که در چارچوب بخش مسئولیت‌های اجتماعی بخش موبایل خود انجام داده به احیای جنگل‌های باستانی هیرکانی شمال کشور پرداخته است.

در ابتدای مراسم آقای بوم سوک هانگ مدیرعامل دفتر شرکت سامسونگ در ایران ضمن ابراز نگرانی از افزایش گازهای گلخانه‌ای و گرمایش جهانی و اثرات آن بر روی همه ما انجام چنین پروژه‌هایی را از جمله قدم‌های مثبتی شمرد که باید همه ما برای حفظ محیط زیست خود برداریم. به گفته آقای هانگ سامسونگ دیدگاهی فراتر از پیکره صنعتی و تجاری داشته و خود را نسبت به کره زمین متعهد می‌داند. این شرکت سال‌هاست که در عرصه محیط زیست فعال بوده اما شاید ماندگارترین یادگاری‌های این شرکت در ایران کاشت این 121 هزار اصله درخت باشد.

سپس آقای ابراهیم نقی‌لو از سازمان مراتع، جنگل‌ها و آبخیزداری هدف این سازمان را حفظ و احیای منابع طبیعی دانست و گفت سه چالش پیش رو در حال حاضر تغییر اقلیم جهانی، بیابان‌زایی و جنگل‌زدایی و همچنین کمبود آب شیرین است که طبق قراردادی که با سامسونگ در سال 2016 امضا شد این شرکت مسئولیت احیای قسمتی از جنگل‌های باستانی هیرکانی شمال ایران را برعهده گرفت.

در ادامه خانم مهسا سرافرازی مدیر پروژه یادگاری زمین به تو جزئیات شروع و انجام پروژه را شرح داد. ایده اولیه انجام این پروژه در بخش مسئولیت‌های اجتماعی سامسونگ اواخر تابستان شروع شد و این شرکت تصمیم گرفت به ازای هر گوشی پرچم‌دار سامسونگ که روشن می‌شود یک اصله نهال بکارد. همچنین سایر افراد علاقمند نیز می‌توانستند به عنوان سفیر افتخاری وجود این کمپین را اطلاع‌رسانی کرده و در این طرح شرکت کنند. در مورد این‌که چه درختانی و در چه نقطه‌ای از ایران کاشته شوند سامسونگ طبق نظر سازمان‌های متخصص مربوطه جنگل‌های هیرکانی را به دلیل پایداری محیط زیستی در جواهرده رامسر انتخاب کرد. این پروژه در ابتدا قرار بود طی یک ماه و با هدف کاشت 30 هزار اصله درخت انجام شود اما به دلیل استقبال سازمان‌ها و کاربران سامسونگ این پروژه را از دهم مهرماه تا دهم آذرماه عملی کرده و طی آن 110 هکتار و 121 هزار اصله درخت تحت پوشش قرار گرفتند.

از جمله مراحل این پروژه می‌توان به حصارکشی، کندن گودال‌ها و کاشت نهال‌هایی اشاره کرد که با توجه به اقلیم منطقه 50 درصد با برگ سوزنی و 50 درصد از نوع پهن برگ از درختانی مثل ون، کاج سیاه، افرا شیردار، بلوط ایرانی، پیسه‌آ، گیلاس وحشی و گلابی وحشی انتخاب شدند. سامسونگ همچنین جهت اطلاع‌رسانی از انواع رسانه‌هایی مثل شبکه‌های اجتماعی، بیلبوردهای خیابانی، روزنامه‌ها، تابلوها در مترو و همچنین کلیپ‌های تبلیغاتی استفاده کرد که خانم لیلا حاتمی نیز سفیر تبلیغاتی این کمپین بود. به گفته سامسونگ این کلیپ بیش از 3 میلیون‌بار در شبکه‌های اجتماعی مختلف دیده شد.

سامسونگ همچنین مراحل کاشت درخت را از طریق خبرنامه به اطلاع اعضا رسانده و در نهایت گواهی کاشت شامل نوع درخت و موقعیت دقیق جغرافیایی را نیز برای کاربران ارسال کرده که آن‌ها قادر باشند از طریق Google Maps موقعیت دقیق نهال خود را بررسی کنند. البته مالکیت اعضا بر درختان در این کمپین معنوی خواهد بود. به گفته سامسونگ تاکنون بیش از صد هزار اصله نهال از این تعداد کاشته شده و این شرکت متعهد شده تا دو سال وظیفه آبیاری، مراقبت و کاشت مجدد در صورت نیاز را به عهده داشته باشد و در نهایت وظایف را تسلیم سازمان منابع طبیعی کشور کند.

آقای کیت شین مدیر ارشد کسب‌وکار موبایل سامسونگ در ادامه گفت بسیاری از ایده‌های مشابه تاکنون ناقص و یا انجام نشده باقی مانده‌اند اما سامسونگ اطمینان داشت که این پروژه از استقبال مردم برخوردار خواهد شد. یادگاری تو به زمین اولین تجربه سامسونگ در بخش مسئولیت‌های اجتماعی موبایل سامسونگ بود که با همکاری این شرکت، مسئولان ایران و همچنین پیمانکاران و کارگران محلی به ثمر نشست. این پروژه امروزه بیش از 50 هزار سفیر دارد.

سپس آقای دکتر ناصر مقدسی قائم مقام رئیس سازمان جنگل‌ها ضمن تشکر از آقایان هانگ و شین گفت در یکی از قدیمی‌ترین و منحصربه‌فردترین جنگل‌های دنیا سرمایه‌گذاری کرده‌اید! دلیل انتخاب جنگل‌های هیرکانی ایجاد پیوستگی از دست رفته میان این جنگل‌ها بوده تا حفره‌های موجود در آن که دست‌مایه سواستفاده و ساخت و ساز در دل جنگل‌ها شده پر شود. آقای مقدسی ابراز امیدواری کرد که این 110 هکتار شروعی برای فعالیت ادامه‌دار سامسونگ در این زمینه باشد و گفت برای درازمدت تا 1000 هکتار نیز فضای مناسب برای کاشت نهال وجود دارد.

کره جنوبی یکی از کشورهای پیشرو در امر جنگل‌کاری و حفاظت از آن است و به همین دلیل سال گذشته در نشست مشترکی با جنگلداری کره قراردادی برای همکاری میان این دو کشور اجرا شده که یادگاری تو به زمین می‌تواند پایلوت و شروع خوبی برای این همکاری باشد. به گفته آقای مقدسی در دو قرن اخیر طی فرآیند صنعتی شدن بیش از 50 درصد از جنگل‌های دنیا از بین رفته و از آن‌جایی که جنگل‌زدایی دومین عامل افزایش گازهای گلخانه‌ای است باید بیش از پیش به این موضوع توجه شود. در حال حاضر تنها حدود 7 تا 8 درصد از مساحت ایران را جنگل‌ها تشکیل داده‌اند و سازمان جنگل‌ها امیدوار است شرکت‌های دیگری به جز سامسونگ نیز چنین فعالیت‌هایی را شروع کنند و خصوصاً شرکت‌های خودروساز که یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا را تولید می‌کنند برای جبران به حمایت از محیط زیست بپردازند.

آقای مقدسی در ادامه و در پاسخ به یکی از خبرنگاران گفت محل انتخاب شده برای انجام این پروژه جز هفت یا هشت نقطه ثبت جهانی در یونسکو نیست چرا که این نقاط باید در بخش World Heritage کمترین دست‌خوردگی را داشته باشند.

سپس علی جعفریه مدیر ارشد بخش موبایل سامسونگ در ایران دلیل انتخاب کاشت درخت به‌جای بیابان‌زدایی را ریسک شکست پایین‌تر آن عنوان کرد و گفت از این رو گوشی‌های پرچم‌دار برای این پروژه انتخاب شده‌اند که تعداد خریداران آن‌ها کمتر و ارتباط با آن‌ها ساده‌تر بوده و همچنین این گوشی‌ها سهم بالاتری از صدا و تبلیغات و در نتیجه مطرح شدن بهتر کمپین را به همراه دارند.

در ادامه آقای کوروش خلعتبری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در رابطه با هزینه انجام این پروژه گفت پروژه‌های مشابه بسته به توپوگرافی و شرایط منطقه هزینه متفاوتی خواهند داشت اما در این پروژه هزینه هر هکتار حدود 5 میلیون و هشتصد هزارتومان بوده که شامل کاشت و نگهداری و آبیاری دو ساله از این نهال‌ها خواهد بود.

در پایان آقای هانگ از علاقمندی سامسونگ به انجام پروژه‌های دیگر این‌چنینی در ایران خبر داد و گفت این شرکت همواره از موقعیت‌های مشابه استقبال خواهد کرد.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. همایون می‌گوید

    فوق العاده کار موثر و ارزشمندی انجام دادید. دست همگی از بانیان این طرح، شرکت سامسونگ و حتی کشاورزان ارجمند که زحمت کاشت نهال هارو بعهده داشتند درد نکنه.
    من خودم تا گالگسی اس 7 رو گرفتم حدود چند ماه بعد وارد این داستان شدم و اسم نویسی کردم و در خت رو به کسی هدیه کردم چند مدت پیش هم ایمیل و هم مسیج اومد بهمراه گواهینامه که درخت شما کاشته شده با مختصات جغرافیایی دقیق درخت که درخت افرا بود حدودای جواهر ده. تمام فرآیند برای افرادی که اسم نویسی می کردنند به شکل رایگان انجام شد.
    لازم می دونم اینجا از بانیان این طرح ارزشمند قدردانی کنم و اینم بگم که خرید این گوشی اگر فقط منجر به کاشت همین یک درخت شد در عوض از خرید این گوشی حس رضایتمندی فوق العاده ای به من دست داد و دریافتم هزینه ام برای گوشی توام با جنبه ای موثر بوده که آثارش در زمین ما خواهد ماند. واقعن چه چیزی بهتر و زیباتر از این؟!!
    درود من نثار شما عزیزان و سایت فارنت عزیز که این حرکت رو پوشش دادند.
    همایون خداداد / کاخ گلستان