هواوی از فناوری جدیدی برای باتری‌های لیتیوم-یونی پرده برداشت

Watt Laboratory سازمانی تحت نظر موسسه تحقیقاتی مرکزی هواوی است. این کمپانی به‌تازگی در پنجاه و هفتمین سمپوزیوم باتری در ژاپن شرکت کرده و امروز مطلب مهمی را اعلام کرد.

0

Watt Laboratory از اولین باتری لیتیوم یونی که در ساخت آن از گرافین کمک گرفته‌شده، رونمایی کرد. گرافین ماده‌ای کربنی با ضخامت یک اتم است و در آن اتم‌ها به شکل یک شانه عسل مرتب می‌شوند. این ماده 100 برابر قوی‌تر از محکم‌ترین فولاد بوده و درزمینهٔ مدیریت کردن دما و الکتریسیته، توانایی‌های خوبی دارد. درنتیجه گرافین به محافظی فوق‌العاده برای گرما و حرارت بدل می‌شود.

حالا از این ماده برای ساخت باتری جدید هوآوی کمک گرفته‌شده است. باتری جدیدی که Watt Laboratory از آن رونمایی کرده می‌تواند تا دمای 60 درجه سانتی‌گراد را هم تحمل کند. این دما 10 درجه بیشتر از محدودیت فعلی باتری‌ها است. بنا به گفته‌های سازنده، باتری لیتیوم یونی که در ساخت آن از گرافین استفاده‌شده باشد، عمر دو برابر باتری‌های لیتیوم یونی با ظرفیت مشابه خواهد داشت.

دانشمند ارشد، دکتر Yangxing Li در Watt Laboratory به برخی از آزمایش‌ها و نتایج آن‌ها نیز اشاره می‌کند:

ما آزمایش‌های شارژ و دشارژ کردن در محیطی با دمای بالا را انجام داده‌ایم. این آزمایش‌ها نشان می‌دهند که اگر پارامترهای کار و محیط یکسان باشند، باتری لیتیوم یونی که در آن از گرافین استفاده‌شده از باتری لیتیوم یونی معمولی 5 درجه سانتی‌گراد خنک‌تر خواهد بود. بعدازاینکه باتری گرافینی 2000 بار در دمای 60 درجه سانتی‌گراد شارژ شود، بیش از 70 درصد گنجایش آن سالم باقی می‌ماند. اگر باتری به مدت 200 روز در محیطی با دمای 60 درجه سانتی‌گراد باقی‌مانده و کار کند، کمتر از 13 درصد گنجایش آن از بین می‌رود.

جهت مقایسه، بیشتر باتری‌های لیتیوم یونی بعد از دو تا سه سال به‌شدت تحلیل می‌روند و مهم نیست که از آن‌ها استفاده بشود یا خیر. اگر در شرایطی با دمای بالا نگه‌داشته شوند، عمر مفید آن‌ها سریع‌تر هم به پایان می‌رسد. اگر ارقامی که در بالا ارائه شد صحیح باشند، باتری‌های گرافینی هوآوی قبل از اینکه کاملاً توان خود را از دست بدهند، باید بیشتر از 4 سال دمای 60 درجه را تحمل کنند.

این نوع جدید از باتری فعلاً در گوشی‌ها به کار گرفته نمی‌شود؛ اما تا اوایل ماه بعد تکنولوژی جدید دیگری از سوی هواوی کار خود را آغاز خواهد کرد. ظاهراً این تکنولوژی یک نوع باتری لیتیوم یونی است که بسیار سریع شارژ می‌شود.

phonearena

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.