ژاپن سریع‌ترین ابررایانه دنیا را می‌سازد

ژاپن الآن هم یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای جهان درزمینهٔ تکنولوژی است. این کشور پس از هتل‌های رباتیک و توربین‌های بادی که از طوفان قدرت می‌گیرند، می‌خواهد جایگاه خود را در خط مقدم نوآوری‌های دیجیتال محکم کند؛ و این چشم‌انداز به سریع‌ترین ابرکامپیوتر جدید جهان بستگی دارد.

0

به گزارش رویترز، هدف ژاپن ساخت ماشینی است که به دانشمندان کشورش در ساخت تکنولوژی نو یا بهبود فنّاوری‌های موجود مثل ماشین‌های بدون نیاز به راننده، رباتیک و پزشکی کمک کند.

مسلماً این چالش بزرگ بهای اندک نخواهد داشت. طبق گزارش‌ها، وزیر اقتصاد، صنعت و تجارت این کشور در تلاش برای پیشی گرفتن از سایر ابرقدرت‌های تکنولوژی آسیا یعنی چین و کره جنوبی، بودجه 173 میلیون دلاری برای این پروژه در نظر گرفته است. ظاهراً مهم‌ترین عامل در پیشرفت، در اختیار داشتن سرعت محاسبات بیشتر است.

حالا چه سرعتی بسیار سریع محسوب می‌شود؟ همان‌طور که رویترز گزارش می‌دهد، انتظار می‌رود که این کامپیوتر تعداد 130 کوآدریلیون (1015) محاسبه در ثانیه، یا به زبان فنی 130 پتا فلاپ در ثانیه را انجام دهد. این میزان بسیار بیشتر از سریع‌ترین کامپیوتر فعلی جهان است. Sunway Taihulight سریع‌ترین ابرکامپیوتر فعلی که در چین واقع‌شده، تنها توانسته به 93 پتا فلاپ در ثانیه دست پیدا کند. پیشگام نوظهور ژاپنی نه‌تنها سریع‌ترین خواهد بود، بلکه به‌زودی به مرحله بهره‌برداری می‌رسد. این ابرکامپیوتر در سال میلادی بعد، از موسسه ملی علوم و تحقیقات صنعتی پیشرفته ژاپن، آغاز به کار خواهد کرد.

یکی از نواحی مهمی که تحقیقات آن تسریع خواهد شد، هوش مصنوعی است. همچنان که کامپیوتر محاسبات را سریع‌تر از گذشته انجام می‌دهد، محققان امیدوارند که ابرکامپیوتر بهتر از قبل بتواند مسیرهای عصبی مغز ما را شبیه‌سازی کند و درنهایت به پیشرفت تکنولوژی یادگیری عمیق بینجامد. درنهایت فنّاوری ماشین‌های بدون نیاز به راننده، اتوماسیون کارخانه‌ها و تکنولوژی پزشکی نیز پیشرفت خواهد کرد.

هنوز هیچ کمپانی برای عهده‌دار شدن این پروژه جاه‌طلبانه انتخاب‌نشده است، البته مناقصه‌ای برگزارشده و تا 18 آذرماه به پایان می‌رسد. هنوز باید ببینیم که سریع‌ترین کامپیوتر جهان چه دستاوردهایی را به دنبال خواهد داشت.

digitaltrends

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.