بررسی تخصصی دوربین گوشی هوشمند V20 ال‌جی

حالا دیگر همه ال‌جی را با دو سری پرچمدار می‌شناسند؛ سری جی (G) و سری وی (V) . سری وی به صورت خاص بر روی قابلیت دوربین به خصوص قابلیت تصویربرداری متمرکز شده است. دومین گوشی از سری وی یعنی وی20 چندی پیش رونمایی شد. در این یادداشت به بررسی تخصصی دوربین این گوشی پرداخته‌ایم.

همیشه در تبلیغات ارائه شده از سوی برندهای مختلف تلفن همراه، هنگام معرفی دوربین علاوه بر معرفی مشخصات فنی از فناوری‌های گاه عجیب و غریبی نام برده می‌شود و ادعا می‌شود که این فناوری‌ها باعث بهتر شدن عکس‌ها می‌شوند. اگر اخبار فناوری را دنبال کرده باشید حتماً چند مورد از آنها که از سوی برندهای مختلف معرفی شده‌‌اند را به خاطر می‌آورید. هدف تیم فارنت از بررسی تخصصی دوربین‌های تلفن‌های همراه (که در وب فارسی کم‌سابقه است)، نمایش و بررسی کامل عکسی است که در نهایت در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و معرف توانایی واقعی دوربین است. به همین جهت در این بررسی‌ها به ندرت به فناوری‌‌های اضافه شده به دوربین می‌پردازیم. علاوه بر این، قابلیت‌‌های اضافه نرم‌افزاری دوربین مانند؛ پانوراما، اسلوموشن و مودهای تصویری که بیشتر جنبه تفننی داشته و از طریق اپلیکیشن‌‌های مختلف قابل دستیابی هستند مورد بررسی قرار نمی‌گیرند. همانطور که عرض کردم عکس‌های گرفته شده توسط گوشی بدون هیچگونه ویرایش و کم و کاست، زیر تیغ بررسی فارنت می‌روند.

در ابتدا و برای شناخت بهتر وی20 بهتر است مشخصات فنی دوربین این گوشی را با همدیگر مرور کنیم.

مشخصات فنی

دوربین معمولی (اصلی)

تعداد پیکسل 16 مگاپیکسل
حداکثر ابعاد تصویر 4656 در 3492
اندازه سنسور 1/2.6 اینچ
اندازه پیکسل 1.5 میکرومتر
دهانه دیافراگم 1.8
فاصله کانونی لنز

29 میلیمتر

دوربین با لنز واید

تعداد پیکسل 8 مگاپیکسل
حداکثر ابعاد تصویر 3264 در 2448
اندازه سنسور 1/3.2 اینچ
اندازه پیکسل 2.5 میکرومتر
دهانه دیافراگم 2.4
فاصله کانونی لنز

12 میلیمتر

قابلیت‌های فنی قابل تنظیم

سرعت شاتر از 30 ثانیه تا 1/3200  ثانیه
دمای رنگ از 2400 تا 7400
حساسیت (ISO)

از 50 تا 3200

رزولوشن های تصویربرداری

2160 در 3840 30fps ، 24fps
1080 در 2560 (FHD 21:9) 24fps ، 30fps ، 60fps
1080 در 1920 24fps ، 30fps ، 60fps
720 در 1280

24fps ، 30fps ، 60fps ، 120fs

دوربین جلویی (سلفی)

تعداد پیکسل 5 مگاپیکسل
حداکثر ابعاد تصویر

2560 در 1920

تازه‌ها

همانطور که از مشخصات فنی مفصلی که در بالا آوردم پیداست، جدیدترین قابلیت اضافه شده به وی20، استفاده از دو لنز و سنسور است. اتفاق خوبی که در جی5 افتاده بود در وی20 هم تکرار شد و این گوشی علاوه بر یک لنز معمولی از یک لنز واید هم استفاده می‌کند. سنسور وی20 هم اندازه سنسور وی10 و مانند آن 16 مگاپیکسلی است. با این حال نسبت ابعاد عکس تغییر کرده و کمتر عریض است. دستیابی به حساسیت قابل تنظیم 3200 هم قابلیت جدید دیگر وی20 است.

چشم انداز و تفکیک جزئیات

توانایی ثبت چشم‌انداز یکی از مهم‌ترین فاکتورهای بررسی دوربین به خصوص برای علاقمندان عکاسی منظره است. وی20 در ارائه چشم‌انداز تا حدود زیادی موفق عمل کرده است، هرچند نمی‌توان ادعا کرد که از جی5 بهتر عمل کرده است. نورسنجی تاحدود زیادی درست اعمال شده‌ و رنگ‌‌‌ها برخلاف دوربین اکثر گوشی‌های هوشمند اشباع نشده‌اند و به واقعیت وفادارند. این برای کسانی که دنبال واقع گرایی هستند بسیار حائز اهمیت است.

lg-v20-camera-review-02اما برش صد درصد نتیجه دلچسبی ارائه نمی‌کند. سوژه‌ها بیش از حد کارتونیزه شده‌اند و با این وجود حتی شارپنس و وضوح چندانی هم دیده نمی‌شود. به شکل عجیبی در این زمینه وی20 از جی 5 ضعیف‌تر عمل می‌کند.

lg-v20-camera-review-03در تصویری که از همین منظره و با دوربین واید وی20 ثبت شده، کماکان نورسنجی مناسب و واقع گرایی رنگی مشاهده می‌شود.

بازنمایی رنگ

واقعیت این است که در سرمای پاییز و آلودگی هوای کشنده تهران، پیدا کردن یک منظره رنگی طبیعی یا چند شاخه گل شاداب کار بسیار سختی است. با تمام این تفاسیر سعی کردم عکسی را انتخاب کنم که بتوان از آن توانایی بازنمایی عکس را تفسیر کرد. وی20 بیشتر از وی10 و بیشتر از هرگوشی هوشمند دیگری که می‌شناختم به شدت به واقع‌گرایی رنگ روی آورده است. به هیچ عنوان خبری از اشباع رنگ‌ها نیست و همه رنگ‌ها در حالت طبیعی بی‌رحمانه خود به سر می‌برند. این برای کسانی که به عکاسی خیابانی علاقه دارند بسیار عالی است، اما کاربران عادی معمولاً رنگ‌های اشباع شده و غنی را دوست دارند.

lg-v20-camera-review-04رنگ سرخ و زرد گلی که در عکس است کمترین اشباع را در خود دارد و حتی وایت بالانس اتوماتیک دوربین هم عکس را اندکی سردتر از حالت معمولی خود ثبت کرده است.

پرتره

به زحمت می‌توان بهبود خاصی در ثبت پرتره در وی20 نسبت به وی10 مشاهده کرد. البته واقع نمایی رنگی عکس بیشتر شده است، اما خبری از وضوح بیشتر یا کمتر شدن جلوه‌های مصنوعی نیست. با این حال نورسنجی مثل همیشه خوب ال جی را در این پرتره هم می توان دید.

lg-v20-camera-review-05همانطور که در برش صد درصد مشخص است، وضوح چندان بالایی دیده نمی‌شود و با این وجود حتی از جلوه‌های مصنوعی عکس هم کم نشده‌است. البته رنگ‌ها در واقع‌ترین حالت خود ثبت شده‌اند.

نمای شبانه با نور کم

پاشنه آشیل دوربین همه گوشی‌های هوشمند ال‌جی نمای شبانه و شرایط کم نور است. چه در جی4 و جی5 و چه حالا در وی 20. در وی20 تقریباً و در این زمینه تقریباً خبری از بهبود نسبت به مدل‌های پیشین نیست. کماکان نویز‌های رنگی حضور پررنگی دارند و پردازش عکس تقریباً چیزی از واقع‌نمایی عکس باقی نمی‌گذارد.

lg-v20-camera-review-06همانطور که مشاهده می‌کنید، این عکس که با حساسیتی حدود 1600 (به شکلی عجیب حساسیت این عکس در اگزیف آن نیامده است) ثبت شده است ، در نمای کلی قابل قبول است، اما اگر بنا بر ثبت جزئیات و وضوح و حتی کاهش نویز باشد عملکرد موفقی ندارد و اصلا نمی‌تواند مدعی باشد. البته در حالت دستی (Manual) و امکانات گسترده‌ای که وی20 در اختیار گذاشته است می‌توان نتایج بهتری کسب کرد، اما معیار من عکس‌هایی هستند که در حالت خودکار و توسط کاربران عادی و در شرایط عادی ثبت می‌شوند.

 نمای داخلی با نور مصنوعی

بسیاری از عکس‌های کاربران در فضاهای داخلی و با نور مصنوعی ثبت می‌شود و این چالش بزرگی برای یک دوربین عکاسی در هر مدیومی است. وی20 برخلاف انتظار در نمونه‌ عکسی که توسط ما ثبت شده بسیار خوب عملکرده است. نورسنجی خوب، بازنمایی رنگی خوب و واقع‌گرایانه، نویز قابل قبول و حتی کاهش نویز خوب. چیزی که مشهود است نمای کلی عکس بسیار عالی است.

lg-v20-camera-review-07همانطور که در برش صد درصد هم مشخص است، وضوح و شارپنس سوژه‌ها بسیار خوب است و باید گفت که در این زمینه وی20 جزو بهترین‌ها است.

lg-v20-camera-review-08همانطور که در عکسی که از همین نما و با دوربین واید وی20 گرفته شده مشاهده می‌کنید، کماکان بازنمایی رنگی مناسب و نورسنجی خوبی صورت گرفته است.

سلفی

قطعاً دوربین سلفی گوشی را با توجه به کاربرد فرعی‌اش نمی‌توان داخل این بررسی کرد. با این حال با توجه به کاربرد این روزها فراوان دوربین سلفی گوشی‌ها (و انواع اقسام سلفی با یار و دوست و لباس و کفش و غذا و … ) بد ندیدیم که نمونه‌ای از عکسی که با دوربین سلفی این گوشی گرفته شده به نمایش بگذاریم.

lg-v20-camera-review-09دوربین سلفی وی20 سنسور 5 مگاپیکسلی دارد و در دو حالت واید و نرمال سلفی ثبت می‌کند، اما در اصل یک دوربین با لنز واید دارد و عکس نرمال را هنگام پردازش برش می‌زند و با بزگنمایی به اندازه 5 مگاپیکسلی تبدیل می‌کند. همانطور که در برش صد درصد دو عکس می‌بینید، عکس نرمال به لحاظ وضوح اندکی از عکس واید ضعیف‌تر است. با تمام این‌ها می‌توان گفت که وی20 سلفی قابل قبولی ثبت می‌کند، هرچند که لنز واید آن با تاثیری که بر روی بزرگ‌نمایی اجزای صورت می‌گذارد، شاید چندان مورد اقبال سلفی دوستان قرار نگیرد.

تصویربرداری

وی20 مانند همه پرچمداران دیگر قادر به فیلمبرداری با وضوح اولترا اچ دی (UDH) است. ثبت جزئیات مناسب و البته خلق نماهای متفاوت و جذاب به وسیله لنز واید از ویژگی‌های وی20 است. اما نکته بسیار مهم درباره تصویربرداری وی 20، مربوط به حالت دستی آن است؛ کامل‌ترین امکانات ممکن در تصویربرداری با تلفن همراه را می‌توانید در وی20 داشته باشید. وی20 منوی دستی بسیار کاملی درحد دوربین‌های حرفه‌ای تصویربرداری در اختیار کاربر قرار می‌دهد که با استفاده از آنها کاربر می‌‌تواند تسلط کاملی بر فیلمبرداری داشته باشد. غیر از دیافراگم که ثابت است، تمام عوامل تاثیرگذارنده بر روی تصویر را می‌توانید تغییر دهید. سرعت شاتر، حساسیت، دمای رنگ، نقطه فوکوس و حتی میزان بلندی و جهت صدا. همه این‌ها درحالی است که کاربر می‌تواند این عملگرها را هنگام ضبط تصاویر تغییر دهد. فوکوس دستی وی‌20 مجهز به قابلیت «فوکوس پیکینگ» است که مناطق فوکوس شده در تصویر را مشخص می‌کند. تعیین میزان گین و جهت صدای ضبط شده، از امکانات جالبی است که پیش از این در چند مدل گوشی دیده شده بود، اما کیفیت صدای میکروفون وی20 اتفاق کاملاً تازه‌ای است. در حالت دستی تصویربرداری، می‌واند بیت‌ریت و فرمت صدای ضبط شده را تغییر دهید و وی20 می‌تواند صدا را با فرمت PCM و با کیفیت 48Khz و 24bit ضبط کند. نتیجه آزمایش ما از ضبط صدا توسط وی20 شگفت‌انگیز بود. قابلیت جدید و خوب دیگری که در تصویربرداری وی20 اضافه شده‌است، امکان تغییر بیت‌ریت ضبط ویدئو در سه حالت زیاد، متوسط و کم است. در حالت بیت‌ریت زیاد، ویدئوی اولترا اچ‌دی با بیت ریت 64 مگابیت بر ثانیه ثبت می‌شود که این میزان بیت‌ریت در تلفن‌های همراه بی‌سابقه است و برای ویدئوهایی که نیاز به ادیت در کامپیوتر دارند بسیار ارزشمند و کاربردی است. ناگفته نماند که چنین ویدئویی قطعاً حجم بالایی را اشغال می‌کند. با توجه به حجم بالای ویدئوها، متاسفانه امکان قراردادن نسخه اصلی آنها بر روی سایت وجود ندارد، به همینت جهت از قراردادن نسخه فشرده آن که نمی‌تواند مبنای درستی برای قضاوت باشد خودداری کردیم. تصاویر منوی دستی تصویربرداری وی20 را در زیر می‌بینید. (برای بزرگنمایی کلیک کنید)

البته نباید از ضعف‌های وی20 در تصویربرداری چشم پوشی کرد. برخلاف حالت اولترا اچ‌دی، حالت تصویربرداری اچ‌دی وی20 چندان دلچسب نیست. حالت «استدی رکوردینگ» به عنوان لرزشگیر نرم‌افزاری و ثانویه دوربین طراحی شده‌است. در این حالت نرم‌افزار بر روی تصویر کراپ کرده و بر مبنای حرکت سوژه‌های درون کادر اقدام به اصلاح کادر می‌کند؛ مانند عملگر لرزشگیر در نرم‌افزار پریمیر. این حالت در جی5 و هنگام استفاده از لنز واید بسیار زیبا و کم ایراد عمل می‌کرد، اما در وی20 و به دلایلی که مشخص نیست، هنگام استفاده از این حالت، تصویر دچار خطای «موشن بلارد» شده و در بعضی مواقع و به خصوص در اطراف کادر شدید‌تر می‌شود. امکانی که می‌‌توانست تصویربرداری وی20 را کامل‌تر کند، به دلایل نامشخصی ناموفق عمل می‌کند. نکته دیگری که دانستن آن خالی از لطف نیست این است که سنسور دوربین واید وی20 تنها 8 مگاپیکسل دارد و این مقدار برای ثبت فیم اولترا اچ‌دی اندکی کم است. به نظر می‌آید ال‌جی با ترفندهایی رزولوشن ویدئوهای این سنسور را به صورت مصنوعی به اولترا‌ اچ‌دی افزایش می‌دهد!

منوی دستی (Manual)

حالا دیگر داشتن حالت عکاسی دستی تقریباً در همه گوشی‌های مطرح (غیر از آیفون) مسئله‌ای عادی است. وی‌20 هم منوی دستی کاملی دارد که امکانات کامل یک دوربین عکاسی را در اختیار کاربر می‌گذارد. نکته حائز اهمیت درمورد منوی دستی وی20، اضافه شدن قابلیت «فوکوس پیکینگ» است که پیش از این در توضیح قابلیت تصویربرداری وی20 آن را توضیح دادیم. با این حال نباید از امکان بسیار خوبی که این قابلیت در اختیار کاربر می‌گذارد غافل شد. تصویر زیر عکسی است که با استفاده از امکانات منوی دستی موفق به ثبت آن شدیم.

lg-v20-camera-review-10در زیر تصاویر منو و رابط کاربری دوربین وی‌20 را مشاهده می‌کنید که کاملاً مانند رابط کاربری تصویربرداری آن است. (برای بزرگنمایی کلیک کنید)

RAW

حالا دیگر عکاسی با فرمت RAW چیز تازه‌ای نیست. امکانی که تقریباً تمامی پرچمداران به گوشی خود اضافه کرده‌اند. وی20 عکس‌های RAW خود را با پسوند DNG ذخیره می‌کند که هریک از آنها حجمی حدود  22.9 مگابایت برای دوربین عادی و حدود 11 مگابایت برای دوربین واید فضا اشغال می‌کند. بهتر است بدانید که عکس‌های RAW  توسط هر نرم‌افزار گرافیکی‌ قابل نمایش و ویرایش نیستند و بهترین برنامه Adobe Camera Raw است که معمولاً به صورت پلاگین در کنار نرم افزار فتوشاپ قرار دارد. نکته حائز اهمیت درمورد عکس‌های RAW ، عدم ویرایش آنها در پردازشگر دوربین گوشی است. این عکس‌ها تقریباً بدون دستکاری در اختیار کاربر قرار می‌گیرند و از اینرو تفاوت‌هایی با نسخه Jpeg دارند. در تصویر بالا نسخه Jpeg خروجی دوربین را در کنار نسخه RAW که البته اندکی ویرایش شده‌است قرار داده‌ایم تا به نتیجه‌ای که می‌توانید توسط نسخه RAW برسید را ببینید.

lg-v20-camera-review-11اما نکته حائز اهمیتی که در برش صد درصد عکس‌ها می‌وان مشاهده کرد، واقع‌نمایی دستکاری نشده نسخه RAW است. واقع نمایی‌ که شاید وضوح کمتری داشته باشد (و به همین دلیل توسط پردازشگر دوربین دستکاری می‌شوند) اما برای برخی کاربران مانند خود من مقبول تر است. با تمام این‌ها نمی‌توان از کنتراست و رنگ مناسبی که پردازشگر دوربین بدون زحمت کاربر ایجاد کرده است گذشت. با تمام اینها اینکه کدام‌یک از عکس‌های بالا مقبول‌تر و بهتر است بستگی به سلیقه کاربر دارد.

لنز واید

در جای جای این یادداشت درباره لنز دوربین واید وی20 صحبت کرده و نمونه عکس‌های آن را به نمایش گذاشتیم. اما بهتر است بدانید که کاربرد لنز واید در مکان‌های خاص است. اگر درست و به موقع از آن استفاده کنید قطعاً به نتایج بسیار جذابی می‌رسید. این نکته در مودر تصویربرداری هم صدق می‌کند. در فاصله کوتاهی که گوشی در اختیار من بود، و با احتساب آلودگی شدید هوای تهران و … موفق به گرفتن عکس های زیادی نشدم. با این حال چند نمونه از عکس‌هایی که با لنز واید به نتیجه متفاوتی رسیده‌اند را در اینجا منتشر کرده‌ام.

lg-v20-camera-review-13

lg-v20-camera-review-12

نتیجه گیری

به طور کلی با وجود عکس‌های بسیار قابل قبولی که ثبت شده است ، نمی‌توان گفت که وی20 در عکاسی مدعی است و حتی در برخی موارد از جی5 هم باز می‌ماند. با تمام این‌ها و با احتساب ویژگی‌های خاص این دوربین از جمله لنز واید و واقع نمایی رنگی می‌توان گفت برای عکاسی خیابانی گزینه بسیار خوبی است. اما در مورد تصویربرداری وی20 قضیه کاملاً متفاوت است و باید اعتراف کنم که تقریباً بهترین گوشی‌ بازار برای تصویربرداری است. امکانات منحصربه‌فرد و کاملی که در اختیار کاربرد قرار می‌دهد تقریباً در هیچ گوشی دیگری نمی‌توان سراغ گرفت. کیفیت صدای ضبط شده فوق‌العاده وی20 هم بسیار حائز اهمیت است که با توجه به تمرکز این بررسی بر روی دوربین به آن پرداخته نشد، اما در بحث تصویربرداری بسیار مهم و تاثیرگذار است.

به این ترتیب اگر به عکاسی خیابانی علاقمند هستید، و یا قصد ساخت یک مستند اجتماعی را دارید، وی20 با امکانات منحصر بفرد خود حتما به کار شما می‌آید. اما اگر قصد عکاسی از نماهای شبانه و کم نور را دارید وی20 رو به هیچ‌وجه توصیه نمی‌کنم.

برای اطلاعات بیشتر در مورد این گوشی توصیه می‌کنیم بررسی جامع متنی LG V20 و همچنین بررسی ویدئویی آن را از دست ندهید. ویدئو صد ثانیه‌ای معرفی و بررسی کوتاه این گوشی هوشمند را نیز در ادامه می‌توانید به تماشا بنشینید.

 

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نظرات بسته شده است.